Sandu Florea şi fiul său s-au întâlnit cu Chewbacca la Comic Con din Mexico City |
Cine şi-ar fi închipuit
vreodată că un puşti, care păştea oile pe dealurile Ghelarilor, va ajunge unul dintre cei mai apreciaţi
desenatori BD de pe coasta de Est a Americii ?
In niciun caz
Sandu Florea, protagonistul acestei poveşti de
succes, tipic românească.
Sandu Florea s-a născut pe 28 iunie 1946, în comuna Ghelari, judeţul Hunedoara. A absolvit liceul Avram Iancu din oraşul Brad şi Institutul de Arhitectură din Bucureşti în 1971.
In timpul studenţiei – în 1968 - publică
prima sa BD, Năzdrăvăniile lui Păcală, în serial, în revista
Luminiţa. Va fi una dintre rarele sale BD comice.
După facultate este repartizat ca arhitect la Timişoara.
Aici frecventează cenaclul SF „H.G.Wells”, scrie proze SF,
ilustrează fanzinul Paradox şi desenează primul album BDSF din România: Galbar,
după o povestire de Ovidiu Surianu (editura Stadion, 1973).
In 1975 revine la
Bucureşti, abandonează meseria de arhitect şi hotărăşte să trăiască din benzi
desenate, ca liber profesionist.
Va deveni astfel cel mai prolific desenator român ( de altfel,
unul din puţinii desenatori profesionişti din România, în sensul că trăia exclusiv din BD) publicând benzi
desenate în aproape toate revistele şi almanahurile pentru copii şi tineret de
la noi, între 1975-1988.
Este singurul autor BD român care a publicat 9 albume în perioada socialistă (o cincime din
totalul albumelor BD apărute la noi
între 1948-1989:
1973 – Galbar, sc. Ovidiu
Şurianu, ed. Stadion;
1976 – Cavalerul Alb, sc.
Radu Theodoru, ed. Facla, Timisoara;
1977 – Călugăreni, sc. Radu Theodoru, ed. Ion Creangă;
1979 - Misiune de sacrificiu, sc. Radu Theodoru, ed. Ion
Creangă;
- În lumea lui
Harap-Alb, ed. Sport-Turism;
1980 – Burebista, regele
dacilor, sc. Radu Theodoru, ed. Sport-Turism;
1981 – Decebal şi Traian,
sc. Radu Theodoru, ed. Sport-Turism;
1982 – Carusel, ed.
Sport-Turism;
1983 – Sarmisegetuza eroică,
sc. Radu Theodoru, ed. Sport-Turism.
A desenat primele
BD-western de la noi, adaptând romanele lui Nicolae Frînculescu, Colţii
Şacalului şi La Sud de Rio Bravo în Luceafărul Copiilor (1984-1988)
şi în Carusel (1990-1992).
Pentru că, în 1984, depusese cerere de emigrare în Statele Unite
(pe urmele celor doi fraţi ai săi) i se ia dreptul de semnătură. Publică sub pseudonim benzi desenate în
revista Luceafărul Copiilor dar în 1989 revista nu mai apare şi familia lui Sandu Florea trăieşte practic
din pensia mamei sale.
Din fericire,
a venit schimbarea de regim din 1990. Sandu Florea şi Nicolae
Frânculescu înfiinţează editura Ulise, unde ilustrează mai multe cărţi semnate de
celebrul scriitor şi mai ales editează revistele de benzi desenate Carusel (11
numere) şi Proteus (3 numere).
La sfârşitul lui 1991, primeşte
viza pentru Statele Unite. Sandu Florea avea deja o situaţie materială foarte
bună, avea şi o anumită vârstă - 45 de ani, cu toate acestea nu ezită să plece, pentru a-şi satisface pe deplin pasiunea
pentru benzi desenate, dar şi pentru a asigura un viitor mai bun copiilor săi.
Sandu Florea se stabileşte la New
York, inima Statelor Unite, dar şi
sediul celor mai multe şi mai mari edituri BD din America.
În aprilie 1992 el debutează
direct la cea mai importantă editură de benzi desenate din State, MARVEL
COMICS, publicând 6 pin-up (desene de o planşă) în revista Conan Saga
nr. 61. În următoarele numere ale aceleeaşi reviste dar şi în The Savage Sword
of Conan the Barbarian continuă să publice pin-up cu Conan până
în noiembrie când, în cea de-a doua revistă menţionată, îi apare prima BD
americană, Old Garrad’s Heart, 18 planşe pe scenariul lui Roy Thomas.
În 1992 mai desenează încă o BD cu Conan, pentru aceeaşi revistă, un
comic book X-Force pentru MARVEL şi un altul, Hawkworld,
pentru DC COMICS.
Anul următor va mai publica două
comics-uri din seria Dr. Strange înainte de a se concentra asupra
uneia din cele mai importante creaţii din opera sa americană, The
Executioner. Pe baza scenariilor adaptate după romanele lui Don Pendleton
din ciclul „Mark Bolan: The Executioner” (traduse şi în româneşte), Sandu
Florea desenează (creion şi tuş) peste 200 de planşe. Ele vor fi publicate sub
forma a 3 comics-uri în 1993 la editura INNOVATION şi a unui
graphic-novel de 128 planşe ce va apărea în 1996 la editura VIVID COMICS.
În următorii ani, Sandu Florea va
continua să deseneze pentru editura MARVEL. Astfel, în 1994 îi apar 2
comics-uri din seria Thunder Strike şi câte unul din seriile The
Mighty Thor şi Blackwolf. În 1995 publică 3 comics-uri din
seria The Mighty Thor şi Conan la care culorile
sau/şi coperta au fost semnate de un alt român, Ovidiu Hondru-OVI.
De asemenea, dacă până acum Sandu
Florea realiza atât creionajul cât şi trasul în tuş la aceleaşi comics,
de-acum înainte el se va specializa doar în trasul în tuş (“ink”) al desenelor
creionate de alţi desenatori. A luat
această hotărâre din raţiuni pur economice, într-o lună de zile, în medie,
putea creiona doar un număr de revistă
(20 de planşe), în timp ce putea trage în tuş chiar şi trei numere de revistă, şi
astfel să-şi dubleze veniturile.
De-acum, având un nume respectat
în mediul BD, Sandu Florea accelerează ritmul producţiei de comics. Astfel,
în 1996, el desenează câte un
comic book din seriile Captain America şi Cosmic Powers,
iar în anul 1997, 5 comics din seria Avengers Unplugged şi 2 din Journey
into Mystery.
1998 va fi un an de cotitură.
Sandu Florea mai desenează un comic book din seria Journey into
Mystery şi 4 din seria Conan după care demarează un
lung şir de „BD-novelizări” (comics adaptate după filme de cinema sau
seriale TV): 3 din seria Blade la MARVEL şi 2 din Buffy, the
Vampire Slayer (un graphic-novel de 55 de planşe
şi un comic book obişnuit de 22 planşe) la editura DARK HORSE COMICS.
1999 este cel mai bun an din
cariera americană a compatriotului nostru de până acum. El a publicat în acest
an 21 de comics (aproape 450 de planşe) ajungând chiar la 3 comic books
pe lună în iulie şi noiembrie. Astfel, la DARK HORSE COMICS, el a publicat 3 comics
în continuarea seriei Buffy şi alte 3 din seria paralelă Angel.
Trebuie menţionat că, la fel ca şi serialul TV Buffy, seriile BD Buffy
s-au bucurat de mult succes atât în rândul cititorilor americani (tirajul mediu
80.000 de exemplare) cât şi din străinătate: Canada, Anglia, Germania, Austria,
Franţa, Belgia.
Între timp Sandu Florea a început să colaboreze cu
editura CHAOS! COMICS pentru care a realizat 10 comics din seria Undertaker
şi 2 din cele 4 ale seriei Stone Cold Steve Austin. Cele două serii
pun în scenă personaje inspirate de cele reale din World Wrestling Federation
(Federaţia mondială de lupte „libere”). De asemenea, pentru aceeaşi editură, el
a desenat 3 comics din seria Insane Clown Posse (o trupă rock la modă
în State).
În 2000, Sandu Florea a terminat de desenat ultimul comic
book din seria Undertaker (cea mai longevivă serie din cele desenate
de el, cu mare succes de public – tiraj mediu: 97.000 ex.) şi alte două din Stone
Cold Steve Austin şi a continuat seria Insane Clown Posse.
De asemenea, a reluat colaborarea cu editura MARVEL, pentru care trage în tuş
(„inkuieşte” în româno-americană!) episodul Correction (nr. 63-66) din
seria Generation X – cea mai în vogă printre tinerii americani, cu
peste 100.000 de exemplare vândute din fiecare număr (depăşindu-i chiar şi pe
„clasicii” Superman, Batman sau Spiderman). Tot pentru MARVEL a realizat
episodul Flame & The Fiend (3 numere) din seria Conan the
Barbarian (prima sa dragoste) iar pentru CHAOS! trage în tuş ultimul din
cele 3 numere ale mini-seriei Lady Demon.
Anul următor Sandu Florea încheie seria Insane Clown Posse
(de notat că cele 12 comics-uri s-au vândut împreună cu 12 single-uri ale
trupei, difuzată odată şi la noi, pe ATOMIC TV) iar pentru MARVEL
“ink-uieşte” 3 comics-uri din universul “X-Men”: New X-men,
The uncanny X-men şi X-treme X-men Annual 2001: Queen of Shadows.
In 2002 continuă în ritmul său implacabil, publicând The Undead!
pentru CHAOS, mai multe episoade din New X-Men pentru MARVEL şi Birds
of Pray pentru DC COMICS. Dar
în 2003 cariera lui Sandu Florea cunoaşte un grav moment de cumpănă:
editura CHAOS, cea care îi comandase cele mai multe comics-uri în
ultimii ani, dă faliment. Cine îşi închipuie însă că Sandu renunţă aşa de
usor, nu-l cunoaşte cu adevărat. Si-apoi, el şi-a făurit încet dar
sigur o reputaţie solidă în rândul editorilor de BD, aşa încât nu-şi
pierde speranţa.La sfârşitul anului reîncepe să lucreze pentru Marvel,
astfel încât 2004 este anul de vârf al carierei sale, în care apar
lunar aproape câte trei comics-uri trase în tuş de el, din seriile
: Namor, Spiderman Unlimited, Elektra (7 nr.),
X-treme X-men (10 nr.), Hawkeye (2 nr.), Identity Disc
(5 nr.), X-men The End: Dreamers & Demons (4 nr.).
In fine, în 2005 continuă seria X-men The End, desenează adaptarea
BD a filmului Fantastic Four şi înregistrează un nou record:
comics-ul Armed Forces Special, sc. Brian Michael Bendis, desene de Dan Jurgens
şi Sandu Florea, comandat de Pentagon pentru a fi difuzat soldaţilor
americani, este tipărit într-un milion de exemplare!
Batman R.I.P., planşă originală desenată de Tony Daniel şi trasă în tuş de Sandu Florea |
În 2008 Sandu lucrează
la trei serii concomitent : pentru DC COMICS trage în tuş Nightwing
şi Batman R.I.P. (o serie de 8 comics-uri, din care primul nr.
s-a vândut în peste 100.000 exemplare) iar pentru MARVEL The Iliad
(Iliada) – 8 numere, unde colaborează din nou cu scenaristul Roy
Thomas.
Între 2008 – 2010 trage în tuş o nouă
serie, Deadpool (20 de numere lunare) precum si spin-off-ul său, Deadpool:
Suicide Kings (5 numere în 2009). Cam în aceeaşi perioadă
lucrează şi la mini-seriile Psylocke
şi Cable.
În 2010
participă şi la seriile Civil War - Fantastic Four, Black
Panther/Captain America
– Flags of our Fathers.
Între
2011-2012 trage în tuş desenele la seria Batman – Ghost in the machine (comicuri traduse în
spaniolă, germană şi poloneză!)
Colaborând
foarte bine la seria Batman
R.I.P. cu
desenatorul şi scenaristul Tony S. Daniel, cei doi artişti s-au împrietenit şi
de-acum încolo vor lucra de multe ori împreună. Tony
S. Daniel realizând creionajul, de multe ori după propriile sale scenarii, în
timp ce Sandu trage în tuş desenele...
2012 – Detective
Comics Annual, Justice League
2013 – Superman/Wonder
Women, Harley Quinn,
2014 - Deathstroke
2015 – 2016 -
Batman and Robin eternal.
Am avut
ocazia să citesc albumul Deathstroke – God Killer, apărut în
aprilie curent, care reuneşte revistele publicate în cursul anului 2014, scrise şi desenate de
Tony S. Daniel şi trase în tuş de Sandu Florea.
Cred că mulţi dintre dvs aţi lecturat deja aventurile lui Deathpool, traduse în româneşte de editura Lex Comics din Iaşi
(3 albume şi 12 nr. de revistă). Ştiaţi
însă că el a fost inspirat de Deathstroke,
unul dintre cei mai cumpliţi mercenari din universul benzii desenate ?
Rob Liefeld,
creatorul lui Deathpool a recunoscut
sincer că era un mare fan al lui Deathstroke,
şi chiar de aceea, personajul său se numeşte, în civil, Wade Wilson, creind
astfel o anumită legătură de rudenie cu
Slade Wilson, numele adevărat al lui Deathstroke.
God Killer este numele sabiei magice forjată de însuşi Hefaistos, cu care Deathstroke trebuie să-l ucidă
pe titanul Lapetus. Acesta este închis pe insula amazoanelor,
conduse de Diana – Wonder Woman, care îl cheamă în ajutor pe însuşi Superman, atunci când trebuie să se
confrunte cu Deathstroke.
Desenele lui Tony S. Daniel şi Sandu Florea sunt somptuoase,
uneori doar câte unul pe o singură pagină, ceea ce oferă momente unice de admiraţie a artei celor doi desenatori.
Magnific album pe
care sper să-l traducă în româneşte vreunul dintre energicii editori de la noi,
ca să se bucure cât mai mulţi cititori de el…
Astăzi, când Sandu Florea sărbătoreşte împlinirea frumoasei vârste de 70 de ani,
artistul continuă să lucreze, ca o
adevărată maşină de desenat, precis şi punctual, si să ţină
actualitatea comics-ului american: Justice
Ligue nr. 2, Poison Ivy nr. 6, o
copertă la Batman…
Numele său a devenit inconturnabil în cataloagele marilor edituri
de benzi desenate americane (au apărut până astăzi 418 comics la care Sandu
Florea fie a realizat creionajul, fie a tras în tuş desenele, fie
amândouă) !
La ceas aniversar, îi mulţumim domnului Sandu Florea pentru bucuria pe care ne-a adus-o în viaţă atât cu BD-urile româneşti, cât şi cu cele americane şi-i dorim ani mulţi, cu sănătate şi bucurie!
La ceas aniversar, îi mulţumim domnului Sandu Florea pentru bucuria pe care ne-a adus-o în viaţă atât cu BD-urile româneşti, cât şi cu cele americane şi-i dorim ani mulţi, cu sănătate şi bucurie!
Dodo Niţă
Notă. Un amplu interviu cu artistul găsiţi în monografia Sandu Florea, apărută în 2013 la editura
Crepuscul din Ploieşti. Cine doreşte un comic desenat de Sandu Florea şi semnat de acesta în original, poate să ne scrie pe adresa blogului.
Nota.2 În anul 2013 Sandu Florea a fost invitat de onoare la Comic Con La Mole din Mexico City. Când oare organizatorii East European Comic Con îl vor invita la Bucureşti pe Sandu Florea - cel mai strălucit reprezentant al BD-ului românesc?
Un comentariu:
Unde găsim "Mark Bolan: The Executioner” traduse în româneşte ???
Un exemplar (un număr) măcar...
Daniel Cristea-Alba Iulia
Trimiteți un comentariu