marți, 28 iunie 2016

Sandu Florea aniversează 70 de ani !



Sandu Florea şi fiul său s-au întâlnit cu Chewbacca la Comic Con din Mexico City

Cine şi-ar fi închipuit vreodată că un puşti, care păştea oile pe dealurile Ghelarilor,  va ajunge unul dintre cei mai apreciaţi desenatori BD de pe coasta de Est a Americii ?
In niciun caz Sandu Florea, protagonistul acestei poveşti de  succes, tipic românească.

Sandu Florea s-a născut pe 28 iunie 1946, în comuna Ghelari, judeţul Hunedoara. A absolvit liceul  Avram Iancu din oraşul Brad şi Institutul de Arhitectură din Bucureşti în 1971.
In timpul studenţiei – în 1968 -  publică prima sa BD, Năzdrăvăniile lui Păcală, în serial,  în revista Luminiţa.  Va fi una dintre rarele sale BD comice.
După facultate este repartizat ca arhitect la Timişoara. Aici  frecventează  cenaclul SF „H.G.Wells”, scrie proze SF, ilustrează fanzinul Paradox şi desenează primul album BDSF din România: Galbar, după o povestire de Ovidiu Surianu (editura Stadion, 1973). 

In 1975 revine la Bucureşti, abandonează meseria de arhitect şi hotărăşte să trăiască din benzi desenate, ca liber profesionist.
Va deveni  astfel  cel mai prolific desenator român ( de altfel, unul din puţinii desenatori profesionişti din România, în sensul că trăia exclusiv din BD) publicând  benzi desenate în aproape toate revistele şi almanahurile pentru copii şi tineret de la noi, între 1975-1988.
Este singurul autor BD român care a publicat  9 albume în perioada socialistă (o cincime din totalul albumelor  BD apărute  la noi între 1948-1989:
1973 – Galbar, sc. Ovidiu Şurianu, ed. Stadion;
1976 – Cavalerul Alb, sc. Radu Theodoru, ed. Facla, Timisoara;
1977 – Călugăreni, sc. Radu  Theodoru, ed. Ion Creangă;
1979 -  Misiune de sacrificiu, sc. Radu Theodoru, ed. Ion Creangă;
          În lumea lui Harap-Alb, ed. Sport-Turism;
1980 – Burebista, regele dacilor, sc. Radu Theodoru, ed. Sport-Turism;
1981 – Decebal şi Traian, sc. Radu Theodoru, ed. Sport-Turism;
1982 – Carusel, ed. Sport-Turism;
1983 – Sarmisegetuza eroică, sc. Radu Theodoru, ed. Sport-Turism.


A desenat  primele BD-western de la noi, adaptând romanele lui Nicolae Frînculescu, Colţii Şacalului şi La Sud de Rio Bravo în Luceafărul Copiilor (1984-1988) şi în Carusel (1990-1992).
Pentru că, în 1984,  depusese cerere de emigrare în Statele Unite (pe urmele celor doi fraţi ai săi) i se ia dreptul de semnătură.  Publică sub pseudonim benzi desenate în revista Luceafărul Copiilor dar în 1989 revista nu mai apare şi  familia lui Sandu Florea trăieşte practic din  pensia mamei sale.
 Din fericire,  a venit schimbarea de regim din 1990. Sandu Florea şi Nicolae Frânculescu înfiinţează editura Ulise,  unde ilustrează mai multe cărţi semnate de celebrul scriitor şi mai ales editează  revistele de benzi desenate  Carusel (11 numere) şi Proteus (3 numere).


La sfârşitul lui 1991, primeşte viza pentru Statele Unite. Sandu Florea avea deja o situaţie materială foarte bună, avea şi o anumită vârstă - 45 de ani, cu toate acestea nu ezită să  plece,  pentru a-şi satisface pe deplin pasiunea pentru benzi desenate, dar şi pentru a asigura un viitor mai bun copiilor săi.
Sandu Florea se stabileşte la New York, inima Statelor Unite,   dar şi sediul celor mai multe şi mai mari edituri BD din America.
În aprilie 1992 el debutează direct la cea mai importantă editură de benzi desenate din State, MARVEL COMICS, publicând 6 pin-up (desene de o planşă) în revista Conan Saga nr. 61. În următoarele numere ale aceleeaşi reviste dar şi în The Savage Sword of Conan the Barbarian  continuă să publice pin-up cu Conan până în noiembrie când, în cea de-a doua revistă menţionată, îi apare prima BD americană, Old Garrad’s Heart, 18 planşe pe scenariul lui Roy Thomas. 


În 1992 mai desenează încă o BD cu Conan, pentru aceeaşi revistă, un comic book  X-Force pentru MARVEL şi un altul, Hawkworld, pentru DC COMICS.
Anul următor va mai publica două comics-uri din seria Dr. Strange înainte de a se concentra asupra uneia din cele mai importante creaţii din opera sa americană, The Executioner. Pe baza scenariilor adaptate după romanele lui Don Pendleton din ciclul „Mark Bolan: The Executioner” (traduse şi în româneşte), Sandu Florea desenează (creion şi tuş) peste 200 de planşe. Ele vor fi publicate sub forma a 3 comics-uri  în 1993 la editura INNOVATION şi a unui graphic-novel de 128 planşe ce va apărea în 1996 la editura VIVID COMICS.

În următorii ani, Sandu Florea va continua să deseneze pentru editura MARVEL. Astfel, în 1994 îi apar 2 comics-uri  din seria Thunder Strike şi câte unul din seriile The Mighty Thor şi Blackwolf. În 1995 publică 3 comics-uri  din seria The Mighty Thor şi Conan la care culorile sau/şi coperta au fost semnate de un alt român, Ovidiu Hondru-OVI.
 De asemenea, dacă până acum Sandu Florea realiza atât creionajul cât şi trasul în tuş la aceleaşi comics, de-acum înainte el se va specializa doar în trasul în tuş (“ink”) al desenelor creionate de alţi desenatori.  A luat această hotărâre din raţiuni pur economice, într-o lună de zile, în medie, putea creiona doar un număr de revistă  (20 de planşe), în timp ce putea trage  în tuş chiar şi trei numere de revistă, şi astfel să-şi dubleze veniturile.
 De-acum,  având un nume respectat în mediul BD, Sandu Florea accelerează ritmul producţiei de comics. Astfel, în  1996,  el desenează câte un comic book din seriile Captain America şi Cosmic Powers,  iar în anul 1997, 5 comics din seria Avengers Unplugged şi 2 din Journey into Mystery.
1998 va fi un an de cotitură. Sandu Florea mai desenează  un comic book din seria Journey into Mystery şi 4 din seria Conan după care demarează un lung şir de „BD-novelizări” (comics adaptate după filme de cinema sau seriale TV): 3 din seria Blade la MARVEL şi 2 din Buffy, the Vampire Slayer (un graphic-novel de 55 de planşe şi un comic book obişnuit de 22 planşe) la editura DARK HORSE COMICS.
1999 este cel mai bun an din cariera americană a compatriotului nostru de până acum. El a publicat în acest an 21 de comics (aproape 450 de planşe) ajungând chiar la  3 comic books pe lună în iulie şi noiembrie. Astfel, la DARK HORSE COMICS, el a publicat 3 comics în continuarea seriei Buffy şi alte 3 din seria  paralelă Angel. Trebuie menţionat că, la fel ca şi serialul TV Buffy, seriile BD Buffy s-au bucurat de mult succes atât în rândul cititorilor americani (tirajul mediu 80.000 de exemplare) cât şi din străinătate: Canada, Anglia, Germania, Austria, Franţa, Belgia. 


 Între timp Sandu Florea a început să colaboreze cu editura CHAOS! COMICS pentru care a realizat 10 comics din seria Undertaker şi 2 din cele 4 ale seriei Stone Cold Steve Austin. Cele două serii pun în scenă personaje inspirate de cele reale din World Wrestling Federation (Federaţia mondială de lupte „libere”). De asemenea, pentru aceeaşi editură, el a desenat 3 comics din seria Insane Clown Posse (o trupă rock la modă în State).
În  2000, Sandu Florea a terminat de  desenat ultimul  comic book din seria Undertaker (cea mai longevivă serie din cele desenate de el, cu mare succes de public – tiraj mediu: 97.000 ex.) şi alte două din Stone Cold Steve Austin şi a continuat seria Insane Clown Posse.  De asemenea, a reluat colaborarea cu editura MARVEL, pentru care trage în tuş („inkuieşte” în româno-americană!) episodul Correction (nr. 63-66) din seria Generation X – cea mai în vogă printre tinerii americani, cu peste 100.000 de exemplare vândute din fiecare număr (depăşindu-i chiar şi pe „clasicii” Superman, Batman sau Spiderman). Tot pentru MARVEL a realizat episodul Flame & The Fiend (3 numere) din seria Conan the Barbarian (prima sa dragoste) iar pentru CHAOS! trage în tuş ultimul din cele 3 numere ale mini-seriei Lady Demon.

Anul următor Sandu Florea încheie seria Insane Clown Posse (de notat că cele 12 comics-uri  s-au vândut împreună cu 12 single-uri ale trupei, difuzată odată şi la noi, pe ATOMIC TV)  iar pentru MARVEL “ink-uieşte”  3 comics-uri din universul “X-Men”: New X-men, The uncanny X-men şi X-treme X-men Annual 2001: Queen of Shadows.
In 2002 continuă în ritmul său implacabil, publicând The Undead! pentru CHAOS,  mai multe episoade din New X-Men pentru MARVEL şi Birds of Pray pentru DC COMICS. Dar în 2003 cariera lui Sandu Florea cunoaşte un  grav moment de cumpănă: editura CHAOS, cea care îi comandase  cele mai multe comics-uri  în ultimii ani, dă faliment. Cine îşi închipuie însă că Sandu renunţă  aşa de usor, nu-l cunoaşte  cu adevărat. Si-apoi, el şi-a făurit încet  dar sigur o reputaţie  solidă în rândul editorilor de BD, aşa încât nu-şi pierde speranţa.La sfârşitul anului  reîncepe să lucreze pentru Marvel, astfel încât 2004 este  anul de vârf al carierei sale, în care  apar lunar aproape câte  trei  comics-uri trase în tuş de el, din seriile : Namor, Spiderman Unlimited, Elektra (7 nr.),  X-treme X-men (10 nr.), Hawkeye (2 nr.), Identity Disc (5 nr.), X-men The End: Dreamers & Demons (4 nr.).

In fine, în 2005 continuă seria X-men The End, desenează adaptarea BD a filmului Fantastic Four şi înregistrează un nou record: comics-ul Armed Forces Special, sc. Brian Michael Bendis,  desene de Dan Jurgens şi Sandu Florea,  comandat de Pentagon pentru a fi difuzat soldaţilor americani,  este tipărit într-un milion de exemplare!

Batman R.I.P., planşă originală desenată de Tony Daniel şi trasă în tuş de Sandu Florea

În 2008  Sandu lucrează la  trei serii concomitent : pentru DC COMICS  trage în tuş Nightwing şi Batman R.I.P. (o serie de 8 comics-uri, din care primul nr. s-a vândut în peste 100.000 exemplare) iar pentru MARVEL  The Iliad (Iliada) – 8 numere, unde colaborează din nou cu scenaristul Roy Thomas.


Între 2008 – 2010 trage în tuş o  nouă serie, Deadpool (20 de numere lunare) precum si spin-off-ul său, Deadpool: Suicide Kings (5 numere în 2009).  Cam în aceeaşi perioadă  lucrează şi la   mini-seriile   Psylocke şi Cable. 

În 2010 participă şi la seriile Civil War - Fantastic Four, Black Panther/Captain America – Flags of our Fathers.
Între 2011-2012 trage în tuş desenele la seria Batman – Ghost in the machine (comicuri traduse în spaniolă, germană şi poloneză!)
Colaborând foarte bine  la seria Batman R.I.P. cu desenatorul şi scenaristul Tony S. Daniel, cei doi artişti s-au împrietenit şi de-acum încolo vor lucra de multe ori împreună. Tony S. Daniel realizând creionajul, de multe ori după propriile sale scenarii, în timp ce Sandu trage în tuş desenele...
2012 – Detective Comics Annual, Justice League
2013 – Superman/Wonder Women, Harley Quinn,
2014 - Deathstroke
2015 – 2016 - Batman and Robin eternal.

Am avut ocazia să citesc  albumul Deathstroke – God Killer, apărut în aprilie curent, care reuneşte revistele publicate  în cursul anului 2014, scrise şi desenate de Tony S. Daniel şi trase în tuş de Sandu Florea.
Cred că mulţi dintre dvs aţi lecturat  deja aventurile lui Deathpool, traduse în româneşte de editura Lex Comics din Iaşi (3 albume şi 12 nr. de revistă). Ştiaţi însă că el a fost inspirat de Deathstroke, unul dintre cei mai cumpliţi mercenari din universul benzii desenate ?

Rob Liefeld, creatorul lui Deathpool a recunoscut sincer că era un mare fan al lui Deathstroke, şi chiar de aceea, personajul său se numeşte, în civil, Wade Wilson, creind astfel o anumită legătură de rudenie cu  Slade Wilson, numele adevărat al lui Deathstroke.
God Killer este numele sabiei magice forjată de însuşi  Hefaistos, cu care Deathstroke trebuie să-l ucidă pe titanul  Lapetus.  Acesta este închis pe insula amazoanelor, conduse de Diana – Wonder Woman,  care îl cheamă în ajutor pe însuşi Superman, atunci când trebuie să se confrunte cu Deathstroke.
Desenele  lui Tony S. Daniel şi Sandu Florea sunt somptuoase, uneori doar câte unul pe o singură pagină, ceea ce oferă momente unice  de admiraţie a artei celor doi desenatori.
Magnific album pe care sper să-l traducă în româneşte vreunul dintre energicii editori de la noi, ca să se bucure cât mai mulţi cititori de el…


Astăzi, când  Sandu Florea sărbătoreşte  împlinirea frumoasei vârste de 70 de ani, artistul continuă să lucreze,  ca o adevărată maşină de desenat, precis şi punctual,  si să ţină  actualitatea comics-ului american: Justice Ligue nr. 2, Poison Ivy nr. 6, o copertă la Batman…

Numele său a devenit  inconturnabil în cataloagele marilor edituri de benzi desenate americane (au apărut până astăzi 418 comics la care Sandu Florea fie a realizat creionajul, fie a tras în tuş desenele, fie amândouă) !

La ceas aniversar, îi mulţumim domnului Sandu Florea pentru bucuria pe care ne-a adus-o în viaţă atât cu BD-urile româneşti,  cât şi cu cele americane şi-i dorim ani mulţi, cu sănătate şi bucurie!

Dodo Niţă
Notă. Un amplu interviu cu artistul găsiţi în monografia Sandu Florea, apărută în 2013 la editura Crepuscul din Ploieşti. Cine doreşte un comic desenat de Sandu Florea şi semnat de acesta în original, poate să ne scrie pe adresa blogului.



 Nota.2  În anul 2013 Sandu Florea a fost invitat de onoare la Comic Con La Mole din Mexico City. Când oare organizatorii  East European Comic Con îl vor invita la Bucureşti pe Sandu Florea - cel mai strălucit reprezentant al BD-ului românesc?



Un comentariu:

Anonim spunea...

Unde găsim "Mark Bolan: The Executioner” traduse în româneşte ???
Un exemplar (un număr) măcar...

Daniel Cristea-Alba Iulia