luni, 15 iulie 2013

Bogdan Petry – un grafician fără pereche




Bogdan  Petry  s-a născut pe 4 aprilie 1965 într-o familie de artişti: tatăl său, Marian Petri,  era pictor, iar fratele Cezar este şi el caricaturist. Elev  al maestrului Albin Stănescu, Bogdan a lucrat între 1990-1996 în cadrul a diverse studiouri de animaţie, Animafilm, Dacodac, Animadream, Neptuno, iar ulterior ca ilustrator de carte în cadrul editurii „Univers Enciclopedic“ (1997-1999).
În perioada 2000-2002 a trăit în Statele Unite, unde a  fost caricaturist la redacţia cotidianului  „The Oregonian“ din statul Oregon. La întoarcerea în ţară a colaborat cu reviste de prestigiu precum „Pro Sport“, „Penthouse“, „VIVA“, „Maxim“ etc.
Cel mai cunoscut  este însă datorită publicării în paginile revistelor Academia Caţavencu, astăzi Caţavencii, iar în ultimii ani datorită portretelor caricaturizate pe care le publică pe prima pagină a cotidianului Evenimentul Zilei.
Noi, bedefilii, îl apreciem pentru cele 3  mini-almanahuri „Cațavencu la munte și la mare“,  în care a publicat excelente benzi desenate caricaturale ce satirizează faptele şi moravurile  faunei politice şi mondene a României contemporane (publicaţiile s-au vândut în tiraje de  30 000 de exemplare).

Pe site-ul www.creartiv3.eu am găsit acest interesant  interviu cu  marele grafician,  şi de acea vi-l propun şi dvs. spre lectură.  

 

 1. Care crezi ca sunt cele mai importante  lucruri pe care trebuie sa le cultive un caricaturist?

Caricatura face parte dintr-o ramura relativ mai noua a artelor vizuale. Este o ramura creata prin aportul mai mult sau mai putin direct al mass-mediei. Traim intr-o lume in care ziarele si revistele au un rol important in viata noastra iar caricatura este determinata de aceste modalitati de comunicare.
O calitate esentiala pe care trebui sa o aibe un caricaturist este fara doar si poate, spiritul de observatie. O a doua calitate ar fi sarcasmul si spiritul critic si nu in ultimul rand, cel autocritic. Trebuie sa sti sa vezi lumea putin deformata dar fara a te rupe de realitatea morfologica. Si ar mai fi necesar mult curaj in abordarea unui subiect. Caricatura, in esenta, trebuie sa surprinda, sa fie spectaculoasa si pentru asta trebuie mult curaj.
Pentru mine o mare importanta a avut-o si o are inca anatomia. Sunt pasionat de rigoarea anatomica care se ascunde in spatele unui portret, oricare ar fi el. Din cauza asta sint atras inca de figurativ si mai putin de nonfigurativ. Daca ar fi sa personific figurativul si nonfigurativul, as asemui nonfigurativul unui copil rebel si neascultator care nu vrea sa asculte de nimeni.Iar figurativul unui frate mai mare, cuminte si ascultator dar nu lipsit de spontaneitate. Nu trebuie abandonata arta figurativa pentru ca inca se pot spune foarte multe dar daca ar fi sa-l parafrazez pe marele muzician Frank Zappa (care se referea in cazul lui la jazz ), arta figurativa inca nu a murit, doar ca miroase ciudat. Caricatura tine insa de figurativ.


2. Ce sfaturi ai pentru tinerii artisti, si in special caricaturisti, care vor sa isi faca o cariera in acest domeniu?
Sfatul meu pentru tinerii aspiranti in arta caricaturii este, pe langa doza mare de talent pe care ar trebui sa o aibe, sa abordeze caricatura cu multa, multa seriozitate. Nu ne aflam in fata unui paradox. Caricatura pentru multi este asociata cu neseriozitatea dar nu este asa deloc. Toti marii caricaturisti abordeaza arta lor cu multa seriozitate si riguare. Apoi, un alt lucru important ar fi sa nu faca nici o concesie. Sa nu se lase constrans de observatiile altora, de cele mai multe ori subiective. Un caricaturist n-ar trebuii sa fie cuminte ba dimpotriva. Este necesar mult curaj si o forma benigna de obraznicie si nonconformism.


3. Care sunt cativa din artistii din prezent pe care ii admiri pe plan profesional?
Unul din caricaturistii care imi plac in mod deosebit este Hermann Mejia. Este venezuelean ca origine dar preluat de americani. Are multa spontaneitate, curaj in abordarea portretelor si e foarte original. Un alt mare artist caruia ii sant tributar este marele ilustrator american Norman Rockwell. Un mare pictor, adept al stilului academic dar cu o mare abilitate in a carica cu multa finete si subtilitate caractrele sale.Un alt mare ilustrator care ma influentat este J. C. Leyendecker. Tot american dar de origine germana. Fabulos in ilustratiile lui. A fost multa vreme insa uitat. Nu pot sa nu-l amintesc si pe batranul André Chéret, parintele fascinantului Rahan. Eroul care mi-a incantat copilaria. Nu cred ca am vazut artist care sa deseneze mai bine maini si picioare (…aste sint elemente foarte dificile pentru multi artisti. Putin sint cei ce pot desena cu usurinta maini si picioare)
Sint si alti artisti care-mi plac dar n-am sa-i enumar intrucat nu m-au influentat in demersul meu artistic.



Continuarea pe site-ul  www.creartiv3.

Un comentariu:

Costel BD spunea...

B.Petry este un Mare Artist Profesionist la nivel international.
Ii doresc mult succes in continuare.