Peter SÍS
ROBINSON
Ed.Cartea Copiilor / 2018
Traducere Florin BICAN
|
Peter Sís (născut Petr Sís la 11 mai 1949) este ilustrator şi scriitor. Lucrările sale au apărut în Time, Newsweek, Esquire şi The Atlantic Monthly. Pentru "contribuţia sa de durată" al ilustraţiilor destinate copiilor, în 2012 a primit medalia Hans Christian Andersen.
Tatăl său a fost regizor iar mama sa a fost artist
plastician. Ca adolescent a dezvoltat interes pentru cultura occidentală,
poezia lui Allen Ginsberg, părul lung pentru bărbaţi, blugi,
rock-roll - în special muzica Beatles, The Beach Boys şi The Rolling Stones. A fost educat la Liceul de Arte Aplicate, Academia de
Arte Aplicate din Praga şi Colegiul Regal de Artă din Londra, unde a
studiat cu Quentin Blake. După absolvire a început cariera de
regizor. Devine laureat mai târziu al premiului pentru un film animat scurt, Hlavy
, la Festivalul de Film de
la West Berlin din 1980. A călătorit în Statele Unite în
1982 "pentru a crea un film animat bazat pe participarea Cehoslovaciei la Jocurile Olimpice",
care urmau să fie lansate în Los Angeles. Uniunea Sovietică a inițiat
un boicot care include
Cehoslovacia, dar Sís nu se mai întoarce acasă. Rămas în America a primit
azil. În SUA a început să ilustreze şi să scrie cărţi. A revenit ocazional la
producţia de filme, producând reclame pentru Nickelodeon & PBS Kids, plus pantaloni scurţi pentru Sesame Street pe baza cărţii sale Madlenka. A devenit
cetăţean american în 1988. Pe 15 iulie 2014, Sís a fost anunţat în anul 2015 ca
finalist al prestigiosul premiu NSK
Neustadt pentru literatura de copii
(Wikipedia)
Albumul
Robinson i-a fost inspirat lui Peter Sís de impresia resimţită în copilărie
provocată de lectura aventurii personajului din romanul lui Daniel Defoe - Robinson
Crusoe - navigator rătăcit în zona de singurătate a unui tărâm îndepărtat.
Am
constatat că modul ales de autorului albumului lansat la editura Cartea
Copiilor trimite (oarecum) către conceptul bandă desenată. Cu menţiunea că
susţinerea proiectului este materializată într-un mod plasat în afara
canoanelor clasice trasate de şcoala belgiană. Planşele sunt elaborate pe una
sau chiar extinse pe suprafaţa a două pagini. Acestea cuprind doar texte
minimale redactate sub forma gândurilor, exprimate aidoma unor mărturisiri
lapidare emise de micul protagonist. Se observă eludarea baloanelor destinate
înscrisurilor cu dialoguri - procedeu grafic preluat din naraţiunile
beletristice adaptat configuraţiei BD.
Specific este acum letrajul transpus în planşe prin intermediul programelor pe
calculator. Metoda clasică a caligrafierii manuale a textelor a fost
abandonată.
Iese în
evidenţă aspectul albumului de 48 de pagini recent apărut la noi: format uşor
diferit dimensiunilor deja consacrate – anume 260 x 310 mm. Se remarcă prin calitatea realizării ilustraţiilor şi gama subtilă a
culorilor datorată nuanţelor şi redarea texturii. Naraţiunea (poate preţios
numită astfel) sugerează prin subtext şi induce tinerilor cititori atracţia
irezistibilă către aventură, explorare. Familiarizează pe cei care parcurg
subiectul cu apelul la îndemnul de a lua viaţa pe răspundere proprie, prin
cunoaşterea adevăratului eu, afirmarea curajoasă a caracterului lăuntric al
sinelui privit cinstit în oglindă, cât şi recunoscut în faţa prietenilor şi
colegilor. Transformarea puştiului se petrece cu ajutorul modelului propus de
personajul clasic Robinson Crusoe a cărui întruchipare şi-o revendică. Cu
această asumare, povestea promovează opţiunea felului de utilizare din plin a
resursele limitate aflate la îndemâna fiecăruia. Se încurajează viaţa în mediul
natural, tendinţa promovată de modalitatea traiului cu adevărat bio contrapus
mentalităţii jafului ”pirateresc“.
Finalul intenţiilor se regăseşte în dorinţa exprimării în
manieră originală, prin modul reprezentării viziunilor şi expunerea făra teamă
a fanteziei. Această tendinţa poate fi apreciată a fi drept extrem de
importantă în configurarea personalităţii creative a celui care va deveni curând persoană matură. Noua direcţie etalată
se impune ca element al educaţiei şi va determina un posibil diferit mod de
viaţă. Parcursul sugerat poate întruchipa modelul alternativei traseului
îmbrăţişat de tineri.
Îndemnul afişat
de resuscitarea obiceiului lecturii cărţilor de literatura clasică este acelaşi
celuia transmis de iniţiativa a două edituri de la noi. Lansarea sloganelor Descoperă
literatura clasică în imagini (4 volume) şi efortul seriei SUPER EROU (10 volume):
Litera şi HAC ! BD – consolidează intenţia şi nu am făcut decât să
subliniez în textele pe care le-am exprimat în ideile expuse la vremea
respectivă. Ispita este lansată cu
ajutorul benzilor desenate, fenomen deplin capabil să repună pe tapet
notorietatea personajelor cu uriaşă priză. Publicul căruia îi este recomandat
accesul este încă în stadiul formării reflexului de dobândire a lecturii
literaturii potrivită intervalului şcolar primar. Etatea se referă cu precădere
la vârsta cuprinsă între 6 si 10 ani. Instrucţia se impune la vârste potrivită… Stlistic
exprimarea este modernistă, prin linii stilizate şi uneori aplicate registrului
aparent naiv. Zona vizată este cea a exprimării sincere, a mesajului
direct.
Conexiunile mediului
artistic praghez
Întâmplarea face ca soţia mea să aiba rude apropiate în
Praga. Dacă ea a mers în capitala cehă de multe ori, încă de la 6 ani, eu am
ajuns pentru prima oară în 1980. Am fost serios impresionat de ambianta
aşezării şi de conjunctura multitudinii stilistice arhitecturale reprezentată
cu multe exemple, al cărui corespondent autohton denota amplitudine
nesemnificativă. În lista preferinţelor mele ulterioare, Praga se plasează în
echipa selectă a centrelor culturale şi urbane
precum Veneţia, Florenţa,etc. Rudele pe care le-am cunoscut încă din
România erau rezidenţi ai oraşului de aur, parte a unei cetăţi fermecătoare.
Mai mult de atât, unchiul Ian a fost director de conservator şi dirijor, mătuşa
şi cei patru veri făceau parte din familia artistică formată din valoroşi
muzicieni, instrumentişti, mim, regizor de studio de înregistrări muzicale,
actor de teatru. Toţi profund cunoscători ai fenomenelor de la care am reuşit
sa acumulez o sumedenie de informaţii de căpătâi. Am adunat în Praga jumătate
de an de timp petrecut în muzee, cinematografe, expoziţii case memoriale,
monumente de arhitectură, catedrale, biserici, bazilici, palate, instituţii,
turnuri, bastioane, trasee celebre, obiective istorice, locaţii culturale, şi
am avut acces la biblioteca bine selectată a familiei de acolo. Ca să nu spun
ca am avut mereu ghid competent în plimbările prin cele mai puţin cunoscute şi
vizitate cotloane ale oraşului, împrejurimi, acces nelimitat in zonele
străbătute de turişti, drumul regelui cu faimosul pod Carol. Memorabila a fost
pătrunderea în taverna berăriei U Fleku, locul in care bravul soldat Švejk îşi
potolea setea cu halbe pline până la semn bere neagră de excelentă calitate.
Aici am realizat amploarea suportul renumelui european al
lui Alfons Mucha - originar din Cehia şi am conştientizat aportul adus de
acesta la afirmarea curentului Art Nouveau şi a decorativismului. Alături de
Paul Cézanne, Claude Monet şi Henri Matisse a înţeles necesitatea fundamentării
picturii prin acceptarea adevărului impus prin reprezentarea realităţii
figurative tridimensionale pe suprafaţa în două coordonate a pânzei. Conceptul
avea să determine schimbări spectaculoase în pictură şi în arte. Recunoaştem
şocul provocat de revoluţia impresionistă considerat vizibil din 1880.
Urmarea ofertei întâlnite acolo am fost pasionat o vreme de
colecţionarea de postere de artă, fapt care a încetat odată cu constatarea
dificultăţii în privinţa găsirii spaţiului şi a condiţiilor de stocare pentru
exemplarele adunate. Decizia de renunţare a fost aproape. Interesul a
continuat, menţinut de abonamentul la revista Projekt. Un timp am desenat
postere comandate de diverşi beneficiari din instituţii.
Alfons
Maria Mucha se naşte pe 24 iulie 1860 şi decedează la Praga în 1939. În ciuda talentului timpuriu
dovedit nu îndrăzneşte să creadă în posibilitatea de a-şi va îndeplini visul.
În una dintre vacanţe întâlneşte din întâmplare un ultim reprezentant al
bicturii sacrale baroce – bătrânul maestru Umlauf, ale cărui opere îl
impresioneză. Cu toate eforturile şi a meritelor calităţilor nu este primit la
studiile Academiei din Praga, motiv pentru care sfârşeşte prin a accepta oferta
găsită într-un anunţ pentru a lucra drept pictor de decoruri de teatru. În acest fel ajunge să devină
elevul vienezului Hans Makart, cu care se reîntâlneşte în Moravia unde îi sunt
încredinţate lucrările unor castele.Este solicitat pentru decoraţii la un castel
familial din Tyrol şi apoi la Munchen,
unde îşi face studiile de specialitate, pentru ca mai târziu să aleagă Paris
pentru a practica independent ca grafist şi ilustrator. Devine apropiat cu
Sérusier, Maurice Denis, Strindberg şi Paul Gauguin. Realizează afişe cu Sarah
Bernhardt. Ajuns celebru şi foarte căutat după 1985 obţine recunoaşterea
valorii sale prin obşineea Legiunii de onoare. Pune bazele propriei şcoli.
Realizează portrete, postere, vitralii, decoraţii arhitecturale, desene de
bilete de bancă, grafică pentru timbre poştale, afişe comerciale, 36 de
tablouri monumentale simbolice pentru Epopeea slavilor, din care nu finalizează
decât 20.
Unul dintre graficienii recomandaţi cu căldură în Praga -
artistul Adolf Born este considerat deschizător de drumuri, realizator de
desene umoristice, filme de animaţie, gravuri şi litografii, ilustrator de
carti, autor de benzi desenate şi obiecte 3D.
Am selectat cîteva aprecieri preluate din Wikipedia:
Adolf Born (12 iunie 1930 - 22 mai
2016) / pictor, ilustrator, caricaturist şi regizor. Pentru contribuţia îndelungată
ca ilustrator pentru copii, Born a fost finalist al premiului bienal, internațional
Hans Christian Andersen în 2008. Diferitele
sale recompense şi distincţii internaţionale includ, de asemenea, Grand Prix la Salonul Internațional
de Desene animate din Montreal şi Knight din Ordinul Artelor şi Literelor din Franţa. Născut
în orașul
České Velenice pe latura Boemă a graniţei sudice cu Austria, se mută la Praga cu familia sa în 1935. A primit educaţie artistică
vizuală între 1949 și
1955 la
Scoala de Arte
Aplicate din Praga, în cadrul Departamentului de Caricatură și
Desenul ziarelor.Începând cu anii 1960, lucrările sale au fost expuse în
întreaga lume. În 1966, în colaborează cu Gene Deitch. Born a animat prima adaptare a unei opere
de JRR Tolkien
- The Hobbit! Iniţial mai bine cunoscut
publicului ca şi caricaturist publicat în reviste, cenzura l-a determinat, din
1973, să se concentreze mai mult pe ilustraţii de animaţie şi cărţi. În 1974,
Born a fost declarat cartoonist al anului la Montreal şi a câştigat Palma d'Oro la
Festivalul Internațional
de Humor din Bordighera, Italia. Una dintre formele pe care le-a
specializat a fost " ex libris ", pentru care de obicei folosea
litografia color. A organizat peste 100 de expoziţii, a ilustrat sute de cărţi
şi a proiectat multe proiecte de teatru, senografii şi costume.
L-am cunoscut pe Adolf Born prin desenele din revista Dikobraz
(porc spinos), echivalentul la noi a publicaţiei de umor Urzica. În revistele
pentru copii lansează stripuri excelent desenate. Televiziunea din Cehoslovacia
difuza des în acea vreme desenele sale
animate. La Sokolov, o
localitate lângă Praga, am admirat o expoziţie cu litografiile sale, prin
amabilitatea unei supraveghetoare care a admis prelungirea limitei de
deschidere a vizitei, un semn de înţelegere a admiraţiei pe care o arătam
praghezului. Parcursul expoziţional era ultra-inspirat reunit sub numele BORNOGRAFII
! Una dintre verişoarele soţiei mi-a făcut cadou o litografie serie limitată
semnată A.Born, format 650x900 mm, pe care din, păcate, necunoscător, am
caşerat-o pe un carton care în timp s-a sfărâmat … În 2006 am vizitat a
expoziţie la extremitatea căii spre
Piaţa Turnului Pulberăriei a Podului Carol, spaţiu unde a expus împreună cu
Paul Flora.
Format în matricea culturală a mediului praghez, se observă
fără dificultate traseul asemănător a lui Peter Sís. Între cei doi se remarcă
elemente paralele care îndreptăţesc stabilirea unei corespondenţe evidente. În
afara afinităţilor către zone comune surprinzător suprapuse, se remarcă o
identitate de universuri de exprimare. Deşi formaţi în acelaşi univers, cei doi
artişti se diferenţiază prin particularităţi care le configurează
personalitatea. Adolf Born probează detalii meticuloase şi apetenţa pentru
alegorie, personaje mitologice, simboluri, recursul la bestiar …
Lumea în care amândoi s-au format transpare în final, aşa
cum era firesc să se întâmple odată şi odată. Este posibilă o descendenţă a
formării pornită din aceeaşi şcoală, determinată de elemente care stau la
temeiul celor doi artişti.
Este cât se poate
de plauzibilă supoziţia ca traseul celor doi să se fi intersectat din punct de
vedere artistic iar consecinţele să fi devenit vizibile.
Tot discursul susţinut este mai degrabă adresat părinţilor, să le determine decizia de a achiziţiona copiilor o carte pentru nivelul
lor, cu şanse importante să le modeleze viitorul.
arh. Mati BOTEZATU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu