Puiu Manu şi Marius Leştaru |
Marius Leştaru este
cadru didactic la Universitatea din Bucureşti. Cititor pasionat de benzi
desenate, el colecţionează de mulţi ani benzi desenate româneşti dar şi cîteva
franţuzeşti (revistele Pif Gadget,
albumele Asterix).
Pasiunea sa l-a adus la Salonul BD
de la Constanţa, unde l-a cunoscut pe domnul Puiu Manu. Astăzi ei nu sunt doar foarte buni prieteni, ci şi colaboratori, Marius
Leştaru semnând scenariul albumului Dim-Sarabandă
în Golful Aden (locul I în TOP 10 al BD-urilor din perioada contemporană!)
În prezent cei doi prieteni lucrează la un nou album, Aventurile haiducului Ioniţă Tunsu.
În prezent cei doi prieteni lucrează la un nou album, Aventurile haiducului Ioniţă Tunsu.
Iată cum justifică Marius Leştaru alegerile sale din TOP
10 BD din socialism.
1. HAI ÎN LUNĂ, Livia Rusz – deoarece reprezintă o
minunată armonie între scenariul Luciei
Olteanu şi frumuseţea desenului migălos şi fin al Liviei Rusz. Albumul în
culori este încântător, generos şi robust şi oriunde îl deschizi privirea iţi
rămâne ancorată în pagina respectivă. Capitolele sunt foarte nostime, educative
şi provocatoare iar desenele de pe marginea paginilor de text sunt răpitor de
frumoase, fiind fireşte în temă cu subiectul povestioarelor. Educaţia copiilor este servită sub o formă
indirectă, învelită superb în ciocolata bomboanelor reprezentate magistral de
măiestria celor două autoare. Cine rezistă să nu se îndoape cu aşa un regal?
2. TOATE PÂNZELE SUS, Puiu Manu
– deoarece nu cred că s-ar fi putut găsi altcineva mai potrivit ca Puiu Manu
să deseneze marea dezlănţuită, aventura minunată, fiorul şi lumea lui Radu
Tudoran. Ei fiind prieteni buni, Tudoran a acceptat tocmai în numele acestei prietenii,
reprezentarea grafică condensată a carţii sale. În acest album totul este viu.
Orice fiinţă vie parcă se miscă chiar şi când stă. Peisajele care ne poartă
prin toată lumea alături de echipajul goeletei sunt bogat reprezentate şi nimic
nu este tratat superficial. Desenul precis, dinamic şi nervos l-a definit întotdeauna
pe marele artist Puiu Manu şi în casetele acestuia dacă ai rabdare să le
studiezi mai atent, ai de cele mai multe ori şansa să observi şi multe alte
surprize decât ceea ce este atât de evident. Interesant este faptul că datorită
experienţei sale de o viată pe apă, Puiu Manu a reuşit să deseneze diferit
întinderile de apă pe care Speranţa
îşi trăieşte aventura. Apa Dunării diferă de cea a râului din America de Sud, nuanţa
Mediteranei este diferită de Marea Roşie, Atlantic sau Marea Neagră. Mai ales
în albumul reeditat în culori picturale, cu care autorul excelează, observaţia
de mai sus este cât se poate de evidentă. Nostim este şi faptul că regizorul
care a turnat celebrul serial pentru televiziune a folosit desenele lui Puiu Manu
pentru multe din cadrele sale. Un album nemuritor.
3. AVENTURILE LUI MAC, Livia Rusz – deoarece ar trebui să ai o inimă de piatră ca să nu-ţi
placă totul din acest album. Încă odată scenariul genial al Luciei Olteanu
prinde viaţă şi condamnă la nemurire peniţa şi culorile Liviei Rusz. Tulburător
este faptul că studiind planşele originale din acest album (şi nu numai)
realizezi că Livia Rusz a desenat totul la scara 1/1 şi parcă a folosit numai
acul, tuşul, microscopul şi culoarea. Călătoria aventuroasă a lui Mac şi a
prietenilor acestuia prin atâtea ţinuturi miraculoase şi pline de neprevăzut va
rămane pentru totdeauna în inima şi sufletul nostru. Nu ai cum să desenezi sau
să-ţi imaginezi aşa ceva dacă nu ai şi un suflet tot atât de frumos care să
poată înţelege pe deplin lumea copilăriei.
4. EROII DE LA PLEVNA, Puiu Manu – deoarece atunci când am
citit pentru prima dată acest serial, parcă am fost luat pe sus, de guler, şi purtat
direct pe front, alături de bravii noştri dorobanţi în lupta pentru acea cauză
nobilă aproape total uitată în zilele noastre. Scenele dense de bătălie,
dramatismul imaginilor, dinamismul personajelor şi senzaţia trăită parcă a fost
ieri. Puiu Manu înţelege pe deplin cum funcţionează totul şi reprezintă cu mare
acurateţe biomecanica corpurilor. Desenul său se caracterizează prin
expresivitate şi eficienţă. Ştie să aleagă cu mare măiestrie imaginea cea mai
reprezentativă dintr-o anumită desfăşurare de secvenţe şi niciodată nu optează
pentru calea uşoară sau o eventuală scurtătură în detrimentul unei imagini
complexe. Orice scenă, cât de banală,
este transformată sub peniţa sa magică într-o acţiune foarte convingătoare şi
spectaculoasă. Nimic nu este gratuit. Cel mai important, ştie să deseneze
orice. Repede, bine şi cu mare plăcere. Un mare maestru.
5. CĂLUGĂRENI, Sandu Florea –
deoarece este imposibil să uiţi vreodată acest album. Se observă cu uşurinţă
munca depusă şi grija pentru detalii. Prim-planurile sunt bine plasate şi
poartă cu succes cititorul în intimitatea scenei respective. Secvenţele de
bătălie sunt răpitor de frumoase şi în procent mare. Atmosfera şi drama acelor
timpuri este zugrăvită încântător. Îmi place echilibrul între alb şi negru şi
construcţia casetelor. Se intuieşte căutarea permanentă în exprimarea artistică
şi germinarea unor idei care în viitor îl vor defini pe Sandu Florea. Nu am cum
să nu remarc şi letrajul reuşit. Interesant, nu mă plictisesc niciodată când
recitesc-privesc acest album.
6. TARZAN, Nicu Russu –
deoarece merită. Desenele picturale ale lui Nicu Russu întotdeauna au stârnit
şi vor stârni mari emoţii, fie că le regăsim în albumele editurii Stadion, în
paginile revistei Cutezătorii, pe copertele cărţilor de poveşti, broşurilor SF sau chiar pe coperta faimosului joc Dacii şi Romanii. Stilul său original,
plin de expresivitate şi culoare, continuă să fie admirat şi respectat de către
cunoscători. În albumele Tarzan, bogăţia culorilor şi grija faţă de detalii
sunt exprimate strălucit de către autor. Poster pe paginile de centru – cu o
privire hipnotică plină de emoţie a unui leu în primul volum, mai multe
ilustraţii impresionante care iţi taie răsuflarea pe câte o singură pagină – cum
ar fi prinţesa Tanoor sau impunătorul palat din interiorul cetăţii, abundenţa, echilibrul
şi generozitatea culorilor, expresivitatea şi dinamismul personajelor, galbenul
acela aurifer copleşitor care te poartă în atmosfera faimosului oraş ascuns
Balakan, plin de bogăţii din Africa Centrală etc, toate acestea îl recomandă de
mult pe Nicu Russu cu albumele sale Tarzan
unul dintre cei mai impresionanţi artişti nemeritat subevaluaţi. Păcat că
soarta l-a răpit dintre noi atât de devreme.
7. ÎN LUMEA LUI HARAP ALB, Sandu Florea – deoarece iţi dă senzaţia că nu-ţi mai trebuie
vreodată alt basm. Nebănuind ce te aşteaptă, deschizi paginile albumului
desenat de Sandu Florea şi pătrunzi într-o lume atât de fantastică şi sugestivă
încât taci, îţi duci mâna la gură şi-ţi laşi ochii să înfulece pe nerăsuflate
universul creat de autor. Nimic nu e normal: personajele (care totuşi păstrează
specificul nostru naţional), atmosfera creată (se simte parcă şi răcoarea
fântânii unde Spânul îl atrage în cursă pe Harap-Alb), emoţia transmisă,
detaliile spectaculoase care de multe ori iţi dau fiori, recuzita, letrajul,
totul se detaşează la distanţă kilometrică de banalitatea atât de clasică.
Sandu Florea dă un minunat recital de măiestrie şi îşi descoperă cu mândrie şi
absolută eficienţă arma sa secretă din dotare. Tehnica spaţiului continuu. Nu
cred că va exista vreodată un artist care să reprezinte atât de strălucit acest
basm. Va rămâne întotdeauna o lucrare de mare referinţă.
8. BUREBISTA, Valentin Tănase – dar aş fi putut alege la fel de uşor orice altă bandă
desenată de Valentin Tănase. Calitatea desenului, precizia exprimării,
atmosfera istorică sau secvenţele de luptă, toate te transformă într-un cititor
captiv al lucrărilor maestrului. Asaltul cetăţii cu acele ziduri gigantice şi
aparent inexpugnabile rămâne un moment copleşitor. Pentru cei cărora le place
să călătorească în timp, Valentin Tanase este omul potrivit care vă poate
plimba prin istorie admirandu-i cu satisfacţie lucrul extrem de bine realizat.
9. DE DIN VALE DE
ROVINE, Sorin Anghel – deoarece
are un grafism extraordinar şi se simte dorinţa expresă continuă de
autoperfecţionare. Chiar dacă nu este cea mai reprezentativă serie a dânsului,
existând şi două episoade (5 şi 6) evident neterminate, prin originalitatea desenului
apăsat, plin de detalii şi foarte expresiv, el reuşeşte întotdeauna să-şi
cucerească cititorii. Imaginile lui rămân în memorie şi după ce ai pus revista jos,
de mult timp de-o parte. Şi, dacă începând de atunci, pe noi cu siguranţă ne-a
cucerit, nu doresc să sublinez efectul lucrărilor lui actuale.
10. MISTERUL ROBOŢILOR, Radu Marian – deoarece dacă mi
s-ar prescrie o alifie pentru inimă şi suflet atunci ar scrie
pe ea Radu Marian – Misterul roboţilor.
Este prima bandă desenată care mi-a deschis uşa universului BD şi emoţiile sunt
încă puternice, chiar şi după câţiva zeci de ani de la prima casetă savurată cu
mirare şi curiozitate. Scenariul absolut original, îndrăzneţ şi constant
neaşteptat, a fost în permanenţă stropit cu pastile de umor, dar care au avut
marea calitate că nu au acoperit drama întregii aventuri. Am citit şi recitit conectat
cu sufletul la gură fiecare episod şi am suferit, m-am bucurat, m-am enervat şi
parcă m-am luptat chiar eu însumi alături de cei trei eroi: Tiristor, Liţă şi
Zlop cu Robotul Negru de pe planeta Hera. Atmosfera creată este minunată,
imaginaţia debordantă, umorul şi grafismul original rămânând definitorii până în
prezent pentru Radu Marian. Cred că autorul încă nu realizează ce bucurie a
putut declanşa această bandă desenată printre prichindeii de atunci, dar şi
printre adulţii de acum, care au fost la rândul lor cândva prichindei. Bandă
desenată – pur sânge.
Este
foarte dificil să închei acest top fără să pomenesc lucrarea Poarta de Viorel Pârligras din Almanahul
Anticipaţia, care va reprezenta întotdeauna o mare încântare. Acele planşe au
depăşit cu mult timpul acelor vremuri şi au reprezentat o adevărată rampă de
lansare pentru imaginaţia noastră şi gustul pentru frumos. Se simte foarte multă
muncă şi pasiune condensată în fiecare milimetru de hârtie, cu un scenariu de
excepţie. O lucrare care nu va îmbătrâni niciodată.
Marius Leştaru
Notă adăugată azi, 25 ianuarie.
BD-ul Eroii de la
Plevna, desenat de Puiu Manu, ar fi putut fi foarte bine înlocuit cu oricare altă bandă desenată istorică pe scenarii de Radu Theodoru sau Octav Pancu-Iaşi, amândoi scriitori de mare calibru.
Dacă Livia Rusz şi Puiu Manu ar fi apărut doar cu un singur
album, în locul lor vă rog să-i consideraţi, din punctul meu de
vedere, pe Radu Duldurescu cu Pestera aurie sau Planeta Mrina
în alarmă şi pe Albin Stănescu cu Din zori de istorie sau Neînfrânţii,
urmaţi fireşte de Vintilă Mihăescu cu a sa vestită Columnă în milenii.
M.L.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu