4. Povestea benzii desenate din
România – Vârsta de aur
Virgil Tomuleţ- scenariu şi
desene
Dodo Niţă- texte
Editura MJM Craiova, 2004
„Prima casetă:
-
Alo, domnul Dodo
Niţă? Sunt graficianul Virgil Tomuleţ, vă aştept la Cluj.
A doua casetă:
-
Mă bucur
să vă cunosc.
-
Am o
consideraţie deosebită pentru lucrarea dvs. de sinteză, Istoria Benzii Desenate
Româneşti
A treia casetă:
- Vă mulţumesc pentru carte. Şi eu sunt un
fan înfocat al benzii desenate!
- Mulţumesc pentru aprecieri dar aş vrea ca
istoria benzilor desenate să cuprindă şi...
A patra casetă:
- ...impresiile, lucrările dvs.
Sunt multe de spus despre desenele care ne-au fermecat copilăria...
- Făcând-o mai luminoasă...”
Pe 12 februarie 1994 ( data e
sigură – doar e consemnată în carte) eram la Cluj şi amicul Gabriel Rusu m-a
prezentat graficianului şi caricaturistului Virgil Tomuleţ, o personalitate
culturală de prim rang în Cluj, dar nu numai: peste ani avea să devină
vicepreşedinte al Asociaţiei Caricaturiştilor Români.
Dânsul procurase prima mea carte,
Istoria BD, care se pare că i-a
stârnit amintiri plăcute şi a fost o
adevărată bucurie să stăm de vorbă prima oară. Deşi Craiova şi Clujul sunt
foarte departe, geografic vorbind, am continuat să ne întânim, fie pe cale
epistolară, fie la telefon fie chiar în realitate. Între noi, în ciuda diferenţelor de
vîrstă (eu fiind mai mic cu 30 de ani
decât dînsul) s-a instalat treptat o adevărată prietenie, bazată pe aceeaşi
pasiune pentru benzi desenate şi pentru frumos, în general, şi mai ales pe
respectul reciproc.
În 1996 l-am invitat pe domnul
Virgil Tomuleţ la Salonul Internaţional al Benzii Desenate din România,
organizat de acea dată, la Craiova şi dânsul a venit cu soţia sa (deschid aici
o paranteză: fără să fiu psiholog de meserie, mi se pare că soţiile joacă un rol pozitiv în crearea şi menţinerea
unui tonus creator pozitiv al marilor nostri artişti şi oameni de cultură şi ca
exemplu dau familiile Tomuleţ, Galia şi
Burschi Gruder, Penke şi Vlad Muşatescu, pe care i-am cunoscut personal şi ale
căror căsnicii de peste 50 de ani le-au
asigurat liniştea sufletească pentru a crea) dar şi o extraordinară şi inedită expoziţie Un secol de BD – o sută de portrete de
artişti BD, români sau străini, desenaţi în stil caricatural de domnia sa.
În 2001 bedefilii români
(inclusiv eu) au avut din ocazia să se întâlnească din nou cu domnul Tomuleţ, de această dată la ediţia
de la Constanţa a Salonului.
Din aceste întâlniri (soldate cu
discuţii interminabile despre cea de-a noua artă), convorbiri telefonice şi
corespondenţă epistolară, s-a născut
acest album, Povestea benzii desenate din
România.
Căci de un album de benzi
desenate este vorba, şi eu am fost primul surprins când am primit, fără să fiu
atenţionat dinainte, planşele originale.
Acţiunea albumului este foarte
simplă: un dialog între domnul Tomuleţ şi subsemnatul (amândoi apărând desenaţi ca
personaje BD, după cum aţi văzut în prologul prezentului text), în care
discutăm despre comorile uitate ale benzii desenate româneşti interbelice:
publicaţii, personaje şi desenatorii lor.
Viorel Pîrligras, cu care eram prieten pe vremea aceea, mi-a dat voie să public acest album tot sub egida
simpaticului său personaj (de altfel, el a realizat prezentarea grafică a
volumului). Colecţia „Fergonaut”,
al cărei titlu s-a schimbat – la un moment dat - în “Argonaut”,
rămâne şi astăzi singura din ţară specializată în promovarea şi exegeza
benzii desenate româneşti. După cum puteţi vedea, în afară de cărţile mele şi
albumul domnului Tomuleţ, au mai apărut în ea trei albume desenate de Viorel şi două
desenate de Gabriel Rusu. Este, dacă vreţi, o colecţie transcarpatică, în care
coexistă paşnic, doi craioveni şi doi clujeni… Ce vremuri romantice!
Ideea
domnului Tomuleţ, de a spune povestea benzii desenate româneşti (mai
precis, a “vârstei sale de aur”) în … benzi desenate, este una inedită la scară mondială (şi vă rog
să mă credeţi, am citit sute de cărţi de exegeză a BD-ului, în franceză,
engleză şi italiană)!
Albumul l-a entuziasmat până şi
pe Adrian Cioroianu, în dubla sa
calitate de istoric şi bedefil, şi l-a determinat să publice un articol "nostalgic" în revista Dilema Veche
(nr.12/aprilie 2004):
„Visuri bidimensionale din
România Mare”:
„Într-o seară de februarie 1994, adunaţi de complicitate, într-un
apartament din Cluj se întâlneau doi împătimiţi ai benzii desenate şi se puneau
pe răsfoit reviste vechi – de pe vremea în care România era mai mare şi,
culmea, mai colorată. Unul era artistul plastic clujean Virgil Tomuleţ – autor,
printre altele, de stripuri şi albume BD - , iar celălalt craioveanul Dodo
Niţă, animator (alături de Viorel Pîrligras, Marian Mirescu ş.a.) al Asociaţiei
Bedefililor din România şi autor, în urmă cu ani, al unei Istorii şi al unui Dicţionar al benzii desenate româneşti. Rezultatul
acestei întâlniri, înţeleg, a mai aşteptat un deceniu: un album ce te face să
visezi la România de altădată. O istorie a BD-ului trasă în BD”.
Articolul merită citit în întregime, pe site-ul revistei
Dilema Veche, eu voi transcrie, în încheiere, doar o propoziţie notată de
Adrian Cioroianu:
“[…] În opinia mea,
BD-ul românesc este parte din istoria acestei ţări” !
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu