vineri, 3 ianuarie 2020

Retrospectiva anului BD 2019: albumele BD românești



Și în acest an a continuat  trendul publicării de albumeBD străine de către editurile  Art, Cartea Copiilor, Humanitas și,  mai nou, Polirom.
Merită însă menționat  că au apărut și câteva  albume BD românești, care au specific faptul că au fost editate, cu excepțiile de rigoare,  fie în regie proprie, fie de către edituri sau instituții de stat.
În mod excepțional, pentru prima oară,  cele mai multe dintre acestea au fost desenate de femei.
Din punctul meu de vedere, cele mai importante albume BD românești din anul 2019 au fost cele desenate/scenarizate de Maria Surducan și Puiu Manu.



Excepțional album, scris și desenat de Maria Surducan. A fost publicat mai întâi în Franța și abia apoi în țară, de editura Art.


Maria Surducan a înțeles foarte bine o lecție de viață și artă:   folclorul românesc este o sursă inepuizabilă de inspirație. Așa încât a scris încă un scenariu inspirat din folclor și l-a încredințat spre ilustrare talentatei Anna Benczedi, care s-a achitat magnific de sarcină.




Albumul Ora 12 a ajuns la cea de-a treia ediție, în doar trei ani. Alexandra Gold - pseudonimul unei talentate artiste din Brașov - a scris și desenat o excelentă narațiune grafică care se adresează cititorilor de toate vârstele.



Xenia Pamfil, după ce a publicat mai mult în străinătate decât în țară, semnează acum un mini-album pentru cei mai mici cititori.

La aceeași editură de stat, Casa Radio, colecția "Radio Prichindel", au mai apărut în acest an două mini-albume:


Simpaticul autor Octav Ungureanu susține - cu dovezi - că este și el coautor la acest mini-album, dar pe site-ul editurii este precizat doar numele lui A. Ciubotariu.

Reeditare

O nouă ediție - într-un tiraj limitat -  a acestui album mitic, a fost prezentată la Salonul BD Constanța 2019.



Albumul în limba română a fost lansat la Salonul BD Constanța 2019. Varianta în engleză se vinde pe Amazon. 
Ca de obicei, lăsăm la urmă ce este mai bun. Puiu Manu a publicat în acest an două albume de benzi desenate:




Ambele trebuie să facă parte din biblioteca oricărui bedefil care se respectă, pentru că nu există în țara noastră decât un singur Puiu Manu.


În fine, închei această scurtă retrospectivă cu albumul care a bătut toate recordurile din mica lume a benzii desenate românești:  cei mai mulți autori adunați între coperțile unui album, cele mai multe pagini  și un subiect aproape niciodată abordat până astăzi -  evenimentele din decembrie 1989.
Voi reveni cu o cronică amplă a albumului,  dar nu pot să nu remarc prezența inutilă în paginile acestui extraordinar album a veselilor pornografi Sorina Vaselina și Branea (nelipsiți din nicio activitate pe  bani publici în care este implicat Muzeul Ciobotariu.).
Din fericire, lucrările unor incredibili de talentați autori prea rar băgați în seamă în țara noastră (i-am citat pe stranierii Mircea Arapu și Mihai Timoșencu) sau revelația acestei antologii - Felix Crișan, ne fac să trecem peste mâzgălelile celor doi citați mai sus, sau a amicului lor care se pretinde muzeu.)



Notă. Foarte târziu am aflat de  apariția acestui album - de altfel nicăieri în paginile sale nu este precizată data apariției. L-am cumpărat de curând  și  l-am citit cu multă plăcere. Îl recomand cititorilor cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani.
Albumul, publicat de editura CD Press,  reunește 10 scurte BD care narează peripețiile a patru tineri exploratori, Doxi, Alfi, Neti și Marteka,  prin cosmos. Aventuri, umor și cunoaștere, acestea sunt ingredientele acestui simpatic album, desenat de A. Ciubotariu după scenarii de Adina Popescu.

Nu am să înțeleg niciodată obstinația cu care "Muzeul" se încăpățânează să mâzgălească hârtia și pereții clădirilor publice cu desenele grotești pe care le semnează Pisica Pătrată, în loc să deseneze limpid și atractiv, pe gustul micilor cititori,  așa cum a făcut cu peripețiile lui Doxi sau cu mini-albumele de la Casa Radio. Nu am să înțeleg nici faptul cum reușește el să păcălească atâția oameni de bună credință, editori sau responsabili de la institute culturale, să-l plătească pentru astfel de mâzgăleli. 
Mi-e teamă că răspunsul la aceste întrebări nu-l știe decât el și amica sa pornografă, Sorina Vazelina, amândoi fiind specializați în escrocherii... "artistice". 

Niciun comentariu: