„Spun un lucru, şi nu de azi, de ieri, nici nu sunt singurul care afirmă
asta:
banda desenată în sistemul
vechi, „nostalgic”, nu a prins în zilele
noastre pe piaţa românească. „
Viorel Pîrligras, 4 noiembrie 2011(1)
The Walking Dead, Prometheus, Deadpool, Thor,
Ironman, Spiderman… Din
2014 super-eroii americani au invadat piaţa românească de benzi desenate,
cucerind din ce în ce mai mulţi fani. Singurii
care rezistau invaziei erau Rahan şi
Tintin, doi eroi "obişnuiţi" ai BD-ului european.
Dar iată că, în acest an, banda desenată de tip european îşi ia
revanşa şi, din martie până acum, au
apărut 13 albume desenate de autori francezi, belgieni, italieni...şi americani.
Din acest punct
de vedere ediţia 2016 a târgului de carte Bookfest a fost cea mai bogată în
benzi desenate, ever.
Iată-le, în
ordinea editurilor lor:
Editura Didactica Publishing House
Desenele acestui album au fost realizate de Cristian Păcurariu care devine astfel primul autor BD român al cărui album franţuzesc a fost tradus în limba română.
Editura Art (cu imprintul Arthur)
Această carte nu este propriu zis o bandă desenată dar, pentru că autorii lor, Goscinny şi Sempe, reuşesc să îmbine într-o manieră strălucită desenul cu textul, totţi criticii şi istoricii BD francezi o clasează alături de benzile desenate.
Roman grafic de Alison Bechdel |
Editura Litera
Editura Cartea Copiilor
Fără îndoială, unul dintre evenimentele anului BD 2016 este apariţia acestui album extraordinar, desenat de maestrul Hugo Pratt. Tradus în româneşte de Mircea Mihăieş, cu o prefaţă de Ioan Stanomir, doi fani incurabili ai lui Hugo Pratt, a fost editat în condiţii impecabile de către editura Cartea Copiilor.
Voi reveni cu cronici asupra unora dintre aceste albume dar, dacă nu aveţi bani să le cumpăraţi pe toate, atunci luaţi măcar Balada Mării Sărate. Nu veţi regreta. Este un album atât de dens şi de fascinant încât eu unul îl recitesc cu aceeaşi plăcere, o dată la doi-trei ani (ediţia franceză, bineînţeles, pe care am citit-o prima oară în 1985!).
Am fost curios şi
am consultat şi catalogul Târgului de carte Bookfest, ediţia 2016. Din cele aproximativ 100 de edituri participante, mai
mult de 10% şi-au trecut ca « domeniu de editare » cărţile de benzi desenate :
Adenium, Art, Cartea Copiilor, Casa Radio, Didactica
Publishing House, Flamingo, Integral, MM Europe, Niculescu, Rao, Trei, Vellant.
Aviz amatorilor,
atât cititori cât şi autori BD în căutare de edituri !
De asemenea,
următorii distribuitori de carte/librari au anunţat că difuzează şi benzi
desenate:
Books Express, Librarie.net, Okian, Prior
Media Grup, Stand Agenţie Difuzare Carte.
Sentinţa de mai
sus arată cum nu se poate mai bine că Viorel Pîrligras, deşi a fost un promiţător autor BD, nu a fost şi un
vizionar.
Această lipsă de
viziune, plus numeroase frustrări şi invidii "artistice", explică de ce nici el, nici
Marian Mirescu, un alt promiţător desenator BD al anilor 80, nu au mai primit nici un ban pe BD-urile lor, după anii 90 (când îi publicam eu în Mini Azi, şi încasau bani lunar), în timp ce alde Grăjdeanu, Akira
Lord, Căpitanul Pxxx, Sorina Vasilina, încasează milioane (vechi, bineînţeles) de pe urma mâzgălelilor
lor intitulate mincinos benzi desenate. E-adevărat, nu încasează din vânzarea BD-urilor
lor, pe care nu le cumpără nimeni, poate doar amicii de pahar, ci de la
AFCN, Muzeul Municipiului Bucureşti, CEZ Vânzare, ca urmare a unor escrocherii …
culturale.
Aş fi preferat
însă de o mie de ori ca aceşti bani să fi ajuns la Viorel Pîrligras, Marian
Mirescu, Radu Gavrilescu, etc, care- în schimb - ne-ar fi delectat cu frumoasele
lor benzi desenate.
Dar aşa se scrie
istoria, de către învingători, şi nu de către luzări…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu