Toată această poveste bibliografică, de până acum, nu a avut
alt scop decât să informeze bedefilul
român (Viorel, ştiu că-ţi miroase urât, dar cei 10 milioane de bedefili
francofoni mă obligă să folosesc acest cuvânt pentru a caracteriza
în 9 litere pe colecţionarul de benzi desenate
de la noi) despre publicaţiile consacrate celei de-a noua arte. Eventual
şi asupra unor protagonişti ai lor.
Fără discuţie, nu sunt singurul care a scris despre BD, alţi
oameni mai inteligenţi şi mai cultivaţi decât mine au scris şi ei. Doar în
ultimii doi ani au apărut trei cărţi despre BD scrise de autori români, dintre
care doi sunt profesori universitari iar al treilea un mare autor BD de origine
română.
Vă rog să notaţi.
Pe copertă este reprodusă o casetă dintr-o BD de Puiu Manu |
În 2011 a apărut cartea Benzile Desenate şi canonul post modern, la editura Cartea
Românească – primul volum de critică adevărată asupra benzii desenate.
Autorul său, conf.dr. Ion Manolescu, din Bucureşti,
reuneşte în paginile volumului mai
multe articole şi studii apărute anterior în reviste literare de prestigiu
precum România Literară, Observator Cultural, Vineri, suplimentul cultural al
revistei Dilema, Euresis, Tomis etc, pe care însă le completează şi le aduce la
zi.
Cele 250 de pagini dense ale cărţii reprezintă nu doar o pasională cât mai
ales o riguros ştiinţifică pledoarie pentru includerea benzii desenate în
noul canon literar.
“ Dacă banda desenată reprezintă o “operă scrisă” (şi grafiată) şi are caracter estetic – şi nu (doar) utilitar -, atunci este literatură; dacă banda desenată face parte din literatura „populară” şi/sau “de consum”, atunci, la fel ca literatura “cultă”, “lirică”, “epică” sau “dramatică”, are dreptul la reprezentare canonică” concluzionează Ion Manolescu.
“ Dacă banda desenată reprezintă o “operă scrisă” (şi grafiată) şi are caracter estetic – şi nu (doar) utilitar -, atunci este literatură; dacă banda desenată face parte din literatura „populară” şi/sau “de consum”, atunci, la fel ca literatura “cultă”, “lirică”, “epică” sau “dramatică”, are dreptul la reprezentare canonică” concluzionează Ion Manolescu.
Dezbaterea asupra întrebării dacă banda desenată este un gen literar sau
paraliterar, cultură sau subcultură, va rămâne deschisă şi
de-acum încolo, aşa cum deschisă este de aproape 50 de ani în Occident,
mai ales în Franţa/Belgia, ţările de origine ale acestei noi forme de
exprimare artistică, deşi acolo s-au publicat deja zeci de mii de articole şi
mii de volume de critică şi exegeză BD.
Volumul profesorului Manolescu este însă prima cărămidă dintr-un viitor
edificiu al exegezei româneşti asupra benzii desenate şi cred că el va avea o
contribuţie importantă la demolarea prejudecăţilor intelighenţiei noastre
despre cea de-a noua artă.
A doua "cărămidă" nu va întârzia, apărând în anul următor. Este volumul doctorului în filologie Gelu Teampău din Cluj, Mitul şi banda desenată. Opul de 320 de pagini constituie de fapt teza sa de doctorat („Banda desenată, fenomen al culturii de masă, în 2010) şi pune cititorului o întrebare serioasă: este banda desenată un suport de transmitere a mitului? Răspunsul îl găsiţi în cuprinsul volumului, bine structurat în trei mari capitole: Mitul, Banda desenată , Banda desenată românească în comunism.
Cartea a apărut în colecţia „Antropologie Academică”, a editurii Institutul European din Iaşi şi are
prefaţa semnată de profesorul universitar Nicu Gavriluţă.
Tot în 2012 a apărut şi volumul de memorii şi benzi desenate Quand je serai grand...je ferai Pif, scris (şi desenat) de talentatul grafician Mircea Arapu.
Când, în primele luni ale lui 90,
Viorel a găsit la anticariat un pif
cu aventurile lui Arthur le Fantome
desenate de un autor necunoscut, ne-am mirat tare de numele său, Arapu. Noi pronunţam
a la française, Arapiu, dar tot suna
al naibii de româneşte.
După doar trei ani aveam să-l cunoaştem pe M. Arapu (aşa semna, şi din acest
motiv francezii îl treceau în
enciclopediile şi dicţionarele lor drept Marc Arapu) la festivalul BD de la
Charleroi. Mircea Arapu, pe numele său adevărat, va scrie o carte tare drăguţă, despre cum a
plecat la Paris la vârsta de 4 ani, cu autobuzul 33, dar va ajunge acolo abia
la 23 de ani. Unde va şi ramâne şi va publica numeroase benzi desenate ce vor fermeca copilăria a zeci de mii de copii
francezi, norocoşii de ei, la noi se oprise importul revistei PIF tocmai când începuse
să publice şi compatriotul nostru în ea.
Bref, povestea vieţii lui Mircea Arapu este atât de frumos scrisă (şi machetată) că nu poţi să-i dai drumul din
mână până n-o termini. Iar dacă nu ştii limba franceză, merită s-o înveţi
doar ca să savurezi această excelentă carte.
Revenind la cărţile mele de exegeză, precum parlamentarul la oile sale, este adevărat că sunt multe (iartă-mă, Viorel) dar toate la un loc nu valorează cât Grafica Americană a lui Iordan Chimet.
Pe copertă este reprodusă o casetă din prima BD din lume, "Yellow Kid" de Richard F. Outcault |
Dacă nu aveţi încotro şi trebuie să citiţi doar o singură carte românească
despre BD, atunci nu ezitaţi o secundă: citiţi Grafica Americană.
Autorul său, Iordan Chimet
(1924-2006) a fost un scritor foarte talentat şi un om cu adevărat deosebit
(conform mărturiilor contemporanilor săi). Toată viaţa a trăit printre cărţi şi
a publicat mai multe volume de proză sau versuri, dar şi mai multe de eseuri,
despre arta cinematografică sau despre alte
arte.
Volumul Grafica americană (având
ca inspirat subtitlu Un portret al Americii) a apărut, în 1976, în colecţia „cabinetul de stampe” la editura Meridiane. Cine mai ţine minte
acea faimoasă colecţie, va ştii deci că volumul a fost tipărit în condiţii
grafice deosebite (la tipografia Arta Grafică), cu numerose ilustraţii. Iordan
Chimet trece în revistă – dar nu pe un ton pedant, ci folosind unul colocvial,
aproape ludic, toată istoria graficii Americane, în 200 de pagini:
- Grafica tradiţională, de la
subordonare la libertate, cu subcapitolele Go West, O primă floare pentru cartoon, desenele pictorilor
- Ipostaze Marginale, cu subcapitolele
Desene de scriitori (ştiaţi că Mark
Twain, Lovecraft, Faulkner, Henri Miller şi alţii erau şi foarte buni
graficieni? dacă nu, aflaţi din carte), Portretul
literei in oglindă
- Computer Graphics (în 1976! când
noi lucram cu cartele perforate pe calculatoare cât casa)
- Desenul animat
- The
Cartoon
- Graphic Design
- Benzile desenate,
cu subcapitolele Ultimii eroi,
supraoamenii şi Banda desenată, divertisment sau artă? (în total, cam o treime din
cele 200 de pagini ale volumului)
Deşi pentru iconografie
foloseşte în mod evident publicaţiile de la Biblioteca Americană, Iordan Chimet
simte uneori nevoia de mai mult şi atunci extrage ilustraţii şi din
diverse publicaţii BD, albume şi reviste în limba franceză - posibil chiar din propria colecţie.
Volumul este dedicat domnului Harry G. Barnes jr, ambasadorul
Statelor Unite la Bucureşti între 1974-1977, şi a fost editat într-un tiraj mic, de doar 6.250
exemplare, cu ocazia unei mari expoziţii de benzi desenate organizată
de Biblioteca Americană.
Este un deliciu
pentru minte să citeşti rândurile scrise atât de poetic de Iordan
Chimet.
Ieri aţi citit povestea tragi-comică din spatele Istoriei BD, care a făcut peste noapte, dintr-un necunoscut, cel mai
mare curator-coordonator-artist al benzii desenate româneşti din
sud-estul Europei (şi a încasat mii şi mii de euro sub acest pretext de la
Institutul Cultural Român). Astăzi, din păcate, aflăm cum datorită unor cărţi, dar mai ales datorită prieteniei, unii oameni
îşi pot pierde serviciul şi chiar mai
mult....
Iată ce scria Adriana Bittel, în articolul O
minune de om: Adrian Chimet, România
Literară, nr 45/2004:
„Grafica americană -
un portret al Americii, a apărut din
neatenţia cenzurii în 1976, cu complicitatea unui prieten, redactor la Editura
Meridiane, Victor Adrian (din pricina cărţilor lui Iordan pe care le-a editat,
acest prieten a fost obligat să părăsească editura şi a murit apoi în
circumstanţe suspecte). Cînd "forurile" păcălite şi-au dat seama cît
de dinamitard e albumul, el era deja tipărit şi mult lăudat în străinătate... „
Că Iordan Chimet era un mare iubitor al benzilor desenate (pe vremea aceea
nu se inventase termenul de bedefil, Viorel) nu mai încape îndoială, după ce ai
citit volumul cu pricina. Dar, mai mult decât atât, dânsul simte nevoia să sară „În apărarea comics-ului”, aşa cum e intitulat articolul său apărut în
almanahul Flacăra 1977 şi acesta scris convingător şi bogat ilustrat.
Aici punem punct trecerii în revistă a bibliografiei BD
româneşti. Dacă cineva mai ştie şi alte cărţi româneşti despre benzi desenate,
este invitat să le semnaleze pe acest blog.
Vă mulţumesc.
Un comentariu:
In comparatie cu "Benzile desenate si canonul postmodern", cum se prezinta "Mit si banda desenata", e mai complexa, ca pretul mi se pare cam piperat !!!
Va multumesc !
Trimiteți un comentariu