Orice român care se găseşte la Paris pe 14 iulie va asista cu siguranţă la parada militară de pe Champs Elysées al cărei clou este, în opinia mea, demonstraţia de virtuozitate aeriană a Patrulei Franţei.
O astfel de
virtuozitate aeriană am "trăit" şi eu, pe
viu, la Toulon, pe ţărmul Mării Mediterane.
Gazdele noastre,
Pierrette şi Jean-Paul (care, apropo,
locuiesc într-un cartier intitulat Les
Jardins de l`Olympe - un întreg program)
au rezervat cu câteva luni înainte o masă la un restaurant specializat în fruncte de mare, lângă port.
După ce am mâncat, la ora H a început spectacolul aviatic, interpretat magistral de Patrula Franţei care, în acel an, pentru prima oară în istoria sa, era condusă de o femeie, comandantul Virginie Guyot.
Sunt convins că
aţi vizionat acrobaţii aeriene la televizor , dar vă asigur că nu se compară cu
privirea lor în realitate, cu zgomotul motoarelor
turate la maxim în urechi şi cu întreaga panoramă a cerului la dispoziţie. În
plus, pentru a întări efectul de real, printr-un sistem de transmitere a
sunetului în nişte boxe uriaşe plasate
ici colo pe cheu, se auzeau ordinele comandantului Patrulei şi replicile celorlalţi piloţi.
Este extraordinar
de greu să execuţi acele acrobaţii aeriene, loopinguri, ranversări, vrii,
tonouri, de unul singur, dar să le execuţi în formaţie, într-o sincronizare
perfectă, pare aproape imposibil. Însă pentru francezi nu există cuvântul
imposibil, iar piloţii de la Patrula Franţei sunt dovada vie a acestei
afirmaţii.
Să vă mai spun şi
că, deşi avioanele zboară cu o viteză de până la 800 de kilometri, ele se
apropie în timpul zborului până la 2-3 metri distanţă unul faţă de celălalt !
Bineînţeles,
momentul de vârf al baletului aerien este cel în care avioanele Alphajet lasă în urma lor jeturi de fum tricolore
(albastru, alb, roşu), sub cele mai diverse forme !
Se vede inima? |
Am cumpărat o caschetă de aviator, de la un butic, special ca să o ridic în faţa acestor virtuozi ai spaţiului, şi nu voi uita niciodată acel spectacol unic!
Primele
demonstraţii aeriene ale unor temerari piloţi francezi au avut loc încă din
1931. În 1937, Patrula Şcolii Aeriene va fi găzduită permanent în orăşelul Salon
de Provence, lângă Toulon, şi abia în 1953 va fi botezată – de către un jurnalist – « La
Patrouille de France » (Patrula Franţei), numele fiindu-i oficializat de
către Statul Major al Armatei Aerului din Franţa.
În prezent
Patrula Franţei este compusă din 9 piloţi
şi 35 de mecanici, care pilotează/întreţin
12 avioane Alphajet (din care 8 evoluează în cadrul spectacolelor aviatice) şi
constituie mândria aviaţiei franceze !
Cne Sylvain Courtot, Cne Paco Wallaert, Cdt Virginie Guyot, Cne Georges-Eric Castaing, Cne Sylvain Pillet Cne Jean-Noël Guy, Cne Ludovic Bourgeon, Cdt Cédric Tranchon, Cne Antoine Hauser |
Toate aceste
detalii, şi multe altele, le puteţi afla din paginile următoarelor albume de benzi
desenate:
2013 - Patrouille de France. L 'Épopée
2015 –
Histoires de Patrouille de France
Ambele au scenariile scrise de Franck Coste şi
sunt desenate de un colectiv de autori printre care şi Marcel Uderzo (fratele
marelui Albert). Născut în 1966 într-o familie de militari, puştiul Franck
Coste evadează din disciplina cazonă în ...paginile benzilor desenate. La
maturitate se va întoarce însă, într-un fel, la viaţa militară, scriind numeroase
scenarii de benzi desenate despre istoria aviaţiei franceze şi mondiale.
Un comentariu:
Super, am avut și eu norocul sa ii vad la Paris când au câștigat francezii Cupa Mondiala!
Trimiteți un comentariu