1. Istoria benzii desenate româneşti
Editura SFVA, Craiova, 1992
Am început să scriu despre banda
desenată românească ca reacţie la o frază citită în volumul lui Jean-Bruno
Renard, Clefs pour la Bande Dessinée
(editura Seghers, 1978) pe care mi-o împrumutase prietena mea franţuzoaică Colette (devenită, între timp, prietenă a
întregii Benzi Desenate Craiovene, în
formaţia de atunci – 1983-1984). Autorul, altminteri om serios, profesor
universitar, însă lipsit de o
documentare adecvată, scria în cartea
sa, după ce trecea în revistă fenomenul BD pe tot globul pământesc că, citez
din memorie, „...în ţările Europei de Est banda desenată practic nu există”!
Această „sentinţă” m-a enervat
profund, pentru că eu ştiam de
numeroasele BD din Cutezătorii şi mai ales eram prieten cu trei adevăraţi creatori
de BD, publicaţi în reviste, almanahuri şi fanzine: Viorel Pîrligras, Marian
Mirescu şi Valentin Iordache. Ce au însemnat aceşti oameni în viaţa mea, cred
că aţi văzut din mai toate cărţile mele: prietenia lor vreme de aproape 30 de
ani m-a onorat şi m-a obligat şi toată activitatea mea de promovare a BD-ului
i-a avut în vizor prioritar pe ei. Dacă nu i-aş fi cunoscut pe cei trei
muşchetari ai BD-ului, dar şi pe Colette (cu altă ocazie o să vă spun şi
povestea ei), probabil nu m-aş fi ocupat
de benzi desenate şi viaţa mea ar fi arătat cu totul altfel. Cu siguranţă, acum
aş fi fost un contabil miliardar. Dar trist, cu sentimentul că nu am făcut
nimic important în viaţă.
Să nu mă îndepărtez însă de
subiect.
Fraza din cartea lui Renard m-a
enervat dar m-a şi ambiţionat: ia să demonstrez eu că există cu adevărat o bandă desenată
românească!
Aveam deja acasă o colecţie pe
mai mulţi ani a revistei şi almanahului Cutezătorii, dar şi mai multe albume
din colecţia Stadion. Aveam almanahul Anticipaţia şi cumpăram almanahul Ştiinţă
şi Tehnică pentru o singură pagină de bandă desenată! Dar ce BD! Era Fergonautul
lui Viorel...
Săptămânal, petreceam seri
întregi – până noaptea târziu - de vorbă
cu Viorel, despre BD, SF, filme, oameni
şi viaţă în general. Treptat, a început să scoată dintr-un
geamantan, de sub pat, comoara sa:
numere vechi din revistele Cutezătorii, Cravata Roşie, Luminiţa (Viorel e mai
bătrân cu 5 ani faţă de mine). A scos
albumele lui Puiu Manu, Ioan Vodă
Cumplitul şi Şoimii Moldovei,
care m-au dat pe spate, alte albume din colecţia istorică de la editura Ion
Creangă, un excepţional album, Titilică,
băiat fără frică, de Mircea Possa, pe care l-am căutat zadarnic la
anticariate vreme de 30 de ani (până la urmă tot Viorel mi-a făcut cadou, de ziua
mea, o copie xerox a albumului respectiv)
şi multe alte benzi desenate. Toae acestea mi-au servit ca punct de
plecare pentru căutărilor mele de mai
târziu, prin bibliotecile publice ale patriei.
In 1987 terminam facultatea şi
mi-am ales ca loc de muncă Depoul CFR de la Feteşti, situat la jumătatea
distanţei între Bucureşti şi Constanţa. Intenţionat mi-am ales acest loc de
muncă, după cum se va vedea mai târziu.
De la Feteşti ajungeam cu trenul
într-o clipită la Constanţa (bun, o clipită de vreo 80 de minute, dar pe tren
citem şi timpul trecea repede) iar la Constanţa l-am cunoscut pe desenatorul
lui Minitehnicus, Radu Marian şi mai ales m-am documentat temeinic pentru ceea
ce urma să fie prima mea carte, Istoria
benzii desenate româneşti. Pentru
cei care erau prea mici pe atunci, pînă în anii 80 se lucrau şase zile pe
săptămînă dar eu am prins tocmai anul (1988)
în care se introduseseră două
sâmbete libere pe lună! Ei bine, în acele sâmbete
eu mergeam la Biblioteca Copiilor din Constanţa, mă chinuiam să stau pe
un scăunel de pitic şi scriam cocoşat la o măsuţă scundă, conspectând
revistele Cravata Roşie, Luminiţa, Arici
Pogonici sau Şoimii Patriei. La
bibliotecă arătam cam ca măgarul printre oi, ceilalţi cititori de la bibliotecă
având 8-9-10 ani, şi m-a luat la
întrebări directorul bibliotecii, ce fac eu acolo, din două în două săptămîni.
I-am arătat plin de mândrie articolele mele din revista studenţească Mesaj
Comunist şi din Orion, şi odată s-a
schimbat atitudinea directorului faţă de mine: nu oricine scria la gazetă pe vremea aceea ! (mulţumesc,
Viorel şi Marian).
A venit lovitura de stat şi de
partid din decembrie, românii s-au apucat care de politică, care de bişniţă la
turci şi la sârbi, Viorel, cu mine şi un
al treilea tovarăş, am înfiinţat prima editură din Craiova (în martie 1990!).
Acolo, la iniţiativa lui Viorel am publicat revista 467, vreo 12 numere şi un
roman SF. Eu am propus să tipărim şi
albumul lui Viorel, Escală pe Tobra,
desenat de el încă din 1978... Desenatorul s-a codit, nu-i mai plăceau desenele
sale vechi de 12 ani, dar eu am insistat pentru că mi se părea povestea foarte
frumoasă (Viorel a scris şi numeroase
povestiri şi nuvele SF apreciate la vremea lor)
iar mesajul umanist foarte puternic. Până la urmă am tipărit albumul, în
15,000 de exemplare (eu am semnat prezentarea autorului de pe pagina de gardă
şi sunt mândru de asta). Albumul a
primit premiul Convenţiei SF de la
Buzău, a ajuns în bibliotecile a numeroşi bedefili (vezi TOP 10 BD) şi chiar în bibliotecile publice
dar, din păcate, nu i-a adus niciun ban autorului - din motive pe care nu le detaliez acum (avea să fie una din primele
mari dezamăgiri „BD” a lui Viorel ).
Pe la sfârşitul anului 1991 am stabilim cu colegii mei de redacţie să public şi eu Istoria Benzii desenate Româneşti.
Organizasem deja, în noiembrie 1991, primul
Salon Naţional al Benzii Desenate Româneşti la Bucureşti, întâlnisem cu această
ocazie numeroşi autori de BD (cam toţi care publicau la acel moment) şi
culesesem informaţii direct de la sursă (la Puiu Manu şi Nobilescu acasă am
fost chiar cu Viorel) şi mi s-a părut firesc, ba chiar util, să existe în România un astfel de instrument de
lucru (între timp avusesem ocazia să citesc numeroase cărţi despre banda
desenată franco-belgiană).
Dacă eu m-am documentat vreme de mai mulţi ani
şi am scris singur textul acestei cărţi,
prezentarea grafică a ei este în întregime meritul
lui Viorel Pîrligras. El a ales formatul A 4, el a hotărât să macheteze
textul pe două coloane pe pagina din stânga, iar pe cea din dreapta să
reproducă câte o planşă întreagă de la fiecare desenator.
Tot Viorel a ales ilustraţiile pentru copertă
(câte o casetă din BD-urile mai multor autori îndrăgiţi de el).
Cartea se prezintă deci sub forma unui volum A4
de 64 de pagini, bogat ilustrat, alb-negru.
Practic e vorba de istoria BD româneşti din
timpul socialismului, despre perioada interbelică scriind doar o singură pagină, la începutul ei – în vremea comunismului
publicaţiile din perioada ante-socialistă puteau fi consultate doar la
Biblioteca Academiei şi doar pe baza unei aprobări speciale, care niciodată nu ar fi fost acordată unui
puştan ca mine şi în niciun caz pentru o istorie a benzii desenate.
Cartea are un preambul şi
şase capitole:
I – Suporturile benzii
desenate româneşti
II – Tehnicile de lucru ale benzii desenate
III – Genurile benzii desenate româneşti
IV – Interferenţele benzii desenate cu alte arte
V – Reviste străine de benzi desenate care au circulat în România
VI – Mic dicţionar de desenatori BD
Sumarul este scris şi desenat de
Viorel, care îl animă astfel pe simpaticul
Fergonaut.
In fine, pe ultimile două pagini
am publicat câte un rezumat al Istoriei,
unul în franceză şi unul în engleză.
Micul dicţionar de autori BD
cuprindea deja un număr de 88 desenatori ( 71 de bărbaţi şi 17 femei) dar recunosc, era foarte sumar,
privindu-l de astăzi.
Un sub-capitol aparte este
consacrat benzii desenate craiovene: Valentin Iordache, Marian Mirescu şi
Viorel Pîrligras. Chiar dacă în ultimii ani Marian şi Viorel s-au dezis de mine (după 25 de
ani de frumoase realizări împreună) şi
mă denigrează când li se iveşte ocazia, persist în a crede şi a afirma
puternic că, în a doua jumătate a deceniului opt, cei trei au revoluţionat banda desenată
românească, atât prin profesionalismul desenelor lor, cât mai ales prin scenariile, originale şi
inedite, imaginate de ei, de adevărată
avangardă a celei de-a noua arte!
Viorel a ilustrat toată cartea cu un
număr de 50 de desene şi planşe. Planşele aparţineau lui (în ordinea apariţiei)
Marin Iorda, Burschi, Radu Duldurescu, Pompiliu Dumitrescu, Radu Marian, Sorin
Anghel, Sandu Florea, Traian Marinescu, Nobilescu, Marian Mirescu, Viorel
Pîrligras, Nicu Russu, Livia Rusz,
Mircea Possa, Puiu Manu, Valentin Tănase,
Andre Cheret, Mircea Arapu, Mugurel
Dionisie, Valentin Iordache, Gopo. În
fine, de la anumiţi autori, precum Sandu Florea, Livia Rusz, Sorin Anghel şi
mai ales Viorel Pîrligras, erau
reproduse două sau mai multe planşe şi desene.
În fine, să mai menţionez că volumul, fiind editat într-un tiraj de doar câteva sute de exemplare, a fost tipărit la un trust de construcţii local, pe un geştender (Gestetner, un fel de precursor al Xerox-ului). Apoi tipograful ne-a pus teancul de hârtie în braţe (mai precis în portbagajul unei maşini) şi, la sediu, am luat pagină cu pagină, le-am potrivit conform numărului corespunzător şi le-am capsat bucată cu bucată... Ce amintiri!
Am dat atâtea informaţii ca să
puteţi să comparaţi acest volum cu Istoria
BD româneşti din 2010, care are 270 de pagini. Practic, Istoria BD din 1992 a devenit unul
dintre cele trei mari capitole ale Istoriei
din 2010 dar regret un pic că nu am mai găsit loc şi pentru capitolul Tehnicile de lucru ale benzii desenate.
Poate, într-o bună zi, el va constitui materia unei noi cărţi. Inch`Allah!
Dintre toate cronicile care s-au
scris despre prima mea carte, am rămas în mod evident ataşat de cea a
scriitorului Ovidiu Zotta, apărută
în paginile revistei Universul Copiilor
nr. 27-28/1992, număr special
„Istoria mondială a benzii desenate!”:
„[...] Bineînţeles, benzile desenate s-au răspândit în toată lumea,
bătând recordul întocmai ca Fordul!
Pe urmă s-a născut în România, la Craiova, un băiat numit Dodo Niţă
care, se pare, a învăţat să citească, înainte de abecedar, pe benzile ilustrate
din revista Cutezătorii (dacă o mai ţineţi minte...).
Băiatul a crescut mare, este economist, vorbeşte mai multe limbi
străine şi, din dragoste, pentru
sărbătoarea copilăriei lui şi a voastră, a scris prima Istorie a benzii
desenate româneşti, scotocind prin colbul bătrânelor biblioteci şi al podurilor [...]”
Istoria Benzii Desenate Româneşti a primit – în 2002 – Trofeul
Sandu Florea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu