Născut
la Măcin, în 1980, într-o familie de ucrainieni, Mihai Timoşenco a absolvit
Liceul de Artă din Tulcea în 1999 şi Facultatea de Arte Frumoase - secţia Graphic Design, din Lvov, Ucraina, în
2006.
Din
anul 2000 este stabilit în oraşul Lvov, unde şi-a întemeiat o familie şi unde
lucrează, din anul 2008, la firma Vayersoft VVC.
Artist
polivalent, grafician, pictor, caricaturist dar şi director al unei mici
companii de pantomimă, Mihai Timoşenco irupe năvalnic, exact ca personajele
sale medievale, pe scena benzii desenate româneşti, prin intermediul prozinului
craiovean BDC, care îi publică un fragment din seria BD Cazacii din Dobrogea (scenariu Virgil Riţco).
În
prezent lucrează la adaptarea în BD a volumului Terente, semnat de ziaristul constănţean Constantin Cumpănă.
Cu ocazia debutului său în paginile BDC, redacţia acestuia publică şi un interviu pe larg cu artistul, din care aflăm (aproape) totul despre Mihai Timoşenco, de ce s-a apucat de benzi desenate, ce părere are despre cea de-a noua artă, ce planuri de viitor are…
Cu ocazia debutului său în paginile BDC, redacţia acestuia publică şi un interviu pe larg cu artistul, din care aflăm (aproape) totul despre Mihai Timoşenco, de ce s-a apucat de benzi desenate, ce părere are despre cea de-a noua artă, ce planuri de viitor are…
În
cele ce urmează reproducem acest interviu.
“Ce/cine anume te-a determinat să-ţi placă şi să faci BD? Şi când?
M-am
născut în orăşelul Măcin, lângă malul Dunării, în 1980. Pentru mine era un
lucru obişnuit să desenez, nici nu credeam că am să ajung artist plastic. Din
păcate, într-un orăşel atât de micuţ, mai ales până în 1990, de BD nici nu
ştiam prea multe. Îmi amintesc şi acum primele benzi desenate găsite din
întâmplare lângă tomberon. Câteva pagini rupte bucăţele mici cu Donald Duck,
le-am strâns uşor şi acasă le-am lipit.
Dar
cel mai mult m-au impresionat şi determinat autorii români, publicaţi în
Almanah (Anticipaţia – n.n.), precum Puiu Manu, Viorel
Pîrligras, Sandu Florea şi mai apoi revista Universul Copiilor,
în care am descoperit mulţi autori noi ai benzii desenate româneşti, precum
Valentin Tănase şi mulţi alţii. Şi alte ediţii independente, Teritoriul
Interzis de Victor Trifan, iar mai târziu revistele Quadrat.
Şi cam aici s-a terminat aventura mea BD din România.
În 2000 am plecat în Ucraina la studii
universitare, întrucât la Bucureşti nu au găsit loc pentru mine la Academia de
Arte Plastice – picasem toate examenele, chiar dacă am câştigat olimpiada pe
ţară la pictură.
De la
12 ani până pe la 19 am desenat BD, doar din pasiune, şi am păstrat lucrările
în sertar.
Când ai revenit la BD, ca autor, şi ce/cine anume te-a... redeterminat?
Între
2000-2010 am lucrat mai mult ca graphic-designer, concept-artist, am desenat
foarte rar BD, dar în schimb am pregătit mai mult scenarii, schiţe, idei. Am
construit vise... Sincer. Un lucru extraordinar pentru mine a fost cartea Istoria
Benzii Desenate Româneşti, a lui Dodo Niţă şi Alexandru Ciubotariu
(n.r. între timp sper că şi Mihai Timoşenco a aflat nu doar că Ciubotariu nu a
scris un singur rând la Istoria BD
dar se foloseşte de faptul că am acceptat să-şi treacă numele pe coperta cărţii mele pentru a
escroca autorii BD şi diverse instituţii de stat, precum Institutul Cultural
Român, de la care a încasat mii şi mii de euro, ca autor al …Istoriei BD). Acest lucru într-adevăr
m-a redeterminat să revin la BD în cel mai serios mod. Am înţeles că şi eu, cel
cu desenele la sertar, am fost o parte din acest eveniment, un ecou mai mult,
ascuns în umbră. Precum muzica trăieşte prin urechile ascultătorilor şi banda
desenată trăieşte în imaginaţia cititorilor.
Mulţumesc
autorilor Istoriei Benzii Desenate Româneşti pentru
acest cadou deosebit.
Cum se prezintă 'scena' BD în Ucraina? Publicaţii, edituri, autori
(naţionali şi internaţionali), teme predilecte, organizare, saloane/ expoziţii/
cluburi...
În
Ucraina, Banda Desenată e foarte rară. Au fost multe încercări de a o
populariza prin editări periodice. Mai nou, şi de mai lungă durată decât
încercările precedente, a existat un jurnal format A5 numit K9.
A avut o periodicitate lunară în perioada 2003-2005. În el au apărut şi nume
celebre precum Moebius, interviuri de la Festivaluri BD, dar şi autori din
Ucraina, în general foarte tineri.
Un nou
val a început acum la Kiev, editura Nebeskey îşi doreşte de asemenea
popularizarea benzii desenate în Ucraina şi nu numai, o dovadă fiind primul
album, editat în 2012, Daogopak. Format A4, copertă cartonată,
în cele mai bune tradiţii tehnice ale benzii desenate europene.
Legat
de saloane şi expoziţii – foarte rar. Eu locuiesc în Lvov, oraşul cel mai
apropiat de Europa, şi cultural, şi teritorial – un fel de Cluj sau Sibiu
pentru Ucraina. Personal, am organizat cinci Festivaluri de Caricatură şi Bandă
Desenată la Lvov, dar, din păcate, acum am oprit această mişcare din lipsă de
fonduri. Munca de voluntariat s-a terminat şi am adoptat o nouă strategie de
popularizare, am revenit la dragostea din copilărie şi m-am reîntors la
realizarea proprie a benzilor desenate.
Ce mai ştii de Bedeaua românească?
Nu de
mult, m-am întâlnit la Bucureşti cu Alexandru Ciubotariu şi am mai aflat cum e
viaţa BD în România. Am mai răscolit librăriile de pe Victoriei şi Universităţii,
cum făceam înainte, când căutam un Pif şi Hercule sau un Rahan.
Din păcate, am găsit foarte puţine reviste recente, printre care Omul
Invizibil şi Dim (Dunăreanu – n.n.) de Puiu Manu. Şi
veşti bune de la revista pe care o faceţi; felicitări şi o viaţă cât mai lungă!
Formatul e generos, mare şi plăcut. Eu, fiind mai mult grafician, îmi place că
e în alb-negru.
Ai participat la evenimente internaţionale/concursuri?
Am
participat la evenimente, concursuri şi am fost premiat, dar nu legate de BD. Acum
nu mai sunt interesat de concursuri şi premii. Mai mult, sunt interesat şi îmi
doresc să schimb concepţia legată de BD în general, mai ales în Ucraina. Aici,
BD–ul nu este luat în serios. E pentru copii – spun majoritatea, sau, mai nou,
e asociat cu supereroi de tip Marvel. Bine, şi mie îmi plac benzile desenate
pentru copii, dar, de exemplu, în Franţa BD-ul este Artă. Iar dorinţa
mea actuală e să arat că BD-ul este o artă. Eu vin din altă sferă în care
lucrez grafică de şevalet, teatru şi graphic-design şi, legând toate la un loc,
sper să reuşesc.
Plănuieşti să publici în Ucraina sau/şi în România „albumele” de care ne-ai
povestit? Ai contactat vreun editor?
Da. În
Ucraina am un editor, un prieten francez stabilit la Lvov. El se ocupă momentan
de editare. Iar pentru România am în lucru un album despre Terente (născut la
Carcaliu), care a trăit şi murit lângă Măcin. Aici mi-a venit în ajutor
cunoscutul jurnalist de investigaţie din Constanţa, Constantin Cumpănă cu care
m-am întâlnit şi am făcut împreună primii paşi premergatori proiectului:
scenariul, fotografii, documente necunoscute încă. Domnul Cumpănă a scos în
2009 două impresionante, ca mărime şi conţinut, cărţi despre renumitul Terente,
Regele Bălţilor – cum îl cunoaştem din film. Din acest album am pregătit două
episoade, primul şi ultimul, care au fost expuse în luna aprilie la Lvov.
Editor în România încă nu am, voi căuta mai târziu, când voi avea materialele
pregătite.
Ai mai colaborat cu alţi scenarişti, decât Virgil Riţco, alţi artişti?
Erou fără voie,
care va fi primul album editat la Lvov, e o adaptare a unei lucrări a
scriitorului ucrainean Ivan Franko. Va apărea în doua albume, format A4, primul
album fiind gata în proporţie de 90%. Al doilea album are doar storyboardul.
E un proces destul de îndelungat, mai ales că nu este un proiect comercial. Domnul
Virgil Riţco, o personalitate deosebită, etnograf şi scriitor, mi-a fost
profesor la Măcin. Datorită dumnealui am ajuns la Tulcea şi mai târziu la Lvov.
Îndrumările şi sfaturile părinteşti, de la profesor la elev, au fost un
moment-cheie în viaţa mea de la bun început. Virgil Riţco a scris singura carte
documentată despre Cazacii de la Dunavat. Iar anul trecut, la rugămintea mea, a
pregătit un scenariu de 80 de pagini, denumit Epopeea Cazacilor
Transdanubieni. Eu am ales deocamdată ultimul episod şi l-am
realizat în această bandă de 16 pagini. Pe viitor, poate voi reuşi să realizez un album întreg.
Consideri că „multidisciplinaritatea” benzii desenate te-a ajutat în
celelalte activităţi artistice şi că, generalizând, Banda Desenată presupune şi
dezvoltă aptitudini de arte ale spectacolului...?
Cu
siguranţă. De fapt, un artist din fire are mai multe talente, aptitudini
artistice. Şi orice activitate artistică, idei, trec de la o formă la alta, din
scenariu la desen, din desen la sculptură şi din sculptură la mişcare, teatru. Michelangelo
e un exemplu, pe lângă sculptură şi pictură a scris şi sonete. La mine, de exemplu,
teatrul m-a ajutat în BD şi invers. BD este şi sculptură, şi muzică, şi teatru
în acelaşi timp. Este foarte greu, pentru că într-o singură pagină poţi avea o
expoziţie întreagă de portrete, dar format mai mic. Dacă luăm orice BD clasic,
un Sergio Toppi, Enki Bilal sau alţi autori, şi fiecare cadru îl trecem pe
pânză în format mai mare, ne dăm seama într-adevăr de colosala muncă depusă pe
o singură hârtie. BD-ul este Artă şi se poate face doar cu pasiune şi
dăruire, pentru că este atât de complex şi de greu încât fără răbdare de multe
ori se poate rătăci la jumătatea drumului, undeva prin sertar. »
Interviul
a fost preluat din revista electronică pravaliaculturala.ro nr. 36/iulie 2013.
În
perioada 25-27 octombrie Mihai Timoşenco vă dă întâlnire la Muzeul de Artă din
Constanţa, în cadrul celei de-a 23-a ediţii a Salonului Internaţional al Benzii Desenate din România.
2 comentarii:
Cum putem lua legatura cu Mihai Timosenco? Poate lasa un cont de Facebook sau mail? Sunt un prieten vechi si nu stiu cum sa comunic cu acesta. Numele meu e Jean si sunt tot din Macin.
multumesc anticipat
Jean,amo adresa de mail de la el adresa de facebook a sotiei,dar cauta-ma pe privat sa ti le dau: https://www.facebook.com/balutav
slavds
Trimiteți un comentariu