marți, 22 noiembrie 2016

Noii industriaşi, creativii



 Scopul acestui volum este de a aduce laolaltă preocupări teoretice şi practice ale sectorului creativ, ale politicilor şi managementului culturale”, scrie în prefaţa sa Oana Năsui, iniţiatoarea acestui proiect.


Volumul reuneşte opiniile a 27 de autori, din diferse şi foarte variate domenii ale creativităţii, de la arhitectură până la benzi desenate, români dar şi străini (Serbia, Ucraina).




Dintre intervenţii, mi-a atras atenţia cea semnată de Anda Georgiana Becuţ şi Ioana Ceobanu, despre Industria de carte producţie, distribuţie şi consum care propune, printre altele,  cifre concrete extrase dintr-un sondaj de opinie, Barometrul de  Consum Cultural, realizat în 2015 pe un eşantion naţional de 1,067 persoane,  cu vârsta peste 14 ani.

Aflăm astfel că 38% dintre respondenţi nu au citit niciodată cărţi (cifră în scădere faţă de anii precedenţi). 57% au citit între 1-5 cărţi, majoritatea fiind femei.
Cel mai mult citesc persoanele cu vârste cuprinse între 35 şi 44 ani (22% dintre respondenţi) iar cel mai puţin tinerii cu vârste între 14 şi 19 ani (14%).

Sunt convins că aceste cifre se pot aplica şi la cititorii de benzi desenate, mai ales că toţi bedefilii pe care îi cunosc nu citesc doar BD ci şi cărţi din cele mai diverse genuri.

Şi,  pentru că vorbim de BD,  doresc  să semnalez articolul desenatorului Octav Ungureanu, care,  iată, se afirmă astfel şi ca un teoretician en herbe al celei de-a noua arte:  Ce înseamnă creativitatea în benzi desenate?

Articolul demarează cu o  sumară trecere în revistă a istoriei şi prezentului BD-ului românesc, dar se încheie cu o concluzie foarte importantă pentru viitorul benzii desenate autohtone:

Dincolo de actul creativ din banda desenată propriu-zisă, desenatorii de la noi trebuie să se gândească şi ce fel de personaje sau poveşti ar trebui să atragă publicul, asta dacă vor să aibă mai mulţi decât câteva zeci de cititori.Ei trebuie să facă şi munca de editor de Bd, din moment ce aceştia sunt foarte puţini în România. Autorii trebuie să dea dovadă de foarte multă creativitate ca să fie publicaţi, trebuie să se agite, să se promoveze pe ei înşişi şi arta lor, să abordeze zeci, poate sute de edituri, până le răspunde vreo una. Trebuie să inventeze noi metode de promovare pentru a-şi concretiza ideile de bandă desenată în proiecte publicate.
Există bineînţeles şi autori care preferă să nu se gândească la public sau doar aşteaptă invitaţii de la edituri dar, până la urmă, banda desenată este o formă de comunicare şi degeaba ai în minte o poveste dacă nu o spui nimănui.”

Octav Ungureanu nu este doar un autor BD foarte inventiv ci, iată, este şi unul foarte conştient de condiţia artistică şi umană a desenatorului de benzi desenate în România de astăzi.

Niciun comentariu: