marți, 14 iulie 2020

Livia Rusz: "Doi ani de vacanță"


E vară, e cald, de o lună de zile copiii sunt în vacanţă. Vacanţa  de vară era şi cred că este în continuare cea mai frumoasă perioadă  din viaţa şcolarilor, datorită (şi) lungimii sale  - trei luni.
Dar ce vacanţă extraordinară au trăit Gordon, Donovan, Briant, Baxter, Service, Moko, etc. elevii de la  colegiul Chairman din Noua Zeelandă,  naufragiaţi pe o insulă pustie din Oceanul Pacific, vreme de doi ani!
Personal am fost foarte marcat de aceste două uriaşe romane ale adolescenţei:  Doi ani de vacanţă al lui Jules Verne şi Stalky and Co, de Rudyard Kipling. 


Abia după ce am făcut cunoştiinţă cu dânsa, prin 2002, am aflat că doamna Livia Rusz a adaptat - prima din lume! - romanul Doi ani de vacanţă sub formă de benzi desenate.
Se întâmpla în  anul 1968, la aniversarea a 140 de ani de la naşterea marelui scriitor.  Tânăra artistă a publicat în revista  clujană pentru copii Napsugar serialul Ketevi Vakatio (Doi ani de vacanţă), în limba maghiară.

Prietenul şi colaboratorul meu maghiar Kiss Ferenc mi-a trimis paginile scanate din Napsugar şi am replonjat cu multă plăcere în universul copilăriei. Aproape instantaneu mi-am dorit să editez sub formă de album aceste pagini, pentru a împărţi şi cu alţi fani ai Liviei Rusz şi ai lui Jules Verne această frumoasă poveste desenată.
Doamna Livia a fost încântată de idee şi atunci l-am rugat pe prietenul Györfi-Deák György, poet român de origine maghiară,  să traducă textul din limba maghiară.
O primă ediţie a apărut în anul 2011 şi s-a epuizat chiar în acel an. 


Anul trecut am propus doamnei Livia să reedităm albumul şi evident că a fost de acord.
De data aceasta am apelat la doamna Cristiana Vădean pentru machetă dar şi pentru curăţarea paginilor de revistă din 1968. Dânsa a muncit mult dar a rezultat o lucrare deosebită, a cărei lectură se potriveşte oricărui cititor cu vârsta cuprinsă între 7 şi 77  de ani!
Copiii vor savura aventurile dar şi relaţiile de camaraderie dintre nişte puşti de seama lor. Adulţii vor aprecia superbele desene ale Liviei Rusz. Iar bunicii se vor bucura să recitească, eventual împreună cu nepoţii lor, o carte frumoasă din copilăria lor. 


Albumul Doi ani de vacanţă are 20 de pagini în culori, format A4. Se deschide cu banda desenată în serial, continuă cu o pagină cu extrase ilustrate din diverse romane julesverniene pe care cititorul este îndemnat să le recunoască şi se încheie cu o mini bio-bibliografiei a Liviei Rusz.
Costă 20 de lei şi poate fi comandat aici: bdargonaut@yahoo.com. 

Niciun comentariu: