(fișă de dicționar)
S-a născut pe 3
octombrie 1945 la București. A studiat la liceele « I.L. Caragiale » și
« Sfântul Sava ». A studiat la două facultăți : Institutul de
Arhitectură « Ion Mincu » și Institutul de Artă Teatrală și
Cinematografică « I. L Caragiale » (operatorie de film și regie de
teatru). A lucrat ca redactor-șef la
studioul de animație « Animafilm ».
A creat
scenografii la Teatrul „Toma
Caragiu” - Ploieşti (Tragedia
spaniolă, 1969), Teatrul „Ion Creangă” - București (Hocus pocus
şi-o găleată,
1976), Teatrul
„Constantin I. Nottara” - București (Ulciorul sfărâmat, 1976), Teatrul Național „Marin Sorescu” - Craiova (O
sărbătoare princiară,
1978 – Premiul
pentru scenografie, Festivalul Teatrului Scurt, Oradea, 1978).
A semnat coperți
și/sau ilustrații la peste 60 de cărți, dintre care amintim Teatru (în 3
volume) de Aurel Baranga, Teatru de Mihail Davidoglu, Tufă de Veneţia, De ce râdeau gepizii, Când plouă,
taci și ascultă, de Valentin Silvestru, Atât de grozavă şi adio, de
Nina Cassian, Potopul de Iosif Toman, Carte de explicare a viselor,
de Nicuță Tănase, Lunga călătorie a prizonierului, de Sorin
Titel, Vă caută un taur și Manualul bunului cârpaci, de Sergiu
Fărcășan etc.
Dar cel mai
mult a fost cunoscut în spațiul public pentru activitatea sa de
caricaturist.
A debutat la
vârsta de 20 de ani – pe vremea când era student – în paginile revistelor Viața
Studențească și Urzica (1965).
În ianuarie
1966 este înființată revista literară și artistică Amfiteatru, editată
de Uniunea Asociațiilor Studențești din R.S.R. (redactor șef Ion Băieșu). În paginile sale se va afirma o întreagă
generație de tineri artiști, scriitori, dramaturgi etc. printre care și Ion
Dogar-Marinescu care debutează – în numarul din iunie, la pagina « Ridendo
castigat mores » nu cu unul ci cu 5 desene umoristice (semnate Lulu).
Ulterior arta sa satirică devine o prezență aproape constantă în paginile
revistei. Anul următor va fi unul dintre premianții revistei (premii decernate
în 1968 în cadrul cenaclului Junimea).
Participă la
concursuri internaționale de caricaturi și, în 1971, câștigă unul dintre cele
trei premii speciale ale Expoziției Mondiale de umor de la Skopjie
(Iugoslavia). În același an este invitat și participă la Bienala Internațională
a caricaturii fără cuvinte de la Ljubljana, alături
de alți 4 caricaturiști români.
În anii
următori va avea rubrici aproape permanente în revistele România Literară,
Contemporanul, Flacăra, în ziarele Informația Bucureștiului
și Sportul Popular. Anual, îl găsim și în Almanahurile Urzica, Literar și Flacăra.
În 1970 publică
în Viața Studențească o serie de stripuri intitulat IDM FILM
prezintă.
În a doua
jumătate a anului 1978 numele său dispare brusc din paginile tuturor publicațiilor
enumerate mai sus. Motivul îl vom afla abia după căderea regimului comunist:
Ion Dogar-Marinescu emigrase în Statele Unite.
Așa cum vom
afla din presa post-comunistă, artistul va înființa la New York două
firme: Sigma Design (împreună cu Ovidiu Opresco) si Point Blank
(împreună cu soția sa Manuela Mihăilescu).
Între 1991-1992
asigură haina grafică a prestigioasei reviste Meridian înființată în
Statele Unite de Dorin Tudoran.
Cu un talent
neegalat și o putere de muncă excepțională, Ion Dogar-Marinescu a fost o prezență
inconturnabilă – vreme de mai mult de un deceniu – pe scena caricaturii românești.
Numele lui apare si in context istoric,
universal:
“Epoca de după primul razboi mondial favorizează desenul negru, mai intâi prin americani
(Chas Addams, J. Thurber), apoi prin europeni (Topor, Ion Dogar-Marinescu).”
Marian Popa, Comicologia, Editura Univers,
1975 – Pagina 459
Ion Dogar-Marinescu este menționat și de istoricii teatrului românesc si ai
filmului de animație. Evident, artistul a rămas în memoria cronicarilor
literar-artistici pentru multe decenii :
« Cine îşi mai aminteşte de caricaturistul Ion
Dogar-Marinescu şi de inteligentele sale "poveşti fără cuvinte" din
revista "Amfiteatru", de la sfârşitul anilor '60, reţine cu siguranţă
pe cea mai îndrăzneaţă dintre ele, scăpată ca prin minune de vigilenţa
cenzurii. Desenul era de o simplitate dezarmantă: o săgeată mare, cu vârful
îndreptat spre stânga, era compusă din nenumărate săgeţi mici, cu vârfurile
îndreptate spre dreapta. Publicată într-un timp în care
"nonconformismul" tinerilor era taxat oficial ca o atitudine nu
neapărat antipartinică, dar în orice caz condamnabilă, săgeata lui
Dogar-Marinescu era descrierea exactă, geometrică, a situaţiei din interiorul
unui sistem în care oamenii cu cap reîncepuseră să gândească altfel decât era
permis. » (Romulus Rusan, 1998)
« Un grafician, stabilit de multe decenii la New
York, mi-a arătat la plecarea din ţară un desen conţinător cât o autobiografie,
înfăţişa un mormânt pe a cărui cruce scria: Ion Dogar-Marinescu, născut la 3
octombrie 1945 - mort la 23 august 1944. »
(Tudor Octavian, 2009)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu