marți, 10 octombrie 2017

SuperErou`s cool: “Aventurile lui Tom Sawyer”

(lui Ciprian)

Era absolut  inevitabil ca, într-o selecţie de 10 titluri  din literatura mondială pentru copii,  să nu lipsească Mark Twain cu al său roman Aventurile lui Tom Sawyer.


Toţi băieţii s-au jucat măcar o dată în viaţa lor de-a haiducii, sau de-a piraţii… Toţi băieţii au visat să descopere o comoară… Toţii băieţii au jucat feste celor mai mari ca ei, părinţi, bunici sau profesori… Toţi băieţii, atunci când au trecut graniţa dintre copilărie şi adolescenţă,  s-au îndrăgostit de vreo colegă sau de vreo vecină, de vârsta lor sau mai mare… Dar numai  Tom Sawyer a avut neşansa să fie martor la o crimă abominabilă… Şi doar el a putut să-şi înfrângă frica şi să strige în tribunal adevărul : nu Muff Potter  l-a ucis pe doctorul Robinson,  ci  Joe Indianul !


Romanul grafic “Aventurile lui Tom Sawyer” a fost realizat de doi autori americani :  Matt Josdal (scenariu) şi Brian Shearer (desene). Respectă şi el aproape fidel trama romanului original – lipseşte doar fratele vitreg al lui Tom, Sid, personaj secundar şi fără anvergură. Brian Shearer a folosit un grafism semi-realist, stârnind zâmbetele cititorilor  prin înfăţişarea amuzantă a personajelor.
În fine, ca mulţi alţi artişti care au desenat coperta romanului original, şi el a ales să pună pe coperta romanului grafic scena în care Tom îşi păcăleşte prietenii să vopsească gardul mătuşii Polly.


La 140 de ani de la prima apariţie a romanului semnat de Mark Twain, personajul Tom Sawyer îşi păstrează savoarea şi interesul  intact,  milioane şi milioane de copii din întreaga lume îndrăgindu-l şi visând în secret să trăiească aventurile sale. Iar azi, graţie editurii HAC!BD putem citi în limba română, pentru prima oară, aventurile sale desenate.

 #  #  #

Primele  romane de Mark Twain pe care le-am citit, la vârsta de 7 ani,  au fost Tom Sawyer detectiv şi Tom Sawyer în străinătate, reunite într-un singur volum apărut în  1970 în colecţia “Biblioteca pentru toţi copiii” a editurii Ion Creangă.  A urmat apoi Aventurile lui Huckleberry Finn, editat 5 ani mai târziu în aceeaşi colecţie.
Acest din urmă volum era ilustrat de Romeo Voinescu, un mare grafician  pe care l-am cunoscut acum câţiva ani, graţie prietenului Adrian Cioroianu.
Aflasem că există şi un prim  roman, Aventurile lui Tom Sawyer, şi-mi doream tare mult să-l citesc,  dar nu-l găseam la librărie, deşi – de pe la 10-11  ani – începusem să frecventez săptămânal librăriile.
Prin clasa a V-a, stând de vorbă cu colegul meu de bancă Ciprian, într-o recreaţie, am aflat că el are în biblioteca sa  multdoritul roman.  După ore,  am zburat  amândoi direct la el acasă,  şi  mi-a împrumutat cartea (ediţia din 1968, apărută în colecţia « Biblioteca şcolarului »).
N-am să uit până azi bucuria pe care am simţit-o când am ţinut cartea în mână şi, ajuns acasă,  am devorat-o,  nu neapărat pe nerăsuflate cum se spune, ci pe nemâncate !


După ce am terminat clasa a VIII-a nu l-am mai întâlnit niciodată pe Ciprian deşi, culmea, stătea pe aceeaşi stradă cu mine, la câteva blocuri mai departe.  Unde a dispărut,  nu pot să-mi dau seama. Au trecut de atunci 40 de ani şi,  de câte ori întâlnesc numele Tom Sawyer, gândul mă poartă, cu recunoştiinţă, la colegul meu de bancă Ciprian. 

Niciun comentariu: