Partea a doua a analizei semnată de arh. Mati Botezatu
Urmarea textului început acum
o vreme se referă la beneficiile semnalate
de cele 10 romane grafice comasate în seria Super
Erou s’cool editată de HAC ! BD. iniţiativa porneşte din intenţia
resuscitării gustului pentru lectură prin transpunerea în bandă desenată a
celebrelor titluri clasice ale literaturii de aproximativ un secol. Realizarea „dublului compact” lansat în favoarea
generaţiei fără răbdare este incitant şi repune în atenţia publicului lecturi
care au făcut epocă prin succesul repurtat la timpul lor.
De la început am remarcat admirabila
abilitate a scenariştilor de a rezuma firul narativ original, desprins de lestul devenit inutil: descrierea fizică
a personajelor, amănunte privind veşmintele purtate. Banda desenată face să
devină inutile redarea – în cuvinte – a cadrului natural, arhitectura, decorul
şi ambianţa în care se petrece acţiunea. Parcurgerea filelor descărcate de
umplutura considerată astăzi plictisitoare devine dinamică şi capătă un plus de
atractivitate. Literar, totul se mărgineşte la acţiune, la perceperea
simbolurilor pe care aceasta o presupune.
Romanele alese au statul de
opere deja clasice şi beneficiază de notorietatea probei timpului susţinută de generaţiile
anterioare.
Seria a cărei lansare s-a produs
în vara anului 2017 continuă cu alte 5 romane grafice prin preluarea produselor
editate în 2010 la
Kalyani Media Pvt. Ltd India.
Herman Melville: Moby Dick.
Coperta şi desene Lalit Kumar Singh; scenariu Lance
Stahlbeg; 84 planşe.
Grafica albumului are merite
şi este bogată în detaliile mediului marinăresc. Planşele captivează prin armonia tonurilor de
culoare.
Mark Twain: Aventurile lui Tom Sawyer.
Desene Brian Shearer; coperta
Naresh Kumar;
scenariu Matt Josdal; 68 planşe.
Albumul nu excelează prin
desene care să se ridice la înălţimea scenariului. Grafica practicată posedă o linie
rigidă, nu tocmai atractivă. Coloristul exagerează folosind petele de culoare a
pomeţilor obrajilor şi convenţionaliatea nuanţelor reduse la minim. Desenul
clădirilor şi al interioarelor este conjunctural.
H.G.Wells: Omul invizibil.
Desene planşe şi coperta Bhupendra
Ahluwalia; scenariu Sean Taylor; 68 planşe.
De data aceasta este remarcată calitatea desenelor,
capacitatea realizării perspectivelor plonjate, redarea atmosferei epocii, discreţia
paletei coloristice.
Mark Twain: Huckleberry Finn.
Desene planşe şi coperta Naresh Kumar; scenariu Roland
Mann; 68 planşe.
Stilul grafic se caracterizează prin adoptarea unei
maniere plastice uşor diferită de linia clara impusă de şcola belgiană din
banda desenată. Paginarea destructurează uneori rectangularitatea clasică
prezentă în mai toate produsele genului. Culoarea predominantă folosită în
planşe este cafeniu întunecat - pentru efectul tenebros. Sunt utilizate rare accente olive,
iar rezultatul obţinut denota o bună armonizare.
Jack London: Chemarea străbunilor.
Desene planşe şi copertă
Sachin Nagar;
scenariu: Lloyd S.Wagner; 68 planşe.
Grafica bine executată este foarte apropiată stilului
european. Se remarcă abilitatea realizării desenelor cu “personajele
canine“ -
husky. Colorizarea
accentuează cu curaj nuanţele de tonuri, dar fară a deveni ostentativă.
Sugerăm celor care parcurg seria
prezenatată să nu aBDice nicicum de
la pasiunea lecturii bogat ilustrată
funcţional a benzilor desenate, plăcere care sper să-i acapareze cu prilejul
acum oferit.
Lectură plăcută !
arh.
Mati BOTEZATU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu