luni, 12 noiembrie 2018

Adrian Cioroianu: “Pasionații înving, întotdeauna!”


        
  „Cu ceva ani în urmă, deschizând o revistă de istorie publicată în Franța, dar care se distribuie şi la București ("Guerres et Histoire" e numele ei), numai ce văd câteva ilustraţii care-mi sugerau ceva familiar. Mă uit bine la caseta tehnică și văd că autorul/desenatorul era român, Radu Oltean pe numele lui (nu, nu știu dacă e oltean, nu cred să aibă chiar toate calităţile din lume 😀), un amic de-al meu a cărui creaţie o urmăresc de ani buni.
Recent, artistul a publicat - în stilu-i realist, propriu tuturor lucrărilor sale - un volum pe care nu încetez să-l admir și la care, în ultimele săptămâni, m-am întors de câteva ori: „Art Historia”.
Nec plus ultra, în viziunea mea mai clasică, ar fi un manual de istorie ilustrat de Radu Oltean - cred că nu ar exista atunci copil care să nu se îndrăgostească de disciplina numită Istorie.
O spun ca unul care (am mai povestit-o de câteva ori) am ajuns student la Istorie în primul rând pentru că, pe la vârsta de 3 ani, am văzut niște desene cu Hanibal trecând Alpii, cu elefanți, în revista "Magazin Istoric" pe care o citea bunicul meu patern.
Pe o piață editorială mai dinamică, Radu Oltean ar fi asaltat de oferte din țară - și nu din exterior, cum sunt majoritatea ilustrațiilor din acest volum recent apărut.



 Uitați-vă la coperta volumului și, dintr-o dată, războaiele daco-romane vi se vor părea mai clare. Sau priviți la acest Alexandru Macedon care taie nodul gordian- o imagine face chiar cât pagini de cuvinte:


Radu Oltean își face bine treaba pentru că e un pasionat. El investește ore și zile în documentare, ceea ce face ca acest album să fie nu un volum de ilustrații, ci o carte de istorie cu 2/3 text și doar o treime ilustrații - foarte bune! O carte pentru oamenii inteligenți, de toate vârstele.






Bucuros că am printre amicii mei astfel de oameni pasionați și creativi, nu mă sfiesc să-i recomand cartea - și totodată să recomand, amical, editurilor care se respectă din România: dacă vreți ilustrație la superlativ, iată că se poate!”

Adrian Cioroianu

Niciun comentariu: