luni, 26 noiembrie 2018

Peter Sís: Un altfel de Robinson






Peter SÍS
ROBINSON
Ed.Cartea Copiilor / 2018
Traducere Florin BICAN




Peter Sís (născut Petr Sís la 11 mai 1949) este ilustrator şi scriitor. Lucrările sale au apărut în Time, Newsweek, Esquire şi The Atlantic Monthly. Pentru "contribuţia sa de durată" al ilustraţiilor destinate copiilor, în 2012 a primit medalia Hans Christian Andersen.
Tatăl său a fost regizor iar mama sa a fost artist plastician. Ca adolescent a dezvoltat interes pentru cultura occidentală, poezia lui Allen Ginsberg, părul lung pentru bărbaţi, blugi, rock-roll - în special muzica Beatles, The Beach Boys şi The Rolling Stones. A fost educat la Liceul de Arte Aplicate, Academia de Arte Aplicate din Praga şi Colegiul Regal de Artă din Londra, unde a studiat cu Quentin Blake. După absolvire a început cariera de regizor. Devine laureat mai târziu al premiului pentru un film animat scurt, Hlavy , la Festivalul de Film de la West Berlin din 1980. A călătorit în Statele Unite în 1982 "pentru a crea un film animat bazat pe participarea Cehoslovaciei la Jocurile Olimpice", care urmau să fie lansate în Los Angeles. Uniunea Sovietică a inițiat un boicot care include Cehoslovacia, dar Sís nu se mai întoarce acasă. Rămas în America a primit azil. În SUA a început să ilustreze şi să scrie cărţi. A revenit ocazional la producţia de filme, producând reclame pentru Nickelodeon & PBS Kids, plus pantaloni scurţi pentru Sesame Street pe baza cărţii sale Madlenka. A devenit cetăţean american în 1988. Pe 15 iulie 2014, Sís a fost anunţat în anul 2015 ca finalist al prestigiosul premiu NSK Neustadt pentru literatura de copii
(Wikipedia)

Albumul Robinson i-a fost inspirat lui Peter Sís de impresia resimţită în copilărie provocată de lectura aventurii personajului din romanul lui Daniel Defoe - Robinson Crusoe - navigator rătăcit în zona de singurătate a unui tărâm îndepărtat.  
Am constatat că modul ales de autorului albumului lansat la editura Cartea Copiilor trimite (oarecum) către conceptul bandă desenată. Cu menţiunea că susţinerea proiectului este materializată într-un mod plasat în afara canoanelor clasice trasate de şcoala belgiană. Planşele sunt elaborate pe una sau chiar extinse pe suprafaţa a două pagini. Acestea cuprind doar texte minimale redactate sub forma gândurilor, exprimate aidoma unor mărturisiri lapidare emise de micul protagonist. Se observă eludarea baloanelor destinate înscrisurilor cu dialoguri - procedeu grafic preluat din naraţiunile beletristice  adaptat configuraţiei BD. Specific este acum letrajul transpus în planşe prin intermediul programelor pe calculator. Metoda clasică a caligrafierii manuale a textelor a fost abandonată.



 Iese în evidenţă aspectul albumului de 48 de pagini recent apărut la noi: format uşor diferit dimensiunilor deja consacrate – anume 260 x 310 mm. Se remarcă prin calitatea  realizării ilustraţiilor şi gama subtilă a culorilor datorată nuanţelor şi redarea texturii. Naraţiunea (poate preţios numită astfel) sugerează prin subtext şi induce tinerilor cititori atracţia irezistibilă către aventură, explorare. Familiarizează pe cei care parcurg subiectul cu apelul la îndemnul de a lua viaţa pe răspundere proprie, prin cunoaşterea adevăratului eu, afirmarea curajoasă a caracterului lăuntric al sinelui privit cinstit în oglindă, cât şi recunoscut în faţa prietenilor şi colegilor. Transformarea puştiului se petrece cu ajutorul modelului propus de personajul clasic Robinson Crusoe a cărui întruchipare şi-o revendică. Cu această asumare, povestea promovează opţiunea felului de utilizare din plin a resursele limitate aflate la îndemâna fiecăruia. Se încurajează viaţa în mediul natural, tendinţa promovată de modalitatea traiului cu adevărat bio contrapus mentalităţii jafului ”pirateresc“.


Finalul intenţiilor se regăseşte în dorinţa exprimării în manieră originală, prin modul reprezentării viziunilor şi expunerea făra teamă a fanteziei. Această tendinţa poate fi apreciată a fi drept extrem de importantă în configurarea personalităţii creative a celui care va deveni  curând persoană matură. Noua direcţie etalată se impune ca element al educaţiei şi va determina un posibil diferit mod de viaţă. Parcursul sugerat poate întruchipa modelul alternativei traseului îmbrăţişat de tineri.  
Îndemnul afişat de resuscitarea obiceiului lecturii cărţilor de literatura clasică este acelaşi celuia transmis de iniţiativa a două edituri de la noi. Lansarea sloganelor Descoperă literatura clasică în imagini (4 volume) şi efortul seriei SUPER EROU (10 volume): Litera şi HAC ! BD – consolidează intenţia şi nu am făcut decât să subliniez în textele pe care le-am exprimat în ideile expuse la vremea respectivă.  Ispita este lansată cu ajutorul benzilor desenate, fenomen deplin capabil să repună pe tapet notorietatea personajelor cu uriaşă priză. Publicul căruia îi este recomandat accesul este încă în stadiul formării reflexului de dobândire a lecturii literaturii potrivită intervalului şcolar primar. Etatea se referă cu precădere la vârsta cuprinsă între 6 si 10 ani. Instrucţia se impune la vârste potrivită…  Stlistic exprimarea este modernistă, prin linii stilizate şi uneori aplicate registrului aparent naiv. Zona vizată este cea a exprimării sincere, a mesajului direct. 

Conexiunile  mediului artistic praghez
Întâmplarea face ca soţia mea să aiba rude apropiate în Praga. Dacă ea a mers în capitala cehă de multe ori, încă de la 6 ani, eu am ajuns pentru prima oară în 1980. Am fost serios impresionat de ambianta aşezării şi de conjunctura multitudinii stilistice arhitecturale reprezentată cu multe exemple, al cărui corespondent autohton denota amplitudine nesemnificativă. În lista preferinţelor mele ulterioare, Praga se plasează în echipa selectă a centrelor culturale şi urbane  precum Veneţia, Florenţa,etc. Rudele pe care le-am cunoscut încă din România erau rezidenţi ai oraşului de aur, parte a unei cetăţi fermecătoare. Mai mult de atât, unchiul Ian a fost director de conservator şi dirijor, mătuşa şi cei patru veri făceau parte din familia artistică formată din valoroşi muzicieni, instrumentişti, mim, regizor de studio de înregistrări muzicale, actor de teatru. Toţi profund cunoscători ai fenomenelor de la care am reuşit sa acumulez o sumedenie de informaţii de căpătâi. Am adunat în Praga jumătate de an de timp petrecut în muzee, cinematografe, expoziţii case memoriale, monumente de arhitectură, catedrale, biserici, bazilici, palate, instituţii, turnuri, bastioane, trasee celebre, obiective istorice, locaţii culturale, şi am avut acces la biblioteca bine selectată a familiei de acolo. Ca să nu spun ca am avut mereu ghid competent în plimbările prin cele mai puţin cunoscute şi vizitate cotloane ale oraşului, împrejurimi, acces nelimitat in zonele străbătute de turişti, drumul regelui cu faimosul pod Carol. Memorabila a fost pătrunderea în taverna berăriei U Fleku, locul in care bravul soldat Švejk îşi potolea setea cu halbe pline până la semn bere neagră de excelentă calitate.
Aici am realizat amploarea suportul renumelui european al lui Alfons Mucha - originar din Cehia şi am conştientizat aportul adus de acesta la afirmarea curentului Art Nouveau şi a decorativismului. Alături de Paul Cézanne, Claude Monet şi Henri Matisse a înţeles necesitatea fundamentării picturii prin acceptarea adevărului impus prin reprezentarea realităţii figurative tridimensionale pe suprafaţa în două coordonate a pânzei. Conceptul avea să determine schimbări spectaculoase în pictură şi în arte. Recunoaştem şocul provocat de revoluţia impresionistă considerat vizibil din 1880.
 Urmarea ofertei întâlnite acolo am fost pasionat o vreme de colecţionarea de postere de artă, fapt care a încetat odată cu constatarea dificultăţii în privinţa găsirii spaţiului şi a condiţiilor de stocare pentru exemplarele adunate. Decizia de renunţare a fost aproape. Interesul a continuat, menţinut de abonamentul la revista Projekt. Un timp am desenat postere comandate de diverşi beneficiari din instituţii. 


Alfons Maria Mucha se naşte pe 24 iulie 1860 şi decedează la Praga în 1939. În ciuda talentului timpuriu dovedit nu îndrăzneşte să creadă în posibilitatea de a-şi va îndeplini visul. În una dintre vacanţe întâlneşte din întâmplare un ultim reprezentant al bicturii sacrale baroce – bătrânul maestru Umlauf, ale cărui opere îl impresioneză. Cu toate eforturile şi a meritelor calităţilor nu este primit la studiile Academiei din Praga, motiv pentru care sfârşeşte prin a accepta oferta găsită într-un anunţ pentru a lucra drept pictor de decoruri  de teatru. În acest fel ajunge să devină elevul vienezului Hans Makart, cu care se reîntâlneşte în Moravia unde îi sunt încredinţate lucrările unor castele.Este solicitat pentru decoraţii la un castel familial din Tyrol şi apoi la Munchen, unde îşi face studiile de specialitate, pentru ca mai târziu să aleagă Paris pentru a practica independent ca grafist şi ilustrator. Devine apropiat cu Sérusier, Maurice Denis, Strindberg şi Paul Gauguin. Realizează afişe cu Sarah Bernhardt. Ajuns celebru şi foarte căutat după 1985 obţine recunoaşterea valorii sale prin obşineea Legiunii de onoare. Pune bazele propriei şcoli. Realizează portrete, postere, vitralii, decoraţii arhitecturale, desene de bilete de bancă, grafică pentru timbre poştale, afişe comerciale, 36 de tablouri monumentale simbolice pentru Epopeea slavilor, din care nu finalizează decât 20.    
           
Unul dintre graficienii recomandaţi cu căldură în Praga - artistul Adolf Born este considerat deschizător de drumuri, realizator de desene umoristice, filme de animaţie, gravuri şi litografii, ilustrator de carti, autor de benzi desenate şi obiecte 3D.
Am selectat cîteva aprecieri preluate din Wikipedia:
Adolf Born (12 iunie 1930 - 22 mai 2016)  / pictor, ilustrator, caricaturist şi regizor. Pentru contribuţia îndelungată ca ilustrator pentru copii, Born a fost finalist al premiului bienal, internațional Hans Christian Andersen în 2008. Diferitele sale recompense şi distincţii internaţionale includ, de asemenea, Grand Prix la Salonul Internațional de Desene animate din Montreal şi Knight din Ordinul Artelor şi Literelor din Franţa. Născut în orașul České Velenice pe latura Boemă a graniţei sudice cu Austria, se mută la Praga cu familia sa în 1935. A primit educaţie artistică vizuală între 1949 și 1955 la Scoala de Arte Aplicate din Praga, în cadrul Departamentului de Caricatură și Desenul ziarelor.Începând cu anii 1960, lucrările sale au fost expuse în întreaga lume. În 1966, în colaborează cu Gene Deitch. Born a animat prima adaptare a unei opere de JRR Tolkien  - The Hobbit! Iniţial mai bine cunoscut publicului ca şi caricaturist publicat în reviste, cenzura l-a determinat, din 1973, să se concentreze mai mult pe ilustraţii de animaţie şi cărţi. În 1974, Born a fost declarat cartoonist al anului la Montreal şi a câştigat Palma d'Oro la Festivalul Internațional de Humor din Bordighera, Italia. Una dintre formele pe care le-a specializat a fost " ex libris ", pentru care de obicei folosea litografia color. A organizat peste 100 de expoziţii, a ilustrat sute de cărţi şi a proiectat multe proiecte de teatru, senografii şi  costume.

L-am cunoscut pe Adolf Born prin desenele din revista Dikobraz (porc spinos), echivalentul la noi a publicaţiei de umor Urzica. În revistele pentru copii lansează stripuri excelent desenate. Televiziunea din Cehoslovacia difuza des în acea vreme  desenele sale animate. La Sokolov, o localitate lângă Praga, am admirat o expoziţie cu litografiile sale, prin amabilitatea unei supraveghetoare care a admis prelungirea limitei de deschidere a vizitei, un semn de înţelegere a admiraţiei pe care o arătam praghezului. Parcursul expoziţional era ultra-inspirat reunit sub numele BORNOGRAFII ! Una dintre verişoarele soţiei mi-a făcut cadou o litografie serie limitată semnată A.Born, format 650x900 mm, pe care din, păcate, necunoscător, am caşerat-o pe un carton care în timp s-a sfărâmat … În 2006 am vizitat a expoziţie  la extremitatea căii spre Piaţa Turnului Pulberăriei a Podului Carol, spaţiu unde a expus împreună cu Paul Flora.     
Format în matricea culturală a mediului praghez, se observă fără dificultate traseul asemănător a lui Peter Sís. Între cei doi se remarcă elemente paralele care îndreptăţesc stabilirea unei corespondenţe evidente. În afara afinităţilor către zone comune surprinzător suprapuse, se remarcă o identitate de universuri de exprimare. Deşi formaţi în acelaşi univers, cei doi artişti se diferenţiază prin particularităţi care le configurează personalitatea. Adolf Born probează detalii meticuloase şi apetenţa pentru alegorie, personaje mitologice, simboluri, recursul la bestiar …

Lumea în care amândoi s-au format transpare în final, aşa cum era firesc să se întâmple odată şi odată. Este posibilă o descendenţă a formării pornită din aceeaşi şcoală, determinată de elemente care stau la temeiul celor doi artişti.

 Este cât se poate de plauzibilă supoziţia ca traseul celor doi să se fi intersectat din punct de vedere artistic iar consecinţele să fi devenit vizibile.
Tot discursul susţinut este mai degrabă adresat părinţilor, să le determine decizia de a achiziţiona copiilor o carte pentru nivelul lor, cu şanse importante să le modeleze viitorul.    


                                                               arh. Mati BOTEZATU



Niciun comentariu: