duminică, 26 noiembrie 2017

Mega-eveniment editorial la Gaudeamus 2017



Mircea Opriţă şi Mugur Cornilă, editorul său 


Sâmbătă  m-am trezit la ora 6,00 şi, împreună cu doi prieteni, şi ei scriitori, am plecat la Bucureşti,  cu maşina,  pentru a participa, la ora 11,00,   la cel mai important eveniment, pentru mine,  al  Târgului:  lansarea Enciclopedia Anticipaţiei Româneşti  (volumul II intitulat Caleidoscop). Cartea se prezintă sub forma unei cărămizi de aproape 600 de pagini. Voi scrie despre ea ulterior.


M-a bucurat să-l revăd şi să mai stau de vorbă cu domnul Mircea Opriţă, venit tocmai de la Cluj. Dânsul  m-a onorat cu o frumoasă dedicaţie, în care m-a numit coleg,  deşi ne despart  21 de ani şi multe mii de pagini.


Am acasă zeci de dicţionare, istorii şi enciclopedii, literare, SF şi BD,  din mai multe ţări şi ştiu şi din proprie experienţă ce muncă titanică  implică realizarea unei enciclopedii care, de obicei,  este realizată de un colectiv de autori. Domnul Mircea Opriţă a realiza singur (e-adevărat, de-a lungul a zeci de ani)  această enciclopedie,  care va număra la final 5 volume şi mii de pagini.

Enciclopedia Anticipaţiei Româneşti  este o carte care nu trebuie să lipsească din biblioteca nici unui sefist mândru de pasiunea sa, fiind indispensabilă unei colecţii adevărate de cărţi SF.


La standul Nemira amicul Marian Coman m-a prezentat lui Ovidiu Eftimie, autorul a două romane  absolut delirante, Arhanghelul Raul şi Bacalaureat.  Citeşti şi râzi, râzi şi citeşti, râzi şi sughiţi, de atâta râs - cam aşa se poate descrie lectura acestor cărţi. Am profitat de ocazie  ca să-i cer o dedicaţie.
Ovidiu, în loc să mă ia la zor  că, după ce a muncit atât să scrie cartea, acum îi cer şi mai mult, să scrie şi-o dedicaţie pe ea, a notat pe pagina de gardă aşa:



Mulţumesc Ovidiu. Să ştii că, în mod normal,  scriitorii sunt şi trebuie să rămână întotdeauna şi cititori.

Anul acesta a fost unul dintre rarii în care nu am cumpărat nicio bandă desenată de la Târg. Dar şi–acum, ca şi altădată,  am luat mai multe alte cărţi,  din diverse domenii de activitate.

În timp am cumpărat majoritatea cărţilor scrise de Lavinia Betea, în special cele de dialoguri cu diverse personalităţi care au făcut, într-un fel sau altul, istoria României.  Iar editura Cetatea de Scaun s-a specializat în editarea  cărţilor de istorie contemporană, publicând numeroase titluri care mai clarifică un pic trecutul tulbure al ţării noastre, şi nu numai.

Interesant mi s-a părut  şi volumul Marcă şi ideologie. Filatelia în perioada 1945-1989.




Bineînţeles, în copilărie şi adolescenţă,  Alexandre  Dumas a fost unul dintre autorii mei preferaţi, în perioada  de lecturi  "capă şi spadă"  şi, în timp,  i-am cumpărat cam toate romanele traduse în româneşte. Ieri am găsit o carte nouă (nou tradusă),  Cele o mie de fantome,  în care acţiunea  demarează la Fontenay-aux-Roses, lângă Paris (localitatea unde am locuit de mai multe ori în timpul sejurururilor mele franţuzeşti, în gazdă la o prietenă de acum 30 de ani) şi se termină la  Mânăstirea Hangu, pe plaiuri româneşti. 


Târgul de carte Gaudeamus reprezintă,  şi  bănuiesc că nu doar pentru mine, nu doar o sărbătoare a cărţii ci şi una a prieteniei.  Din ce în ce mai mult petrec la târg timpul cu prietenii şi nu răsfoind şi cumpărând cărţi.
După domnul Mircea Opriţă de la Cluj, m-am întâlnit cu Anamaria Borlan, pe care am cunoscut-o  în anii 90 la saloanele BD de la Braşov. Ea a readus la viaţă cenaclul Antares, a  publicat un roman şi pregăteşte altele. Am stat un sfert de oră de vorbă şi am bătut palma pentru un duplex BD şi SF, Craiova-Braşov, anul viitor.

Apoi l-am întâlnit  pe scriitorul Iulian Sîrbu de la Iaşi,  autor unui excelent roman parodico-poliţist, cu care am stat la o cafea şi mi-a povestit planurile sale de viitor.




La standurile cu carte SF i-am revăzut pe celebrii, în anii 90,  fraţi Bănuţă, Adrian şi Ionuţ, editorii  memorabilului Jurnal SF (a cărui istorie încă nu a fost pusă pe hârtie, deşi revista a reprezentat catalizatorul mişcării SF mai mulţi ani de-a rândul).

60 de secunde am discutat şi cu Mihai-Dan Pavelescu, cel mai mare  traducător din România  - peste 300 de cărţi traduse din limba engleză în 30 de ani!

M-am salutat şi am schimbat politeţurile de rigoare cu mulţi alţi scriitori şi editori şi am plecat de la Târg la ora 19,00 seara, cu două plase pline cu cărţi, cataloage şi reviste şi cu sufletul încărcat de energie spirituală.

Târgul de carte Gaudeamus este,  cu adevărat,  o sărbătoare a cărţii şi prieteniei!

Niciun comentariu: