Articol de Mati BOTEZATU
Contactul cu fenomenul „benzi
desenate” produce surpriza descoperirii produsă de amplitudinea
adeziunii publicului. Constatarea devine vizibil susţinută prin expansiunea tirajelor,
prezenţa masivă a nenumăratelor albume în librării, în bibliotecile personale. Cererea
produselor în discuţie atinge cote impresionante. Solicitarea devine însemnată
ca urmare a pasiunii resimţite, printre altele, multiplicării neîncetate a modalităţilor
de expresie impuse de particularitatea acestui domeniu de manifestare artistică.
Prin urmare, popularitatea progresivă a domeniului este deja greu de ignorat şi
solicită studiul şi clarificarea componentelor.
Noua exprimare mereu
îmbogăţită resimte multiple abordări şi diversificarea experimentelor. Succesul
probat rezultă prin reuniunea participării în proporţii diferenţiate a două ramuri
artistice pozate în conexiune organică: literatura şi reprezentarea naraţiunii
prin mijloace grafic-picturale. Rezultatul “împreunării“
devine actul de naştere al unei noi entităţi, diferită de caracteristicile
partiţiilor componente. Direcţiile
sesizate urmează vectorii impuşi de autori: scenarişti şi
desenatori. Conjugarea eforturilor provenite de la artişti materializează un
produs structural inedit. Participarea creativă se extinde prin trimiteri
extrase şi din alte contribuţii colaterale: teatru, cinematografie, desene animate,
ilustraţii de carte, redarea cadrului arhitectural, etc.
Înteresul pentru sfera manifestărilor
denumite în mod generic « benzi desenate » deţine o
pondere diferită a prezenţei resimţită în diversele teritorii culturale
răspândite pe suprafaţa culturală a planetei. Aria contribuţiilor atrase
stabilesc consistenţa, amploarea şi multitudinea formelor alese.
Lărgirea spaţiului de interes explică
motivul exercitării manifestărilor diferenţiate de abordare stilistică
provenite din mai toate zonele geografice. Rezultatele activităţii depuse sunt
recunoscute în denumiri asimilate, cantonate în formule de sine-stătătoare: BD
– bande dessinée, prezentă cu precădere în spaţiul francofon; comics, termen folosit de publicul anglo-saxon (gag-cartoon,
ghost, girl strip, graphic novel, heroic–fantasy, kid strip); fumetto,
nominalizare particulară, care defineşte genul publicat în
Italia, (fumetto nero – desemnează subgenul respectiv), manga
- denumire legată de produsele specifice realizate în Japonia, etc.
Scenariile, iniţiatoare ale
efortului demersului, abordează întreg spectrul de genuri literare. Maniera
stilistică practicată în desene transpuse prin succesiunea secvenţelor
naraţiunii sunt suprapuse gamei principalelor curente picturale regăsite în
reprezentările realităţii vizibile. Autorii dedicaţi genului operează cu
elemente existente, extrase din fondul de lucru al artelor respective. Istoric
vorbind, produsul rezultat nu întruneşte (în primele tentative) nivelul estetic
al identificării depline cu arta. Meritul incontestabil este că se produce, în
prima etapă, familiarizarea persoanelor atrase. Formarea are loc prin simplul contact, accesul
direct permiţând asimilarea limbajului şi studiul empiric al «mecanismelor»
gândirii artistice. Aceste elemente primordiale participă de la
început în componenţa operelor celei de a noua arte. Demarajul procesului
marchează iniţierea unui prim pas ambiţios.
Mijlocul secolului XX devine
reper decisiv al parcursului istoriei naraţiunilor ilustrate. Stadiul precizat
devine punctul de acceptare al statutului de artă acordat noii exprimării. B.D.-ul
depăşeşte scopul iniţial: acela de divertisment - destinat copiilor. Momentul
evocat stabileşte translaţia publicului ţintă, până atunci identificat în
segmentul adolescent. Mutaţia survenită orientează parte a producţiei spre un
public format din tineri şi persoane
adulte. Noua adresă este re-poziţionată către nivelul de
înţelegere corespunzător persoanelor mature. Comunicarea între autor - receptor
impune ambelor părţi un nivel cultural ridicat. Competenţa presupusă se
dovedeşte condiţie necesară susţinerii dialogului.
Tot mai accentuata înfluenţă
reciprocă între noua modalitate de redare a realităţii şi artele clasice dezvoltă
direcţii nebănuite. Important de semnalat este ca unele dintre manifestările
cultului legat de limbajul imaginilor succesive corespunzătoare naraţiunii au
promovat capodopere. Pe măsura diversităţii publicului, devenit tot mai
sofisticat, produsele de vârf ale fenomenului au contribuit la consolidarea
renumelui multora dintre autori, desenatori şi scenarişti, conferind nivelul
excepţional al produselor elaborate.
Prezentul
text (rescris) este extras din capitolul cărţii
aflată în pregătire “ABC…BD /
benzile desenate: vocaţie educativă şi iniţiere în arte”. Sub pretextul incitant al
divertismentului presupus de acest vast domeniu sunt strecuraţi deliberat, disimulat termeni artistici. Se induce
familiarizarea timpurie a privitorilor-cititori cu lumea artelor. Subliminar sunt inserate elemente de critică, teoretice, etc.
Se operează cu noţiuni provenite din structurile limbajului artistic transpuse cu
tenacitate domeniului cunoscut drept arta benzii desenate.
Colecţionarii acestor produse ordonează clasificarea
albumelor după preferinţe îndelung verificate, aidoma oricărui bibliofil,
stabilind propria ierarhie a operelor păstrate în preajmă. Un
astfel de clasament afectiv prefigurează o posibilă confruntare a antologiilor imaginative
compuse de pasionaţi. Scopul este al mărturisirii criteriilor care au dus la stabilirea
deciziei de selecţie a albumelor selectate în bibliotecă. Se realizează, în cel
mai direct mod, posibilitatea pătrunderii universului bazat pe aprecierile
fiecăruia şi al gradului de intercompatibilitate cu semenii pătimaşi. Printr-un
proces analitic, mai superficial sau mai profund, se stabilesc argumentele
asupra opţiunii. În momentul (primei) întâlniri, amatorii benzilor desenate
iniţiază un şir de întrebări curioase, reciproce, care constau în tatonări
privind destăinuirea afinităţilor. Dezvăluirea unui astfel de top +25,
edificat după reguli nu neaparat strict critice, fără pretenţii de
absolutizare, lasă posibilitatea reaşezării listelor, primenirirea neîncetată.
Deschiderea arătată sugerează interacţiune şi intervenţii prin dialog.
Bineînteles, formularea
propriei liste de preferinţe devine o destăinuire adresată celor care relaţionează,
în spiritul atitudinii dobândite în urma anilor petrecuţi la parcurgerea multor albume şi serii. Nu este o înşiruire întocmită aidoma
unui clasament sportiv, ci mai degrabă o mărturisire către amicii supuşi
aceleaşi preocupări. Sinteza este realizată după criterii personale,
considerente în care, uneori, nu predomină stricteţea argumentelor critice, cât
invocarea afectivă. Stabilirea ordonării aritmetice a succesiunii
nu devine literă de lege. Este o rănduire conjuncturală a afinităţilor
alăturate nominalizări de titluri şi nume ale autorilor percepuţi în răstimpuri
(ani şi decenii). Poziţia obiectului analizat este supusă aşteptărilor
orizontului aperceptiv. Ierarhia întruchipată este deschisă şi mereu poate suporta
intervenţii neplanificate, intrărea unor albume, ieşirea altora. Lista poate
oricând fi lărgită la un număr sporit de prezenţe, din moment ce noile apariţii
editoriale au devenit tot mai numeroase, iar calitatea creaţiei suportă includerea
la nivelul de antologie.
Banda desenată se dovedeşte a fi, ca
intreaga mişcare artistică, o mişcare spirituală vie, în continuă mişcare şi
transformare.
Tentativa ierarhizării după
criteriul preferenţial al producţiilor BD denotă însemnătatea conferită în urma
supunerii operelor propriului proces
analitic. În primul rând, procedeul folosit iniţiază utilizarea primelor
criterii de judecată asupra performanţelor cuprinse în
produsele parcurse. Mecanismele creaţiei sunt supuse clarificării, apoi clasifică
afinităţile referitoare calităţilor şi stilului adoptat de creatori. Prin
urmare, se poate identifica aportul trăsăturilor stlistice ale autorului, alăturate
identificării altor particularităţi. Mai mult decât atât, avem de a face
cu tentativa incipientă de formulare a
unui limbaj şi angajarea argumentelor aparţinând criticii de artă în ordonarea
componentelor privitoare aportului creativ. Aprecierile pot viza ambele
componente ale operei compuse din reuniunea literaturii cu artele vizuale. Aprecierile
pot fi extinse şi aplicate altor elemente ale colaborării autorilor la
realizarea produsului BD: coloristică, letraj, paginare, compoziţia paginii,
cadraj, etc. Procedeul ales încurajează percepţia individuală asupra operelor
asimilate prin sustinerea argumente proprii şi verifică justeţea judecăţii
lansate. Sunt emise formulări în privinţa descifrării atitudinii autorului
legată de adoptarea parcursului personal comparat cu stilul altor artişti.
Analizele lansate realizează comparaţii între subiectele narate şi maniera
grafică îmbrăţişată. Se stabilesc precursori şi întâietăţi,
în final se descifează sinuozitatea traseului evolutiv. Tentativa pune bazele modului
de gândire, clarifică atitudinea
timpurie a privitorului aşezat în faţa creatiei artistice, limpezeşte formularea criteriilor celui care parcurge
produsul prin formularea atitudinii personale asociată perceptelor teoretice
aflate în circulaţie. Încă odată, avem motive de apreciere a rolul educativ şi
deopotrivă de iniţiere declansat prin reflexul poziţiei susţinute în urma
contactului dintre benzile desenate şi tinerii pasionaţi, vocaţie căreia îi
rămânem îndatoraţi prin efectele pe care le induce în relaţia demarată şi susţinută
între spectatori şi artele clasice. Reflexiile asupra încărcăturii înglobate în
banda desenată devin un exerciţiu primar. Atitudinea asupra ierarhizării a operelor
artistice stabileşte criteriul de lucru incipient al mecanismelor care
guvernează. Pretenţioasa operaţie are caracter selectiv şi este aplicată unui imens
fond existent de 227.000 albume, în care sunt identificate peste 43.000
serii.
În contextul datelor relatate, se impune semnalarea
recentului şi important eveniment editorial în spaţiul autohton:
Procesul
analitic este insuficient fără identificarea decisivă a argumentelor folosite în
sprijinul afirmaţiilor expuse.
În
primul rând, suntem surprinşi să constatăm ca ne găsim în faţa unui album
neconvenţional de bandă desenată. Produsul este realizat fără înserarea niciunui cuvânt plasat în filactere! În ciuda
performanţe atipice, unice, albumul a reuşit meritul încredibil să obtină premiul
Victor Hugo pentru literatură.
Avem dovada unei consacrări oficiale. Originalitatea
merge mai departe, în mod cu neaşteptat pentru astfel de produse. În planşe nu
găsim plasate interjecţii, transcrieri onomatopeice, exclamaţii, linii de
viteză … Altă performanţă este stabilită prin stăruinţa în realizarea de căsuţe
grafice distincte. Găsim înserate 984 de desene succesive care marchează firul narativ. Realizarea discursului denotă o
înşiruire a calităţilor excepţionale de comunicare vizuală-nonverbală, calitate in care opera excelează.
Produsul australianului Shaun
TAN a avut prima apariţie în 2006, la Lothian Books , Australia. În Franţa,
prin editura Dargaud (ianuarie 2008), albumul apare sub titlul “Là où vont
nos pères”, 116 planşe.
Shaun Tan (n.1974), a crescut la nord
de Perth, Australia. În
şcoală devine repede cunoscut drept „bun desenator”. Devine diplomat al Université
Western Australia, cu specializări în Beaux-arts şi Literatura engleză. Se
orientează către cărţile ilustrate pentru tineri. Apoi lucrează pentru studiourile cinematografiece pentru desene
animate Blue Sky (Epoca Glaciară) şi Pixar (Toy Story, Nemo, Cars, etc.) - informaţii BD Net
Succesiunea din parcursul
poveştirii este structurată în maniera cinematografică. Elemente grafice sunt înserate
prin includerea secvenţelor extrase asemănătoare modului de prezentare preluat din
stilul grafic al desenelor prezente în publicaţiile destinate pentru copii şi
tineret. Albumul se aseamănă manierei de realizare a ilustraţiilor aplictă unui
text nescris. Bineînţeles, modul de elaborare al acestora denotă originalitate,
un standard apreciabil de reuşită. Analogia cu filmul mut şi desenele animate
este pregnantă, pe deplin acoperită, datorată practicii profesioinale deja intreprinsă. Autorul aruncă o
privire înapoi peste umăr, consecinţă a reflexelor exercitate încă din primii
ani de profesionalism. Rezultatul devine în mare parte asimilat concepţiei
prestabilită în cinematografie. Se distinge o nestăvilită tendinţă novatoare a
fenomenului bandă desenată. Abordarea aleasă nu face decât să aducă prospeţime
exprimării preluată din cea de a şaptea artă. Remarcabila devine renunţarea la
maniera clasică de aplicarea a colorilor pe suprafeţele din conturul obiectelor
şi al personajelor din cadre. Procedeul face tradiţională maniera epocii benzii
desenate, schiţe umoristice şi ilustraţii prin clasica linia clară. Totodată se produce
mutaţia stilului de reprezentare prin adoptarea manierei actualizată zilelor
prezente. Se apelează la colorizarea în tonuri sepia, tehnica decisiv detaşată
de procedeul aplicării culorilor tradiţionale sau, cu atât mai mult, renunţarea
la utilizarea intensă astăzi a programelor de calculator. Efectul rezultat este
straniu atemporal, imprecis situat. Suita ilustraţiilor parcurge folosirea de mecanisme
inedite: decupaje, cadraje, compoziţia cadrelor, ritm, mister…
Versiunea editurii Dargaud m-a entuziasmat dintr-o privire, fie
aceasta fugară, aruncată pe prezentarea găsită pe email. Drept care, am comandat albumul şi l-am recepţionat imediat în câteva zile,
după lansarea în Franţa. În scurt timp am inclus produsul printre operele BD
favorite în Top 25+.
În România, în momentul în care am aflat de
apariţia albumului, am solicitat la Librarium şi am cumpărat 5 exemplare, pentru a le face cadou
prietenilor. Între timp librăria a cedat spaţiul din Palas. Nu sunt sigur ca voi găsi
sursa prin care să achizitionez încă un album, de care am constatat că am
nevoie în acelaşi scop.
Versiunea
autohtonă a albumului titrat Sosirea (editura Art), sporeşte însemnătatea evenimentelor editoriale din
2016, semnalat cu primul volum al celebrei serii Aventurile lui Corto Maltese:
Balada mării sărate (editura Cartea
Copiilor), apărut acum jumătate de secol la Casterman. Sunt promise
un total de 11 titluri ale operei cele mai cunoscute a autorului Hugo
Pratt.
Şirului
evenimentelor editoriale din spaţiul autohton, lansate în
condiţii perfect identice originalelor –
etichetate drept super-notabile – i se adaugă
albumul Art Spiegelman: Maus
(versiunea franceză Flamarion – tome 1: 1987; tome 2: 1992) Se adaugă mare
parte a titlurilor celebrei serii Hergé: Aventurile lui Tintin.
Probabil
cea mai potrivită denumire a apariţiilor excepţionale lansate în spaţiul
autohton poate fi sintetizată sub
înscrisul « BD’or ».
Shaun Tan practică un stil grafic în maniera apropiată
suprarealismului, cu accente fantastice, moderne. Albumul denotă genul de
abordare consistentă, nemaivăzută in BD, o introspecţie în zona neliniştilor, a
temerilor oscure şi a traumelor provocate de decizia părăsirii voluntare a
spaţiului matrice, resimţirea stării angoasantă a înstrăinării.
Introducera vizuală în temă, contactul cu lumea
promisă, este sugerat subtil prin transpunerea grafică artizanală a
fotografiilor recuperate dîn arhiva Serviciul de imigrări, instituţie care
funcţiona pe Insula Ellis.
Aluziile surprinse în opera australianului însumează
tendinţe exprimate de nume celebre ale artei mondiale. Sunt întrevăzute,
elemente mai mult sau mai puţin evidente, existente deja în picturile marilor
muzee: Hieronymus
Bosch, Giambattista Piranesi, Giorgio deChirico, M.C.Escher, René Magritte,
constructivism, art deco, Fernand Léger, fantastic, pictură naivă…
Puzderia conexiunilor întrezărite nu definesc finalitatea unui produs eclectic. Mai curând, suntem convinşi de maniera profund originală, întru-totul nespecifică obişnuinţelor practicate în banda desenată de oriunde. În afara trimiterilor parţial identificate, se ghicesc încercări ambiţioase de reprezentare a imaterialului, nostalgia imaginii spaţiului natal, trăiri şi spaime legate de singurătate, dezrădăcinare, mister, în final drama terifiantă a alienării. Personajul pare a întîlni speranţa deşartă, cauză a ruperii matricii natală şi şocului necunoscut plin de promisiuni îndepărtate … Se presupun alte şi alte traume nerostite, probabil rămase neidentificate…
Puzderia conexiunilor întrezărite nu definesc finalitatea unui produs eclectic. Mai curând, suntem convinşi de maniera profund originală, întru-totul nespecifică obişnuinţelor practicate în banda desenată de oriunde. În afara trimiterilor parţial identificate, se ghicesc încercări ambiţioase de reprezentare a imaterialului, nostalgia imaginii spaţiului natal, trăiri şi spaime legate de singurătate, dezrădăcinare, mister, în final drama terifiantă a alienării. Personajul pare a întîlni speranţa deşartă, cauză a ruperii matricii natală şi şocului necunoscut plin de promisiuni îndepărtate … Se presupun alte şi alte traume nerostite, probabil rămase neidentificate…
Arh. MATI BOTEZATU
mai-iunie 2017
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu