8-9-10 Monografiile Livia Rusz, Puiu Manu, Burschi
Making-off-ul
celor trei volume îl voi trata într-o singură postare, pentru că toate trei au acelaşi numitor comun: prietenia
dintre Alexandru Ciubotariu şi subsemnatul.
Prin 2008, eram
amândoi în trenul care ne aducea de la Budapesta la Bucureşti. La Budapesta
fusesem invitati la Festivalul Benzii Desenate (cu numele noastre pe afiş ! -
lucru foarte rar. În general, indiferent
câţi autori prezenţi suntem, pe afiş se trece, generic, „banda desenata românească”).
Discutam,
bineînţeles, despre Livia Rusz şi opera ei grafică, tocmai o vizitasem cu o zi
înainte şi-i spuneam lui Ciubi că, dacă aş aduna articolele publicate deja
despre artistă, le-aş corobora cu noile informaţii acumulate în timpul
sejurului budapestan, ar fi material să
scot un adevărat volum monografic. Dar o aşa carte ar merita şi o haină grafică
pe măsură, şi eu nu ştiu pe nimeni capabil
de aşa ceva.
La care Ciubi îmi răspunde că s-ar băga el.
Îl cunoşteam pe
Alexandru Ciubotariu din 1994, de la salonul de la Constanţa. Înalt şi deşirat,
cu nişte pantaloni care cădeau de pe el (aşa era moda atunci la tineret, să umbli cu blugii în vine) căra o mapă mai
mare ca el, plină de desene, pe care le arăta oricui îl băga în seamă. A
participat la concursurile organizate de
salon; când acesta era itinerant, te trezeai cu el la Craiova sau la Braşov. În
1997, la Braşov, a fost cât pe-aci să rateze marele premiu, deoarece unul dintre membrii juriului - un desenator
francez – spunea că în concurs trebuie să intre doar planşe originale, nu
desenate sau colorate pe calculator. Avea dreptate, dar totuşi am intervenit spunând că desenul e original, doar culoarea e aplicată cu calculatorul şi am tranşat discuţia aşa încât, până la urmă, Ciubi a primit marele premiu: un
sejur în Franţa vreme de o săptămână, într-o tabără pentru tineret.
Apoi a început facultatea de artă, la Iaşi, şi nu l-am mai
văzut decât, cred, prin 2001, din nou la salonul de la Constanţa, unde am cunoscut acum un Ciubi mai dornic ca oricând să-şi facă o carieră în
domeniul benzilor desenate şi nu lipsit de un oarecare talent. L-am recomandat
unui prieten francez, care edita revista
2000 Plus, şi care căuta un desenator BD pentru
a-l înlocui pe Roman Tolici la
desenarea aventurilor unui personaj
pe care îl chema chiar ... Alex.
Apoi, când
albumul a apărut, i l-am recomandat lui
Sandu Florea pentru trofeul care îi poartă numele. Din 2004, A. Ciubotariu a
făcut parte din toate delegaţiile de desenatori cu care am participat la diverse
saloane BD din Franţa, Belgia, Portugalia, Ungaria, Serbia. La toate aceste
saloane am fost invitaţi oficial, organizatorii asigurându-ne gratuit spaţiu de
expunere, mediatizare, cazare şi masă, noi trebuind să ne plătim doar biletele
de avion. Aşa este peste tot în Europa, la toate saloanele, inclusiv cele
mari, care invită chiar şi câte 300-400
de autori, doar doi-trei desenatori
sunt invitaţi speciali, cu toate cheltuielile plătite, ceilalţi autori fie îşi plătesc singuri deplasarea, fie le-o
plăteşte editorul. In România neexistând editori de BD, ne plăteam singuri
deplasările, din buzunarul propriu sau din sponsorizări. Când am fost în
Portugalia, de exemplu, Ciubi nu a avut
bani nici pentru biletul de avion, şi cum eu însumi eram cam strâmtorat, l-am
rugat pe Radu Marian să-i împrumute banii pentru avion. Ca o prefigurare pentru
ceea ce avea să devină mai târziu, Ciubotariu nu i-a mai restituit niciodată banii.
Toate acestea le
scriu pentru a arăta câtă încredere am avut în Ciubi, şi cât l-am ajutat să
promoveze şi să se facă cunoscut (nu-i reproşez acest lucru, dacă ar fi s-o iau
de la capăt, la fel aş proceda). Din cei zece tineri autori pe care pariam în
capitolul „Viitorul benzii desenate româneşti” din Dicţionarul BD din 1996, doar el continuă să publice şi azi BD (în
revista pentru şcolari Ora de lectură).
Aşa încât, atunci
când mi-a spus că face el macheta monografiei Livia Rusz, am fost plăcut impresionat de oferta sa. S-a
descurcat destul de bine (cu excepţia greşelii de debutant, că într-o carte despre BD nu se reproduc planşe BD la mărimea
unui timbru ) şi a împins modestia atât de departe, încât nu a vrut să-şi treacă numele
nici măcar în căsuţa tehnică – l-a trecut pe cel al soţiei sale.
Monografia Livia Rusz este
semnată împreună cu Kiss Ferenc, alter-ego-ul meu maghiar, care este şi cel care
a contribuit cel mai mult - prin scris şi documentare - la o carte de-a mea.
Ferenc a semnat bibliografia maghiară, inclusiv pe cea a revistei Napsugar din Cluj, prezentările
în maghiară şi engleză a biografiei Liviei Rusz.
La monografiile Puiu Manu şi Burschi,
Ciubi a „cedat” insistenţelor mele şi
şi-a trecut numele pe copertă, ca şi co-autor – deşi el nu a scris niciun rând
şi nu s-a documentat cu nimic, doar a luat zeci şi sute de planşe şi de desene
de la autori, le-a scanat şi le-a pus în pagină.
De ce am insistat
ca A. Ciubotariu să-şi pună numele pe copertă – fapt care îi va schimba definitiv viaţa - în bine, din punct de vedere pecuniar - în viitorul apropiat? Tipărind monografiile din fonduri proprii şi într-un
tiraj mic, nu aveam cum să-l plătesc pe Ciubi, şi atunci i-am propus să-i trec
numele pe coperţile cărţilor mele, pentru a strânge şi el publicaţii în vederea
întocmirii dosarul de intrare în Uniunea
Artiştilor Plastici. La UAP şi la nicio altă uniune de creatori
nu mai sunt avantajele dinainte de 1989, totuşi, când împlinesc vârsta de
pensionare, UAP plăteşte membrilor săi o
jumătate de indemnizaţie.
Lucrul la aceste monografii, întâlnirile şi
discuţiile vreme de zeci de ore cu Ciubi
şi artiştii Livia Rusz, Puiu Manu, Burschi, au fost printre cele mai frumoase
momente din viaţa mea.
Chiar dacă par lipsit de modestie, salonul BD românesc şi
monografiile au relansat carierele artiştilor Livia Rusz şi Puiu Manu, tocmai
când păreau la apogeu (amândoi, la
vremea respectivă, săriseră de 80 de
ani). Doamnei Livia Rusz au început să-i
fie reeditată opera grafică iar domnul Manu
a reînceput să deseneze excepţionale benzi desenate (lucru care urma să
fie exploatat de Ciubi în interes strict personal, dar să nu anticipăm).
Domnul Burschi, din păcate, s-a stins din viaţă cu câteva zile înainte de apariţia Istoriei BD din 2010, şi cu câteva luni înainte de editarea propriei sale monografii care însă, iată, îi perpetuează memoria, în bibliotecile prietenilor şi cititorilor săi şi în câteva publice, aşa cum, în mod sigur, nu s-ar fi gândit niciodată.
De reţinut:
Alexandru Ciubotariu nu a scris niciun singur
rând la monografiile pe coperta cărora se găseşte şi numele său.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu