joi, 12 aprilie 2012

Benzi desenate la Ateneul Tătăraşi

De mai mulţi ani funcţionează un parteneriat fructuos, între Asociaţia Bedefililor din România şi Ateneul Tătăraşi din Iaşi,  care invită periodic desenatori BD să susţină ateliere de iniţiere în arta benzii desenate sau să-şi prezinte cele mai noi creaţii, sub formă de expoziţii şi/sau publicaţii.
Anul acesta, în zilele de 5-6 aprilie, la invitaţia Ateneului,  am fost prezent la  Iaşi alături de maestrul Puiu Manu şi scenaristul său Marius Leştaru. Impreună am animat ateliere cu trei grupe de copii, în total vreo 50-60 băieţi şi fete,  care ne-au  surprins în mod plăcut cu talentul şi  curiozitatea lor şi am lansat, în premieră naţională,  cel mai nou album BD românesc, „Dim Dunăreanu: Sarabandă în Golful Aden”. 






Manifestarea  a fost foarte bine mediatizată, atât în presa scrisă (Adevărul de  Iaşi, Curierul de Iaşi , Ora de Iaşi,  Cronica de Iaşi, Bună ziua Iaşi, Iaşi live, Artlive.ro, 7est.ro  etc) cât şi de televiziunile locale TVR Iaşi şi Tele M. Cei interesaţi pot urmări  emisiunea moderată de George Onofrei aici





La Ateneu am avut plăcerea să (re)vedem numeroşi prieteni: arhitectul Mati Botezatu şi doctorul Bogdan Savu, cei mai mari colecţionari de BD din nord-estul României, Jup, cel mai tare caricaturist din  toată Moldova, ziaristul Dragoş Cojocaru, autorul unui excelent serial despre istoria BD mondiale în Suplimentul de Cultură, Dan Daia şi Cristina Iliescu de la CCF,  tânărul desenator Adrian Serghie, colaborator al revistei Comics,  Ana-Maria Băsceanu, venită special pentru manifestare tocmai de la Cluj, etc.

Mati Botezatu şi Dragoş Savu


Pentru buna desfăşurare a manifestării mulţumim gazdelor noastre, Mihaela Albianu  şi dr. Liviu Brătescu, directorul Ateneului.



Datorită programului încărcat nu prea am avut timp să vizităm „dulşele târg al Ieşilor”. După pelerinajul obligatoriu la Teiul lui Eminescu din Copou, prietenul Mati ne-a dus să gustăm nişte mici potcoviţi (cu ardei iute) la... un „muzeu” neconvenţional – se numeşte Clubul Motor – necunoscut,   din păcate,  turiştilor, care nici nu ştiu ce pierd.
Acest Club, aflat în cartierul studenţesc Tudor, adăposteşte o enormă frescă murală în relief (200 m2 !) realizată de un mare artist ieşean, Dragoş Pătraşcu, din... piese diverse, roţi dinţate, rulmenţi, biele, alte mecanisme, instrumente muzicale tăiate pe jumătate, sârme, pexal, totul poleit cu bronz. Povestea detaliată a acestei opere de artă post-modernistă, unică în ţara noastră, şi a Clubului Motor în  acelaşi context, o puteţi citi în Observatorul Cultural, sub semnatura inegalabilului Nichita  Danilov. De semnalat că schiţele şi desenele pregătitoare ale  acestei fresce sunt înrămate şi expuse pe pereţii hotelului de 4 stele Bellaria, unde am fost găzduiţi în timpului scurtului nostru sejur ieşean.





In fine, pe drumul de întoarcere spre Bucureşti, am făcut o haltă  în faţa Cetăţii Neamţului. La început, plăieşii de la intrare nu ne-au lăsat să intrăm, ca pe Sobieski, dar până la urmă, în schimbul  unei modeste taxe de trecere,  au cedat. Nu ne-a părut rău, nici nouă, nici lor, mai ales că le-am lăsat mai bine de un milion de lei, contravaloare a biletelor, pliantelor şi cărţilor pe care le-am cumpărat.





A doua zi, duminică, acasă la maestrul Puiu Manu,  am stropit cu şampanie apariţia noului său album  Dim Dunăreanu, într-o companie mai mult decât prestigioasă: Adrian Cioroianu, Ion Manolescu, Victor Ilie, Octav Smokingcoolcat etc, dar asta e de-acum altă poveste.
Despre album voi scrie în detaliu într-o postare separată. Până atunci, cei nerăbdători pot să comande albumul, care se anunţă cartea BD a anului 2012,  la adresa dunareanu_dim@yahoo.com





(foto Cristina Iliescu, Marius Leştaru)

Un comentariu:

anuta spunea...

Pai cum nu avem banda desenata? Fiindca in doua luni am participat la trei lansari si ateliere de BD in tara. Iasul, ca oras, mi-a ramas in memorie plin de schele si prelate cu care erau acoperite majoritatea obiectivelor turistice pe care le aveam in plan pentru vizitare. An electoral... Bine ca am revazut si cunoscut oameni minunati care au mai atenuat dezamagirea de mai sus. Mi-a facut placere sa-i vad si sa le fiu alaturi in cadrul atelierelor, la premierea copiilor si mai ales am asistat la lansarea albumului "Dim-sarabanda in golful Aden" semnat de Puiu Manu si Marius Lestaru. Nu ma arunc in descrierea lui , vreau doar sa spun ca e unul dintre cele mai frumoase si reusite albume pe care le-am avut in mana in ultima vreme si pe care il tin pe raft, la doar o aruncatura de..mana. L-am facut cadou catorva persoane dragi, l-am cumparat pentru cativa iubitori de BD si l-am recomandat tuturor cunostintelor reale si mai ales virtuale ca sa nu le rapesc sansa de a-si bucura ochii cu aceasta "adevarata piesa de colectie", vorba lui Adrian Barbu. Felicitari pentru dedicatia cu care organizati aceste evenimente si va implicati in popularizarea benzii desenate in Romania! Sarbatori fericite!