marți, 20 octombrie 2015

Liviu Radu 1948-2015







De când l-am întâlnit prima oară (la începutul anilor 90, la redacţia Jurnalului SF editat de Adrian şi Ionuţ Bănuţă) mi s-a părut că seamănă cu Isaac Asimov, datorită conformaţiei feţei, ochelarilor  şi a favoriţilor  bogaţi dar mai ales datorită unei atitudini demne, modeste şi rezervate, ca a unui adevărat scriitor, conştient de valoarea sa.  
Mai târziu am aflat că era el însuşi pasionat de opera lui Asimov şi chiar va traduce romanul său  Călătorie fantastică (editura Teora, 1997).
Îl întâlneam rar, la lansările de carte de la Târgul de carte Gaudeamus, îl salutam cu respect şi-i solicitam un autograf pe cea mai nouă carte a sa.
Mult mai des îl citeam, în reviste şi antologii,  dar mai ales îi cumpăram şi citeam cu sfinţenie romanele şi volumele de povestiri. Am început cu  Trip-Tic, editat de Horia Nicola Ursu la editura Dacia, am continuat cu Lumea lui  Waldemar şi am terminat cu trilogia Taravik. Poate cel mai mult mi-a plăcut volumul său  Constanţa 1919, datorită faptului că sunt fascinat de istoriile alternative. 


Dar şi Liviu Radu mi-a citit unele dintre cărţile mele şi chiar a scris despre ele: O istorie plină de desene, despre Istoria Benzii Desenate Româneşti, editura Vellant, 2010) şi  O monografie exemplară, despre Sandu Florea – o monografie, editura LVS Crepuscul, 2012) sunt două articole publicate în revistanautilus.ro. 
Singura fotografie pe care am găsit-o pe net,  în care apar  împreună cu Liviu Radu (c) srsff

Mare fan Asimov (am majoritatea romanelor sale, în română, engleză şi franceză plus două biografii) în memoria mea afectivă Liviu Radu va rămâne drept un Isaac Asimov al nostru, al românilor. Asta pentru că  a fost cel mai prolific scriitor SF de după 1990 (mă întreb dacă nu cumva şi mai înainte) dar mai ales pentru că a fost singurul de la noi care a creat două excelente cicluri  de romane, Waldemar şi Taravik.
Sigur, Liviu Radu nu mai trăieşte dar, în realitate, un scriitor adevărat este nemuritor, şi Liviu Radu va continua să existe în memoria şi în în biblioteca noastră şi, atâta vreme cât vom mai trăi,  va dialoga cu noi ori de câte ori îi vom deschide cărţile.


Niciun comentariu: