vineri, 10 noiembrie 2017

Colecţia „SuperErou`s cool: Dublu compact (II)




Partea a doua a analizei  semnată de arh. Mati Botezatu


Urmarea textului început acum o vreme se referă la beneficiile  semnalate de cele 10 romane grafice comasate în seria Super Erou s’cool editată de HAC ! BD. iniţiativa porneşte din intenţia resuscitării gustului pentru lectură prin transpunerea în bandă desenată a celebrelor titluri clasice ale literaturii de aproximativ un secol. Realizareadublului compact” lansat în favoarea generaţiei fără răbdare este incitant şi repune în atenţia publicului lecturi care au făcut epocă prin succesul repurtat la timpul lor.


De la început am remarcat admirabila abilitate a scenariştilor de a rezuma firul narativ original, desprins de lestul devenit inutil: descrierea fizică a personajelor, amănunte privind veşmintele purtate. Banda desenată face să devină inutile redarea – în cuvinte – a cadrului natural, arhitectura, decorul şi ambianţa în care se petrece acţiunea. Parcurgerea filelor descărcate de umplutura considerată astăzi plictisitoare devine dinamică şi capătă un plus de atractivitate. Literar, totul se mărgineşte la acţiune, la perceperea simbolurilor pe care aceasta o presupune.

Romanele alese au statul de opere deja clasice şi beneficiază de notorietatea probei timpului susţinută de generaţiile anterioare.
Seria a cărei lansare s-a produs în vara anului 2017 continuă cu alte 5 romane grafice prin preluarea produselor editate în 2010 la Kalyani Media Pvt. Ltd India.


Herman Melville: Moby Dick.
Coperta şi desene Lalit Kumar Singh; scenariu Lance Stahlbeg; 84 planşe.

Grafica albumului are merite şi este bogată în detaliile mediului marinăresc. Planşele captivează prin armonia tonurilor de culoare.   

Mark Twain: Aventurile lui Tom Sawyer.
 Desene Brian Shearer; coperta Naresh Kumar; scenariu Matt Josdal; 68 planşe.

Albumul nu excelează prin desene care să se ridice la înălţimea scenariului. Grafica practicată posedă o linie rigidă, nu tocmai atractivă. Coloristul exagerează folosind petele de culoare a pomeţilor obrajilor şi convenţionaliatea nuanţelor reduse la minim. Desenul clădirilor şi al interioarelor este conjunctural.

H.G.Wells: Omul invizibil.
 Desene planşe şi coperta Bhupendra Ahluwalia; scenariu Sean Taylor; 68 planşe.

De data aceasta este remarcată calitatea desenelor, capacitatea realizării perspectivelor plonjate, redarea atmosferei epocii, discreţia paletei coloristice.


Mark Twain: Huckleberry Finn.
Desene planşe şi coperta Naresh Kumar; scenariu Roland Mann; 68 planşe.

Stilul grafic se caracterizează prin adoptarea unei maniere plastice uşor diferită de linia clara impusă de şcola belgiană din banda desenată. Paginarea destructurează uneori rectangularitatea clasică prezentă în mai toate produsele genului. Culoarea predominantă folosită în planşe este cafeniu întunecat - pentru efectul tenebros. Sunt utilizate rare accente olive, iar rezultatul obţinut denota o bună armonizare.  

Jack London: Chemarea străbunilor.
Desene planşe şi copertă Sachin Nagar; scenariu: Lloyd S.Wagner; 68 planşe.

Grafica bine executată este foarte apropiată stilului european. Se remarcă abilitatea realizării desenelor cu “personajele canine - husky. Colorizarea accentuează cu curaj nuanţele de tonuri, dar fară a deveni ostentativă.

Sugerăm celor care parcurg seria prezenatată să nu aBDice nicicum de la  pasiunea lecturii bogat ilustrată funcţional a benzilor desenate, plăcere care sper să-i acapareze cu prilejul acum oferit.

Lectură plăcută !  


arh. Mati BOTEZATU
    
  
                        

Niciun comentariu: