joi, 24 ianuarie 2013

MARIUS LEŞTARU - comentarii la TOP 10 BD din socialism



Puiu Manu şi Marius Leştaru

Marius Leştaru este cadru didactic la Universitatea din Bucureşti. Cititor pasionat de benzi desenate, el colecţionează de mulţi ani benzi desenate româneşti dar şi cîteva franţuzeşti (revistele Pif Gadget, albumele Asterix).
 Pasiunea sa l-a adus la Salonul BD de la Constanţa, unde l-a cunoscut pe domnul Puiu Manu. Astăzi ei nu sunt doar foarte buni  prieteni, ci şi colaboratori, Marius Leştaru semnând scenariul albumului Dim-Sarabandă în Golful Aden (locul I în TOP 10 al BD-urilor din perioada contemporană!)
 În prezent cei doi prieteni lucrează la un nou album, Aventurile haiducului Ioniţă Tunsu.
Iată cum  justifică Marius Leştaru alegerile sale din  TOP 10 BD din socialism.





1. HAI ÎN LUNĂ, Livia Rusz – deoarece reprezintă o minunată armonie între scenariul  Luciei Olteanu şi frumuseţea desenului migălos şi fin al Liviei Rusz. Albumul în culori este încântător, generos şi robust şi oriunde îl deschizi privirea iţi rămâne ancorată în pagina respectivă. Capitolele sunt foarte nostime, educative şi provocatoare iar desenele de pe marginea paginilor de text sunt răpitor de frumoase, fiind fireşte în temă cu subiectul povestioarelor.  Educaţia copiilor este servită sub o formă indirectă, învelită superb în ciocolata bomboanelor reprezentate magistral de măiestria celor două autoare. Cine rezistă să nu se îndoape cu aşa un regal?


2.  TOATE PÂNZELE SUS, Puiu Manu – deoarece nu cred că s-ar fi putut găsi altcineva mai potrivit ca Puiu Manu să deseneze marea dezlănţuită, aventura minunată, fiorul şi lumea lui Radu Tudoran. Ei fiind prieteni buni, Tudoran a acceptat tocmai în numele acestei prietenii, reprezentarea grafică condensată a carţii sale. În acest album totul este viu. Orice fiinţă vie parcă se miscă chiar şi când stă. Peisajele care ne poartă prin toată lumea alături de echipajul goeletei sunt bogat reprezentate şi nimic nu este tratat superficial. Desenul precis, dinamic şi nervos l-a definit întotdeauna pe marele artist Puiu Manu şi în casetele acestuia dacă ai rabdare să le studiezi mai atent, ai de cele mai multe ori şansa să observi şi multe alte surprize decât ceea ce este atât de evident. Interesant este faptul că datorită experienţei sale de o viată pe apă, Puiu Manu a reuşit să deseneze diferit întinderile de apă pe care Speranţa îşi trăieşte aventura. Apa Dunării diferă de cea a râului din America de Sud, nuanţa Mediteranei este diferită de Marea Roşie, Atlantic sau Marea Neagră. Mai ales în albumul reeditat în culori picturale, cu care autorul excelează, observaţia de mai sus este cât se poate de evidentă. Nostim este şi faptul că regizorul care a turnat celebrul serial pentru televiziune a folosit desenele lui Puiu Manu pentru multe din cadrele sale. Un album nemuritor.



3. AVENTURILE LUI MAC, Livia Rusz – deoarece ar trebui să ai o inimă de piatră ca să nu-ţi placă totul din acest album. Încă odată scenariul genial al Luciei Olteanu prinde viaţă şi condamnă la nemurire peniţa şi culorile Liviei Rusz. Tulburător este faptul că studiind planşele originale din acest album (şi nu numai) realizezi că Livia Rusz a desenat totul la scara 1/1 şi parcă a folosit numai acul, tuşul, microscopul şi culoarea. Călătoria aventuroasă a lui Mac şi a prietenilor acestuia prin atâtea ţinuturi miraculoase şi pline de neprevăzut va rămane pentru totdeauna în inima şi sufletul nostru. Nu ai cum să desenezi sau să-ţi imaginezi aşa ceva dacă nu ai şi un suflet tot atât de frumos care să poată înţelege pe deplin lumea copilăriei. 



  
4. EROII DE LA PLEVNA, Puiu Manu – deoarece atunci când am citit pentru prima dată acest serial, parcă am fost luat pe sus, de guler, şi purtat direct pe front, alături de bravii noştri dorobanţi în lupta pentru acea cauză nobilă aproape total uitată în zilele noastre. Scenele dense de bătălie, dramatismul imaginilor, dinamismul personajelor şi senzaţia trăită parcă a fost ieri. Puiu Manu înţelege pe deplin cum funcţionează totul şi reprezintă cu mare acurateţe biomecanica corpurilor. Desenul său se caracterizează prin expresivitate şi eficienţă. Ştie să aleagă cu mare măiestrie imaginea cea mai reprezentativă dintr-o anumită desfăşurare de secvenţe şi niciodată nu optează pentru calea uşoară sau o eventuală scurtătură în detrimentul unei imagini complexe.  Orice scenă, cât de banală, este transformată sub peniţa sa magică într-o acţiune foarte convingătoare şi spectaculoasă. Nimic nu este gratuit. Cel mai important, ştie să deseneze orice. Repede, bine şi cu mare plăcere. Un mare maestru.

5. CĂLUGĂRENI, Sandu Florea – deoarece este imposibil să uiţi vreodată acest album. Se observă cu uşurinţă munca depusă şi grija pentru detalii. Prim-planurile sunt bine plasate şi poartă cu succes cititorul în intimitatea scenei respective. Secvenţele de bătălie sunt răpitor de frumoase şi în procent mare. Atmosfera şi drama acelor timpuri este zugrăvită încântător. Îmi place echilibrul între alb şi negru şi construcţia casetelor. Se intuieşte căutarea permanentă în exprimarea artistică şi germinarea unor idei care în viitor îl vor defini pe Sandu Florea. Nu am cum să nu remarc şi letrajul reuşit. Interesant, nu mă plictisesc niciodată când recitesc-privesc acest album.


  
6. TARZAN, Nicu Russu – deoarece merită. Desenele picturale ale lui Nicu Russu întotdeauna au stârnit şi vor stârni mari emoţii, fie că le regăsim în albumele editurii Stadion, în paginile revistei Cutezătorii, pe copertele cărţilor de poveşti, broşurilor SF  sau chiar pe coperta faimosului joc Dacii şi Romanii. Stilul său original, plin de expresivitate şi culoare, continuă să fie admirat şi respectat de către cunoscători. În albumele Tarzan, bogăţia culorilor şi grija faţă de detalii sunt exprimate strălucit de către autor. Poster pe paginile de centru – cu o privire hipnotică plină de emoţie a unui leu în primul volum, mai multe ilustraţii impresionante care iţi taie răsuflarea pe câte o singură pagină – cum ar fi prinţesa Tanoor sau impunătorul palat din interiorul cetăţii, abundenţa, echilibrul şi generozitatea culorilor, expresivitatea şi dinamismul personajelor, galbenul acela aurifer copleşitor care te poartă în atmosfera faimosului oraş ascuns Balakan, plin de bogăţii din Africa Centrală etc, toate acestea îl recomandă de mult pe Nicu Russu cu albumele sale Tarzan unul dintre cei mai impresionanţi artişti nemeritat subevaluaţi. Păcat că soarta l-a răpit dintre noi atât de devreme.

7. ÎN LUMEA LUI HARAP ALB, Sandu Florea – deoarece iţi dă senzaţia că nu-ţi mai trebuie vreodată alt basm. Nebănuind ce te aşteaptă, deschizi paginile albumului desenat de Sandu Florea şi pătrunzi într-o lume atât de fantastică şi sugestivă încât taci, îţi duci mâna la gură şi-ţi laşi ochii să înfulece pe nerăsuflate universul creat de autor. Nimic nu e normal: personajele (care totuşi păstrează specificul nostru naţional), atmosfera creată (se simte parcă şi răcoarea fântânii unde Spânul îl atrage în cursă pe Harap-Alb), emoţia transmisă, detaliile spectaculoase care de multe ori iţi dau fiori, recuzita, letrajul, totul se detaşează la distanţă kilometrică de banalitatea atât de clasică. Sandu Florea dă un minunat recital de măiestrie şi îşi descoperă cu mândrie şi absolută eficienţă arma sa secretă din dotare. Tehnica spaţiului continuu. Nu cred că va exista vreodată un artist care să reprezinte atât de strălucit acest basm. Va rămâne întotdeauna o lucrare de mare referinţă.


8. BUREBISTA, Valentin Tănase – dar aş fi putut alege la fel de uşor orice altă bandă desenată de Valentin Tănase. Calitatea desenului, precizia exprimării, atmosfera istorică sau secvenţele de luptă, toate te transformă într-un cititor captiv al lucrărilor maestrului. Asaltul cetăţii cu acele ziduri gigantice şi aparent inexpugnabile rămâne un moment copleşitor. Pentru cei cărora le place să călătorească în timp, Valentin Tanase este omul potrivit care vă poate plimba prin istorie admirandu-i cu satisfacţie lucrul extrem de bine realizat.



9. DE DIN VALE DE ROVINE, Sorin Anghel – deoarece are un grafism extraordinar şi se simte dorinţa expresă continuă de autoperfecţionare. Chiar dacă nu este cea mai reprezentativă serie a dânsului, existând şi două episoade (5 şi 6) evident neterminate, prin originalitatea desenului apăsat, plin de detalii şi foarte expresiv, el reuşeşte întotdeauna să-şi cucerească cititorii. Imaginile lui rămân în memorie şi după ce ai pus revista jos, de mult timp de-o parte. Şi, dacă începând de atunci, pe noi cu siguranţă ne-a cucerit, nu doresc să sublinez efectul lucrărilor lui actuale.

 

10. MISTERUL ROBOŢILOR, Radu Marian – deoarece dacă mi s-ar prescrie o alifie pentru inimă şi suflet atunci ar scrie pe ea Radu Marian – Misterul roboţilor. Este prima bandă desenată care mi-a deschis uşa universului BD şi emoţiile sunt încă puternice, chiar şi după câţiva zeci de ani de la prima casetă savurată cu mirare şi curiozitate. Scenariul absolut original, îndrăzneţ şi constant neaşteptat, a fost în permanenţă stropit cu pastile de umor, dar care au avut marea calitate că nu au acoperit drama întregii aventuri. Am citit şi recitit conectat cu sufletul la gură fiecare episod şi am suferit, m-am bucurat, m-am enervat şi parcă m-am luptat chiar eu însumi alături de cei trei eroi: Tiristor, Liţă şi Zlop cu Robotul Negru de pe planeta Hera. Atmosfera creată este minunată, imaginaţia debordantă, umorul şi grafismul original rămânând definitorii până în prezent pentru Radu Marian. Cred că autorul încă nu realizează ce bucurie a putut declanşa această bandă desenată printre prichindeii de atunci, dar şi printre adulţii de acum, care au fost la rândul lor cândva prichindei. Bandă desenată – pur sânge.

            Este foarte dificil să închei acest top fără să pomenesc lucrarea Poarta de Viorel Pârligras din Almanahul Anticipaţia, care va reprezenta întotdeauna o mare încântare. Acele planşe au depăşit cu mult timpul acelor vremuri şi au reprezentat o adevărată rampă de lansare pentru imaginaţia noastră şi gustul pentru frumos. Se simte foarte multă muncă şi pasiune condensată în fiecare milimetru de hârtie, cu un scenariu de excepţie. O lucrare care nu va îmbătrâni niciodată.

Marius Leştaru


Notă adăugată azi, 25 ianuarie.

BD-ul Eroii de la Plevna, desenat de Puiu Manu, ar fi putut fi foarte bine înlocuit  cu oricare altă bandă desenată  istorică pe scenarii de  Radu Theodoru  sau Octav Pancu-Iaşi, amândoi  scriitori de mare calibru.

Dacă Livia Rusz şi Puiu Manu ar fi apărut doar cu un singur album, în locul lor vă rog să-i  consideraţi, din punctul meu de vedere, pe Radu Duldurescu cu Pestera aurie sau Planeta Mrina în alarmă şi pe Albin Stănescu cu Din zori de istorie sau Neînfrânţii, urmaţi fireşte de Vintilă Mihăescu cu a sa vestită Columnă în milenii.

M.L.


Niciun comentariu: