Văzând că nu are nicio şansă să trăiască
din propria sa "artă", dacă artă se poate numi ceea ce desenează el, văzând că s-a închis şi robinetul ICR, A.
Ciubotaru se ascunde în prezent sub labelul Muzeul
benzii desenate (label desenat de agenţia de publicitate Headvertising şi plătit de Institutul Cultural Român, în caz că aţi uitat). El este
obişnuit, de altfel – aşa cum fac toţi impostorii – să se ascundă sub tot felul
de nume de împrumut sau sigle pompoase – îşi mai spune şi Pisica Patrata.
In calitate de "Muzeul benzii desenate" (MBD)
şi profitând de cumsecădenia doamnei
Livia Rusz, dar şi a librarului Anthony Frost, îi editează marii artiste o aşa zisă integrală Aventurile lui Mac. Am
arătat cu altă ocazie că integrala nu e
deloc integrală, lipsind mai multe episoade din ea, faptul că
niciun editor sau autor adevărat (nu impostor) nu dă acelaşi titlu la două cărţi diferite,
iar formatul cărţii este bine caracterizat pe blogul său de Sorin Anghel ca
fiind “meschin” (intenţionat redus la minim – chiar dacă acest lucru dăunează
lizibilităţii cărţii – doar pentru a-şi
maximiza profitul) dar A.C. se arată –
în prefaţa cărţii - a fi nu doar “comisar”,
“curator”, “artist” sau “coordonator” ci
şi “exeget” al operei Livia Rusz. El scrie în prefaţa antologiei: ” Creeată de Lucia Olteanu (scriitoare) şi Livia Rusz (desene), povestea aventurilor
lui Mac, a rămas în conştiinţa
pasionaţilor ca una dintre cele mai frumoase serii din istoria benzii desenate
românesti.”
În capul “exegetului”, Lucia Olteanu e
scriitoare iar Livia Rusz este “desene”!
Bănuiesc că
la facultăţile de artă nu se mai face gramatica limbii române dar să
scrii “creeată” cu doi de e sau să pui virgula între subiect şi predicat,
denotă grave carenţe gramaticale.
Cu toate astea, omul nu are nicio jenă să
se auto-intituleze “comisar”, “curator”, “artist” sau “coordonator” (fapt care îmi aduce aminte, en passant, de versurile lui Sorescu: “şi pentru că toate acestea
trebuiau să poarte un nume, i s-a spus simplu”...Pisica patata)
Ca să nu mai vorbesc de faptul că “exegetul” nostru se contrazice singur, cu
doar o frază mai înainte, scrie că albumul Aventurile
lui Mac “îşi propune să readucă în prim
plan lucrări de BD care prezintă
“riscul” de a fi uitate”. Păi arta Liviei Rusz ori a rămas în conştiinţa
pasionaţilor, ori prezintă riscul de a fi uitată (sic!)
Nu mai menţionez faptul de
care s-au plâns mai mulţi bedefili pe bloguri, cum împiedici doar cu 50
de exemplare dintr-o carte ca ea să fie uitată? Şi apoi, întreb şi eu, câte
dintre ele au ajuns în bibliotecile publice, pentru a putea fi consultate de cât
mai mulţi oameni, iar opera doamnei Livia Rusz cu adevărat să nu fie uitată?
Pagină extrasă din "integrala" Aventurile lui Mac |
Să nu credeţi că impostura se termină aici.
Dimpotrivă, se ridică la un nivel superior.
În decembrie s-a deschis o nouă galerie de
artă, Galateca, cu o expoziţie de benzi desenate “curatoriată” de
comisarul-coordonator-artist MBD.
Să citim împreună din prezentarea oficială
a expoziţiei:
”
Muzeul Benzii Desenate – un proiect de autor care a existat fizic in spatiul MNAC,
pentru ca acum sa se dezvolte prin intermediul proiectelor culturale din
centrele care il gazduiesc – propune o selectie atenta de 14 artisti
reprezentativi. Exponatele acopera o perioada de 90 de ani de evolutie a benzii
desenate și poarta semnaturile: Ary
Murnu, Burschi Gruder, Puiu Manu, Livia Rusz, Matty Aslan, Radu Duldurescu,
Sandu Florea, Ioan Mihaescu, Mircea Arapu, Valentin Tanase, Tudor Popa,
Alexandru Ciubotariu, Matei Branea, Cristian Darstar.”
Deci e vorba de 14 artişti reprezentativi
ai benzii desenate româneşti. Sunteţi de
acord cu această sintagmă?
Eu nu. Nu o să cad în capcana facilă de a
reproşa curatorului de ce din expoziţie fac parte, ca reprezentanţi ai
generaţiei contemporane, doar cei doi
complici al săi la devalizarea ICR, Branea şi Akira Darstar, şi nu alţi tineri
graficieni care îl consideră prieten:
Ionuţ Popescu, Octav Ungureanu sau chiar
alde M. Grăjdeanu. M. Grăjdeanu care, altădată, îşi dădea cu părerea pe
blogul unui frustat că “Salonul BD de la Constanţa este prost organizat pentru
că nu au fost invitaţi el, Ciubi şi Alin Vlady”. Mă întreb dacă şi-a mai trimis
mama, deghizată în jurnalistă, să-i întrebe
şi pe organizatorii de la Galateca de ce nu a fost invitat să participe cu
planşe originale şi „marele” desenator Grăjdeanu?
Dar, în calitatea mea de promotor al benzii
desenate, vreme de 25 de ani, consider
că este un sacrilegiu ca, pretextând criteriul reprezentativităţii, să alături
planşele unor membri ai Uniunii Artiştilor Plastici precum Ary Murnu, Valentin Tănase, Puiu Manu,
Burschi, Matty, Livia Rusz, de cele ale
unor autori minori precum Branea sau
Ciubotaru şi de-a dreptul o blasfemie să
aşezi în aceeaşi expoziţie planşele unor artişti recunoscuţi internaţional precum Sandu Florea sau Mircea Arapu şi cele ale Prealordului Akira
Darstor, omul care a reuşit performanţa maximei imposturi - să fie
reprezentantul benzii desenate româneşti la festivalul BD de la Barcelona – pe
banii ICR - fără să fi publicat vreodată benzi desenate!
Cred că Ary Murnu se zvârcoleşte în mormânt, văzând "evoluţia" benzii desenate româneşti - în viziunea curatorului Pisica patata - de la desenele sale limpide, art nouveau, la mâzgălelile puerile ale lui Darstor.
Cred că Ary Murnu se zvârcoleşte în mormânt, văzând "evoluţia" benzii desenate româneşti - în viziunea curatorului Pisica patata - de la desenele sale limpide, art nouveau, la mâzgălelile puerile ale lui Darstor.
Aşa -zisă BD de Akira Darstor, expusă la Galateca, alături de planşele marilor Ary Murnu, Valentin Tănase, Livia Rusz, Puiu Manu, Sandu Florea, Mircea Arapu |
Mă mir că aceşti mari artişti (cei care sunt în viaţă), acceptă să-şi
expună operele originale alături de cele ale unor impostori patentaţi.
Apropo, ce credeţi că scrie “exegetul” MBD,
în prezentarea unuia dintre autori, Radu Duldurescu, pe site-ul Galatecii? Ei
bine, el pretinde că Dures ar fi autorul, printre altele, al benzilor desenate “Zet” şi “Hoinarul
printre stele”. Ori a scrie o
asemenea enormă prostie, e acelaşi lucru cu a declara că Alexandre Dumas a
scris două romane: “Cei trei” şi “Muşchetari”.
La prezentarea lui Sandu Florea scrie că
albumul acestuia, Galbar, ar fi
apărut în 1970 (şi nu cum e corect, în 1973) iar la Livia Rusz că ar fi desenat
BD-ul Dan Buzdugan după o povestire
de Dumitru Almaş (sic!) când, de fapt,
acesta din urmă a creat un scenariu original special pentru Livia Rusz.
Se dovedeşte astfel că “exegetul” nostru nu numai că nu a scris niciun rând la Istoria Benzii Desenate Româneşti, dar nici măcar nu a citit-o…
Se dovedeşte astfel că “exegetul” nostru nu numai că nu a scris niciun rând la Istoria Benzii Desenate Româneşti, dar nici măcar nu a citit-o…
Am vizitat expoziţia. Este impresionantă ca punere în scenă, deşi
numărul mare de oglinzi eclipsează un pic maiestatea planşelor expuse.
Scenografia este însă semnată de un arhitect de meserie, iar
comisarul-coordonator-artist nu are niciun merit – doar trage foloasele.
Pentru că vizitatorul se întreabă: care
este rostul acestei expoziţii?
Prilejuieşte ea, ca la un salon de benzi
desenate, întâlnirea cu marii artişti care au desenat aceste planşe? Doamna Livia Rusz
a fost chemată să lanseze albumul compilat de MBD în acest cadru somptuos şi nu
înghesuită între rafturile unei librării? Domnul Puiu Manu, omul care îl duce în cârcă
pe Pisica Patata, desenând pentru el, din pasiune (şi nu pentru cele câteva
sute de lei cu care îl plăteste), 3 din
cele 6 albume editate de Casa Radio, a fost invitat să-şi prezinte aici vreunul
dintre aceste albume sau Dim – Sarabandă
în Golful Aden?
V-aţi întâlnit la Galateca cu Valentin Tănase
sau Tudor Popa?
Mircea Arapu a fost invitat de Institutul Cultural Român
să revină în ţara natală măcar cu ocazia
acestei expoziţii? Nu.
(În schimb, la ultimul Salon European de BD de la Bucureşti, din 2011, organizat de Jumătatea Plină şi Pisica Patata în 2011, ICR a plătit participarea unui plagiator şi pornograf grec, Ilan Manouach).
(În schimb, la ultimul Salon European de BD de la Bucureşti, din 2011, organizat de Jumătatea Plină şi Pisica Patata în 2011, ICR a plătit participarea unui plagiator şi pornograf grec, Ilan Manouach).
La expoziţie nu am găsit de vânzare niciun
album şi nicio carte a vreunui artist expus acolo. Nu era nici măcar Istoria BD pe care pretinde MBD că a scris-o. Dar în vitrine,
expuse spre vânzare, se găseau 4 jucărele şi 2 cărţi… Pisica Pătrată.
(c) foto Galateca |
Cu tristeţe scriu aceste rânduri, planşele
originale ale acestor mari artişti, însuşite semi-fraudulos de MBD de la nişte artişti bătrâni sau de la
văduvele lor, servesc drept ambalaj
pentru ca Pisica Pătată să-şi vândă zdrăngănele pe post de… bijuterii şi
jucărele. Poftiţi de cumpăraţi, la 7-8-9 milioane, una bucată Pisica Patrata de
pus în vitrină sau de purtat la mână sau la gât.
Imaginaţi-vă cum ar fi ca, vizitând Muzeul
Naţional de Artă, alături de operele nemuritoare ale unor Grigorescu,
Andreescu, Tonitza, etc. să găsiţi mâzgălite pe pereţi nişte graffiti… V-ar
place? Dar dacă în faţa tablourilor aţi găsi şi o ţigăncuşă care vinde cornete cu seminţe sau jucării de doi bani (“Haoleo, mânca-ţi-aş, sunt handmade şi unicate!” – s-ar putea lăuda şi ţigăncuşa).
Din păcate, la benzi desenate merge. În
special la cele “curatoriate” de A.C. aka
MBD aka Pisica Patrata, Hardcomics şi Jumătatea Plină.
Alăturând – într-o expoziţie zisă
reprezentativă - operele originale a 11 mari artişti ai benzii
desenate, de desenele mediocre ale doi autori minori şi mâzgălelile unui
non-autor de BD, “curatorul” Ciubotaru deculturalizează intenţionat banda desenată românească şi provoacă în mod
deliberat confuzia de valori artistice, confuzie care serveşte scopurilor sale monomaniace şi pecuniare.
Până mai ieri, banda desenată scăpase de
impostura şi escrocheria care, în ţara
românească, stau cu regele la masă. Dar astăzi şi-a pierdut şi ea inocenţa,
siluită chiar de către unii dintre proprii săi auto-intitulaţi fii.
POST SCRIPTUM
Nu mi-a fost uşor să dezleg iţele acestei reţele de impostori şi escroci care parazitează AFCN şi ICR.
În ciuda aparenţelor, ei toţi sunt legaţi între ei prin firele invizibile ale imposturii. Sorina Vasilina, A Chirica, Pisica patata şi Branea, care s-au plimbat prin lume ca reprezentanţi ai BD-ului românesc, sunt toţi publicaţi de Hardcomics. Jumătatea plină a încasat 300 de milioane de lei de la AFCN ca să traducă în româneşte cartea The Book of George, desenată de autori români, publicată în engleză pe banii ICR-ului şi difuzată gratis aiurea în lume... Akira Darstor nu a publicat niciodată BD înainte de a se plimba la Barcelona pe banii ICR iar acum Pisicul patat încearcă să-i creeze un fel de legitimitate artistică, expunându-i mâzgălelile la Galateca, alături de planşele unor titani ai BD-ului românesc.
În fine, toţi sunt acoliţi cu Cristian Neagoe, marele artist cu poneiul roz tatuat cu svastică, care este prieten cu Ada Muşat, mâzgălitoare publicată şi ea de... Hardcomics.
Recunosc, şi fac mea culpa, am avut şi eu partea mea de vină, în clipa în care am acceptat să trec numele lui A.C. pe coperta Istoriei BD. Nu-mi fac însă iluzii că, dacă nu s-ar fi prezentat ca autor al Istoriei BD, Pisicul pătat nu ar fi putut participa la jecmănirea instituţiilor statului, cum au făcut Hardcomics şi Jumătatea Plină - şi pe ei nu i-am trecut pe coperta Istoriei BD.
A durat mult până să mă hotărăsc să scriu aceste lucruri, pentru că nu am crezut până în ultima clipă că ceea ce face A C - cel mai bun prieten al meu vreme de peste zece ani ! - nu se numeşte promovare a benzii desenate ci escrocherie şi impostură.
Primul şoc l-am avut când am aflat că A.C. a încasat 2000 de euro de la ICR pe cartea scrisă de mine (pentru cei care nu cred, le stau la dispoziţie cu schimbul de mail-uri între editor, escroc şi subsemnatul).
Iar hotărârea să aştern pe hârtie şi să fac publice toate aceste lucruri am luat-o acum câteva zile, când am citit în Raportul de activitate al ICR că distracţia celor 4 impostori la Comicon New York a costat 770 milioane lei!
Chiar dacă şi eu m-am făcut de râs (la 50 de ani m-am dovedit nu doar naiv, cum m-a numit un comentator, ci de-a dreptul un mare fraier, că m-am lăsat dus de nas de acest escroc sentimental - îţi vorbeşte politicos, te minte frumos şi, în acelaşi timp te face la portofel!) mi-am spus că lucrurile acestea trebuie să înceteze, că toţi aceşti tineri şi mai puţin tineri creatori de BD, pe spinarea şi în numele cărora şi-au băgat în buzunare miliarde de lei - prăduite de la stat! - Jumătatea Plină, Hardcomics şi Pisica pătată, trebuie să cunoască adevărul despre cei pe care îi socotesc prietenii lor (aceşti aşa-zişi "librari", "editori" sau "curatori") şi să ia decizii în cunoştiinţă de cauză...
În fine, pentru cei care m-au făcut mincinos, toate cifrele şi faptele citate de mine le găsesc pe site-urile instituţiilor amintite, iar imaginile reproduse le găsesc de asemenea pe internet.
Cam asta am avut de spus...
Şi, cine va face ca mine, ca mine va păţi!
5 comentarii:
Cine, in ce context si de ce la acceptat pe Alexandru Ciubotariu co-autor la "Istoria benzii desenate romanesti"?
Eu sunt marele vinovat, recunosc. Am facut-o dintr-un entuziasm naiv - am explicat contextul in postarea referitoare la Istoria BD si la monografiile de autor.
De aceea am si scris toata aceasta poveste, pentru a nu mai pati si altii ceea ce mi s-a intamplat mie, conform proverbului "cine face ca mine, ca mine o sa pateasca!"
Domnule Dodo Nita,
Aveti dreptate in privinta lui Grajdeanu M. Pare sa fie din acelasi aluat cu prietenul cel patrat. Pe blogul lui vinde cartea cu benzi desenate cu 35 de lei, asa cum poate vedea oricine. Dar la Gaudeamus si la alte targuri, in loc sa faca o reducere, Grajdeanu M. a crescut pretul la 50 de lei. Nu e moral ce faceti, dle. Grajdeanu. Ma bucur enorm, domnule Dodo Nita, ca ati hotarat sa separati graul de neghina si sa faceti lumina in aceasta cloaca de profitori!
http://www.muzeulbd.ro/2013/02/drept-la-replica.html
Bravo dle Dodo Nita.
Trimiteți un comentariu