(vocaţia instructivă, educativă şi
iniţiatică a benzilor desenate)
Lucrarea (în stadiu de elaborare) are o parte intro, care include prezentul pasaj + zona de dezbatere propriu-zisa a temei, aflată
în lucru (a cărei dezvoltare încă nu poate fi apreciată).
Subiectul pus în discuţie
ţine de definirea conceptului de bandă desenată şi a valenţelor educative şi
iniţiatice dezvăluite. Parte a calităţilor derivă din alăturarea elementelor definitorii
artelor care compun noua manifestare : literatura şi grafica.
Primul pas : accesul spre limbajul specific şi
utilizarea sa, alăturat competenţei dobândite.
Al doilea pas : tatonarea analitică şi înţelegerea
mecanismelor partiţiilor.
Nivelul de asimilare impune depăşirea studiului îngemănării. Este ca şi cum studiul cinematografiei
ar fi suficient prin analiza tehnică minuţioasa a fiecărei fotograme de pe
peliculă … Procedându-se în acest mod, arta filmului este plasată în derizoriu şi
nici măcar asimilarea activităţii legate de fotografiere nu este pătrunsă la nivelul
cuvenit.
La fel în cazul benzilor
desenate, descompunerea componentelor nu realizează perceperea produsului şi
nici nu deconspiră intimitatea celei de a 9-a arte … dar poate măcar să
deschidă porţile înţelegerii.
Popularitate BD … top +25
Interesul publicului pentru această ramură a artei
corespunde răspândirii aprecierilor tot mai entuziaste, datorate multiplelor
abordări şi a varietăţii regăsite. Avem de a face cu manifestări diferenţiate
de abordare stilistică, provenite din mai toate zonele geografice, unde sunt recunoscute în termeni asimilaţi ca
atare : BD – bande dessinée, prezentă cu precădere în spaţiul
francophon ; comics - denumire
folosită de publicul anglo-saxon (gag-cartoon, ghost, girl strip, gaphic
novel, heroic–fantasy, kid strip); fumetto – titulatura care defineşte genul publicat în Italia, (fumetto
nero – este termenul care desemnează subgenul respectiv), manga
este legat de produsele specifice producţiilor realizate în Japonia, etc. Sfera
de interes pentru arta denumită generic BD, deţine o pondere diferită a
prezenţei resimţită în diversele teritorii culturale răspândite pe suprafaţa
globului pământesc şi contribuie la amploarea şi multitudinea formelor de
manifestare. Influenţa reciprocă tot mai accentuată între noua manifestare şi
artele clasice se dezvoltă în moduri nebănuite şi determină să remarcăm
identificarea zonelor de armonizare tematică, precum şi inter-dependenţa mijloacelor de exprimare. Important de
semnalat este că toate manifestările cultului legat de limbajul imaginii
alăturat textului, au impus, pe măsura diversităţii publicului, capodopere care
au contribuit la clădirea renumelor autorilor, desenatori şi scenarişti.
Colecţionarii îşi structurează clasificarea
albumelor după preferinţele îndelung verificate. Aidoma oricărui alt bibliofil,
ei stabilesc propria ierarhie a autorilor. Un astfel de clasament etalat celor
pasionaţi, realizează în cel mai direct mod posibilitatea pătrunderii în
universul fiecăruia şi a aprecierii gradului de compatibilitate stabilit pe
baza consideraţiilor legate de preferinţe. În momentul primei întâlniri faţă în
faţă, pasionaţii, amatori ai benzilor desenate, pun întrebări reciproce, care
constau în tatonarea privind mărturisirea afinităţilor. Dezvăluirea unui astfel
de top
+25, edificat după reguli subiective, fără să impună ambiţii de
absolutizare, lasă posibilitatea reconsiderărilor, primenirilor neîngrădite,
sugerează interacţiunea intervenţiilor.
Bineînţeles că am formulat
propria listă a preferinţelor, o destăinuire pe care o fac către cei cu care relaţionez, despre atitudinea
dobândită după ani de parcurgere a multor serii de albume. Nu este o înşiruire
întocmită aidoma unui clasament sportiv, ci mai degrabă o mărturisire cu
precădere subiectivă, realizată în temeiul criteriilor personale. Stricteţea
succesiunii nu devine literă de lege, nici chiar pentru mine. Este o rânduire
conjuncturală a afinităţilor, cu toate că s-au alăturat poziţii de titluri şi
autori acordate în răstimpuri considerabile. Ierarhia prezentată poate mereu
suporta intervenţii neplanificate ale unor albume şi ieşirea altora. Lista
poate oricând fi lărgită la un număr sporit de selecţii, din moment ce noile
apariţii editoriale sunt tot mai numeroase.
Banda desenată se dovedeşte a fi o
artă vie, în continuă mişcare şi transformare.
LOISEL & TRIPP: “Magasin général”
Casterman ( 8 albume, serie în curs + 3 albume hors
serie)
Seria
« Magasin general » ocupă
poziţia cea mai de sus în topul propriilor preferinţe. În primul rând din cauza
încântătoarei descrieri fireşti a traiului din mediul
rural canadian, îndepărtat de obişnuinţele rutinei europene. Întâlnim aici un
mod natural de coexistare între persoanele comunităţii, mediul înconjurător, animale … Nimic cu
adevărat surprinzător în fiecare episod de
viaţă, doar descoperirea derulării ritmurilor cosmice a sezoanelor …
Argumentul în favoarea aprecierii, este conlucrarea
încântătoare a celor doi autori, desenatori şi scenarişti în acelaşi timp, care
performeză împreună paginarea, cadrajul, creionajul şi encrajul (fapt unic),
rezultând întruparea unei stilistici
care dezice maniera fiecăruia dintre ei.
Remarcabilei reuşite se alătură
un colorist pe măsură, care desăvârşeşte organic opera.
SCHUITEN & PEETERS: “Les
Cités Obscures”
Casterman, (11
tomuri, serie în curs + 12 albume hors
serie)
François
Schuiten realizează planşe de magică eleganţă a desenelor,
cu trimiteri la stilul art deco. Scenariile lui Schuiten şi Peeters,
reuşesc eliberarea rolului static al decorului şi al ambianţei urbane,
transformând arhitectura în personaj al naraţiunii, fapt din care se deduce
importanţa creaţiei şi responsabilizează intervenţia în mediul construit. Este
vorba despre o serie de albume de concepţie, dense, care solicită efort de
descifrare şi impun necesitatea studiului susţinut.
SHAUN TAN: “LA OU VONT NOS PERES”
Dargaud, album one shot, 116 p
Este o bandă desenată neconvenţională :
fără să însereze nici cel mai mic text plasat în filactere, a reuşit
meritul să obţină premiul Victor Hugo
pentru literatură. Shaun Tan
practică o grafică în manieră picturală, apropiată suprarealismului, alăturată exprimării actualizate. Albumul denotă un gen de
abordare consistentă, inedit, o introspecţie în zona neliniştilor, a traumelor
provocate de dezrădăcinare.
Hugo PRATT: “CORTO MALTESE”
Casterman, 12 albume,
serie finalizată
Miquelananxo PRADO: “VENIN DES FEMMES”
Albin Michel, (album one
shot, 44p, editat in mai multe variante de titluri : Tangente, Après l’amour) ;
Povestirile scurte ale arhitectului
spaniol Prado, reunite în acest
album, sunt episoade dedicate relaţiilor eşuate dintre (un) bărbat şi (o)
femeie. Realizarea grafică este tot atât de delicată precum efemeritatea
legăturii dintre ei, desfăşurată în interioare minimaliste, controlate
cromatic, sau spaţii în aer liber,
lipsite de prezenţa martorilor.
Enki BILAL: “NIKOPOL”
3 albume, serie finalizată
Bilal
este dovada scenariilor scrise cu uluitoare originalitate : un dram de paradox, ficţiuni cu substrat
realist, aluzii politice, frânturi ale memoriei provenite din vremea spaţiului
ex-iugoslav, comasate în albume memorabile … Întreaga naraţiune este susţinută
cu măestrie în desenele care i-au
consolidat renumele de autor, oriunde
foarte scump plătit. De remarcat efectul pe care-l au intervenţiile aplicate pe
desenele sale cu trăsături realizate cu creioane cera-color sau tempera,
sublinieri care conferă un aspect spectaculos planşelor realizate, tehnică pe
care a insistat să o extindă. De remarcat filmul de animaţie realizat în jurul
trilogiei Nikopol, cu atât mai mult
cu cât seria BD şi filmul au nevoie de sprijin reciproc pentru înţelegerea
fiecăruia dintre ele, fapt care ridică cota aprecierilor valorice a
producţiilor.
Milo MANARA: “LES AVENTURES DE GIUSSEPPE BERGMAN”
Les Humanoïdes Associés, 9
titluri în 5 albume, serie finalizată
Excepţionale primele 4
albume ale seriei, care alătură cu totul, 11 episoade ale primului roman în
benzi desenate reunite în 5 tomuri, realizate de Manara, apărute iniţial în revista (a suivre …), număr cu un subiect pre-stabilit: L’Aventure pentru episodul “Le
Maitre de Venise”, acţiune desfăşurată în termenii recunoştinţei adusă maestrului HP, iniţialele numelui Hugo Pratt, sub a cărui
înfăţişare apare în album, ca personaj, devenit mentorul şi prietenul
care avea să-i influenţeze traseul vieţii. Leit-motiv tematic anunţat
dinainte, devenea obligaţia
desenatorilor de abordare într-o
modalitate personală, a temei
lansate : « aventura »,
iniţiativa urmând să devină nesupusă constrângerilor, sustragerea de la rutină
urmând să se impună prin propunerea mereu
altor subiecte. Jocul redacţional ales aduce notorietate revistei şi faima
meritată lui Milo Manara, ca urmare a consideraţiilor pentru maniera grafică apreciată cu entuziasm,
începând cu această serie, chiar dacă timpurie în cariera sa, care-l plasează
într-o pozitie greu de revendicat. Manara dă o decisivă lovitură de imagine,
împreună cu celebrul regizor Federico FELLINI, despre a cărui
pasiune pentru benzi desenate nu cred că ştie multă lume. După scenariile de
film, abandonate în timp, ale lui Fellini,
desenează albumele «Voyage a Tulum»
şi « Le Voyage de G. Mastorna». Totuşi, renumele i se datorează desenelor
cu femei superbe …
Philippe CAZA: “L’AGE
D’OMBRE”
Delcourt,
(integrala : serie finalizata, 2 albume : Les Habitants du crépuscule,
Les Remparts de la nuit ; 104p)
În
memoria mea afectivă, Caza rămane înscris cu albumul «L’Age d’ombre», urmat la puţină distanţă de ceva mai cinicul «Scenes
de la vie de banlieue». Este o poziţionare sentimentală, legată de apropierea stilistică pe care Caza
o are pentru perioada «Yellow Submarine»
şi moda grafică care a decurs ca urmare
a entuziasmului faţă de cel mai apreciat
desen animat al tuturor timpurilor. În
ciuda etichetării preconcepute, Caza se remarcă printr-o abordare versatilă şi
posibilitate de abordare a desenului într-o manieră elaborată, la care alătură
o paletă coloristică extrem de atractivă.
Jacques TARDI & B. LEGRAND: “TUEUR DE CAFARDS”
Casterman, one shot, 47p
În
mod natural sunt atras de capacitatea lui Tardi de a desena oraşele din Franţa
- Paris, în mod special, de maniera trăsăturilor sale sigure, se pare, după
imagini păstrate în arhive, de unde traspare farmecul parfumului nescontat. În
ciuda acestor calităti, nu sunt fanul albumelor sale, în care se regăsesc
nenumărate imagini din arondismentele oraşului lumină, rezervă pe care o
păstrez ca provenită mai ales din cauza îndepărtării faţă de subiectele
poliţiste ale acţiunii, atitudine care nu mă impresionează pe măsura
desenelor.
În contra-partidă, apreciez albumul « Tueur de cafards », surprinzător
realizat în două culori - negru şi roşu. În special apreciez faptul că nu este
aservit prezenţei Parisului şi tematicii
neapărat poliţiste, de data aceasta în favoarea escaladării unei subiect ocult, până la urmă credibil oricărei
intrigi tradiţionale …
MOEBIUS: serie “LE MONDE D’EDENA”
Casterman, (serie
finalizată, 6 tomuri)
« Le Monde
d’Edena » este un extraordinar album al unui grafician fabulos.
Remarcabile sunt calităţile lui Moebius : incredibila viteză de
lucru, incredibila originalitate,
incredibila imaginaţie, incredibila prolificitate, etc. De remarcat şi influenţa pe care a a avut-o asupra graficienilor, chiar şi asupra
celor mai însemnaţi dintre ei. « Le
Monde d’Edena » este în mod special de apreciat pentru colorizarea
planşelor, acţiune din care au rezultat efecte surprinzător de spectaculoase.
Sunt cu atât mai încântat de reuşita albumului, cu cât am fost mereu înclinat
să cred că propriile sale scenarii pun perfect în evidenţă viziunea grafică, vezi reuşita “best
seller”-ului «40 days dans le desert B »,
album care trebuie neapărat apreciat
pentru prospeţimea (de)mentală a imaginilor.
Didier
COMES: “EVA”
Casterman (one shot, 90p)
Casterman (one shot, 90p)
Graficianul
desenelor realizate în alb/negru, fără interpunerea altor tonalităţi, este
uneori comparat cu Hugo Pratt, pentru austeritate, pentru străduinţa în
căutarea contrastului extrem. Ciudăţenia
lui Comes rezultă din faptul că desenează animalele într-o maniera hiper-realistă,
în timp ce personajele umane sunt redate cu trăsături în care este remarcată
economia efortului, de unde aspectul stilizat al siluetelor.
Scenariile
după care realizează planşele, sunt scrise de el însuşi, se remarcă prin
însuşirile atitudinii ecologiste, denotă o doză de sensibilitate accentuată,
îndreptată catre regnul vegetal şi animal, sugerând prezenţa unei corespondenţe
tainice.
Albumul Eva sugerează un sondaj în
invizibilul tenebrelor psihicului omenesc, al marionetei care se ascumde în suprarealismul
făpturii interioare, dezvăluire subliniată de contrastul extrem al desenelor
lui Comes, corespondentul lumii necunoscute a spiritului pus în evidenţă de
acţiunea unui revelator magic. Întregul
album este discursul ventrilocului care emite un limbaj inteligibil traducerii
corespunzatoare sensibilităţii emitente.
G. ROSINSKI & VAN
HAMME : « LE GRAND POUVOIR DU CHNINKEL »
Casterman, ( integrală, 174p, 3
albume, serie finalizată)
Varianta
color (contribuţie datorată coloristei Graza), integrala pe care o am este
realizată în manieră apropiată aspectului reieşit prin folosirea pensulei.
Abordarea picturală este dezisă de construcţia desenelor, personajele albumului
se îndepărtează de rigorile normelor
proporţiilor anatomice. Se pare că aceasta a fost intenţia primară a lui
Rosinski, de trimitere către peisaje ancestrale şi personaje de basm, atitudine
care reînvie aspectul mitic al cadrului în care se desfăşoară acţiunea, al
începuturilor zămislirii credinţei mistice, varianta candoariei theologice, cu
aluzii « amintind » Odiseea spaţială 2001. Chninkel este un
album care nu trebuie să lipsească din biblioteca pasionaţilor BD.
Sergio TOPPI: “ TANKA”
Mosquito, (Tanka, Kimura, Sato, Ogari 1650, Le retour d'Hishi), 66p
Mosquito, (Tanka, Kimura, Sato, Ogari 1650, Le retour d'Hishi), 66p
În
1974 Toppi ia cea mai importantă decizie, aceea de a-şi scrie
singur scenariile albumelor, asemenea lui Hugo Pratt şi afinităţilor exersate
ca urmare a legăturii prieteneşti cu acesta. Opera lui Toppi este definită prin
puterea scenariilor de a captiva şi încânta până la abandonul involuntar în
voia povestirii.
Stilul
grafic împus de Sergio Toppi, recognoscibil cu uşurinţă, dovedeşte, fără a
impune minuţiozitatea, rigorile caracteristicilor etnice, topografice,
arhitecturale, ornamentalistice, specificul local al ambientului vegetal,
trăsăturile fizionometrice, felul de îmbrăcăminte sau cultura, ambianţa zonelor
populate de personaje, relatate într-un mod deliberat lipsit de exactitate, mai
degrabă sugerate cu «precizie», prin savanta ştiinţă a alegerii
elementelor definitorii, personalizate în mod artistic. Se poate exprima
constatarea lipsei rigorii construcţiei corect anatomice, în ce priveşte
desenele personajelor întruchipate, abordate într-o stilistică
grafic-flexibilă. Realizare comparabilă refuzării condiţionării de a reprezenta
academic actorii naraţiunii, să spunem,
de pretenţia cerinţei, de identitatii stilistice picturii cubiste suprapusă
înfăţişării «clasice» a personajelor, abordare îndepărtată opţiunii lui Toppi.
Definitorie
apare măestria cu care este sugerată textura materialelor, manieră impusă drept
specifică artei lui Toppi şi principala calitate a desenelor, fapt care-i
conferă elementul de eleganţă
distinctivă.
Câteva
cuvinte despre albumul pe care-l apreciez în cea mai mare măsură :
« Tanka », ediţie care se bucură de suplimentarea cuprinsului cu o
nouă povestire. Avem de a face cu un minunat exemplu de scenarii scrise cu o
rară sensibilitate, întruchipată într-un autentic registru poetic, desenate
între anii 1976-1988, a
căror acţiune se plasează în secolul X - evul mediu al unei Japonii aflată în
plin război intern, care evidenţiază un contrast dureros de atitudini,
întrevăzut dincolo de dramatismul prezent pe toată durata parcursului
acţiunii.
Cu
fiecare album al său, Sergio Toppi a expus o lecţie asupra modalităţii de
realizare a scrierii fiecărui scenariu şi de transpunere în desene a
imaginaţiei care l-a condus la crearea capodoperelor lăsate moştenire.
Gradimir SMUDJA : « LE CABARET DES MUSES »
Delcourt, (4 albume, în curs)
AUSONIA : « PINOCCHIO – histoire d’un
enfant »
Pavesio, one shout, 64p
Pavesio, one shout, 64p
O transpunere în termeni siniştri şi
vizualizare morbidă, dar de cea mai bună calitate descriptivă şi grafică, a
povestirii Pinochio, într-o abordare
inedită, care impune acomodarea cu o astfel de versiune a poveştii copilăriei.
Marcel
GOTLIB : « GAI LURON »
Fluide Junior, (11 tomuri, serie finalizată)
Fluide Junior, (11 tomuri, serie finalizată)
Primul lucru pe care-l făceam odată cu cumpărarea
revistei Pif de la chioşcul de ziare era să o deschid fără şovăire la noul
episod Gai Luron, serie entuziasmantă prin umorul şi prin nivelul extraordinar
al graficii lui Gotlib, a cărui operă am continuat să o colecţionez până la
achiziţionarea tuturor albumelor disponibile.
Guido CREPAX : seria « EMMANUELLE»
Am constatat, din anii ’70, că am rămas ataşat impactului pe care l-am
resimţit în urma parcurgerii albumului selectat, descoperire pe care aveam să o
înţeleg pe deplin, în Italia, în urma constatării omniprezenţei în librării a
operelor lui Crepax, aflate la mare
concurenţă cu albumele asemănătoare ale lui Manara.
Philippe VUILLEMIN : « LES SALES
BLAGUES »
Albin Michel, colector, Echo des Savanes, nr. 1-16, 580 p.
Albin Michel, colector, Echo des Savanes, nr. 1-16, 580 p.
Maniera lui Vuillemin este transpunerea grafică perfect potrivită genului
de umor scabros, pe care desenatorul cu înfăţisare angelică îl practică,
conferind albumelor sale o unitate greu de disociat. Nici nu contează dacă
scenariile, după care sunt desenate episoadele în cauză, sunt sau nu creaţii
proprii, rezultatul unei astfel de practici provoacă hohote de râs
devastatoare.
Winsor McCAY:
seria “ LITTLE NEMO”, 1905-1914,
Evergreen, colector, (jurnalul duminical NewYork Herald), 432p
Evergreen, colector, (jurnalul duminical NewYork Herald), 432p
Nu încă îndeajuns de mult preţuit pentru
subiectele suprarealiste şi pentru calitatea impecabilă a graficii practicate,
McCay este un clasic de primă importanţa a BD-ului.
Vittorio GIARDINO: “Little Ego”
Glénat, one shot, 46p
Glénat, one shot, 46p
Într-o lume suprasaturată de produse similare,
BD-ul lui Giardino supravieţuieşte prin rafinamentul senzual al graficii, al
coloristicii, al liniei clare şi (mai ales) al erotismului discret afişat.
Little Ego este un album de referinţă al tematicii cu pricina, a cărei nominalizare
este obligatorie în orice antologie mondială.
Jean-Claude SERVAIS & Gerard DEWAMME:
seria “Tendre Violette”
Casterman (3 albume)
Casterman (3 albume)
Fără
ezitare, prefer desenele în tuş ale lui Servais, în defavoarea albumelor
colorate. Sunt fascinat de lumea rurală în care ”işi face veacul” eroina, nu
într-atât de preferinţa ei către
singurătate, cât de situaţia de a se simţi exilată la marginea
societăţii. Remarcabilă sensibilitatea trăsăturilor de peniţă, care ilustrează
natura şi descriu viaţa în ambianţa
satului.
Mathias SCHULTHEIS & Charles BUKOWSKI: “Folies
Ordinaires”
Glenat, one shot, 143p
Glenat, one shot, 143p
Rămân încântat de maniera de realizare şi de compoziţia
cadrelelor înseriate în maniera unui story board cinematografic, având în
componenţă planuri în care parcă se
intrevede concepţia de lucru a unui
regizor. Bukowski şi Schultheiss, romancierul şi
desenatorul, s-au întâlnit pe acelaşi teren al exprimării îngemănate.
Paul GILLON “La Survivante”
serie integrală, 4 volume, Drugstore, 192 p
serie integrală, 4 volume, Drugstore, 192 p
Calităţile
desenelor lui Gillon sunt recunoscute fără ezitare, ca fiind tributare unui
grafism realist şi apreciate pentru caligrafia saturată de eleganţa cu care sunt executate. Este
motivul pentru care mulţi preferă lucrările în alb/negru, deşi colorizarea în
tonuri plate vibrează suprafaţa planşelor.
Tentativa ierarhizării
după criterii preferenţiale a producţiilor BD denota însemnătatea conferită în
urma supunerii operelor procesului
analitic. În primul, rând iniţiază în privinţa primelor indicii de judecată asupra
performanţelor lucrărilor parcurse, clarifică şi clasifică afinităţile
referitoare la calităţile şi stilul adoptat de autori. Prin urmare, se poate identifica aportul
trăsăturilor specifice, alăturate particularităţilor creatorului. Mai mult
decat atât, avem de a face cu tentativa
incipientă de formulare a unui limbaj şi a unor argumente aparţinând criticii
de artă, de ordonarea componentelor care deduc aportul creativ. Se incurajează
percepţia individuală asupra operelor asimilate prin sustinerea acestor
motivaţii proprii şi se verifică temeinicia judecăţii lansate. Se emit
formulări asupra descifrării atitudinii legată de parcursul adoptat. Analizele
emise realizează comparaţii între subiectele alese şi maniera imbrăţişată,
stabilesc întâietăţi, clasifică priorităţi. Toate la un loc, poate nu în modul
cel mai limpede formulat în etapa începutului tentativei, pun bazele unei mod
de gândire, clasează atitudinea timpurie
a privitorului aşezat în faţa creatiei artistice şi atitudinea percepţiei spectatorului-consumator prin a doptarea unei
anumite pozitii personale, asociată perceptelor teoretice aflate în circulatie.
Avem motive sa apreciem, înca odată, rolul educativ şi deopotrivă iniţiatic
declansat prin reflexul atitudinii susţinute de contactul benzii desenate cu tinerii
cititori pasionaţi, vocaţie căreia îi rămânem îndatoraţi prin efectele pe care
le induce în relaţia pe care o initiaza şi o menţine între spectatori şi artele
clasice.
Mati BOTEZATU
Notă. Arhitectul Mati Botezatu este unul dintre cei mai mari colecţionari de albume BD franco-belgiene din România. În timpul peregrinărilor mele prin ţară, am avut plăcerea să cunosc numeroşi astfel de colecţionari. Lor li se adresează acest articol dar nu numai, ci tuturor tinerilor pasionaţi de BD de la noi, care află astfel că există şi alt fel de BD, nu doar manga şi comics.
Aşteptăm comentariile dvs.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu