marți, 13 noiembrie 2018

„Un centenar și mai multe teme pentru acasă” – volum coordonat de profesorul Adrian Cioroianu


„În lumea militarilor de carieră există o vorbă: «Amatorii discută mai ales despre strategie, dar profesioniştii sunt mult mai atenţi la logistică». Încerc, în acest volum, să pun în discuţie atît perioada de dinainte de 1918 (pentru a înţelege cum s-a ajuns la Marea Unire), cît şi pe cea de după, către noi. Volumul a plecat dintr-o simplă constatare: am avut revelaţia, pe care probabil şi alţi români au avut-o înaintea mea, că la noi nu strategii lipsesc, ci responsabilii cu logistica. Românii, de cel puţin o sută de ani, au un apetit real de a vorbi despre viitor, dar planurile au fost cel mai adesea programe politice de partid. Drept urmare, am avut partide care au arătat constant un viitor mai bun decît prezentul (de genul: «să dăm drept de vot tuturor românilor», «să dăm pămînt tuturor românilor», «să căutăm luminiţa de la capătul tunelului» etc., spuse într-o formă sau alta), iar dictaturile mai lungi sau mai scurte prin care am trecut ne-au semnalat că viitorul este la un sacrificiu sau două distanţă şi că este incomparabil mai bun decît trecutul şi prezentul la un loc. Deşi nu epuizează lista domeniilor care s-ar preta unei analize centenare, acest tom acoperă o sferă amplă – de la armată la şcoală, de la arhive istorice la planificare strategică, de la benzi desenate la practica guvernării.” (Adrian Cioroianu)

Despre geneza acestui volum colectiv scrie profesorul Adrian Cioroianu pe pagina sa de facebook:

"În ziua de 27 iulie 2017 a plouat pe litoralul românesc, iară eu, bând un ceai în curtea unor prieteni și așteptând să ies pe mare a doua zi într-o regattă Rotary cu scop caritativ (oricare dintre dvs. poate participa), numai ce-am fost stârnit de un gând: ce-ar fi să propun eu unor cunoscuți să medităm asupra a ceea ce ar fi fost de învățat din ultimii 100 de ani și poate nu am făcut-o?
Așa s-a născut volumul la a cărui lansare vă invit, în numele meu și al onorabililor contributori care semnează alături de mine:


După aventuri de rigoare (cine a editat volume sau măcar a strâns materiale scrise de alții știe la ce mă refer), pe 10 octombrie a.c. am trimis acest volum editurii, iar în următoarele săptămâni fiecare autor a făcut ultimele corecturi pe textul deja machetat. Mulțumiri firești editurii Polirom (sub a cărei siglă onorantă cartea e publicată), editorului Silviu Lupescu pentru implicarea constantă și, totodată, doamnelor/domnișoarelor Ema Stoleriu, Claudia Fitcoschi, Ramona Lupu, Cătălina Stoica - care au lucrat serios în această ultimă lună pentru ca volumul să apară la timp. 

Mulțumesc artiștilor care au propus variante de copertă - și, apropo de coperte, o să vă spun povestea acestora: prima propunere de copertă (1), mi-a plăcut ca machetă, dar avea două detalii care puteau deturna, la o primă vedere, sensul cărții, iar cineva s-ar fi putut gândi că cine știe ce mesaj abscons vrem să sugerăm.
(1)
 A doua propunere (2) era mai mitologică, am înțeles-o ca pe un fel de Atlas care duce țara pe umeri - dar iarăși nu prea rima cu istoriile din carte. 
(2)
După câteva zile de impas, eu am sugerat editurii să punem pe copertă, pur și simplu, harta României, cumva redată artistic - iar cineva de la Polirom (o să aflu cine) a avut apoi această frumoasă idee de a compune harta din bucăți de pâine. 

(3)
A rezultat astfel varianta din foto 3 (dar care era harta din 1940), și, în fine, am cerut refacerea ei după contururile din anul 1918 - rezultând coperta finală. 



Nu încurajez pe nimeni să caute cine știe ce mesaje ascunse ale copertei, pentru că nu există așa ceva. Tot ce cartea vrea să transmită se află în interior, scris clar (sper) de către mine și colaboratori. Ca opinie strict personală, am acceptat ideea hărții făcută din pâine spunându-mi că pâinea este cea despre care lumea modernă spune că nu e bună pentru sănătate, dar în limbajele culturale pâinea rămâne cea mai sfântă dintre bucate ("pâinea nu se aruncă!" - spuneau bunicii noștri). Interesant, nu? Până la urmă, fiecare dintre noi e liber să caute autentica pâine, care-i place mai mult - pentru că ea sigur există.
Dar, mai ales, mulțumesc coautorilor, celor care au răspuns chemării în acest proiect: facebook
dnelor/drelor Cristina DiacCorina DobosMia JingaIov Claudia AnamariaAlina Pavelescu și dnilor Igor CasuPetru Negura, Sergiu Musteață, Gheorghe Onisoru, Bakk Miklós, Dorel Dumitru ChiritescuVictor NeumannLucian Nastasa KovacsMatei Gheboianu,Florin ȘperleaSerban Filip Cioculescu șDodo Niţă! Am fost privilegiat să fiu primul cititor al textelor acestor profesioniști și, cu așa contributori, orice editor se poate considera un om norocos!
Mai mult decât mă așteptam, textele noastre - venite din București, Chișinău, Cluj, Craiova, Suceava, Târgu-Jiu, Timișoara - se completează unul pe altul și spun, din perspective și domenii diferite, părți ale aceleiași povești.

Așadar, cei care veți fi în București în zilele Târgului Gaudeamus, notați-vă în agende ziua de sâmbătă 17 noiembrie, ora 12 - eu si mai mulți coautori vom fi acolo. În lunile următoare vor fi și câteva lansări prin țară și Republica Moldova (sper), detalii la momentul potrivit."






Niciun comentariu: