Marile dureri sunt mute.
Despărţirea de familie,
dezrădăcinarea de locul în care s-au
născut, reprezintă o uriaşă durere pentru zecile de milioane de oameni care
decid să-şi părăsească ţara, în căutarea unui trai mai bun pentru ei şi
familiile lor.
Probabil din acest
motiv nu există cuvinte (dialoguri,
texte descriptive, onomatopee) în albumul Sosirea,
imaginat şi desenat de autralianul Shaun Tan.
Mai mult, albumul este
desenat în sepia, pentru a întări şi mai mult senzaţia de tristeţe pe care o
oferă cititorului.
Unii bedefili au comparat albumul lui Shaun Tan cu
filmuleţele mute de critică şi satiră socială ale lui Charlie Chaplin. Cred că
benzii desenate îi lipseşte umorul delicat al lui Charlot.
În schimb, elementul
fantastic intervine din plin în naraţiune.
Dar, parcă pentru a amesteca şi mai
mult pistele, personajele naraţiunii grafice sunt foarte realiste, fiind
desenate după fotografii.
Orice bandă desenată se
bazează pe imaginaţia cititorului, pe puterea sa de a „vedea” ce se întâmplă în
spaţiul alb dintre două casete (în aşa-numitele „elipse”). În plus de elipse,
Shaun Tan, lasă cititorului posibilitatea (îl obligă) să-şi imagineze singur dialogurile
dintre personaje. Sosirea este probabil prima bandă desenată din lume în paginile
căreia nu veţi găsi niciun cuvânt.
Născut în 1974, Shaun Tan
avea doar 32 de ani când albumul său, The Arrival, a fost publicat prima oară în 2006, în
Australia.
Albumul a fost
recompensat cu mai multe premii, printre care menţionez :
2008 – Grand
Prix pour le Meilleur album de l`année la
Festivalul BD de la Angoulême, Franţa
În fine, în anul 2011,
Shaun Tan va primi premiul pentru întreaga sa operă grafică Astrid Lingren Memorial Award (supranumit
premiul Nobel al literaturii pentru copii).
În România albumul a
apărut la editura Art, în cadrul colecţiei sale de romane grafice.
Alături de Persepolis şi Maus, Sosirea lui Shaun Tan este un must have pentru
cititorii de astfel de benzi desenate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu