luni, 16 aprilie 2012

TAMBA – vârful de lance al noului BD românesc

  

Intre 16-19 martie  s-a derulat,  la Paris,  cea de-a 32 ediţie a Salonului  Cărţii. Nu ştiu precis câţi dintre cei  4853 autori prezenţi au fost români (se pare că vreo 7-8, invitaţi de ICR) dar ştiu sigur că la această ediţie, pentru prima oară, a fost invitat,  de către editorul său Casterman (probabil  cea mai prestigioasă editură BD  din spaţiul francofon),   un desenator  român: Alexandru Talambă.

Alex Tamba şi Eric Borg la Salon du Livre, Paris, 2012

Povestea  a început cu  revoluţia iasomiei din Tunisia, acea „primăvară arabă”  care, ca şi cea din România în urmă cu 22 de ani, a izbucnit în luna decembrie a anului  2010. Un tânăr vânzător de fructe,  căruia i se confiscase căruţul cu marfă pentru că nu avea autorizaţie de comerciant,  şi-a dat foc în faţa primăriei din Sidi Bouzid, o  localitate pierdută în deşertul tunisian.  Aceasta a fost picătura care a umplut paharul nemulţumirilor populaţiei tunisiene, dar  şi bulgărele de zăpadă care s-a transformat în avalanşa revoltei  ce va duce,  o lună mai târziu, la fuga din ţară a dictatorului tunisian şi a camarilei sale.
Întâmplarea face ca Eric Borg,  cunoscut în lumea celei de-a noua arte din Franţa ca fondator al revistei de informaţii despre BD,  ZOO,  să se fii născut şi să fii copilărit în Tunisia. Mai mult,  partenera sa de viaţă este originară chiar din Sidi Bouzid. In mod evident,  Eric a fost sensibilizat de evenimentele din ţara sa de origine,  şi a urmărit cu sufletul la gură derularea şi deznodământul lor.  Le-a urmărit,  acumulând sistematic  toate informaţiile şi imaginile  despre subiect,   fără însă să ştie ce va face cu ele: un documentar, un film de ficţiune, o bandă desenată...
Hotărârea a luat-o la sfârşitul lui ianuarie 2011,  când   s-a „îndrăgostit” de grafismul avangardist al unui tânăr  autor român, Tamba, descoperit din întâmplare, într-o antologie de BD-uri româneşti distribuită gratis la festivalul BD de la Angouleme. Iată cum descrie acel grafism, într-un interviu acordat  site-ului de informaţii France3.fr: „Un coup de crayon extraordinaire, suffisamment réaliste tout en étant très dynamique et très expressif, le style parfait pour traduire ce récit en images.”
Foarte rapid, folosindu-se de documentaţia acumulată, Eric Borg scrie un scenariu detaliat,   pe care îl trimite în tranşe, prin mail, lui  Alexandru Talambă – Tamba, după cum îi place să semneze. Acesta, ca un adevărat profesionist, lasă totul deoparte şi, în mai puţin de 9 luni, desenează o sută de planşe (lucrând în paralel şi la Elabuga). 
Toţi bedefilii români îl cunoaştem  pe Tamba,  datorită grafismului său excepţional  din  albumul Elabuga. Acelaşi Tamba semnează şi desenele albumului Sidi Bouzid Kids, păstrându-şi stilul grafic, chiar dacă, la cererea scenaristului,    foloseşte,  de această dată,  întreaga paletă  cromatică, pentru a ilustra gama largă de sentimente şi trăiri  a  tinerilor revoltaţi de pe străzile Tunisiei. La final avem un fel de „bede-verite” un adevărat roman grafic,  care   stârneşte puternice emoţii şi sentimente contradictorii în sufletul  cititorului.


Această primă ediţie a  albumului – apărut într-o colecţie de renume - „KSTR” - a editurii  Casterman, are şi un dosar complementar la final, în care Eric Borg explică geneza povestirii, alături de  creionajele expresive  ale lui  Tamba.
Sidi Bouzid Kids  este un album de excepţie, lucru confirmat şi de primirea elogioasă  pe care i-au făcut-o numeroşi critici şi  comentatori francezi, la doar câteva zile  de la apariţie (14 martie):
Un document fiction en bande dessinée très réussi” (www.auracan.com)
Le dessin d’Alex Talamba est parfait pour l’exercice” (www.sceneario.com)
Quant à Alex Talamba, dont c’est ici le premier ouvrage en langue française, son graphisme de caractère sert admirablement l’histoire” (blog.france3.fr)
Le dessin d'Alex Talamba est très dynamique, et ce depuis la couverture, superbe, qui ne peut que faire penser à Superman et sa superbe cape rouge : c'est bien tout le sens du message de cet album : pendant cette révolution, c'est bien le peuple qui a pris le pouvoir et qui a renversé l'oppression, ce que décrit avec brio cet opus” (www.coinbd.com)

O carte pe care toţi bedefilii români,  mândri de  pasiunea lor,  trebuie s-o aibă în bibliotecă. Iar ceilalţi,  care nu au bani (albumul costă 16 euro),   pot urmări Sidi Bouzid Kids,  în serial,  pe site-ul   www.delitoon.com,  începând cu 21 februarie curent. 



                                                                                                                  
Alexandru Talambă
s-a născut pe 28.04.1980 la Bucureşti. Moştenind talentul la desen de la părinţii săi (ambii au lucrat ca proiectanţi la IPJ Bucureşti),  a absolvit Liceul de Artă Nicolae Toniţa şi Universitatea Naţională de Arte, secţia Pictură. Descoperă banda desenată, ca tot românul, în paginile revistei Pif Gadget. Dar, spre deosebire de tot românul,  el copiază pagină cu pagină toate aceste reviste Pif care îi cad în mână, consumând săptămânal câte un top de hârtie. 
La începutul anilor 90 descoperă şi „peştera lui Ali-Baba” de la Biblioteca Franceză (viitorul Institut Cultural Francez): colecţia de benzi desenate. Ani de zile devorează cu nesaţ serii întregi de Spirou, Marsupilami,  Boule et Bill, Yakari, Les Schtroumpfs etc., etc.
Alături de  amicul său din copilărie,  Eduard Vişan (eduard-visan.blogspot.com),  Tamba desenează, desenează  şi visează amândoi să devină autori de benzi desenate.
In 2004 începe lucrul la viitoarea sa carte de benzi desenate Elabuga, împreună cu un alt prieten, George Drăgan, cu care împarte aceleaşi domenii de interes.  Anul următor expune câteva planşe la Salonul Benzii Desenate de la Constanţa, planşe  remarcate de participanţi.



 Doar un confrate francez îl descurajează, spunându-i că piaţa francofonă e supra-aglomerată, aşa încât Alex renunţă mai mulţi ani la proiect şi continuă sa lucreze  în domeniul publicităţii, unde activa deja de 5 ani.  
Spre deosebire de alţi graficieni, pe care publicitatea îi fagocitează, Tamba s-a ţinut tare, iar în 2008 a  reluat lucrul la proiectul vieţii lui,   Elabuga, pe care a regândit-o şi a redesenat-o complet. În momentul în care a găsit şi un editor motivat, Casa de producţie Mandragora, ultima variantă din Elabuga - începută în ianuarie 2011 -  era gata de a vedea lumina zilei.
In noiembrie 2011, la librăria Cărtureşti, a avut loc lansarea cărţii de benzi desenate Elabuga, în prezenţa a peste 100 de pasionaţi, amfitrioni fiind Anca şi Cristi Puiu. Cartea a beneficiat de o primire elogioasă din partea comentatorilor, remarcabil fiind articolul profesorului  Ion Manolescu, apărut în  România Literară: Elabuga: literatură, istorie, bandă desenată.
În mod evident, Elabuga este cartea BD a anului 2011 în România.



Iar  Tamba nu încetează să ne surprindă, cu fiecare nouă publicaţie a sa. În   numărul 8/martie al revistei  Comics, găsim Underground, o tulburătoare poveste în imagini desenată de el,  despre bestializarea copiilor abandonaţi în  canalele subterane ale  Bucureştiului. Încă o dată, grafismul său unic dă greutate şi relief acestei poveşti triste dar totuşi dădătoare de speranţă.  (www.revistacomics.ro)






Fraţii Augustin şi Dan Popescu, Cristian  Păcurariu, Victor Drujiniu, Costel Curelaru, surorile  Ileana şi Maria Surducan şi mai ales vârful de lance Alex Tamba,  reprezintă noua generaţie a BD-ului românesc de după anii 2000.  Ca să poată  să-şi exprime liber talentul,  ei au trebuit însă să ia drumul străinătăţii,  la fel ca alţi patru milioane de români – probabil cei mai buni dintre noi.  În România “democraţiei originale” şi a “capitalismului de cumetrenie” (aşa cum o descriu chiar conducătorii ei)  editurile conduse de negustori şi clienţi politici nu le-au acordat nici o şansă, iar instituţiile culturale de stat promovează impostura,  nepotismul şi spiritul de gaşcă,  pe post de “bandă desenată românească”.

“Nimeni nu e profet în ţara lui”, scrie cu amărăciune (şi ) Herta Müller, laureată a premiului Nobel pentru Literatură.

Dodo Niţă

(acest articol a apărut iniţial, sub o altă formă şi cu alte ilustraţii, în revista Nautilus.ro)



Niciun comentariu: