sâmbătă, 11 iulie 2020

CRIABD - 35 ANI!


Acum 35 de ani belgianul  Roland Francart înființa  Asociația CRIABD - Centrul Religios de Informații și Analiză a Benzii Desenate.
L-am cunoscut și m-am împrietenit cu Roland Francart la Bruxelles, în 1993. Am corespondat mai mulți ani și apoi l-am invitat la Salonul BD de la Brașov, în 1997.
Anul următor mi-a propus să devin membru al asociației fondată de el. De 22 de ani colaborăm strâns pentru promovarea benzii desenate, nu doar în Belgia și în România, dar și în Luxembourg sau în Franța. Datorită strădaniilor  mele, mai mulți autori BD români au fost publicați în revista asociației Gabriel:  Călin Stoicănescu, Viorel Pîrligras, Daniel Danil etc. 
De asemenea, tot datorită muncii mele, Viorel Pîrligras, Marian Mirescu, Valentin Tănase, Sorin Anghel, Valentin Cristescu, Călin Stoicănescu, Mircea Arapu, Radu Marian, Vali Ivan și  A. Ciubotariu au fost invitați să participe la saloane BD belgiene. 
În acest an CRIABD aniversează 35 de ani de la înființare. Cu această ocazie a fost editat un număr special ale revistei Gabriel, conținând desene omagii ale mai multor desenatori din diverse țări, inclusiv de la noi, evident.
În cele ce urmează iată câteva pagini ale revistei. 







În anul 1941 noua revistă de benzi desenate Spirou a început să publice  - în serial - banda desenată Don Bosco, scenariu și desene Jije. Lucrarea povestea viața și întîmplările sfântului Jean Bosco, protectorul copiilor săraci. 
Ea va fi reluată sub formă de album, editat de Dupuis în 1943 și se va bucura de un enorm succes. Într-un an de zile se vor vinde peste 100.000 de exemplare, în Belgia și Franța.
Unul dintre micii cititori ai acestui album a fost Roland Francart și trebuie spus că povestea lui Don Bosco l-a marcat pe vecie.
Așa încât, în 1985, la abația Maredsous, acolo unde Jije lucrase în tinerețe, îi organizează o expoziție retrospectivă a operei sale grafice. În timpul manifestării, Roland Francart, împreună cu un grup de entuziaști,  decid înființarea Asociației CRIABD, cu scopul de a promova banda desenată cu valori creștine.
35 de ani mai târziu, asociația a devenit principalul reper din acest domeniu, în Belgia, Franța, România etc. 

Niciun comentariu: