Bogdan Petry s-a născut pe 4 aprilie 1965 într-o familie de artişti: tatăl său, Marian Petri,
era pictor, iar fratele Cezar este şi el
caricaturist. Elev al maestrului Albin
Stănescu, Bogdan a lucrat între 1990-1996 în cadrul a diverse studiouri de
animaţie, Animafilm, Dacodac, Animadream, Neptuno, iar ulterior ca ilustrator
de carte în cadrul editurii „Univers Enciclopedic“ (1997-1999).
În perioada 2000-2002 a trăit în Statele Unite, unde a fost caricaturist la redacţia cotidianului „The Oregonian“ din statul Oregon. La întoarcerea
în ţară a colaborat cu reviste de prestigiu
precum „Pro Sport“, „Penthouse“, „VIVA“, „Maxim“ etc.
Cel mai cunoscut este însă datorită
publicării în paginile revistelor Academia Caţavencu, astăzi Caţavencii, iar în ultimii ani datorită portretelor
caricaturizate pe care le publică pe prima pagină a cotidianului Evenimentul
Zilei.
Noi, bedefilii, îl apreciem pentru cele 3 mini-almanahuri „Cațavencu la munte și la
mare“, în care a publicat excelente benzi
desenate caricaturale ce satirizează faptele şi moravurile faunei politice şi mondene a României
contemporane (publicaţiile s-au vândut în tiraje de 30 000 de exemplare).
Pe site-ul www.creartiv3.eu am găsit acest interesant interviu cu marele grafician, şi de acea vi-l propun şi dvs. spre lectură.
1. Care crezi ca sunt cele mai importante lucruri pe care trebuie sa le cultive un caricaturist?
Caricatura face parte dintr-o ramura relativ mai noua a artelor vizuale. Este o
ramura creata prin aportul mai mult sau mai putin direct al
mass-mediei. Traim intr-o lume in care ziarele si revistele au un rol
important in viata noastra iar caricatura este determinata de aceste modalitati
de comunicare.
O calitate esentiala pe care trebui sa o aibe un caricaturist este fara doar si poate, spiritul de observatie. O a doua calitate ar fi sarcasmul si spiritul critic si nu in ultimul rand, cel autocritic. Trebuie sa sti sa vezi lumea putin deformata dar fara a te rupe de realitatea morfologica. Si ar mai fi necesar mult curaj in abordarea unui subiect. Caricatura, in esenta, trebuie sa surprinda, sa fie spectaculoasa si pentru asta trebuie mult curaj.
Pentru mine o mare importanta a avut-o si o are inca anatomia. Sunt pasionat de rigoarea anatomica care se ascunde in spatele unui portret, oricare ar fi el. Din cauza asta sint atras inca de figurativ si mai putin de nonfigurativ. Daca ar fi sa personific figurativul si nonfigurativul, as asemui nonfigurativul unui copil rebel si neascultator care nu vrea sa asculte de nimeni.Iar figurativul unui frate mai mare, cuminte si ascultator dar nu lipsit de spontaneitate. Nu trebuie abandonata arta figurativa pentru ca inca se pot spune foarte multe dar daca ar fi sa-l parafrazez pe marele muzician Frank Zappa (care se referea in cazul lui la jazz ), arta figurativa inca nu a murit, doar ca miroase ciudat. Caricatura tine insa de figurativ.
O calitate esentiala pe care trebui sa o aibe un caricaturist este fara doar si poate, spiritul de observatie. O a doua calitate ar fi sarcasmul si spiritul critic si nu in ultimul rand, cel autocritic. Trebuie sa sti sa vezi lumea putin deformata dar fara a te rupe de realitatea morfologica. Si ar mai fi necesar mult curaj in abordarea unui subiect. Caricatura, in esenta, trebuie sa surprinda, sa fie spectaculoasa si pentru asta trebuie mult curaj.
Pentru mine o mare importanta a avut-o si o are inca anatomia. Sunt pasionat de rigoarea anatomica care se ascunde in spatele unui portret, oricare ar fi el. Din cauza asta sint atras inca de figurativ si mai putin de nonfigurativ. Daca ar fi sa personific figurativul si nonfigurativul, as asemui nonfigurativul unui copil rebel si neascultator care nu vrea sa asculte de nimeni.Iar figurativul unui frate mai mare, cuminte si ascultator dar nu lipsit de spontaneitate. Nu trebuie abandonata arta figurativa pentru ca inca se pot spune foarte multe dar daca ar fi sa-l parafrazez pe marele muzician Frank Zappa (care se referea in cazul lui la jazz ), arta figurativa inca nu a murit, doar ca miroase ciudat. Caricatura tine insa de figurativ.
2. Ce sfaturi ai pentru tinerii artisti, si in special
caricaturisti, care vor sa isi faca o cariera in acest domeniu?
Sfatul meu pentru tinerii aspiranti in arta caricaturii este, pe langa doza mare de talent pe care ar trebui sa o aibe, sa abordeze caricatura cu multa, multa seriozitate. Nu ne aflam in fata unui paradox. Caricatura pentru multi este asociata cu neseriozitatea dar nu este asa deloc. Toti marii caricaturisti abordeaza arta lor cu multa seriozitate si riguare. Apoi, un alt lucru important ar fi sa nu faca nici o concesie. Sa nu se lase constrans de observatiile altora, de cele mai multe ori subiective. Un caricaturist n-ar trebuii sa fie cuminte ba dimpotriva. Este necesar mult curaj si o forma benigna de obraznicie si nonconformism.
Sfatul meu pentru tinerii aspiranti in arta caricaturii este, pe langa doza mare de talent pe care ar trebui sa o aibe, sa abordeze caricatura cu multa, multa seriozitate. Nu ne aflam in fata unui paradox. Caricatura pentru multi este asociata cu neseriozitatea dar nu este asa deloc. Toti marii caricaturisti abordeaza arta lor cu multa seriozitate si riguare. Apoi, un alt lucru important ar fi sa nu faca nici o concesie. Sa nu se lase constrans de observatiile altora, de cele mai multe ori subiective. Un caricaturist n-ar trebuii sa fie cuminte ba dimpotriva. Este necesar mult curaj si o forma benigna de obraznicie si nonconformism.
3. Care sunt cativa din artistii din prezent pe care ii admiri pe
plan profesional?
Unul din caricaturistii care imi plac in mod deosebit este Hermann Mejia. Este venezuelean ca origine dar preluat de americani. Are multa spontaneitate, curaj in abordarea portretelor si e foarte original. Un alt mare artist caruia ii sant tributar este marele ilustrator american Norman Rockwell. Un mare pictor, adept al stilului academic dar cu o mare abilitate in a carica cu multa finete si subtilitate caractrele sale.Un alt mare ilustrator care ma influentat este J. C. Leyendecker. Tot american dar de origine germana. Fabulos in ilustratiile lui. A fost multa vreme insa uitat. Nu pot sa nu-l amintesc si pe batranul André Chéret, parintele fascinantului Rahan. Eroul care mi-a incantat copilaria. Nu cred ca am vazut artist care sa deseneze mai bine maini si picioare (…aste sint elemente foarte dificile pentru multi artisti. Putin sint cei ce pot desena cu usurinta maini si picioare)
Sint si alti artisti care-mi plac dar n-am sa-i enumar intrucat nu m-au influentat in demersul meu artistic.
Unul din caricaturistii care imi plac in mod deosebit este Hermann Mejia. Este venezuelean ca origine dar preluat de americani. Are multa spontaneitate, curaj in abordarea portretelor si e foarte original. Un alt mare artist caruia ii sant tributar este marele ilustrator american Norman Rockwell. Un mare pictor, adept al stilului academic dar cu o mare abilitate in a carica cu multa finete si subtilitate caractrele sale.Un alt mare ilustrator care ma influentat este J. C. Leyendecker. Tot american dar de origine germana. Fabulos in ilustratiile lui. A fost multa vreme insa uitat. Nu pot sa nu-l amintesc si pe batranul André Chéret, parintele fascinantului Rahan. Eroul care mi-a incantat copilaria. Nu cred ca am vazut artist care sa deseneze mai bine maini si picioare (…aste sint elemente foarte dificile pentru multi artisti. Putin sint cei ce pot desena cu usurinta maini si picioare)
Sint si alti artisti care-mi plac dar n-am sa-i enumar intrucat nu m-au influentat in demersul meu artistic.
Continuarea pe site-ul www.creartiv3.
Un comentariu:
B.Petry este un Mare Artist Profesionist la nivel international.
Ii doresc mult succes in continuare.
Trimiteți un comentariu