6. Dicţionarul
Benzii Desenate din România
Volum semnat împreună cu Virgil Tomuleţ
Editura MJM Craiova, 2005
La sfârşitul lui
2004, când încă nu se epuizase euforia albumului Povestea BD româneşti, mă
trezesc cu un pachet gros de la Cluj: domnul Virgil Tomuleţ îmi trimisese vreo 50 de portrete desenate de dânsul,
ale unor autori de BD români şi francezi.
Bineînţeles, eu
continuasem în tot acest timp (şi continui şi astăzi) să cumpăr toate publicaţiile BD româneşti, să le conspectez, să întocmesc fişe de autor etc.
Dar acele portrete drăguţe, desenate de Virgil Tomuleţ, m-au entuziasmat
peste măsură şi am decis că este timpul să lansez la apă a doua ediţie a Dicţionarului BD.
În plus, salonul, ajuns la cea de-a 15-a ediţie, urma
să se relanseze, după o perioadă de supravieţuire la limită (fără niciun
sprijin material din partea vreunei instituţii ci doar cel al câtorva
desenatori – bedefili şi doresc să le
pronunţ numele a măcar doi dintre ei, Cristian Ciomu şi Sandu Florea). Salonul capătă deci, pentru prima oară, o dimensiune cu
adevărat internaţională, prin implicarea Delegaţiei Wallonie-Bruxelles, condusă
pe atunci de domnul Daniel Sotiaux. Dânsul mi-a telefonat, nici nu ştiu de unde
mi-a aflat numărul, poate de la colegii săi de la Institutul Francez, m-a
chemat la Bucureşti şi m-a întrebat cum poate să se implice instituţia sa de
cultură, nou sosită în ţara noastră, în organizarea manifestării.
Cum s-a implicat WBB, suflul nou pe care l-a adus manifestării Daniel Sotiaux, aţi văzut cu proprii ochi, cei care veniţi (şi reveniţi) la întâlnirea anuală a bedefililor de la Constanţa, din 2005 încoace.
Cum s-a implicat WBB, suflul nou pe care l-a adus manifestării Daniel Sotiaux, aţi văzut cu proprii ochi, cei care veniţi (şi reveniţi) la întâlnirea anuală a bedefililor de la Constanţa, din 2005 încoace.
În afară de faptul că anumiţi autori BD se
regăsesc în ambele ediţii ale dicţionarului, nu mai există nicio asemănare
între ele. Volumul are un format de carte obişnuită, cu 340 de pagini şi era
nevoie de atâtea pagini pentru a-i cuprinde pe cei 200 de autori BD români şi
străini, publicaţi în România, între 1896-2004. La fiecare autor am întocmit
câte o fişă bio-bibliografică, cât am putut de detaliată, am reprodus câte o planşă şi, de multe ori, încă unul-două alte desene. La autorii la care
nu am găsit un auto-portret, le-a
desenat domnul Tomuleţ câte unul şi trebuie subliniată aici dedicaţia şi
pasiunea cu care dânsul s-a documentat pentru a găsi fotografiile tuturor
acelor autori români sau străini. Tot dânsul semnează şi postfaţa volumului şi
de aceea mi s-a părut firesc să-i trec numele pe coperta cărţii, răsplătind
măcar aşa (de bani oricum nu s-a pus problema niciodată între noi) munca depusă de grafician.
M-am gândit
foarte mult ce copertă să pun Dicţionarului,
amicul Viorel nemaidorind să mai
macheteze cărţile mele. Şi atunci, pentru că totdeauna am apreciat jocul cu
codul benzii desenate şi umorul discret
dar expresiv al lui Valentin Iordache şi, în plus, am crezut şi cred şi astăzi că BDC a adus un aer de prospeţime BD-ului românesc în anii 80, am pus pe copertă Banda Desenată
Craioveană. Tehnoredactorul cărţii a încercat să scrie titlul cărţii şi
numele autorilor prin transparenţa planşei, înnegrind literele şi opacizând un
pic desenele, cu excepţia unui strip de trei casete, cu cei trei autori
craioveni în plină acţiune.
În fine, trebuie
să recunosc că ea, coperta, nu a fost pe placul tuturor desenatorilor, care
mi-au reproşat, amical, "iar BD-ul
craiovean în fruntea bucatelor, iar i-ai alocat atâtea pagini lui Viorel" etc.
Cu toate acestea,
tirajul de 1000 de exemplare s-a epuizat în doi ani, şi chiar m-am bucurat când
editorul a primit înapoi un pachet cu dicţionare de la un librar din Bucureşti, sub pretextul
că banda desenată nu se vinde, dar el nici nu desfăcuse pachetul. M-am bucurat
pentru că a noua artă mi-a adus
numeroşi alţi prieteni, şi am putut să le ofer acest instrument indispensabil
oricărui colecţionar de benzi desenate.
Cu Paul S., de
exemplu, aşa m-am împrietenit acum doi ani, aflase de pe internet de existenţa
dicţionarului, l-a comandat la editură şi a aflat cu această ocazie că suntem
concitadini. Culmea e că, totuşi, prima oară ne-am întâlnit la o expoziţie
în...Bucureşti!
Ceea ce mă miră,
este faptul că – spre deosebire de alte
cărţi ale mele - nu l-am văzut pus niciodată la vânzare la vreun anticariat
on-line. Pesemne că cei care l-au cumpărat, chiar le-a plăcut, şi nu te desparţi
cu una, cu două, de cărţile care îţi
aduc aminte de copilărie.
Dintre numeroasele
cronici despre Dicţionar, mi-a plăcut mult cea a lui Daniel Nicolescu, care scria - pe un ton poate un pic dezamăgit - că nu există şi la noi mii de albume de BD precum în Franţa sau Belgia -
în revista Business Magazin (din 1 noiembrie 2005):
„[...] Desigur, banda desenată trăieşte în România, dar are,
oarecum, un statut de artă underground, câtă vreme tirajele albumelor de BD se
înfundă undeva în cifre cu doar două zerouri în coadă. Dodo Niţă şi Virgil
Tomuleţ, autorii acestui frumos şi util dicţionar dedicat celei de-a noua arte,
sunt însă optimişti. Ei susţin că 2005 a fost un an fast pentru BD, câtă vreme
au apărut noi edituri specializate şi noi producţii desenate. Entuziasmul
există, nimeni n-a negat acest lucru, dar este plasat doar în tabăra producătorilor.
Consumatorii degustă întâmplător, din vârful
buzelor, temându-se să înfulece pe săturate, să râdă homeric sau să trepideze în
ritmul imaginilor. In aceste condiţii, în care pofta de a citi e anemică şi în
care educaţia în spiritul BD e precară, un atare dicţionar e mană cerească.
Pentru că educaţia întru BD dezvoltă şi şlefuieşte simţul umorului, ascute
mintea şi şfichiuie imaginaţia, mai cu folos decât multe filme şi cărţi
tradiţionale. Dicţionarul benzii desenate din România, copios ilustrat, e şi un
sipet care ascunde multiple secrete biografice ale autorilor de BD şi, o dată
cu ele, nenumărate altele legate de mentalitatea societăţii care i-a adăpostit
pe aceşti fericiţi-nefericiţi creatori. “
Un comentariu:
Dodo, acest dictionar, dincolo de liantul prieteniei comune, desi are cateva "pete albe", in opinia mea este un util instrument de lucru, si un reper important in istoria artei romanesti, pt ca incadreaza graficieni care au fost marginalizati de interesul criticilor si istoricilor de arta, care s-au axat mai mult pe zona picturala.
Trimiteți un comentariu