„Lupul
îşi schimbă părul dar năravul
ba”.
Cam aşa s-ar putea
defini, conform acestui vechi proverb popular, activitatea Institutului
Cultural Român. In ultimii doi ani s-au schimbat trei preşedinţi ai celebrei
instituţii, dar funcţionarii
incompetenţi şi corupţi (moral) au rămas pe loc. Şi continuă să facă ce ştiu mai bine: să cheltuie banii statului român,
distrugându-i concomitent şi iremediabil
imaginea.
Pe lângă mulţi alţi paraziţi, despre care presa a scris nenumărate articole, în anul
2010 o nouă căpuşă s-a înfipt în trupul
gras şi plin de sânge (bani) al ICR:
Alexandru Ciubotariu.
A început
modest în 2010, încasând 2000 de euro de la ICR pentru o carte la care nu a scris un rând. Apoi, tot pe banii ICR-ului şi în incinta
unei alte instituţii a statului, Muzeul Naţional de Artă Contemporană, a
înfiinţat un aşa zis Muzeu al benzii desenate, după proiectul şi cu lucrările
altora, dar pentru care Ciubotariu a băgat miliarde în buzunar (în acest
proiect am fost angrenat şi eu, din entuziasm şi naivitate, fără să ştiu că
amicul Ciubotariu îl va transforma într-o maşinărie de făcut bani, pentru el şi
acoliţii săi, în loc să promoveze adevăraţii autori de benzi desenate). Au urmat
expoziţii curatoriate de Ciubotariu în cadrul unui aşa zis Salon
European de Bandă Desenată, în fapt una dintre cele mai
anti-culturale manifestări publice din România, promovând pornografia,
trivialitatea, consumul de droguri, mizerabilismul, pe post
de artă. Ciubotariu a fost plătit gras, foarte gras, de ICR,
pentru că a furat informaţii din Istoria
Benzii Desenate şi a pus pe pereţi planşe pe care şi le-a însuşit imoral de la artişti sau de la
văduvele lor, toţi trecuţi de 80 de ani.
În fine, din 2010
încoace, Ciubotariu face câte 3-4
vacanţe pe an în străinătate, în oraşele unde ICR are filiale:
New York, Bruxelles, Madrid, Barcelona, Budapesta, Berlin, Stockholm
etc, pe banii ICR, adică ai
contribuabilului român.
Răsfoiam de curând
catalogul expoziţiei de cărţi ilustrate
din Suedia, prezentată la Festivalul de Carte pentru copii de la Bologna -
Italia (în 2013). Au participat 32 de
artişti reprezentativi pentru arta suedeză,
desemnaţi ca atare de un juriu format din 12 profesionişti din
domeniu: cercetători, profesori
universitari, editori, directori de muzee de artă, scriitori pentru
copii, în general oameni cu studii aprofundate în domeniul ilustraţiei
de carte, inclusiv doctorate. Intreb şi eu retoric, cum se numesc experţii din
cadrul ICR care au desemnat ca reprezentant al benzii desenate româneşti, un autor modest, mediocru ca şi
grafician, necunoscut publicului larg,
în schimb plagiator de notorietate?
(c) Matei Branea. Toate aceste trivialităţi postate aici şi multe altele le găsiţi chiar pe bloguriler impricinaţilor |
Dar Ciubotariu nu se
mulţumeşte să paraziteze singur ICR. El s-a asociat, ca într-o adevărată bandă de răufăcatori, cu pornografi notorii
precum Matei Branea şi Sorina Vasilina,
sau cu indivizi care nu au publicat niciodată benzi desenate: (trist) celebrul Cristian Neagoe, Milos
Jovanovici, Akira Dârstor (informaţii
verificabile cu un singur clic pe site-urile sau blogurile acestora). Împreună sau separat îşi publică mâzgălelile
pe banii ICR, AFCN, MNAC, împreună sau
separat se plimbă prin lume pe banii statului.
(C) Branea. Pentru astfel de desene pornografice Branea, Ciubotariu şi alţi paraziţi culturali se plimbă prin lume pe banii dvs, ai contribuabililor.. |
Intr-un articol recent
publicat chiar pe acest blog, scriam că toate expoziţiile organizate până acum de curatorul plagiator
Ciubotaru au drept scop justificarea
concediilor trecute şi viitoare pe care el şi acoliţii săi nominalizaţi mai sus
le fac, pe banii instituţiilor culturale de stat, în diverse locuri din lume,
ca artişti şi autori BD.
Şi iată că
actualitatea îmi confirmă
spusele. Aflăm
dintr-un comunicat de presă că
« pe
data de 31 ianuarie, Institutul Cultural Român din Berlin şi Muzeul Culturilor
Europene din Berlin organizează „Lunga noapte a benzii desenate româneşti”. În
această noapte vila Walther se va transforma în reședința benzii desenate românești. Câțiva dintre cei mai importanți reprezentanți ai săi - Ciubotariu
Alexandru, Maria Surducan, Sorina Vazelina, Cristian Dârstar (Akira), Laurenţiu
Alexandrescu (Irlo) şi Nicu Duță (Kitră) - vor fi
prezenți la sediul ICR Berlin și vor desena pe pereți, pe scaune, pe căni și dulapuri. »
Deci, în opinia doamnei Cristina Hoffman, directoare a
ICR Berlin, cei mai
importanţi reprezentanţi ai benzii
desenate româneşti sunt un
plagiator - Ciubotariu, o pornografă – Sorina Vasilina şi trei indivizi care nu au publicat în viaţa
lor benzi desenate - Akira, Irlo, Kitră,
de fapt nişte răufăcători pe care îi fugăreşte noaptea poliţia pentru
că mâzgălesc pereţii instituţiilor publice…
(C) sefeu corp. |
Astfel de mâzgăleli triviale promovate de "artistul" Akira Lord sunt
considerate reprezentative pentru arta românească de către funcţionarii
ICR.
(C) sefeu corp |
Singură Maria Surducan este autoarea unui
adevărat album de benzi desenate, care este cartea sa de debut, auto- editată
în 300 de exemplare. Este însă ea mai reprezentativă decât
Lucian
Amarii – Jup, Şerban Andreescu, Mircea
Arapu, Adrian Barbu, Victor Drujiniu, Vali Ivan, Puiu Manu, Andrei
Moldovan, Cristian Păcurariu,
Tudor Popa, Augustin Popescu, Dan Popescu, Ionuţ Popescu, Bogdan Prejoianu, Radu Marian, Walter
Riess, Livia Rusz, Albin Stănescu, Călin
Stoicănescu, Ileana Surducan, Alexandru
Talambă, Sandu Florea, Valentin Tănase, Octav Ungureanu, autori care au publicat sute şi
mii de pagini de benzi desenate, tipărite în zeci de mii şi sute de mii de
exemplare, unii traduşi în Europa de
editori prestigioşi(şi nu pe banii ICR-ului) ?
(Deschid o paranteză. Chiar nu îi este jenă Mariei Surducan să îşi asocieze numele şi imaginea publică cu cea a acestor pornografi şi triviali? Oare o tânără atât de talentată ca ea nu are simţ artistic ca să compare propriile lucrări grafice cu cele mediocre ale unui Ciubotariu sau de-a dreptul pornografice ale celorlalţi preopinenţi?
Oare de ce legitimează cu talentul său această anti-artă promovată de banda de escroci care parazitează ICR? O face pentru bani? I-a vândut librăria pe jumătate plină atâtea exemplare din albumul de debut încât să fie obligată să se prostitueze moral?
Oare de ce nu ia exemplu de la sora sa care, cel puţin până acum, a avut demnitatea să nu se asocieze cu aceşti pornografi notorii şi şi-a făurit un renume artistic în Franţa, doar pe munca ei, şi nu pe relaţii imorale cu ICR? Din păcate toate acestea rămân întrebări retorice şi de cele mai multe ori, spre deosebire de o Livia Rusz sau un Puiu Manu, la noua generaţie de graficieni trebuie să faci o distincţie clară între talentul şi caracterul lor... Şi cel mai bun exemplu rămâne Ciubotariu... Plagiator, escroc şi impostor, dar cu oarece talent grafic...).
Revenind la oile noastre, să mai notăm că auto-intitulatul
« artist » Irlo este protagonist, alături de infamul Cristian Neagoe,
al scandalului de la ICR New York, unde au prezentat un ponei roz cu
svastică tatuată drept artefact
reprezentativ al artei româneşti.
Pentru acest scandal fostul preşedinte a fost
linşat mediatic. Oare ce se va întâmpla cu actualul preşedinte, pentru că,
iată, ICR îl reşapează pe Irlo şi-l trimite la Berlin, de astă dată drept
reprezentant al benzii desenate româneşti !
In realitate, este evident că cei doi
preşedinţi au semnat ca primarii actele băgate sub nas de funcţionari din ICR,
complici imorali ai acestei găşti de şmecheri de mahala cu pretenţii de artişti, în fapt nişte paraziti
care trăiesc exclusiv din căpuşarea instituţiilor culturale ale statului.
Promisa lungă noapte a benzii desenate
româneşti de la Berlin va fi de fapt o noapte a pornografiei, trivialităţii
şi ridiculizării artei româneşti pe
banii statului.
După problemele cu minorităţile naţionale care
îşi fac de cap prin Europa, acest act anti-cultural ne îndepărteză şi mai mult
de intrarea în spaţiul Schengen, ştiut fiind că unii dintre oficialii
germani sunt şi aşa ostili acestei integrări.
Conform legii care reglementeaza existenţa
Institutului Cultural Român, misiunea
Institutului Cultural Român este « promovarea culturii şi civilizaţiei naţionale în ţară şi în afara ei.
Creşterea vizibilităţii valorilor
culturale româneşti în lume constituie scopul principal al activităţilor
desfăşurate de ICR. »
Întreb şi eu, retoric, sunt pornografia,
desenele triviale şi mâzgălelile de pe pereţi reprezentative pentru cultura şi
civilizaţia românească ?
(c) Sorina Vazelina. Îmi cer scuze cititoarelor acestui blog pentru postarea acestor pornografii, dar consider că oamenii trebuie informaţi pe ce sunt cheltuiţi banii din impozitele lor. |
In mod evident, începând cu expoziţia « Freedom for Lazy People »,
continuând cu cea de bandă desenată
numită programatic « No school », ambele organizate la
New York, şi terminând cu « lunga noapte a benzii desenate româneşti la
Berlin », ICR a eşuat lamentabil în misiunea asumată prin lege. Pimbările periodice ale
aceluiaşi grup de auto-proclamaţi « artişti » prin lume, pe banii contribuabilului român,
nu constituie doar o cheltuială inutilă la bugetul statului, dar mai ales
reprezintă o continuă şi tenace acţiune de distrugere a imaginii culturii şi
civilizaţiei româneşti (atâta cât mai este).
Actualul guvern al României este condus de Partidul Social Democrat, partid
care, teoretic, este de stânga. Am certitudinea că electoratul acestuia ar fi mult mai mulţumit
dacă ICR ar fi desfiinţat şi bugetul său distribuit altor ministere, pentru
construcţia de locuinţe sociale, îmbunătăţirea sistemelor de educaţie şi
sănătate ale statului român, etc. Am şi
convingerea că milioane de români ar
subscrie apelului :
« Domnule
Prim Ministru Victor Viorel Ponta, Domnule Preşedinte al Senatului Crin
Antonescu, Domnule Preşedinte al Curţii de Conturi Nicolae Văcăroiu, opriţi batjocorirea
artei şi culturii româneşti, opriţi jaful de la Institutul Cultural Român ! »
Notă.
Aşa cum
era firesc, înainte de publicare, am trimis acest articol domnului Preşedinte
al ICR, solicitându-i un punct de vedere şi rugându-l să răspundă la două
întrebări, conform Legii 544/2001, privind accesul la
informatiile de interes public:
1 - Cum comentaţi faptul
că, deşi Raportul de activitate a ICR pe
anii 2011-2012 consideră participarea domnului Alexandru Ciubotariu şi a acoliţilor
săi Cristian Neagoe, Matei Branea, Milos Jovanovic la Festivalul
de benzi desenate de la New York - care a costat statul român suma de 770 milioane lei - drept, citez
"bani mulţi cheltuiţi pe activităţi
banale", el continuă sa fie promovat de ICR drept "cel mai
important reprezentant al benzii desenate romaneşti" deşi este un
autor mediocru, cunoscut marelui public mai ales prin plagiatul său?
2 – Câţi bani a încasat domnul Alexandru Ciubotariu de
la ICR, din 2010 şi până astăzi ?
Am primit de la Biroul de
Presă al ICR (neînsuşit însă – prin semnătură - de nicio persoană fizică
din cadrul ICR, de parcă l-ar fi scris un cor) următorul răspuns :
“Selectia artistilor care vor participa la evenimentul “Lunga Noapte a
benzii desenate romanesti” ce va avea loc la Berlin pe 31 ianuarie a fost realizata de
curatoarea germana dr. Beate Wild, si nu de “experti ICR”. Departamentul
“Coordonare Europa central-estica si sud-estica” – care functioneaza din 2004
in cadrul Muzeului Culturilor Europene – a inceput proiectul comiXconnection
in 2011. Pentru expozitia la care faceti referire au fost alese lucrari
realizate de circa 60 de artisti de banda desenata din Slovenia, Croatia, Ungaria,
Serbia si Romania. Expozitia a fost pentru prima oara prezentata in iunie 2013
in Croatia. Au urmat Slovenia si Romania (Timisoara), in momentul de fata
putand fi vizitata la Muzeul National de Arta Contemporana din Bucuresti.
Doamna dr. Beate Wild, in calitate de curator al expozitiei, isi
motiveaza optiunea pentru autori prin adecvarea la conceptul expozitional si
prin renumele international al acestora. Institutul Cultural Roman doar s-a
asociat acestui proiect european din domeniul benzii desenate. Valoarea
selectiei este confirmata si de conducerea Uniunii Artistilor Plastici din
Romania, care considera ca actiunea este organizata profesionist, cu artisti
care, prin diversitatea formelor de exprimare in acest domeniu, se distanteaza
de benzile desenate comerciale si contribuie prin participare internationala la
o mai buna cunoastere a diferentelor sau legaturilor intre artistii din tarile
respective.
ICR nu isi doreste sa fie implicat in eventualele dispute dintre
artistii de banda desenata. De altfel, dupa cum bine stiti, si domnia voastra
ati colaborat cu institutia noastra in numeroase ocazii, alaturi de domnul
Alexandru Ciubotariu, iar ICR ramane deschis pentru noi colaborari.
Va multumim pentru ca ati avut amabilitatea sa ne solicitati un punct
de vedere inainte de aparitia articolului. In cazul in care, in ciuda
precizarilor de mai sus, veti decide sa il publicati, ne rezervam dreptul de a
reveni cu argumente suplimentare.
Reiteram faptul ca Institutul Cultural Roman ramane deschis unor viitoare
colaborari.”
Nota1.
Nu-mi place când unii
articlieri se apucă şi disecă drepturile la replică ale persoanelor sau
instituţiilor incrimate, dar cum ICR
promite argumente suplimentare, de data aceasta o fac şi eu, pentru că mi se pare că autorul (autorii) acestui răspuns îl iau drept sărac cu duhul
pe cel care a publicat nouă cărţi despre banda desenată românească şi europeană
şi peste o mie de articole în reviste şi ziare din România, Franţa, Belgia,
Ungaria, Italia, Suedia, Danemarca, Finlanda, Cehia, Serbia.
Oare cum explică conducerea ICR extraordinara coincidenţă că această aşa-zisă
expertă germană în banda desenată românească, dr. Beate Wild, alege ca
reprezentanţi ai aceste arte emergente exact aceiaşi indivizi care parazitează
de ani de zile ICR şi sunt plimbaţi de această instituţie „serioasă” – pe banii
contribuabilului român – peste tot în lume?
Dar cum poate doamna dr. Beate Wolf să aleagă
ca reprezentanţi ai unei arte populare (adică tipărite şi difuzate la
scară largă) nişte indivizi care nu au
publicat niciodată benzi desenate?
În cazul acesta, de ce ICR nu găseşte experţi care să
prostească opinia publică şi la
Târgurile de carte, naţionale sau internaţionale, să fie promovaţi pe post de mari scriitori,
eventuali nobelizabili, indivizi care nu au publicat în viaţa lor niciun rând?
Avem deja standuri româneşti fără public la marile saloane de carte
internaţionale, de ce nu am avea şi unele fără scriitori, doar cu paraziţi
culturali?
Nota 2
Se foloseşte în dreptul la replică sintagma “bandă desenată comercială”.
Urmărind evoluţia BD româneşti de aproape 30 de ani, sunt ferm convins că
cititorii ştiu că aproape că nu există
bandă desenată în ţara noastră după 1989, cele câteva timide apariţii trebuie căutate cu lupa, precum acul
în carul cu fân, şi-atunci cum poate fi comercial ceea ce nu există?
Nu pot să nu remarc făţărnicia şi contradicţia
dintre spusele şi faptele unor funcţionari ICR. Nu promovăm adevăraţii autori
de benzi desenate români pentru că sunt comerciali, deşi toţi, fără excepţie,
desenează din pasiune şi – uneori – primesc ca drepturi de autor bani care nu acoperă nici măcar valoarea hârtiei, penelurilor şi culorilor
folosite.
Îl promovăm în schimb, urbi et orbi,
pe domnul poet Mircea Cărtărescu, pentru că domnia sa nu este un autor comercial (sic!) deşi a încasat din
vânzarea cărţilor sale suma de 540,000 de dolari !
Şi-atunci ICR
îi mai picură în buzunare suma de
4 miliarde lei…
Notă la Nota 2 (Domnule, nu se mai termină
odată notele acestea?).
Singurul
motiv pentru care domnul Mircea Cărtărescu (de.altfel un scriitor pe care îl
preţuiesc, în special pentru romanul fantasy Visul, care mi-a bucurat
tinereţea) e folosit ca exemplu
în cadrul Notei 2 este faptul că domnia sa se află pe locul I în Topul celor mai bogaţi 10
scriitori din ţara noastră, top
realizat de revista Forbes România
şi consultabil în nr. 56/mai 2011.
Cifra de 4 miliarde lei pe
care ICR a cheltuit-o pentru
promovarea dlui Cărtărescu a fost
culeasă din articolul Primele date
despre jaful de la ICR: Imaginea lui Cărtărescu a costat statul 4.086.887.500 lei, apărut în data de 8 octombrie 2012 în ziarul Cotidianul
(unde poate fi consultat oricând), conform paginii de pe wikipedia a domniei
sale.
Final. Revenind la
subiectul nostru, am certitudinea că funcţionarii ICR nu au răspuns la
întrebarea de bun simţ „Câţi bani au îndesat în buzunarele domnului Ciubotariu şi a acoliţilor săi? ” pentru că,
la un viitor control al Curţii de Conturi, se va constata că aceşti mici
(”mici” în sensul că au ştiut să rămână necunoscuţi opiniei publice
româneşti) impostori şi escroci au
încasat chiar şi mai mulţi bani decât domnul Cărtărescu de la bugetul de stat.
Restul e tăcere.
Cam asta fac Ciubotariu şi acoliţii lui contribuabilului român, prin intermediul Institutului Cultural Român.
Dacă doriţi să le mulţumiţi funcţionarilor ICR, le puteţi scrie pe adresa
icr @ icr.ro.
icr @ icr.ro.
5 comentarii:
mda, ICR rămâne penibil şi-n răspunsuri ca şi-n funcţionare. oare ce renume internaţional au artiştii coprolalici specializaţi în poveşti oligofrene scrijelite cu carioca?! din păcate arta, ca şi alte domenii din România, nu mai are criterii de evaluare, ci găşti de promovare.
M-am uitat dupa domnii mentionati...
BD?!?!?! Pe bune??????
Sa fim seriosi! Credeti ca ar accepta Casterman, Dargaud, Humanoides Associes, Glenat, sau Delcourt, pe oricare dintre cei de mai sus sa le puna in pagina macar caseta tehnica? Sau, mai bine zis, ar fi in stare oricare dintre acestia sa duca o poveste BD de la un cap la altul?(exceptie: Surducan)
Bilal, Pratt, Baranko, Tillieux, Forton, Spiegelmann, Corbeyran, Nury, Valee - ICR a auzit macar de vreunul dintre ei ca sa aiba cu ce sa faca o minima comparatie?
Exact asta spun si eu, cu exceptia Mariei Surducan care este o adevarata creatoare de BD, ceilalti fie sunt autori mediocri, nesemnificativi, fie nu sunt autori de BD. Iar in plus unii dintre ei sunt autori de pornografii si trivialitati si orice om care nu lucreaza la Institutul Cultural Roman poate sa spuna ca pornografia si trivialitatea nu sunt reprezentative pentru arta romaneasca.
Inca o data imi cer scuze pentru tonul poate mai vehement si pentru imaginile urate postate, dar contribuabilul roman trebuie sa stie unde se duc banii care ii sunt retinuti din venituri si de ce merg lucrurile asa cum merg in tara noastra.
Sintagma 'banda desenata comerciala' e folosita gresit din start in comunicatul ICR (sintagma nefiind legată de succesul financiar); formularea de 'BD clasic' versus 'BD modern' ar fi fost mult mai potrivită. Situația e asemănătoare cu cea din arta plastică: sculptura lui Michelangelo e 'clasică', cea a lui Jean Tinguely 'modernă'. Formularea 'artisti care, prin diversitatea formelor de exprimare in acest domeniu, se distanteaza de benzile desenate comerciale' arată un fel de intenție dadaistă de respingere a formulelor clasice; din partea unui institut cultural pare lipsit de profesionalism. Când spui 'noaptea picturii românești' ai obligația să-l expui pe Luchian alături de Victor Brauner și nu-l cataloghezi pe primul ca fiind 'comercial' (a se citi 'clasic') și pe cel de al doilea 'artistic'. Ambii au valoarea lor în funcție de timpurile pe care le reprezintă. Lucrurile sunt un pic mai dificil de disecat. Universul erotic-schizofrenic-compulsiv ar trebui separat de limbajul (forma) artistica. Universul S.F. morbid-sexual al lui H.R. Giger - el va asigura și atmosfera peliculei Alien, împreună cu regizorul Ridley Scott -, aberațiile lui Paul Klee, deformările grotești din nudurile lui Picasso, hiperrealismul german al anilor '70, cu personaje ale căror fețe sunt pline de urmele unor accidente oribile, toate sunt obsesii care ne distanțează de balerinele delicate ale lui Degas sau de La Primavera a lui Botticelli. Asta nu înseamnă că îl acceptăm pe Degas și îl respingem pe Klee, pentru ca și în cazul acelui 'scandalos' Penis landscape a lui Giger vorbim tot de o operă de artă. Problema nu apare atunci când juxtapunem, ci când feliem, mai precis când feliem fără să precizăm cu rigoare acest lucru. 'Noaptea benzii desenate românești moderne' ar fi fost o formulare care ar fi arătat că expoziția nu-și propune și banda desenată clasică. 'Noaptea benzii desenate românești clasice și contemporane' ar fi fost altă formulare fericită pentru o formulă completă. Cel puțin ai fi știut la ce să te aștepți. Nu știu dacă ICR-ul este o instituție care promovează doar arta modernă/contemporană. Festivalul de la Angouleme oferă ambele variante - clasic și modern - în cea mai perfectă simbioză. În România e mai greu să mergi pe asemenea ordonări. În rest înclin să spun - ca o opinie personală - că atmosfera de teribilism dadaist din banda desenată și arta contemporană românească în general ar trebui să se apropie de sfârșit. Ileana Surducan este un caz fericit. Ileana nu e 'clasică', desenul ei nu are nimic din virtuozitata lui Uderzo. Nici nu cred ca s-ar descurca să deseneze ca Uderzo. În plus nici nu o interesează. Stilul ei e unic și contemporan, în niciun caz clasic. Asta nu-i știrbește însă valoarea. Că nu alege universul bășcălios-sexual al trendului (atenție, și 'modernul' poate eșua în manierism dacă își copiază la infinit formulele) e partea a doua și cea mai fericită; Ileana apare la suprafață ca untdelemnul și se izolează fericit de restul găștii. Bref, n-aș arunca cu pietre în Noul Val în măsura în care nu devine uniform. Și a cam devenit. I-aș recomanda să ia exemplu Ilenei și să exploreze și alte zone decât cele pe care le mestecă. Cei care susțin Noul Val - și în orice perioadă a existat un Nou Val - ar trebui să se întrebe dacă nu cumva acest Nou Val merită să fie respins pentru că a eșuat în manierism. Nu resping desenul lui Branea/Ciubotariu versus Ileana Surducan, însă Ileana e mai profundă în zonele pe care le explorează. Ceilalți explorează sexul pentru că e zona cea mai facilă și pentru că imaginația lor nu are o bătaie atât de lungă. Sunt curios ce s-ar întâmpla dacă și Ileana ar intra puțin în zona aceasta; cu siguranță că explorările ei ar avea mai multă profunzime și ar spune mai mult decât simplul șoc vizual care servește pe post de plasă Noului Val. Ca încheiere avem un Nou Val: manieriștii 'moderni' și Ileana Surducan. Să sperăm că vom avea mai multe Ilene Surducan în viitor.
(continuare)
O analiză mai amănuțită a curentului dadaist ar putea aduce o lămurire a ceea ce eu numesc Clasic si Modern în banda desenată (prin asta înțelegând Noul Val + surorile Surducan). Întotdeauna Noul începe cu ranga. 'Nebunii furioși' ai dadaismului, 'refuzații' au început prin a-și impune punctul de vedere șocând, demolând și scuipând. 'Ne-am pierdut încrederea în cultura actuală' - scria Marcel Iancu. 'Tot ceea ce este, la momentul actual, trebuie distrus, demolat. Trebuie să reîncepem actul creaței pornind de la o tabula rasa.' Opiniile lor au fost întâmpinate cu violență; Nicolae Iorga acuza 'noul val' de isterie și putreziciune culturală. Și să nu credeți că tabăra opusă stătea cu mâinile-n sân; Aurel Baranga, Gherasim Luca și Paul Păun vor edita revista 'P**A, organ universal'. Ei îi vor trimite lui Nicolae Iorga un exemplar cu mențiunea 'Tu ai? N-ai!'. În urma reclamațiilor depuse de Iorga autorii ajung la Văcărești pentru 'pornografie'. Ca de obicei sexul are rol de rangă și atunci și acum. Îi invit însă pe admiratorii Noului Val să vadă și reversul medaliei. O asemenea mișcare are două etape: 'ranga' și mișcarea propriu-zisă, cu aprofundarea ei și cu tot ce generează ulterior. Fază de 'rangă' e facilă, e faza de lătrat și demolat, e faza de sex, delir și nebunie. Multă carne de tun. O operă de artă trebuie să se justifice prin ea însăși, prin limbajul ei, prin zonele de explorare și nu doar printr-un 'program social' 'revoluționar'. Flacăra interioară a artistului e mult mai subtilă și diferită de trăirile de tip Che Guevara. Prima fază a dadaismului a inclus tone de neaveniți, al căror merit a fost doar efortul de a răsturna ce se făcuse până la ei; chiar dacă au împărțit pâinea refuzaților cu un Arghezi (îngrozitor de neastâmpărat și el în prima fază) și un Brâncuși respectivii s-au pierdut însă în negura timpului. În banda desenată noua doar fenomenul Surducan e reprezentativ pentru a doua fază, cea propriu-zisă; restul - mulți cu potențial artistic de necontestat - se află încă la rangă.
Trimiteți un comentariu