marți, 3 iulie 2018

Sokal la Bucureşti - Jurnalul unei pasionate de benzi desenate




Dragă jurnalule,

Ştii că am plecat dezamăgită şi tristă de la « cel mai mare festival BD din România şi din lume » -  aşa cum îl numesc organizatorii săi - cel de la  Sibiu. Printre numeroasele motive ale supărării mele a fost şi faptul că nu am putut să particip la întâlnirea cu marele artist belgian Sokal. 
 Dar Delegația Valonia-Bruxelles ne-a făcut bucuria, nouă, bucureştenilor, să organizeze o întâlnire cu Sokal şi în Bucureşti, la ARCUB.

Dând la o partea numărul restrâns de oameni adunați la prezentare, evenimentul a decurs foarte plăcut. Cei mai mulți erau tineri studenți. Unii de la master, alți de la doctorat. Am fost surprinsă plăcut să descopăr, la sfârșitul susținerii, cum curgeau valuri-valuri întrebările pentru fascinantul artist belgian. Nu mă așteptam să aibă atâta deschidere la public. Se terminase deja timpul alocat pentru întrebări, dar el a dorit să prelungească cu aproape o oră sesiunea de întrebări. La un moment dat, cineva din sala a spus:” Și cu această ultimă întrebare, aș dori să închei.” Parcă cumva dezamăgită la auzul acestei “ultimă întrebare”, am replicat :” Nu, nu! “. În următorul moment, toți din sală, înclusiv Sokal, au început să râdă.


L-am  întrebat cum s-a simțit la “festivalul” de bandă desenată de la Sibiu. Dar și cum i s-a părut Sibiul și oamenii de aici. Iar răspunsul lui a fost de o maximă decență : “Sibiul este un oraș frumos! Mi-a plăcut. Oamenii mi s-au părut asemeni orașului.”
Am fost puțin dezamăgită  de faptul că a abordat mai mult subiectul “grafica de jocuri” și mai puțin banda desenată. Și știm cu toți că este un renumit desenator de benzi desenate. Iar eu sunt o artistă la început de drum. De aici dorința imensă de a-l întreba ce sfaturi poate să ofere unui artist care încearcă marea cu degetul. Plin de modestie a replicat: “Nu sunt în măsură să ofer sfaturi. Dar  singurul lucru de care ai nevoie este TALENTUL!
Desigur, am mai pus câteva întrebări. Dar răspunsurile  prefer să le păstrez pentru mine. După ce totul a luat sfârșit, l-am rugat să îmi ofere câte  un autograf (pentru cineva apropiat mie) pe cele două albume pe care le aveam la mine. A acceptat bucuros.



 Şi atunci a venit rândul  lui de a pune întrebări,  de data aceasta eu fiind cea  interogată. Mi-a oferit câteva informaţii  despre Angouleme și despre ce urmează să îmi ofere viața de acolo. 

De asemenea, m-am bucurat la fel de mult de faptul că nu am fost singura care i-a cerut un autograf. Au mai fost și alți doritori. Ce pot spune... mă bucur că sunt o sursă de inspirație pentru restul. Data următoare o să încep să îmi vând ideile pe bani.
 Desigur, restul au primit pe o foaie de hârtie, un portret al lui “Dodo” (Așa l-am rugat să scrie. Doar că mi-a scăpat să îi spun că nu sunt eu Dodo). În mod cert domnul Sokal a crezut că mă cheamă Dodo. Sunt sigură că o să ne mai întâlnim și o să îi pot povesti și dumnealui despre această mică neînţelegere. O să ne amuzăm copios, împreună.


P.S. Sokal  nu a uitat să îmi spună despre cum s-a simțit la “Festivalul” de la Sibiu. Și nici ce părere a avut despre el. Și cu atât mai mult eu am evitat să menționez  aici. Dacă ești un adevărat domn poți să îi simți subtilitatea. Ori  să fi citit înainte codul bunelor maniere.

Cele două evenimente succesive, dar legate, au ajutat cumva la  sănătatea mea sufletească. Poate cel mai mult m-a ajutat Benoit Sokal. Dacă măcar 50% din oamenii din străinătate vor fi asemănatori cu dumnealui, mă voi simți ca și acasă în patria benzilor desenate. 

Sorina G. 





Niciun comentariu: