Studiu de Crina
Anton
Crina Anton
este o cititoare a blogului nostru. Ea a
absolvit anul acesta Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială din cadrul Universităţii din Bucureşti, cu
teza de licenţă În
compania lui Barbie şi Scooby - Reprezentări ale
feminităţii şi masculinităţii în revistele pentru copii din România de azi (Coordonator ştiinţific: Prof. univ. dr. Cosima Rughiniş).
Cum subiectul
ni s-a părut foarte interesant, prezentăm fragmente din teză precum şi întreg
cuprinsul lucrării.
Rezumat
Prin cercetarea de faţă mi-am propus să
răspund la următoarele întrebări: Care sunt reprezentările de gen din
revistele pentru copii disponibile actualmente în România? Ce învaţă copiii,
citind aceste reviste, despre feminitate şi masculinitate?
Pentru a răspunde la aceste întrebări am formulat următoarele întrebări
privind dimensiunile specifice ale reprezentărilor de gen:
- Ce activităţi
stereotipice şi contrastereotipice sunt prezente?
- Ce trăsături de
personalitate stereotipice şi contrastereotipice au personajele?
- Cum este
conceptualizată frumuseţea?
- Ce scene de subordonare
există?
- Interacţionează cele două
categorii de gen sau sunt segregate?
- Interacţionează fetele între ele, sau
interacţionează doar cu băieţii?
- Ce subiecte de
discuţie abordează?
- Există personaje
complexe feminine şi masculine?
Ca metodă de cercetare am ales o metodă
calitativă, anume analiza de conţinut asupra imaginilor şi dialogurilor. Am
analizat în total 34 de numere din reviste pentru copii: nouă numere din
revista Barbie, zece din revista Spiderman, patru din revista Războiul
stelelor-Rebelii şi 11 din revista Scooby-Doo. Am analizat imaginile
cu personaje umane şi replicile acestora.
Am observat o diferenţă substanţială
între profilul celor patru reviste în ceea ce priveşte reprezentările de gen. Revista
Barbie pune accentul pe trăsătura stereotipică a frumuseţii feminine,
care apare însă în contextul unei portretizări relativ emancipate a feminităţii
în ceea ce priveşte autoritatea, interacţiunea, profilul ocupaţional, activităţile
şi trăsăturile de personalitate. Dimpotrivă, revista Spiderman promovează
imaginea super-eroului masculin, personajele feminine fiind rare şi apărând în
ipostaze subordonate. Revistele Războiul Stelelor-Rebelii şi Scooby-Doo
prezintă un ansamblu relativ echilibrat al personajelor feminine şi
masculine, îmbinând reprezentările stereotipice cu cele contrastereotipice şi
cele ambivalente (combinate).
Introducere
Copiilor le place să urmărească desene animate şi să răsfoiască reviste cu
personajele favorite din aceste desene. Prin expunerea la acest tip de media,
copiii învaţă de la personajele prezentate în paginile revistelor cum să se
comporte în viaţa reală. Fetele vor fi adesea inspirate de personajele
feminine, învăţând de la acestea cum să se îmbrace, ce atitudine să aibă faţă
de ceilalţi, ce activităţi ar trebui să aibă şi cum să se poarte în societate,
iar băieţii vor adopta în viaţa reală anumite aspecte din comportamentul şi
activităţile personajelor masculine din reviste. Prin această cercetare doresc
să identific ce este specific fiecărui gen, conform revistelor pentru copii, ce
îi învaţă acestea pe viitorii adulţi?
În societate s-a creat o anumită imagine stereotipică pentru
fete şi, respectiv, pentru băieţi, fiecărui gen fiindu-i atribuite anumite trăsături
şi acţiuni considerate distinctive. Atunci când trăsăturile unui gen sunt
atribuite celuilalt se creează o imagine contrastereotipică, care
contribuie la transformarea distincţiilor de gen. De asemenea, în trecut
societatea prezenta imaginea bărbaţilor ca fiind superiori femeilor, ei fiind
cei care aveau trăsături de lider şi erau cei care protejau şi ţineau sub
autoritatea lor femeile, considerate vulnerabile şi incapabile de autonomie.
Această imagine a suferit transformări de-a lungul timpului, dar anumite
elemente încă se regăsesc în paginile revistelor pentru copii prin prezenţa
eroilor care salvează prinţese sau alte figuri feminine, eroinele existând
foarte rar şi nefiindu-le acordată o mare importanţă.
Principala întrebare
de cercetare este: Care sunt reprezentările de gen în revistele pentru
copii?
Cuprins
Rezumat
Introducere
Capitolul
I. Cadrul teoretic
1.1 Genul – instituţie socială
1.2 Gen şi frumuseţe
1.3 Personaje feminine şi masculine:
Profunzime şi clişee
1.4 Redefinirea genului ca instituţie
socială: simboluri şi personaje
Capitolul II. Metodologie
Capitolul III. Reprezentări ale feminităţii
şi masculinităţii în revista Barbie
3.1 Reprezentări ale lui Barbie
3.1.1 Reprezentări ale lui Barbie în
poveste
3.1.2 Reprezentări ale lui Barbie în
secţiunile Practic, Atelier şi Reţetă
3.1.3 Reprezentări ale lui Barbie în
secţiunea Filme
3.1.4 Interacţiunea inter şi intra gen
a personajului Barbie
3.1.5 Complexitatea personajului
3.2 Reprezentări ale altor personaje
3.2.1 Reprezentări ale lui Ken
3.2.2 Reprezentări ale Teresei,
Raquelle şi Nikki
3.2.3 Reprezentări ale lui Chelsea,
Stacie şi Skipper
3.3 Concluzii privind revista Barbie
Capitolul IV. Reprezentări ale feminităţii
şi masculinităţii în revista Scooby-Doo
4.1 Reprezentări ale Velmei în banda
desenată
4.2 Reprezentări ale lui Daphne în
banda desenată
4.3 Reprezentări ale lui Shaggy în
banda desenată
4.4 Reprezentări ale lui Freddie în
banda desenată
4.5 Reprezentări ale feminităţii şi
masculinităţii în celelalte secţiuni ale revistei
4.6
Concluzii privind revista Scooby-Doo
Capitolul V. Reprezentări ale feminităţii
şi masculinităţii în revista Spiderman
5.1 Reprezentări ale lui Peter Parker -
Spiderman
5.2 Reprezentări ale altor personaje
5.2.1 Reprezentări ale fetei blonde
5.2.2 Reprezentări ale
lui Madame Masque
5.2.3 Reprezentări ale
agentului Coulson
5.2.4 Reprezentări ale
Amandei
5.2.5 Reprezentări ale
lui Mary Jane
5.3 Concluzii privind
revista Spiderman
Capitolul VI.
Reprezentări ale feminităţii şi masculinităţii în revista Războiul stelelor
- Rebelii
6.1 Reprezentări ale
lui Kanan
6.2 Reprezentări ale
Herei
6.3 Reprezentări ale
Sabinei
6.4 Reprezentări ale
lui MaDall
6.5 Reprezentări ale
lui Inchizitor
6.6 Concluzii privind
revista Războiul stelelor – Rebelii
Concluziile studiului
Bibliografie
Concluziile
studiului
În urma analizării celor patru reviste
destinate copiilor am putut observa diferenţele dintre acestea privind
reprezentările de gen. Din fiecare revistă, copiii pot învăţa alte lucruri
despre feminitate şi masculinitate, lucruri care pot coincide sau nu cu ce au
fost socializaţi în familie.
Revista Barbie pune accentul pe feminitate,
descriind în principal ce activităţi şi competenţe au fetele. Această revistă
promovează, în primul rând, un ideal de frumuseţe feminină. Aspectul
fizic al personajelor feminine este acelaşi, talie subţire, păr aranjat
întotdeauna şi machiaj care să evidenţieze ochii şi buzele. O astfel de
promovare poate creea în mintea fetelor, care răsfoiesc astfel de reviste, o
imagine distorsionată despre ce înseamnă să fii o fată frumoasă şi să conducă
la marginalizarea socială a celor care nu se încadrează în acest tipar. Cu
toate acestea, revista promovează capacitatea fetelor de a se implica în
orice activitate, fie stereotipică sau contrastereotipică feminităţii. Astfel,
fetele pot învăţă că pot fi sportive şi se pot implica în orice sport le place,
fără să se considere prea masculine.
Revista Scooby-Doo promovază egalitatea
dintre femei şi bărbaţi, personajele din revistă nefiind foarte diferite
între ele. Personajele feminine sunt implicate în aceleaşi activităţi ca şi
personajele masculine, acţiunile lor devenind, astfel, ambivalente în ceea
ce priveşte reprezentările de gen. Dacă a fi curajos este asociat
masculinităţii, în revistă observăm că unul dintre personajele masculine este
lipsit de această trăsătură. În contrast cu acesta, personajele feminine sunt
curajoase şi nu se tem de monştri. Revista Scooby Doo nu promovează un
ideal de frumuseţe feminină, ci, dimpotrivă, în cazul personajelor feminine
pare să existe o asociere negativă între frumuseţea feminină şi inteligenţă şi
competenţe. Dimpotrivă, pentru personajele masculine, există o asociere
pozitivă între aspect fizic plăcut şi curaj.
Revista Spiderman promovează
imaginea supereroului masculin care salvează lumea şi luptă contra răului.
În această revistă, personajele feminine sunt personaje plate, lipsite
de trăsături de personalitate puternice, fiind fie salvate de supererou, fie
învinse de acesta, atunci când sunt personaje negative. Această imagine
contrastantă dintre masculinitate şi feminitate poate susţine o valorizare
diferită a celor două genuri. Băieţii care citesc astfel de reviste pot
ajunge să creadă că ei trebuie să fie mereu învingători în relaţie cu fetele, că
trebuie să fie protectori şi să le considere pe fete mai slabe decât ei. Fetele
care citesc această revistă pot ajunge să creadă că ele trebuie să fie
protejate şi că nu se pot apăra singure. 46
Revista Războiul stelelor-Rebelii promovează egalitatea dintre băieţi
şi fete şi nu pune accentul pe aspectul fizic al
personajelor. Curajul, dexteritatea şi capacităţile de lider nu sunt asociate
unui anumit gen, membrii echipajului mixt având, în principal, aceleaşi trăsături
de personalitate şi competenţe. Copiii care citesc această revistă pot învăţa că,
indiferent dacă sunt fete sau băieţi, pot fi la fel de curajoşi.
Din cele patru reviste
analizate, doar Spiderman nu trece testul Bechdel-Wallace. Revistele „Barbie”,
„Scooby-Doo” şi „Războiul stelelor-Rebelii” trec acest test,
având cel puţin două personaje feminine care comunică între ele, subiectul lor
de discuţie fiind altceva decât un personaj masculin. Comparativ cu acestea,
revista „Spiderman” nu trece acest test prin numerele studiate
deoarece, deşi are cel puţin două personaje feminine care comunică între ele,
subiectul lor de discuţie este un personaj masculin.
Privind existenţa personajelor
complexe, doar trei reviste au personaje care evoluează pe parcursul poveştii,
anume „Barbie”, „Spiderman” şi „Războiul stelelor-Rebelii”.
Personajele principale ale fiecărei reviste fac parte din această categorie,
iar în evoluţia lor sunt ajutate de personajele plate, care au doar minimul de
trăsături necesare pentru a participa la acţiune.
Fiecare revistă pentru
copii promovează anumite idealuri: frumuseţea feminină, imaginea supereroului,
curajul şi spiritul de aventură, precum şi inegalitatea sau egalitatea dintre
genuri. Consider că elementele de noutate ale acestei lucrări
constau în identificarea stereotipurilor şi contrastereotipurilor prezente în
revistele actuale din România, comparând reviste cu public ţintă diferit şi
care promovează idealuri diferite. Acest studio contribuie la înţelegerea
societăţii româneşti contemporane, dat fiind că revistele disponibile
actualmente copiilor din România nu au mai fost studiate empiric prin raport cu
reprezentările de gen.
Consider
că ar fi necesară într-o cercetare viitoare şi aplicarea unei analize
cantitative. Astfel am putea afla, de exemplu, dacă există o corelaţie între
nivelul de stereotipizare feminină / masculină şi numărul de replici ale unui
personaj. De asemenea, am putea afla dacă personajele feminine şi cele
masculine au în aceeaşi măsură trăsături stereotipice, ambivalente şi
contrastereotipice.
Consider
că prin îmbinarea analizei de conţinut calitativă cu cea cantitativă, aş putea,
într-un studiu viitor, să aflu mai multe detalii semnificative despre ce mesaj
promovează o anumită revistă şi care sunt mai exact reprezentările feminităţii şi
masculinităţii din acest mediu de socializare a copiilor.
Crina Anton
Felicitări
domnişoarei Crina Anton pentru subiectul ales, dar şi pentru foarte interesanta sa
valorificare.
Un comentariu:
Având în vedere faptul că şi eu sunt licenţiat în Sociologie, m-ar interesa ce metode de cercetare sociologică a aplicat în cercetare şi care sunt instrumentele cercetării utilizate de Crina ???
Daniel Cristea-Alba Iulia
Trimiteți un comentariu