„În alt deceniu, în alt mileniu, câțiva oameni inimoși de la Craiova, printre care Viorel Pârligras, Marian Mirescu, Dodo Niță și Mircea Liviu Goga, au publicat o revistă trimestrială de literatură SF intitulată Orfeu din Orion. Într-unul dintre numerele acelei reviste, domnul Dodo Niță ne-a oferit o scurtă prezentare a unor albume de benzi desenate create de belgianul François Schuiten și de francezul Benoît Peeters. Conceptul de la baza acestor albume mi s-a părut intrigant - orașe-stat dintr-o lume paralelă cu a noastră - așa încât, ulterior, când am avut ocazia, am citit și cumpărat câteva volume din serie.
Spre bucuria mea, începând din 2017, Editura
Casterman a publicat, în ediție de lux, o integrală a Orașelor obscure, iar eu am avut plăcerea, mulțumită importatorilor
de carte franceză de la Kira Kiralina,
să achiziționez
un exemplar.
Am parcurs primul volum al seriei, Les Cités obscures - Livre 1 (Editura
Casterman, Paris, 2017), în intervalul septembrie - decembrie 2018. Și iată ce am aflat:
Cartea întâi a integralei Orașelor
obscure începe cu o introducere a scenaristului
Benoît Peeters, apoi prezintă câteva extrase ilustrate din Ghidul orașelor, unde ne sunt
arătate geografia, istoria și civilizația acestei lumi paralele.
Urmează albumul de bandă desenată color Les Murailles
de Samaris, în care un explorator din orașul Art Nouveau Xhystos
călătorește
prin deșert
până la orașul baroc Samaris, apoi caută să evadeze de acolo și să revină în orașul său de baștină pentru a raporta
ceea ce găsise agolo. (Dar poate că evadarea sa a fost iluzorie...)
După un alt extras din Ghidul orașelor, dedicat urbei Xhystos, urmează un al doilea album de bandă desenată,
de această dată alb-negru, intitulat La
Fièvre d'Urbicande. Un personaj secundar din primul album, Eugen
Robick, este implicat, în calitate de "urbatect", într-un plan de
modernizare al oraşului Urbicande. Malul sudic al acestui oraș e în stil Art Déco, în vreme
ce malul nordic este haotic, dezorganizat. Planurile de modernizare ale orașului sunt însă
perturbate de o stranie structură cubică, din metal, care tot crește, se tot dezvoltă și se tot multiplică.
Politicienii și militarii caută să distrugă rețeaua, în vreme ce oamenii obișnuiți se adaptează și o folosesc în felul
lor. În cele din urmă, rețeaua crește în asemenea măsură încât dispare, însă locuitorii din Urbicande, ca
urmare a beneficiilor vremelnice obținute de pe urma ei, încep să construiască o rețea proprie.
Pe același subiect, în volum se mai găsesc secțiunea
metatextuală La légende du réseau,
scurta bandă desenată La dernière
vision d'Eugen Robick, libretul Urbicande Opéra și o secțiune din Ghidul oraşelor dedicat metropolei Urbicande.
Urmează câteva fragmente dintr-un album de
bandă desenată alb-negru, început, dar neterminat, care se intitulează Les Mystères de Pâhry. De această
dată, ni se prezintă tribulațiile unui explorator urban care călătorește prin culoarele și cotloanele secrete
ale unor clădiri publice imense din orașul obscur Pâhry.
Pe aceeași temă, în volum veți găsi o secțiune din Ghidul
orașelor referitor
la metropola Pâhry, precum și un omagiu de două pagini adus lui Tintin, Dans les faubourgs de Pâhry.
Spre final, volumul conține un album
metatextual, L'Archiviste.
Protagonistul, un arhivar de la o instituție publică, explorează prin arhive, găsește informații despre orașele obscure și construiește un dosar referitor
la metropole precum Xhystos, Mylos, Cernovada, Pâhry, Alaxis și Brüsel. Cam ca în
filmele italiene cu mafioți, autorități superioare cu interese ascunse intervin, dosarul e confiscat, probele
documentare sunt distruse, iar arhivarul își pierde slujba.
Volumul se încheie cu note bibliografice
privitoare la albumele de benzi desenate ale seriei, cu notele biografice ale
celor doi autori și cu o bibliografie în care sunt listate atât lucrările publicate
împreună de baronul François Schuiten și de domnul Benoit Peeters,
cât și
cele pe care dumnealor le-au publicat separat.
Pe ansamblu, Cartea 1 a Orașelor
obscure este un produs de lux (volum cartonat,
hârtie cretată, interior alb-negru și color, tehnoredactare impecabilă), o piesă de
colecție,
dar și o
lucrare extrem de ambițioasă. Grafica este foarte elegant realizată, iar, pe alocuri, unele
planșe
sunt uimitoare în complexitatea desenului și în frumusețea schemei de culoare.
Scenariul de asemenea, este interesant - uneori captivant.
Punctul forte al seriei, dincolo de elementele
deja menționate,
îl constituie însă lumea imaginară în sine. Acest al doilea Pământ este
prezentat în detalii minuțioase. Astfel, fiecare dintre orașele imaginate de cei doi creatori are nu doar un
stil arhitectonic distinct, ci și o vestimentație unitară a personajelor, ba chiar și un antet specific pentru
hârtia de scrisori, precum și o manieră anume de a caligrafia.
Nu în ultimul rând, cititorii avizați vor descoperi
trimiteri intertextuale la lucrări de Franz Kafka, de Jorge Luis
Borges, de Italo Calvino,
de Jules Verne. Până și "urbatectul" E. Robick, cel din povestea despre rețeaua cubică, pare să
fie un ecou al lui Ernő Rubik, care a fermecat o lume întreagă cu al său cub
magic în anii 1980.
Și, cum intertextualitatea nu funcționează niciodată într-un singur sens, trebuie să
mărturisesc că seria "Orașelor obscure" a exercitat o influență semnificativă asupra lumii
imaginare din Cartea cu
scoarțe de argint, ferecate.
Firește, după ce am parcurs acest prim volum al Orașelor
obscure, l-am început pe al doilea. Dar despre acela
am să vă relatez cu altă ocazie.”
Florin Pîtea este scriitor de science-fiction şi
critic literar. Am citit cu multă
plăcere cărţi de-ale sale precum Necropolis,
Anul terminal, Anorganic, Cartea cu
scoarțe de argint, ferecate dar şi volumul
de exegeză O introducere în opera lui Liviu Radu. Evident, recomand spre lectură toate aceste
cărţi.
2 comentarii:
Un articol minunat! Mulțumesc tare mult domnule Florin Pîtea!
Cu multă plăcere.
Trimiteți un comentariu