duminică, 13 ianuarie 2013

CLUJ – capitala benzii desenate româneşti?





A trecut anul şi nu am mai apucat să scriu  despre una dintre cele mai frumoase excursii pe care le-am făcut anul trecut în ţară, pe urmele benzii desenate, şi anume la Cluj.
Deşi nu era organizată  nicio manifestare BD, nu mai fusesem de mulţi ani şi prietenii mei clujeni mă tot chemau la ei.
Am ajuns la Cluj  în mini vacanţa de 1 decembrie, şi am petrecut două zile pline de întâlniri deosebite. 




Periplul clujean l-am început cu  Marius Dodu, cadru didactic la Facultatea  de Ştiinţe Politice şi unul dintre cei mai mari colecţionari de benzi desenate din ţară. Acestea nu sunt vorbe mari, îi cunosc pe marea majoritate a colecţionarilor BD de la noi  şi Marius este unul dintre cei mai serioşi şi perseverenţi.
Am petrecut o dimineaţă întreagă împreună, cu “dom` profesor “ prezentându-ne  - didactic - colecţia sa. Marius este eclectic în gusturi dar selectiv valoric. Colecţionează atât albume şi reviste  BD româneşti cât şi europene (în special franco-belgiene – cu Andreas ca vârf de lance) dar şi americane. Albumele americane, adevărate piese bibliofile, nu fac parte din curentul mainstream (comics) ci mai degrabă din cel alternativ (fără însă a cădea în underground). Cărţile sale BD americane sunt majoritar desenate în stilul grafic realist european. Colecţionar exigent, el este gata sa plătească preţul cuvenit pentru albumul dorit, cu condiţia ca starea acestuia să fie impecabilă.
Am povestit toată dimineaţa despre universul BD, revenind frecvent la Livia Rusz şi Puiu Manu. Marius este un mare bedefil, păcat că, datorită serviciului care îi ocupă tot timpul, nu are timp să-şi exprime opiniile  – foarte interesante – şi în scris, şi astfel să le împartă cu ceilalţi  bedefili.

"Dom` profesor" 




Ana-Maria şi Gabi



Dezbateri aprinse pe tema celei de-a noua arte

Ne-am mutat apoi la domnul Virgil Tomuleţ. Caricaturist talentat dar şi mare bedefil, am stat de vorbă mai multe ore cu dl Tomuleţ şi cu fiul său Sabin, revenit după un lung sejur în America. Impreună,  ei lucrează la o enciclopedie a caricaturii româneşti, în viziune proprie (cam cum a fost Vârsta de aur a benzii desenate româneşti). Doamna Tomulet, gazdă foarte primitoare, deşi nu plecasem încă, ne întreba mereu când vom mai reveni. Să sperăm că voi avea ocazia să revin la Cluj cât mai repede, m-am simţit foarte bine în compania prietenilor mei clujeni.Înainte de plecare domnul Tomuleţ mi-a oferit cîteva desene satirice originale precum şi ultima carte ilustrată cu caricaturi de domnia sa, Carigrame (epigrame de Gavril Moisa, editura Ecou, Cluj, 2012)

Publicitate gratuită (dar meritată din plin)

Seara ne-am dat întâlnire cu Adrian Barbu la O`beer Irish Pub, un foarte simpatic bar cu specific irlandez, ca să bem bere adevărată dar şi să-l ascultăm cântând pe Adi. Adi Barbu cântând? Da, pentru că aceşti graficieni  minunaţi ascund şi alte talente decât cel al desenului (ştiaţi, de pildă, că Viorel Pîrligras este un virtuoz al muzicuţei? Sau că Gabi Rusu nu se dă în lături să cânte la chitară ori de câte ori se iveşte ocazia?). Am petrecut o seară excepţională, ascultând  minunate balade irlandeze interpretate – în engleză -  de trupa Shamrock. Trupa este formată din Adrian Barbu, care cântă vocal şi la chitară şi  Anna Benczedi, da, da,  şi ea autoare de  benzi desenate (vezi antologia Urban Comics – made in Cluj).Anna cânta dumnezeieşte la vioară. Culmea e că apare la bar, chiar în acea seară,  şi Oana Cocheci, altă desenatoare BD din colectivul Comics Cluj,  cu o prietenă  de seama ei din Bucureşti, dar originară din …Craiova. Uite-aşa se regăsesc oltenii peste tot în lume, chiar şi  la Cluj. 







A doua zi nu am putut vizita – pentru că era închis - Bastionul Croitorilor, transformat într-un centru cultural al oraşului, renumit în special pentru galeria sa de artă, dar ne-am întâlnit din nou cu Adrian Barbu, care, nemaifiind pe scenă, a putut să stea de vorbă  pe-ndelete  cu noi. Tocmai se întorsese din America  unde, la invitaţia agentului său artistic, participase la New York Comic Con. Ne-a povestit întâlnirea sa emoţionantă cu Sandu Florea şi mai ales faptul că s-a întors cu comenzi de benzi desenate pe cinci ani (!) cu edituri din State şi din …Australia. Revenit la Cluj, pentru a onora contractele semnate, Adi Barbu şi-a deschis un studio de desen, unde a angajat deja trei alţi desenatori. Ne-a povestit multe Adrian, despre America şi despre România benzilor desenate, şi am reţinut motto-ul său de viaţă: “Mai întâi te supui, şi  apoi poţi să te impui”!  Sănătoasă mentalitate  a unui om care a desenat mii de desene şi planşe pe comandă,  bun exemplu pentru toţi aceşti desenatoraşi de pe la noi care desenează şi ei câteva planşe BD  şi au pretenţia să fie publicaţi în tiraje de masă, plătiţi regeşte şi aplaudaţi  de mase…
 Plecând de la discuţia despre celebrul său Greuceanu, proiect editorial excepţional, unic în România, dar rămas nefinalizat – prin publicare, Adrian mi-a povestit viaţa sa deloc pe roze dar totuşi plină de satisfacţii şi de bucuria lucrului implinit. Chiar şi atunci când nu a desenat chiar ceea ce i-ar fi plăcut să deseneze, Adrian Barbu s-a bucurat de fiecare apariţie editorială a sa, păstrând totuşi în obiectiv ideea de a publica într-o zi lucrări reprezentative pentru talentul şi imaginaţia sa.
Culmea este că, prins între familie, servici, desen, trupa Shamrock, alte activităţi, găseşte totuşi timp să anime Clubul de Benzi Desenate din Cluj. Club care grupează 15-20 de graficieni  en herbe şi cărora Centrul Cultural German din Cluj le-a oferit bucuria de a le edita antologia Urban Comics. Şi, dezvălui acum, în premieră, în 2013 vor publica o nouă antologie! Dar sttt, nu spun mai mult, să-i  lăsăm să lucreze…


Nu am apucat să scriu nimic despre Gabi Rusu, pe care mulţi dintre dvs. îl cunoaşteţi şi-l apreciaţi, deşi este atât de “rar” în ultimii ani. Doar că,  în această perioadă în care nu a mai desenat, Gabriel  Rusu a terminat a doua facultate, şi-a dat şi doctoratul şi a publicat mai multe cărţi de istorie. Istoria fiind a doua mare pasiune a sa, după benzile desenate.
In noul său cămin Gabriel şi-a amenajat un birou/bibliotecă/atelier, loc în care se retrage pentru a scrie sau a desena. Din periplurile sale în Franţa şi Belgia şi-a adus multe albume de benzi desenate, printre care cele ale lui Alfonso Font, preferatul său. Iar în materie de români, îi admiră enorm pe Valentin Tănase şi Puiu Manu, pe ultimul având ocazia să-l întâlnească la festivalul  BD de la Târgu Mureş.
Gabi Rusu a demarat prin 1993 adaptarea în benzi desenate a romanului Eternul Adam, de Jules Verne. Anul acesta va scrie cuvântul “sfârşit” pe ultima planşă,  şi o va publica sub formă de album. Am avut şansa să văd planşele originale, şi le-am ţinut cu teamă şi emoţie în mână: parcă erau gravuri originale din secolul XIX, din cele ce ilustrează romanele lui Jules Verne. Când va apare acest album, în mod sigur  va ridica  ştacheta calităţii benzii desenate româneşti!


Exemplu de colaborare între doi excelenţi autori BD
Seara de 1 decembrie am petrecut-o în compania lui Gabi Rusu şi a fiului său Cătălin, defilând  pe bulevardul central, în urma unui detaşament de militari cu torţe, şi cântând cu ei la unison, “Marşul lui Iancu”. Abia atunci am realizat cât sunt de bătrân! Nu mai cântasem “Optzeci de oi despoaie/Şi prin frigări le pun”   de treizeci de ani, pe când făceam armata la Medgidia. In fine, marşul s-a încheiat pe treptele Teatrului Naţional din Piaţa Avram Iancu, de unde am urmărit un splendid foc de artificii alături de toată protipendada urbei. 

(c) stiridecluj.ro


Nu am să închei  această scurtă dare de seamă, fără să scriu şi două vorbe despre Ana-Maria, cel mai nou recrut din “partidul benzilor desenate”, cum frumos i-a spus Ştefan Somogyi. De profesie psiholog, având dintotdeauna aplecare spre frumos, Ana-Maria a “emigrat” uşor de la cărţile ilustrate ale copilăriei la  benzi desenate. Deocamdată ea colecţionează exclusiv benzi desenate româneşti, ceea ce îi permite să fie eclectică în gusturi, şi într-un an a strâns cât alţii în zece. Plecând de la volumul meu, Istoria BD,  ea a achiziţionat multe dintre albumele BD apărute în ţara noastră (deşi a prins o perioadă grea, în care, în ciuda crizei, anticarii au ridicat preţurile la BD de colecţie, văzând realul interes care există pentru cea de-a noua artă). Mai mult decât atât, ea s-a deplasat la Bucureşti, Târgu Mureş sau Iaşi, pentru a veni la întâlnirea cu autorii preferaţi: Puiu Manu şi Livia Rusz.
Aşa da, bedefil!
Iată deci că titlul articolului meu se justifică, poate că nici nu ar fi trebuit să pun semnul întrebării: la Cluj există cu adevărat pasiune pentru benzi desenate, atât din partea desenatorilor cât şi a colecţionarilor. Pe când şi un salon al benzii desenate?

Dodo Niţă

(fotografii de Ana-Maria Băsceanu)




Niciun comentariu: