“În ianuarie 2019, mulțumită angajatelor de la librăria franceză Kyralina, am achiziționat un exemplar din
volumul al treilea al integralei "Oraşele Obscure", serie
desenată de baronul François Schuiten, după scenarii semnate de domnul Benoît
Peeters : Les Cités obscures: livre 3 (editura
Casterman, Paris, 2018). De citit, l-am citit încet-încet, în intervalul
septembrie 2019 - ianuarie 2020.
Și iată ce am aflat:
Volumul al treilea începe cu sfaturi adresate
celor ce vor să viziteze lumea orașelor obscure - cu informații privitoare la portaluri de trecere, la obiective turistice, la
cazare și
așa mai
departe.
Apoi este albumul alb-negru "L'Enfant
penchée", povestea tinerei Mary von Rathen, fiica unui industriaș din Mylos, care, la
ieșirea
dintr-un tur de bâlci în orașul Alaxis, este înclinată. Astfel, începe o odisee stranie, amintind
întrucâtva de Singur pe lume de Hector Malot, în care protagonista e
trimisă la un pension privat, apoi fuge în Sodrovni, devine artistă de circ,
zboară cu savantul Wappendorf într-un obuz tras de un tun uriaș, are o idilă de
scurtă durată cu artistul pământean Augustin Desombres, ba chiar vizitează
lumea noastră.
Urmează extrase din "Ghidul orașelor" despre
metropolele Alaxis și Mylos, apoi o altă versiune a poveștii domnișoarei von Rathen, de această
dată sub forma unei cărți ilustrate, pentru copii, intitulată "Mary la penchée".
Lui Augustin Desombres, care apăruse deja ca
personaj secundar, îi este dedicat un întreg dosar - transcrierea unui
radio-reportaj intitulat "L'affaire Desombres", extrase din jurnalul
artistului și scenariul piesei radiofonice "Le musée A. Desombres".
Albumul următor inclus în sumar este o metaficțiune - arhivă a unui
periodic ilustrat interurban, "L'Écho des cités", în care se regăsesc
frânturi din aventurile unor personaje precum Axel Wappendorf, Eugène Robick,
Mary von Rathen, Michel Ardan - dar și o apariție a căpitanului Nemo sau zvonuri despre
scriitorul Jules Verne.
Ultimul album din acest volum, "L'Ombre
d'un homme", are o tentă kafkaescă. Protagonistul, Albert Chamisso, este
un tânăr căsătorit din orașul Blossfeldtstad și suferă de coșmaruri. Ca urmare a unui tratament cu un medicament experimental,
tânărul ajunge să aibă o dublură colorată drept umbră, iar consecințele se acumulează - soția îl părăsește, șeful îl concediază.
Decăzut și
refugiat la periferie, protagonistul se lansează în teatrul de varietăți cu ajutorul unei
artiste de vodevil, însă, odată ce își recapătă încrederea în sine, umbra îi revine la
normal, iar temelia pe care își clădise faima și noua carieră dispare. Într-o grandioasă întorsătură de final,
visurile lui ajung să coloreze clădirile din oraș, apoi cerul.
Volumul se încheie cu un alt extras din
"Ghidul orașelor", de această dată despre metropola Blossfeldtstad, cu notele
biografice ale celor doi creatori și cu bibliografia lucrărilor publicate de baronul François Schuiten și de domnul Benoît
Peeters.
Pe de o parte, acest al treilea volum
explorează mai departe lumea imaginară conturată în albumele precedente. Astfel,
sunt vizitate în detaliu metropole care abia dacă fuseseră menționate anterior,
precum Alaxis (care rivalizează cu Veneția), Mylos (care este un centru industrial),
Sodrovni (care e insipirat de arhitectura rusească) și Blossfeldtstad (cu clădiri
inspirate de flori).
Pe de altă parte, sunt întărite legăturile
intertextuale cu lucrări de Jules Verne și Franz Kafka. Michel Ardan, în mod special,
apare ca un personaj recurent.
Nu în ultimul rând, paleta mijloacelor grafice
utilizate în acest volum s-a diversificat. Astfel, apar fotografii de epocă
asociate cu episoade care se petrec în lumea noastră, planșe alb-negru (dintre care, în
"L'Enfant penchée", unele care reușesc să redea uimitor de bine
estomparea treptată a perspectivei pe timp de ninsoare), planșe color și fotografii retușate. Din acest punct
de vedere, baronul François Schuiten merită toate laudele pentru versatilitatea
cu care a adaptat imaginile la scenariu, iar doamna Marie-Françoise Plissart a
avut o contribuție notabilă în domeniul fotografic.
Ceea ce am remarcat, în plus, este modul în
care elementele metatextuale, precum extrasele din "Ghidul orașelor",
interviurile cu personaje fictive sau arhiva periodicului ilustrat, construiesc
ideea că lumea orașelor obscure este mai vastă și mai complexă decât suma poveștilor prezentate în
benzile desenate propriu-zise.
După cum probabil bănuiți, imediat cum am pus înapoi
la raft acest volum cartonat, imprimat impecabil pe coală cretată, am început
să citesc volumul al patrulea din integrala "Orașelor obscure".
Însă despre acela vom discuta cu altă ocazie.”
Florin
Pîtea
Alte cronici de romane grafice (în special
americane) găsiţi pe blogul d-lui Florin
Pîtea:
http://tesatorul.blogspot.com/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu