Capitolul V
Studiul de caz:
Revista Comics
1. Prezentarea cercetării
Informația de ordin teoretic prezentată pe larg în primele articole reprezintă doar
primul pilon pe care s-a sprijinit încercarea mea de a înțelege traseul cultural al benzii desenate românești. Al doilea pilon, reprezentat de munca de teren
desfășurată în București în compania grupului de artiști din spatele Revistei Comics și a altor agenți din cîmpul benzii desenate, va fi prezentat pe
larg în acest articol parte în care voi detalia, de asemenea, maniera de desfășurare și gîndire a cercetării, modalitatea prin care, pe baza unor cercetări preliminare,
mi-am conturat obiectivele acesteia și instrumentele de investigație
folosite pentru culegerea datelor calitative.
Lucrarea de licență a pornit de la interesul personal pentru
benzilor desenate, după ani în care am urmărit la TV aventurile super-eroilor
americani Batman și Superman, și curiozitatea legată de lipsa acestora de pe piața românească. Dacă în Statele Unite și în Franța se publică anual sute de mii de exemplare de albume și reviste BD, cum se explica lipsa desăvîrșită a acestora din librăriile și chioșcurile de ziare din România? Un posibil răspuns rezolva această problemă
într-un mod cît se poate de simplu: dacă nu există cerere pe piață pentru benzi desenate, atunci nu există nici
ofertă de benzi desenate. Un al doilea răspuns mi-a fost semnalat de către un
coleg de facultate, într-o conversație pe acest subiect: „păi benzile desenate sunt pentru copii, cine ar citi
așa ceva?”. Spre deosebire de Franța și
Statele Unite unde media de vîrstă a cumpărătorilor de BD-uri a crescut
considerabil în ultimele trei decenii, în România benzile desenate sunt în
continuare „pentru copii”. Într-adevăr, cercetările ulterioare au confirmat că
înspre această explicație se
înclină balanța: statutul benzii
desenate este cel de carte pentru copii și reprezintă unul din motivele principale pentru care editorii evită să
investească financiar în producția și promovarea acestora în alte feluri decît pentru
o carte pentru copii.
Am decis să investighez mai în profunzime problema
– speram că mă putea ajuta să înțeleg
funcționarea unui „mecanism social” mai larg
aflat în spatele dispariției
acestui produs cultural în România. Încă din etapele premergătoare am hotărît să-mi
dedic eforturile studiului producției de
benzi desenate fiindcă aveam impresia că producătorii îmi puteau furniza cele
mai relevante date privind starea benzii desenate românești. De altfel, cine altcineva să-mi vorbească
despre o „fantomă” publicistică dacă nu cei care le vînau pe planșele de hîrtie sau fișierele Photoshop?
Metodologia de cercetare a cuprins o combinație dintre interviul semistructurat, orientat spre
teme generale de reflecție, și observația participativă. Am ales metoda interviurile semistructurate deoarece a
permis, prin discuțiile purtate cu agenții cîmpului, culegerea mai puțin invazivă a informațiilor direct de la aceștia, prin cuvintele acestora, cu privire la
benzile desenate pe care le produceau, la dificultățile întîlnite sau succesele înregistrate în
publicare și relațiile pe care le întrețineau cu ceilalți membrii ai cîmpului. În același timp, am considerat importantă și observația participativă ca metodă de culegere a datelor fiindcă numai participînd
împreună cu aceștia la evenimentele
organizate pentru popularizarea benzii desenate (ateliere de lucru, lansări de
revistă, evenimente speciale de promovarea a revistei) am avut posibilitatea de
a-i cunoaște mai bine. Dificultățile inițiale legate de cunoștințele mele limitate din istoria benzilor desenate românești și
franceze au servit mai tîrziu interacțiunilor cu aceștia, ca un element comun
de discuție informală, prin solicitarea de informații legate de anumite personaje, anumiți autori BD și anumite albume sau romane grafice în culegerea datelor.
2. Comunitatea din jurul Revistei Comics
Probabil că primul grăunte de noroc a fost coincidența lansării Istoriei
Benzii Desenate din România (Niță and Ciubotariu), în toamna lui 2010, cu începerea
demersului meu de cercetare. Aveam, din fericire, o lucrare solidă pentru stabilirea
contextului istoric al benzii desenate, dar și un îndrumător pentru perioada post-socialistă.
Al doilea grăunte de noroc a venit în forma unei informații furnizate pe Facebook de către o colegă de
facultate despre tîrgul de carte SF, Final
Frontier, ținut la Muzeul Țăranului Român din București în primăvara lui 2011. Acolo am reușit să intru în legătură cu domnul Dodo Niță, autorul Istoriei...
și cu artiștii BD de la Revista
Comics, în timp ce organizau ateliere de lucru pentru vizitatori și pasionați deopotrivă, dar și o
vînzare de albume.
Alegerea acestui grup specific pentru studiu a fost determinată, în primul
rînd, de cercetările preliminarii care au indicat un statut proeminent al
membrilor în evenimentele sprijinite de instituții de Stat ca Institutul Cultural Român și European
Union National Institutes for Culture (EUNIC) precum Salonul European de
Bandă Desenată de la București,
din octombrie-noiembrie 2010, unde cîțiva dintre artiști și-au expus planșe, și
crearea unui album BD special pentru a participa la importantul festival BD
Angoûleme, în ianuarie 2011.
În al doilea rînd, recunoașterea
socială a acestor artiști de
către generația mai veche de
producători și bedefili, în special
grupul de la Craiova care se ocupă anual cu organizarea Salonului Internațional de Bandă Desenată, cu care mențin relații strînse pentru colaborări de diverse tipuri (lansări de carte,
evenimente de promovare), m-au asigurat de relevanța grupului de producători pentru cercetarea cîmpului
benzii desenate românești.
Grupul s-a format sub inițiativa celui care avea să devină un redactor-șef informal, Rico, care a gîndit revista ca un
proiect de promovare a benzii desenate în randurile consumatorilor de carte români.
Internetul și atelierele de lucru au
reprezentat mijlocul prin care aceștia au
intrat în contact unii cu alții,
stabilind un fel de rețea
socială online prin listele cu
prieteni de pe blog-urile personale,
o modalitate prin care au putut menține constant legătura. Unul dintre artiști, căruia îi vom spune Paul, explică ideea din
spatele grupului Revistei Comics:
„...e de fapt un
grup de tineri talentați, pasionați de bandă desenată, amatori, profesioniști, care s-au adunat în scopul popularizării benzii desenate, nu în scopul
de a face bani...perspectiva e asta: a face bani din bandă desenată...momentan
se construiește ceva,
încet-încet [...] cine vrea, participă, cine nu, nu, adică nu te forțează nimeni, nu semnăm nimica, ne cunoaștem, ne întîlnim, suntem noi din București...”
Cercetarea propriu-zisă a fost realizată pe o perioadă de
aproximativ trei luni, cuprinsă între sfîrșitul lunii februarie și sfîrșitul lunii mai, anul 2011, și a cuprins discuții separate cu o parte din membrii de bază,
participarea la cîteva ateliere de lucru desfășurate în încinta Muzeului Național de Artă Contemporană, la evenimente speciale
de promovare a BD-ului în București ca Free ComicBook Day, o zi în care s-au
împărțit pe stradă exemplare din revistă și alte materiale promoționale, și lansarea celui de-al treilea număr al revistei în cadrul unei festivități ținute
la fostul Cafe Base din Centrul Vechi.
Unul
din conceptele pe care le-am folosit pentru a pune într-o schemă explicativă
interacțiunile dintre artiști
este cel de „comunitate de practică” (community
of practice) formulat de Jean Lave și Etienne
Wenger, ce desemnează
„groups
of people who share a concern or a passion for something they do and learn how
to do it better as they interact regularly”
(Wenger 2004)
O comunitate de practică este constituită din combinația a trei elemente importante: domeniul (adică
domeniul de interes împărtășit de
către membri), comunitatea (grupul de oameni și interacțiunile dintre aceștia) și practica (activitatea propriu-zisă care-i reunește în grup și caracterul de „practicant” al fiecărui membru). Conceptul
și-a
găsit o aplicație și în domeniul online; noile tehnologii
ca Internetul a permis răspîndirea acestui tip de comunitate dincolo de
limitele geografice tradiționale și a
crescut importanța acesteia în procesarea informației tot mai vaste legate de practică.
Evident, domeniul acestei comunități este banda desenată, iar comunitatea propriu-zisă
este cea reprezentată de proiectul Revistei Comics, la prima vedere un „prozin”
(o formă de publicație BD realizată de fani,
un „fanzin”, dar în condiții
tehnice superioare-pagini color, hîrtie plastifiată și lucioasă) disponibil atît în variantă tipărită
(într-un format A5 plastifiat de foarte bună calitate pentru mijloacele
financiare aflate la dispoziție, în
50 de exemplare color și 100
de exemplare alb-negru, cu un număr de pagini variabil în funcție de artiștii colaboratori) cît și
gratuit, prin vizionare online pe site-ul revistei. Titlul revistei nu
este ales la întîmplare, însă. Acesta a fost gîndit pentru a atrage un public cît
mai larg cu putință:
„...eu încerc să
ajung la un public mult mai larg, adică încerc să aduc benzile desenate în
mainstream, încerc să creez mainstream-ul ăsta și pentru ceva care se cheamă Comics n-ai cum să nu știi despre ce e vorba în revistă, poți să fii
[...] de-o seamă cu noi, și vezi
Comics, ce poate să aibă? Comics,
clar [...] deja există în capul tău și doar
îi dau formă” (Rico)
Politica revistei de a promova banda desenată românească
încurajează colaborările cu artiști din
afară, necunoscuți pînă în acel moment
grupului, conform unor standarde de calitate impuse de comun acord:
„poate
să trimită oricine dar să fie calitativ, adică să fie oameni care desenează nu
de ieri...mă apuc și eu acuma să
desenez și trimit - poți să trimiți, nu te
descurajăm [...] poate desenează acuma urîțel dar în două luni, într-un an, trei ani, o să deseneze mai frumos ca mine
de o sută de ori și important e să
încurajezi lumea, nu?” (Rico)
Totuși
există un grup stabil de artiști
care publică BD-uri în fiecare număr în jurul căruia se adună colaboratori
profesioniști sau amatori pentru a
elabora conținutul revistei. Primul
număr al revistei, Volumul 1, a avut
12 pagini color și a fost tipărit în
iunie 2010, într-un număr mic de exemplare, la inițiativa lui Rico, cu material de pe blogul personal
și cu o contribuția din partea unui al doilea membru, Toni. Acest
prim număr a servit drept machetă pentru cooptarea altor artiști în proiect, persoane fie cunoscute la ateliere
de lucru, fie prin interacțiunile
online, de pe bloguri. Paul
detaliază:
„am făcut cunoștință la Salonul din
Constanța de anul trecut
[2010], salonul BD, [...] avea volumu’ unu Comics...și am făcut cunoștință cu el și dup-aia mi-a
trimis mail și...dacă vrei să
te implici, știi, și momentan banii care-i facem o să-i reinvestim în revistă, să tot iasă, să
avem continuitate...șiii am zis da,
nu am zis dă-mi banii, hai să semnăm ceva, nu-știu-ce, am fost de acord să construim ceva....”
Pînă la publicarea celui de-al doilea număr, Volumul 2, în februarie 2011, Rico avea
să mai strîngă încă patru artiști în
grup și șase colaboratori pentru ca varianta finală să conțină 24 de pagini de benzi desenate, 12 artiști și
rubrici precum Interviu (în care sunt
prezentați cîte un artist pe număr sub forma unui
interviu), Aparițiile anului 2010, și
paginile special dedicate Salonului European de Bandă Desenată și apariției Istoriei Benzii Desenate Românești, de Dodo Niță. Tirajul a fost de
50 de exemplare color și 100
de exemplare alb-negru, prețul de
vînzare în primul caz ridicîndu-se la 10 lei, și 5 lei, în cel de-al doilea. Profitul obținut de pe urma vînzării exemplarelor tipărite
este reînvestit în tipărirea numărului următor. Întrebat cu privire la
necesitatea variantei tipărite, în condițiile în care revista este disponibilă gratuit pentru citit pe site-ul
oficial, Rico a adus în discuție
revistele de benzi desenate apărute
imediat după Revoluție care, din pricina
dificultăților financiare, au avut o activitate
scurtă:
„...am zis că nu
ne cramponăm de detalii economice [...] și o pun
la liber pe net, adică să existe, cine vrea, gratis...și partea tipărită e doar așa pentru
plăcerea de a răsfoi o revistă și am zis
că orice ar fi, măcar 50 de numere tipărim cu banii de acasă, că trebuie să
existe și fizic că dacă
nu există fizic...doar pe net [...] dacă ți-o dau
eu ție, n-o citești doar tu, tu o ții acasă pe
birou, ți-o cere și fratele sau sora sau prietenul sau nu-știu-cine, circulă, pe cînd așa pe net
[...] am deschis-o [...] și atît,
pe cînd asta [...] se plimbă, află lumea”
Datorită calității tipografice superioare și a conținutului mai bogat, revista adunînd laolaltă artiști cu stiluri grafice diferite, pe subiecte
variate (autobiografic, SF, satiră și dramă), numărul doi va fi considerat atît de către membrii grupului cît și de cei din afară ca fiind de facto primul număr.
Al treilea număr va apărea în aprilie 2011,
stabilind ciclul de apariție
bilunar, în același tiraj, cu un număr de
pagini și mai mare (32) și cu 18 artiști în total. Revin rubricile Interviu
(într-o formă extinsă, pe două pagini), Apariții editoriale (dedicată albumul lui Nicolae Nobilescu, Cowboy Dog) dar apar și altele noi ca Atelier de Benzi Desenate, în care sunt prezentate elemente și tehnici narative de bază ale benzii
desenate.
Practica ce reunește membrii grupului constă în furnizarea
materialului BD pentru revistă (o activitate supravegheată de Rico cu foarte
multă strictețe, o parte însemnată
dintre artiști reclamîndu-i zelul),
împărtășirea reciprocă a informațiilor prin care își pot îmbunătăți abilitățile de desen și participarea în comun
la diverse evenimente cu scop de promovare a benzii desenate. Există un schimb
continuu de informații între membrii
grupului privind stilurile și
tehnicile noi de desen pe care le-ar putea încerca, unii membrii precum Toni
încercînd să inoveze desfășurarea
practicii prin introducerea de noi instrumente și tehnologii în procesul de producție precum tableta electronică de desen, prin care
se pot înlocui tradiționalele creion și hîrtie sau un nou tip de creion cu tuș. Wenger, White și Smith (2009, 23) observă astfel de comportamente în alte comunități de practică:
„When people find a great new tool they tend to tell everybody about it,
urging their colleagues to give it a try. When they start to find a tool
limiting and frustrating, their gripes soon spread across the community until
someone else comes up with a practice or a new tool to cope with the problem.”
În același timp, grupul se implică într-o varietate de activități de promovare a benzilor desenate. Dintre acestea
reținem:
a) tîrgurile
de carte, locurile în care își vînd
publicațiile (volume publicate individual de
membri cît și numere din revistă),
unde își instalează instrumentarul (proiector,
laptop, tableta electronică, hîrtiile și creioanele) pentru a-și
desfășura și promova practica;
b)
atelierele de lucru, (de pildă cele
organizate la Muzeul Național
de Artă Contemporană în cadrul unei expoziții internaționale de BD-uri belgiene) în care organizează competiții informale de desenat pe anumite teme, în care
împărtășesc experiențe artistice personale artiștilor începători care doresc să „învețe meserie”, în care studiază materiale educative
precum planșe cu studii de personaje[i]
sau cărți de specialitate în arta BD-ului,
urmărind promovarea mediului dar și un
fel de schimb intergenerațional
a practicii: au participat și
copii iar unii dintre ei aveau și blog-uri personale pe care-și postau desenele;
c)
saloanele de bandă desenată, (Salonul European de Bandă Desenată din
octombrie-noiembrie 2010 sau Salonul Internațional de Bandă Desenată) unde se întîlnesc cu alți artiști BD, unii agenți deja consacrați în cîmp, și schimbă informații, stabilesc
colaborări, își expun planșele recente, vînd albume și desene, organizează ateliere de lucru și se acordă premii pentru activitatea de peste an.
De pildă Rico a fost premiat cu Trofeul Sandu Florea, un premiu prestigios care
se acordă celui mai bun artist BD de peste an în România, la Salonul European
de Bandă Desenată;
d)
evenimente speciale de promovare a benzii desenate, precum Free ComicBook Day, un eveniment anual desfășurat la nivel internațional prin care se promovează banda desenată prin
împărțirea de reviste gratuite. Organizat pentru
prima dată în acest an, pe 7 mai, de către Revista Comics, activitatea a
implicat împărțirea de abțibilduri și exemplare din revistă oamenilor întîlniți pe un traseu stabilit prin Centrul Vechi al
Bucureștiului și furnizarea de exemplare din revistă librăriilor
Anthony Forst, Librăia Jumătatea Plină, Cărturești și
anticariatului Antic Ex Libris, pentru a fi împărțite gratuit clienților;
e) lansările de album sau numere din
revistă, numărul 3 al revistei a fost lansat cu multă publicitate la Cafe B.
unde au fost invitați toți colaboratorii din București și s-a
putut intra în contact cu potențiali
parteneri/promotori (de pildă, o doamnă de la Cercul Militar era interesată de
un proiect de BD istoric la care lucra un artist, pentru o eventuală expoziție cu prilejul Zilei Armatei);
Desigur, o mare parte din aceste activități în comun au un corespondent important în spațiul virtual - pe blog-urile personale ale membrilor se postează ultimele vești privind activitățile profesionale sau/și personale (socializare și construirea de relații interpersonale de lungă durată), „mostre” de
ultimă oră a materialului artistic produs precum și diverse schimburi de informații relevante domeniului, sfaturi, anunțuri de lansări de carte sau evenimente artistice
conexe. În același timp, s-a dezvoltat și o rețea de promovare online a revistei
(constituită în mare parte din listele de prieteni de pe blog-urile artiștilor) și, în particular, a artistului contribuitor. „Succesul” revistei, măsurat
de către Rico prin numărul de vizionări unice pe lună, depinde în mare măsură
de această rețea și de modul în care se realizează efectiv
promovarea: unul este efectul postării directe a ferestrei speciale în care
revista poate fi citită (pentru cel de-al doilea număr, Rico a estimat 40.000
vizionări unice/lună) și
altul este efectul postării doar a coperții și a unei descrieri sumare a numărului în
cauză (astfel au stat lucrurile în cazul celui de-al treilea număr al revistei,
aproximativ 20.000 vizionări unice/lună), conform „redactorului-șef” al revistei, Rico. Am putea spune că site-ul revistacomics.ro reprezintă o platformă comună de promovare și împărtășire de informații și resurse pentru toți membrii, toți artiștii acceptați de către membrii de
bază, indiferent de cît de des publică și doar în cazul în care au blog-uri
sau site-uri personale, fiind incluși în această rețea pentru a fi la rîndul lor promovați și susținuți, un
fel de incluziune în comunitate cuplată cu o recunoaștere a talentului. De altfel, Rico recunoaște în discuțiile purtate că
„nu poate
oricine să se apuce [de BD], adică nu poți să te
apuci să joci fotbal dacă nu știi să
joci fotbal, și să te dai
vedetă de fotbal dacă tu nu știi să
te joci fotbal [pentru că] încerci să promovezi ceva frumos și de calitate, nu? Adică nu ceva prost și urît dar se va găsi cineva care să-i placă: mamă ce tare-i asta!”.
În
afară de promovare, un obiectiv important pe termen lung al revistei, așa cum a recunoscut unul dintre
informatori, este de a obține și
beneficii financiare pentru artiștii care contribuie constant cu material prin cooptarea unor sponsori pe
măsură ce lectoratul revistei va crește:
„...nu mi-ar fi
deloc rușine să pun o
reclamă Cosmote și să ne luăm, nu
știu, 20.000 de euro [...] ar fi plătiți artiștii, nu știu, cu o sută, două euro, cu trei, patru [...] iar restul i-am băga în
revistă, să scoatem și mai multe
reviste, să organizăm evenimente...”
În Franța
postbelică, generația de artiști
tineri care au revoluționat mediul elevîndu-i statutul prin temele mature abordate și prin maniera mai sofisticată decît
predecesorii lor de a le trata, au reușit să ofere relevanță socială benzii desenate. În mare parte, ne spune Luc Boltanski (1975), acești artiști și cercetătorii sociali care au început
să studieze mediul în anii ’70, dețineau un nivel de capital cultural mult mai ridicat decît cel al
capitalului social și din acest motiv au fost nevoiți să-și
orienteze activitatea spre domenii a căror întrare era mai puțin reglementată de originea socială.
În linii mari același fenomen se petrece în rîndul acestor
artiști români
de benzi desenate în prezent. Mare parte din membrii grupului Revistei Comics
posedă o educație
superioară, de nivel universitar, dar din diferite motive nu și-au putut termina studiile sau să
continue în acea direcție. De pildă, Toni a urmat cursuri speciale de pregătire timp de patru ani
pentru a intra la Arhitectură, unde a petrecut trei ani la Design Interior pînă
să realizeze „că nu mai aveam cum să progresez”. Cunoștințele de desen acumulate în acea perioadă,
de pildă tehnica de aplicare a umbrelor figurilor desenate, sunt folosite în
mod curent în desenele sale. Un alt exemplu legat de capitalul cultural deținut de acești artiști este chiar Rico, redactorul-șef informal, cum l-am numit, al
revistei. Pe vremea cînd era student în al treilea an la Facultatea de
Comunicare și Relații Publice a dorit să-și scrie lucrarea de diplomă pe tema
benzilor desenate ca mijloc universal de comunicare. În scurt timp s-a
descurajat și a
renunțat cu
totul la idee, referindu-se în același timp și la
statutul negativ al benzii desenate:
„O mare mentalitate cu care te
lupți e că benzile desenate sunt pentru copii [...] sunt și pentru copii, și pentru adulți, depinde de public...nu e un mediu
care te închide numai pt copii, cum toată lumea crede [...] sunt
sigur că la mine la facultate ar fi fost luată lucrarea ca așa...pfff, ce, a venit ăsta să facem despre benzi desenate? Pleacă mă de
aici! Du-te la Arte dacă vrei să faci lucrări de licență despre benzi desenate”
3. Observații de final
În
momentul scrierii acestor rînduri Revista
Comics a ajuns deja la cel de-al douăsprezecelea număr și pare că nu are de gînd să se oprească
prea curînd. Mai mult, de cîteva zile o nouă revistă românească de benzi
desenate, Harap-Alb continuă..., face
rondurile pe la chioșcurile de ziare sub auspicii tipografice dintre cele mai bune. E dificil de
spus cu siguranță încotro se-ndreaptă lucrurile în domeniul benzilor desenate românești, însă pleiada evenimentelor
publicistice (monografiile artiștilor BD români legendari precum Puiu Manu, Burschi, Livia Rusz și Sandu Florea, apariția monumentalei Istorie a Benzii
Desenate din România, albumele semnate de Alex Talambă, Şerban Andreescu, Vali Ivan, Puiu Manu etc.) și nu numai (Salonul European de Bandă
Desenată de la București, Muzeul Benzii Desenate de la Muzeul Național de Artă Contemporană, deja tradiționalul Salon Internațional al Benzii Desenate de la
Constanța etc.)
par să justifice cel puțin implicarea umilă a subsemnatului în observarea unui fenomen în devenire.
Să fim totuși
precauți; mai
e cale lungă pînă cînd acest produs cultural va reintra în atenția marilor edituri și, mai important, în atenția publicului larg.
Poate Sandu Florea a spus-o cel mai potrivit:
Poate Sandu Florea a spus-o cel mai potrivit:
„Banda desenată nu mai este o cenușăreasă a
artelor cum era considerată pînă nu demult și publicul din
țară a început treptat să ia contact cu acest gen [...] Ca
în cazul oricărui produs nou, o piață poate fi creată pentru el dacă oferta
este suficient de atrăgătoare.” (2012)
Cătălin Buzoianu
Bibliografie
Boltanski, Luc. "La
constitution du champ de la bande dessinée." Actes de la recherche en
sciences sociales 1 (1975): 37-59.
Florea, Sandu, interviu de Mihai Ionașcu. "„Personajele lui
Creangă sunt perfecte pentru un grup de supereroi”. Interviu cu Sandu
Florea." Harap-Alb continuă... nr.1. Editura HAC!, (August 24,
2012): 37-38.
Niță, Dodo, and Alexandru Ciubotariu. Istoria Benzii Desenate
Românești (1891-2010). București: Vellant, 2010.
Wenger, Etienne. Communities of Practice. Learning, Meaning,
and Identity. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
Wenger, Etienne, Nancy White, and John D. Smith. Digital Habitats:
stewarding technology for communities. Portland: CPsquare, 2009.
SFÂRSIT
[i] Planșe în care sunt
detaliate caracteristicile fizice ale unor personaje pentru a le putea desena. Artiștii de BD-uri satirice de la Revista Comics folosesc de regulă fișe pentru Popeye
marinarul, Daffy Duck și alte asemenea personaje de desene animate.
Cătălin Buzoianu este
student la Masterul de Antropologie din cadrul Facultății de Științe Politice,
SNSPA, București. Domeniile sale de interes cuprind Studii Culturale, Sociologia
Artei și Sociologia Științei. Textul de faţă reprezintă un
extras modificat din lucrarea sa de licență intitulată „Revista
Comics și Banda Desenată, Legitimitate în câmpul de producție culturala”.
Îi mulţumim lui Cătălin Buzoianu pentru savantul său studiu şi îl aşteptăm şi cu alte articole.
De asemenea, punem spaţiul acestui blog la dispoziţie şi altor comentatori (serioşi, nu nombrilişti şi zeflemişti, ca pe alte bloguri) care au ceva interesant de spus despre pasiunea noastră comună, cea de-a Noua Artă.
Un comentariu:
o radiografie foarte reusita a inceputurilor RevisteiComics si a ceea ce incercam sa facem!
multumim mult Catalin pentru interesul tau si mai ales pentru efortul depus in adunarea si structurarea atator informatii
Trimiteți un comentariu