vineri, 15 iunie 2012

BOOKFEST 2012 – un regal al literaturii franceze!




În ciuda numelui său englezesc, această ediţie a târgului de carte de la Romexpo a fost o adevărată sărbătoare a francofoniei  şi francofiliei!
Nu am lipsit niciodată de la vreo ediţie a târgurilor de carte Gaudeamus, Bookarest şi Bookfest: întotdeauna am găsit aici cărţile dorite, de cele mai  multe ori la preţuri abordabile, am cunoscut scriitori îndrăgiţi,  m-am reîntâlnit cu prieteni vechi şi mi-am făcut prieteni noi!
A devenit aproape o tradiţie, să fac drumul Craiova-Bucureşti cu trenul, în compania poeţilor olteni Nicolae Coande şi Ion Maria. La târg, bineînteles, ne pierdem unii de alţii, ne regăsim pe la lansări,  iar seara, de cele mai multe ori, ne întoarcem cu trenuri diferite, pentru că eu mă întind la poveşti cu prietenii dragi.
Anul acesta, cum spuneam, Franţa a fost ţara invitată de onoare, şi un desant de 10 scriitori francezi reprezentativi au fost prezenţi la manifestare, prin grija Institutului Francez.
Dominique Fernandez, membru al Academiei Franceze şi laureat al premiului Goncourt, e un prieten vechi al României. În 1991 el a vizitat ţara noastră, membrii Alianţei Franceze din Craiova păstrându-i o amintire frumoasă până astăzi, iar ulterior a publicat romanul “Rhapsodie Roumaine”, o adevărată declaraţie de dragoste pentru meleagurile noastre.

Împreună cu Bernard Pivot (Mersi, Maria!)



   


Bernard Pivot, a fost fondator şi redactor şef al revistei Lire (modelul Dilematecii româneşti). În timpul mandatului său albumul BD “Froid Equateur” al lui Enki Bilal a fost  ales “cea mai bună carte apărută în Franţa” în 1992. De altfel, la Bookfest, el a declarat despre aşa-zisa criză a culturii: "Această criză a culturii este peste tot. E legată de progres, de sensibilitatea de astăzi, de tehnică. Nu trebuie să ne aşteptăm la aceeaşi pasiune a tinerilor pentru lectură. Asta nu înseamnă că ei nu citesc. Citesc altceva: benzi desenate, cărţi de ştiinţă şi mai puţin romane".
În fine, în calitatea sa de prezentator al emisiunii culturale „Apostrophes” îşi joacă propriul rol în filmul  „Le Dernier Plan” (realizat de  Benoit Peeters în 1999) şi îl intervievează pe Constantin Dolinescu, un scriitor dizident al regimului comunist (născut la Craiova în 1936).
Excelent film,  cu Mihai Dinvale în rolul principal şi „debutantul” Florin Piersic junior în rolul lui Virgil Iancu, realizatorul de film care vine în Franţa să-l caute pe  Dolinescu!
Nedim Gürsel este un scriitor turc stabilit în Franţa datorită persecuţiilor regimului din ţara sa de baştină pentru romanul „Fiicele lui Allah”. El a venit la Bucureşti tocmai pentru lansarea variantei româneşti a acestui roman, publicat de editura Nemira.

Michel Houllebecq în viziunea lui Cezar Petry



În fine, vedeta acestei ediţii a fost, în opinia mea, şi a cel puţin 200 de cititori tineri (media de vârstă 25-30 de ani)  bărbaţi dar parcă mai mult femei, care s-au înghesuit la întâlnirea cu el, Michel Houellebecq. De altfel, romanul său „Particulele elementare”  a fost declarată  cartea cea mai bine vândută în timpul târgului,  de către editura Polirom.
Eu cumpărasem  romanul încă din 2006,  pentru faptul că Houllebecq a fost un cititor pasionat al revistei Pif Gadget, şi nu i-a fost jenă să scrie despre acest lucru în cartea sa (cei interesaţi pot citi articolul meu din revista nautilus.ro).
În fine, la târg am achiziţionat cele mai noi albume Tintin traduse în româneşte, “Steaua Misterioasă” şi “Afacerea Tournesol” (pe care, de altfel, le-a cumpărat şi primul ministru al ţării, Victor Ponta)  precum şi romanul grafic “Maus”, de Art Spiegelman (singurul autor BD din lume care a primit vreodată premiul Pulitzer). Dar, asupra acestora, voi reveni într-o postare ulterioară.






Aşa cum spuneam, manifestarea de la Romexpo este şi o bună ocazie de a mă reîntâlni cu prieteni mai vechi sau mai noi. La standul Millenium Books am umplut rucsacul cu noile lor apariţii, am luat dedicaţie de la Liviu Radu pe cea mai nouă carte a sa şi m-am salutat cu Michael, Horia, Marian, Florin, Cătălin, Bebe, Nicu etc.
Mai mult, eram  la standul Adevărul, la lansarea “Enciclopediei propagandei Româneşti”, prezentată de Adrian Cioroianu când, în  public, mi-a atras atenţia  o doamnă, cam  de vârsta mea, care îmi părea foarte cunoscută. Şi ea se uita la mine, şi se întreba probabil de unde mă cunoaşte,  când Adrian  a terminat prezentarea şi m-a chemat pe nume să mergem. Atunci doamna respectivă  a avut mai mult curaj decât mine şi m-a abordat: “Dodo, nu-ţi mai ţii minte colegele de facultate?” Într-adevăr era o colegă de pe vremea studenţiei,Mioara T.,  stabilită la Bucureşti după 1989, şi pe care nu o mai întâlnisem de atunci… Iată la ce mai este bun, printre atâtea altele, târgul de carte.
Am încheiat  seara la o terasă din incinta complexului expoziţional, în compania lui Adrian Cioroianu şi a lui Alex Ştefănescu, care s-a dovedit a fi un cozeur  desăvârşit, şarmant şi cuceritor şi, în  plus, mi-a oferit (cu dedicaţie!) cea mai nouă carte a sa, “Cum e să fii femeie? – Dialog cu Lia Faur”.
 În concluzie, am petrecut o zi unică, în compania unor oameni şi cărţi deosebite şi felicit  conducătorii Institutului Francez pentru această adevărată sărbătoare a literaturii franceze!
Iată că, atunci când nu se lasă dirijaţi de Jumătatea Plină, ei pot să organizeze manifestări culturale cu totul deosebite, cu oameni de cultură unici, aşa cum a fost şi Pierre Assouline, invitat anul trecut la Gaudeamus.


Încă o dată felicitări organizatorilor francezi şi în special directorului Didier Dutour!

Dodo Niţă

Niciun comentariu: