Anul trecut a apărut
totuşi o carte despre un mare creator de benzi desenate, Georges Wolinski.
La noi, majoritatea celor
care au auzit de el, îl ştiu drept caricaturist
şi desenator de presă, dar Wolinski a fost un foarte prolific autor de benzi desenate
: a semnat scenariul şi desenele la aproape 100 de albume, a fost scenaristul
seriei Paulette, desenată de un maestru al BD-ului erotic, Pichard, şi a primit
Marele Premiu pentru întreaga operă grafică la Festivalul BD de la Angouleme,
în 2005.
Maryse - ziaristă şi
scriitoare - este soţia lui Georges
Wolinski. A scris şi a publicat această
carte la un an de la moartea violentă a
soţului său, poate pentru a-şi explica sie şi cititorilor lui Wolinski, nu atât
cum, cât mai ales de ce a murit
caricaturistul.
Ea reconstituie pas cu pas,
aproape minut cu minut, evenimentele
dinainte, de după şi mai ales din timpul asasinatului.
Dar înfăţişează cititorilor şi portretul lui Wolinski, nu
caricaturistul, nu desenatorul BD, ci Wolinski - soţul ei de 47 de ani.
Deşi tematica preferată a
artistului a constituit-o întotdeauna relaţia ying-yang, dintre bărbaţi şi
femei, deşi majoritatea covârşitoare a desenelor sale înfăţişează femei
frumoase, în cele mai diferite şi neaşteptate poziţii, în viaţa sa de zi cu zi
Wolinski a fost bărbatul unei singure femei – soţia sa, Maryse (în fine, două, prima soţie a
pierdut-o cu 50 de ani în urmă, în urma unui accident de maşină).
Acum aflăm din cartea
Marysei cât de mult l-a iubit şi ea şi cum s-a adaptat (sau nu) să trăiască
fără el.
Personal mi-aş fi dorit
să aflu mai multe şi despre desenatorul Wolinski. Maryse mi se pare că scrie prea puţin despre el şi arta sa.
Ii descrie însă ...”biroul lui George, rămas aşa cum l-a lăsat, cu un desen neterminat pe
planşetă, un creion, hârtie şi gumă în imediata lui apropiere, vesta sa de
piele neagră pe scaun, cu trei markere în buzunar, vraful de ziare într-un
echilibru instabil.
Cu o carte în mână mă îndrept spre bibliotecă. Vreau să o aşez la locul ei. Brusc, am
revelaţia că, în ziua în care voi goli această locuinţă, totul se va dispersa. Planşeta sa de desen, masa cumpărată
la talciocul din Saint-Ouen şi, bineînţeles,
colecţia de cărţi cu desene de presă, lucrările de pictură, biografiile marilor
artişti. O colecţie începută acum mai bine de jumătate de secol.
Adesea, când era în pană de activitate, îl vedeam cufundat
în vreuna dintre aceste cărţi sau în propriile sale arhive pentru a regăsi
inspiraţia, pe care nu i-o mai putea oferi presa zilei.”
Biroul atelier al lui
Wolinski va fi oferit Centrului Internaţional al Caricaturii, Desenului de
Presă şi Umorului de la Saint-Just-le-Martel. Caricaturistul frecventa de mulţi
ani Festivalul de desen umoristic din mica localitate şi chiar ajutase la
înfiinţarea acelui Centru.
Aici l-a cunoscut şi pe
Ştefan Popa Popa`s şi i-a oferit această excelentă caricatură.
Ultimul cuvânt al acestei postări îl las traducătorului volumului.
Tudorel Urian este un
binecunoscut critic literar, dar aceasta este prima carte pe care a a tradus-o.
A făcut-o pentru că a fost impresionat de drama cauzată de ura şi prostia omenească.
Notă. Cei interesaţi de albumele BD ale lui Wolinski pot să ne scrie pe adresa blogului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu