duminică, 30 aprilie 2017

"Magazin istoric" la semicentenar!




Pe la 7-8 ani l-am cunoscut pe fratele bunicului din Dealu Bisericii, un bătrânel slab şi înalt, care trăia singur într-o căsuţă dărăpănată, cu o singură cameră, cu tavanul jos şi slab luminată de o ferăstruică  mică.
Acolo dormea, acolo mânca, şi acolo îşi păstra comoara sa cea mai de preţ, într-un cufăr de lemn:  colecţia revistei Magazin istoric.
Când mergeam cu vaca la păscut, mă întâlneam uneori cu el pe vale, avea două capre care reprezentau magazinul său alimentar, lapte şi brânză din abundenţă, pe care le mai schimba uneori pe câte o bucată de carne cu vecinii. Când  ne întâlneam, nu mă mai despărţeam de el până la asfinţit, pentru că mă fermeca cu poveşti minunate, din istoria poporului nostru.
Târziu am aflat de unde ştia toate aceste basme adevărate. Când a simţit că i se apropie sorocul, m-a chemat la el acasă şi mi-a dăruit comoara sa preţioasă  - revistele Magazin Istoric. Avea întreaga colecţie pe 11 ani, începând cu primul număr, şi abia atunci  am înţeles de ce mi-a spus să iau căruţul cu mine – nu aveam cum s-o car altfel.

Nu vă mai povestesc ce vacanţe frumoase am trăit anii următori la bunici, citind de dimineaţa până seara minunatele reviste dar făcând şi ceva util - păşteam vacile pe islaz.

Mi-am adus aminte de această întâmplare sâmbătă când, plecând searadin Bucureşti,  am cumpărat cel mai nou număr al revistei Magazin Istoric. Era unul aniversar – se împlineau exact 60 de ani de la apariţia sa.
În tren am citit revista din scoarţă-n scoarţă şi am aflat şi eu, în sfârşit, din articolul domnului Ioan-Aurel Pop,  despre primele documente scrise care vorbesc de români şi de conştiinţa lor naţională. Toate articolele sunt interesante, multe oferindu-mi informaţii inedite. Ştiaţi,  de exemplu,  că prima oară s-a vorbit la un telefon mobil în 1973? În America, bineînţeles.  Dar că abia în 1967 CFR-ul a creat compartimente separate pentru fumători şi nefumători?

Aşa cum vedeţi din imaginea de deasupra, revista are o copertă desenată, atractivă. Dacă primul număr, cel din 1967 reproducea pe copertă o litografie din 1877, şi acesta de faţă, 50 de ani mai târziu, reproduce tot o litografie de epocă,  un desen inedit provenind dintr-un album datând din 1867!
Despre acest album scrie domnul Adrian-Silvan Ionescu în articolul Un album uitat al oştirii române, desenat de Alexandru Asachi.

Cu apariţie lunară, Magazin Istoric  rămâne lectura cea mai indicată pentru toţi cei care doresc să cunoască adevărata istorie a poporului nostru.




Niciun comentariu: