luni, 3 iunie 2019

Bookfest-ul copiilor ( de toate vârstele) survolat de o cititoare pasionată !



 "Iată-mă şi pe mine la spartul târgului, aterizând pe meleaguri româneşti, direct în mijlocul unui Bookfest aglomerat şi întortocheat. Cu o listă de cumpărat şi o listă de răsfoit, pentru mine şi prietenii mei de peste hotare. 

Planul de acasă nu se potriveşte cu cel din târg (zice o vorba printre înţelepţi). Însă, de data aceasta, am cumpărat mai puţine cărţi pentru copii decât de obicei.
  Nimic nou care să mă surprindă, nimic care să mi se lipească de degete (şi card). Am luat ţintit şi am petrecut mai mult timp cu oamenii întâlniţi la faţa locului.
O să trec peste aceleaşi apariţii de lemn, carton şi mucava, standuri anodine şi prăfuite (multă cantitate, mai puţină calitate) ca-n fiecare an şi o să menţionez standul Marii Britanii cu sculpturile înaripate ale artistului Virgil Scripcariu (frumoasă apariţie, demnă de ţara invitată de onoare  în cadrul unui salon de carte). 


Mult timp am petrecut şi la standul francez (prezenţă comună librăria  Kyralina – Institut Français), unde am putut găsi multe puncte de interes pentru mine. 


Concept unitar, standul celor de la Seneca a fost de neocolit. 



La secţiunea carte pentru copii, editura Cartea Copiilor conduce detaşat cu o prezenţă prietenoasă, locuri de îmbiat micuţii cititori la aşezat şi lecturat, un portofoliu larg pentru segmentul preşcolari. 



Urmaţi îndeaproape de Frontiera cea neînfricată, o editură mică dar cu cărţi una şi una. Portofoliul lor ţine loc de prezenţă fastuoasă. 


Cele două edituri conduc detaşat piaţa de carte pentru copii, cu apariţii de calitate, fie ele şi traduceri.
Arthur, în aceeaşi casă de carton ca şi la ultimele târguri. Având un portofoliu mult mai extins, atingând mult mai multe segmente de vârstă şi având o amprentă la sol foarte generoasă, ei ar fi putut fi o prezenţă spectaculoasă în buricul târgului. La fel constat si despre liniile lor editoriale, destul de haotice, neomogene şi aparent lipsite de cursivitate editorială. Azi un Asterix, mâine un Poptropica, poimâine nişte Persepolis sau o urmă de Stigmata. Tot nu le întrevăd strategia, viziunea, dar sper că există. Un supermarket cu de toate.




Să nu mai zăbovesc povestind despre ţevi metalice şi rafturi de hârtie şi să vin cu câteva recomandări, selectiv, pe segmentul carte pentru copii mai mici sau mai măricei.

Noutăţi de la Arthur:

- Tomi Ungerer, “Trei tâlhari”
- A.A. Milne, “Când eram foarte tineri” ( recomand toată colecţia “Cărţile lui Radu”, 15 volume, inclusiv Silverstein, Bond, Blython, Sepulveda etc.)
- Michael Ende, “Păpuşa de cârpă”


(nu pot recomanda şi „Elefantul Filimon”, ilustratiile Danielei Chudzinski nu m-au convins, posibil povestea să îi facă dreptate)
  - Integrala „Peanuts”, volumul I (Grafic), un deliciu pentru gurmanzii benzilor desenate, iubitori ai lui Snoopy, Charlie Brown, Lucy. Cuprinde toate comic strip-urile publicate între ’50-52, articole şi un superb interviu cu Schulz.

Noutăţi de la Frontiera:

- „Leopantera” lui Wilkon – perfectă. Ea este deja în Topul meu 2019.
- Szabo Eniko, “Spune-mi o poveste cu pisici” cu ilustraţiile semnate de Karda Zenko. A intrat şi ea în Topul meu 2019. De neratat.
- “Cartea meseriilor dispărute” cu ilustraţiile Dianei Margareta Cepleanu. O apariţie absolut inedită. Acuarelele elaborate, fineţea detaliilor fluide sunt absolut unice la acest târg. Felicitări!
- Tot aici găsiţi şi pe frumoşii tigrişori, Ninigra şi Aligru, pe şoriceii lui Ruzzier, grădina cu sănătate a Gerdei Muller, pe Ghena şi prietenii lui, tortul-leac a la Patricia Pollaco asezonat cu frumuseţe ruptă din Mario Ramos.

Noutăţi de la Cartea Copiilor:

- “Din cutiile de chibrituri” cu ilustraţiile lui Bagram Ibatoulline. Eu şi bătrânul Ibatoulline suntem prieteni vechi, am această carte în limba engleză, însă m-a convins să o iau şi pe cea nou apărută la noi. Felicitări! Şi cutia de chibrituri a intrat în Topul meu 2019.
- “Chemarea mărilor”, Ali Mitgutsch, o frumoasă şi captivantă carte despre istoria navigaţiei, în colaborare cu Deutsch Musem din Munchen.


- “Plimbarea domnului Pleaşcă”, John Burningham. Veţi pleca la plimbare cu barca (aveţi grijă la şoşoni!). Din nou Burningham în Romania! Felicitări!
- Tot aici găsiţi frumoasele dantelării nipone, de nelipsit de pe rafturilor piticilor cititori, precum şi pe simpaticul van Zeveren.


Pentru cei ce nu au reuşit să ajungă la Bookfest şi prietenii de peste ţări şi mări, las poze cu ce am mai zărit:



Iată şi ce am cumpărat:







Tot la cererea prietenilor pun şi cărtile de “adulţi” pe care le-am cumpărat:



Scurtă concluzie generală, acest Bookfest nu a fost cu nimic mai special faţă de  cel de anul trecut. Sau  de acum 2 ani. Un trist amalgam.

(Daca rămâneţi cu cardul mai uşor, eu vă aştept oricând, pe pagina mea de FB „Cireşe cu bretele”, cu un bol cu cireşe coapte! )"

Alina

Niciun comentariu: