“La
Junimea se păstra dictonul:
Intră
cine poate, rămâne cine vrea!
La
Bolta Rece e consemnul
Intră
cine vrea, rămâne cine bea!”
Pe la sfârşitul
puţinei sale vieţi, într-o mohorâtă zi
de toamnă, Poetul Naţional intra la
Bolta Rece. S-a uitat în stânga, s-a uitat în dreapta, nu l-a văzut pe bădiţa
Ion, şi nici pe vreun alt bădiţă, aşa că s-a aşezat, nemuritor şi rece, la o
masă izolată, într-un colţ de umbră.
În partea opusă a sălii,
la o masă plină de sticle, ţoiuri, străchini etc., cântau şi se veseleau un grup de studenţi
exuberanţi. O tăcere respectuoasă se lăsă peste masa lor, când
îl recunoscură pe Poetul
Naţional. Şuşotiră apoi între ei, îl chemară pe chelner şi-l trimiseră în
catacombe să aducă cea mai veche şi cea mai prăfuită sticlă cu licoare magică
de Cotnari, pe care o oferiră marelui poet.
- Sunt eu
demn de gestul d-voastră, prea cinstiţi
învăţăcei?, se miră poetul.
- Mărite poet,
doi moldoveni de pe acest pământ merită respectul nostru suprem : Ştefan
cel Mare şi Sfânt şi Mihai Eminescu !
După mai mult de
un veac şi-un sfert, ne-am dat şi noi întâlnire la Bolta Rece, un grup de
bedefili (*) români şi un francez.
La intrare l-am salutat pe Alo Teodoreanu, fratele Păstorel al lui Ionel Teodoreanu,
tatăl Medelenilor. La 50 de ani de la
strămutarea în paradisul epicurienilor epigramişti, admiratorii post
decembristi ai celebrului oenolog (sic!)
îi ridicaseră un bust spre veşnică pomenire, în faţa pridvorului
istoricei crâşme.
În sala vegheată
de privirile, unele vesele, altele triste sau sobre, ale Junimiştilor din tablourile de pe pereţi, ne-a întâmpinat mama chelnerilor veseli, şi
ne-a întrebat unde dorim să ne aşezăm.
- La Masa Umbrelor, am cerut răspicat, şi mama
chelnerilor ne-a condus în beci, într-o
hrubă cu firidă, luminată conspirativ.
Ţuiculiţa de
demaraj am servit-o însă în catacombe, câteva zeci de trepte mai jos, dar nu
am zăbovit prea mult, că era frig ca în frigider.
Cea mai veche
atestare documentară a cârciumii Bolta
Veche datează din 1786. Ea fusese construită pe ruinele unor case boiereşti,
legate- se pare - prin nişte lungi
tuneluri de Casa Pogor şi chiar de Mânăstirea Cetăţuia. În ceea ce rămăsese din
vechile catacombe proprietarii de la Bolta Rece adăposteau în prezent o vinotecă de mare fală.
Am servit (ba
chiar am mâncat) celebra tochitură moldovenească şi am băut câte un pahar (aşa
să rămână scris, doar câte un pahar) cu licoare de Cotnari.
Evident, nu a
lipsit taraful de serviciu. La cererea unei familii mixte (italo/române – el italiano vero, ele moldovence de viţă veche) din separeul de alături, s-au
cântat melodii din repertoriul local şi internaţional :
„Iașul meu drag
cu străzi-amintiri,
eu solitar
îți duc veșnic poemul primei iubiri.”
Sau
“Hava nagila,
Hava nagila,
Hava nagila,
Venis mecha.”
Hava nagila,
Hava nagila,
Venis mecha.”
Incitaţi de atmosfera electrizantă,
italo-românii (româncele) au sărit la joc şi au dansat nişte hore ca-n poveşti!
Era prima oară când vedeam o horă de trei persoane. La noi, în Oltenia, hora se
joacă doar de la enşpe persoane în sus.
A fost frumos. Ba chiar, când lăutarii ne-au
auzit că vorbim franţuzeşte, au venit la
separeul nostru şi ne-au cântat „Sous les ponts de Paris”. Să ştiţi că e o
adevărată performanţă să cânţi la ţambal „Sous les ponts de Paris”!
Mai important
decât ce s-a cântat, mâncat sau băut, este
însă ceea ce s-a discutat.
După ce s-a disecat în detaliu anul magic al Unirii - 1918, doctorul B.,
economistul D., arhitectul M. şi castelanul francez P. au trecut în revistă starea actuală aproape dezastruoasă a celei de-a noua arte în
România, şi s-au trasat noile direcţii de promovare şi dezvoltare a
sa : publicaţii, saloane, premii, exegeză etc.
Acum 150 de ani (olteanul - prin naştere şi
copilărie) Titu Maiorescu reunea în
jurul său câţiva tineri şi entuziaşti intelectuali, mulţi reîntorşi de la
studii din străinătate. Se întâlneau în mod regulat în „casa cu ferestre
luminate” (era prima din Iaşi iluminată electric) a lui Vasile Pogor: Titu Maiorescu, Vasile Alexandri, Iacob
Negruzzi, Petre P. Carp, Mihai Eminescu,
Ion Creangă, etc. Acolo ei au construit nu doar o
societate culturală modernă, dar au pus
umărul la propăşirea spirituală şi economică a României, mulţi dintre ei
devenind primari, parlamentari, miniştri iar Titu Maiorescu chiar
prim-ministru.
Toute
proportion gardée, şi noi bedefilii, am contribuit în
felul nostru la propăşirea „bedelei” naţionale şi, în acest fel, a culturii româneşti. Am canalizat entuziasmul exuberant al anilor
90, editând reviste şi albume, organizând saloane internaţionale şi concursuri
naţionale de benzi desenate. Am traversat
deşertul anilor 2000, încurajând creaţia autohtonă dar şi traducând opere de
calitate din arta franco-belgiană. Am creat aparatul critic fără de care nicio
artă nu ar putea exista, publicând Istoria
Benzii Desenate Româneşti, Dicţionarul
Benzii Desenate din România şi monografiile celor mai importanţi creatori
de la noi: Livia Rusz, Puiu Manu, Nicu Russu, Sandu Florea şi Burschi.
Mai mulţi profesori universitari s-au alăturat
eforturilor noastre, în anii din urmă, publicând excelente opere de exegeză.
Toate acestea
vor servi ca lucrări de referinţă la numeroase teze de licenţă,
dizertaţii şi teze de doctorat. Astăzi
banda desenată se predă la facultăţi şi se scrie despre ea în manualele
şcolare.
Sigur, mai sunt multe de făcut. În mod cert,
nu ne vom opri aici. Întâlnirea de la Bolta Rece este doar o etapă din misiunea
noastră sfântă (sic!) auto-asumată. Va veni o zi când, şi în România,
vor fi publicate anual sute de
albume de benzi desenate, vor
exista zeci de librării BD, zeci de
saloane organizate pe toate meleagurile ţării, iar autorii de benzi
desenate vor trăi ca belferii din
drepturile de autor şi vor fi veneraţi de milioanele de cititori precum Hergé
şi Uderzo, în Franţa şi Belgia.
Toate acestea într-o zi.
Nu sunt sigur în care
deceniu, secol sau mileniu.
Dar speranţa moare ultima, ca la Waterloo: „Garda
moare, dar nu se predă!”.
* * *
La finalul întâlnirii am cerut nota de plată.
Mama chelnerilor (o femeie de treabă, de altfel, pe care oricine şi-ar dori-o ca bunică) scrisese toată seara la
ea, cu creionul chimic, pe care îl înmuia din când în când în gură. « Mă scuzaţi », s-a scuzat ea,
« nu ne merge calculatorul ».
Am plătit, evident am
lăsat un bacşiş boieresc, şi am plecat, subscriind în totalitate dictonului Casei Bolta Rece:
“Timpul trece, prietenii rămân!“
(*) Bedefilul este un iubitor de benzi desenate. Cuvântul
este un neologism de origine franceză, format prin similitudine
cu bibliofil, cinefil, columbofil etc. Sub nicio formă a nu se confunda
cu pedofil.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu