Dacă vă mai aduceţi
aminte, într-o postare de anul trecut, unde atrăgeam atenţia asupra frumoaselor eseuri despre aventurile lui Corto
Maltese, publicate de Ioan Stanomir pe
site-ul lapunkt.ro, profeţeam că ele vor fi adunate între coperţile unei cărţi.
Şi iată că volumul respectiv nu doar că
a apărut, dar el conţine eseuri inedite şi despre alte personaje şi autori
celebri ai BD-ului mondial.
Titlul volumului este
bine găsit: Camera obscură – Vis, imaginaţie şi bandă desenată . Într-adevăr, banda desenată rimează cu visul şi imaginaţia,
şi nu poate exista în afara lor.
Volumul se deschide,
bineînţeles, cu consideraţiile autorului asupra revistei care a marcat copilăria
a măcar două generaţii de cititori
români, Pif Gadget, această adevărată
„poartă în zid” cum o denumeşte autorul, referindu-se la zidul ideologic care a
separat vreme de 45 de ani cele două jumătăţi ale Europei. Pif şi Hercule,
Fanfan la Tulipe, Taranis, Doc Justice, Teddy Ted, Loup Noir, Capitaine Apache
defilează nostalgic prin faţa noastră.
De la revista franceză Pif
Gadget, Ioan Stanomir trece la revista belgiană Le Journal de Tintin, mai
precis la celebrisimile sale personaje Tintin, Blake şi Mortimer. Ba chiar
scrie, pentru prima oară în România, şi
despre mai puţin cunoscuţii Luc Orient al tandemului Greg (scenarii) /
Paape (desene) sau Bob Morane, imaginat de Henri Vernes şi desenat de mai mulţi
artişti talentaţi (Dino Atttanasio, William Vance, Coria, Gerald Forton – da, chiar desenatorul
lui Teddy Ted în Pif).
Hugo Pratt a colaborat
atât cu revista Pif Gadget cât şi cu Journal de Tintin,
iar eseurile lui Stanomir despre universul literar şi artistic al marelui romancier grafic sunt printre
cele mai reuşite din volum (alcătuind aproape o carte în carte). Autorul decortichează fiecare album în parte, şi nu doar aventurile comandantului Corto
Maltese, ci şi pe cele ale locotenentului Koinski, căpitanului Cormorant,
sergentului Kirk, ofiţerului de marină Morgan, sau ale reporterului
de război Ernie Pike.
Seria Ernie Pike şi altele, au
fost desenate de Hugo Pratt după
scenarii scrise de argentinianul Hector Oesterheld şi, pe urmele inegalabilului Hugo,
după 60 de ani, Stanomir ne trece (cu gândul) Oceanul Atlantic şi ne face
cunoştinţă cu clasicii desenatori Alberto
Breccia şi Solano Lopez.
Lecturând volumul, cititorii navighează fără încetare pe un adevărat „ocean al
imaginaţiei”. După Argentina, Ioan
Stanomir ne readuce pe vechiul continent şi ne prezintă prietenii şi
colaboratorii italieni ai lui Hugo: Milo
Manara, Dino Battaglia, Attilio Micheluzzi precum şi câteva dintre capodoperele
lor grafice.
În fine, volumul se
încheie cu două nuvele, în care autorul
imaginează aventuri inedite ale două dintre personajele sale dragi,
Tintin şi Corto:
- Când se va trezi cel adormit. O aventură apocrifă a lui Tintin şi Milou;
- As I lay dying. O elegie pentru Corto Maltese.
- Când se va trezi cel adormit. O aventură apocrifă a lui Tintin şi Milou;
- As I lay dying. O elegie pentru Corto Maltese.
La sfârşitul lecturii rămâi
cu o senzaţie de beatitudine spirituală,
din care ţi-ai dori să nu mai ieşi.
Ce m-a impresionat
la volumul Camera obscură este erudiţia aproape infinită a lui Ioan Stanomir (confirmându-mi opinia deja formată în urma
lecturii unei alte cărţi a autorului, Umbre
pe pânza vremii (Secvenţe de istorie intelectuală). Ioan Stanomir este un
cititor pasionat, gurmand şi gurmet, nu doar de benzi desenate, ci de literatură în
general, dar şi un scriitor
extraordinar.
Deşi este absolvent şi
profesor la Facultatea de Ştiinţe Politice, Ioan Stanomir mânuieşte cu dexteritate
tehnicile criticii literare, şi le foloseşte constant în volumul de eseuri Camera Obscură. Astfel, el nu ezită să
compare autorii de benzi desenate cu mari scriitori precum Jules Verne, Karl
May, Wells, Doyle, Borges, Bioy Casares,
Rudyard Kipling, Fenimore Cooper etc. El
denumeşte capitolele cărţii cu numele unor cunoscute romane (Cărarea pierdută, 20,000 de leghe sub
mări, Tropicul capricornului) sau
filme (Dincolo de orizont, You only live twice), care consonează cu subiectele benzilor
desenate analizate.
Când Ioan Stanomir scrie
„Corto Maltese, ca ansamblu de fragmente
şi de imagini, este punctul de apogeu
al unei arte care se nutreşte din revizitarea tradiţiei şi din recursul la
citatul cultural”, ai cel mai bun exemplu de critică de întâmpinare şi
sustentaţie al unui nou gen al literaturii. Gen pe care Stanomir îl denumeşte
magistral "proză grafică"!
(sintagmă aflată la jumătatea distanţei între „ literatura desenată” -
Hugo Pratt dixit şi „romanul grafic” - Will Eisner dixit). Chapeau!
„Lectura benzilor desenate este, în termeni culturali, o experienţă sinestezică. Ea se deschide, simultan, către
vizual şi către literatură, către tradiţie şi către reverie. Proza grafică nu
este genul minor incompatibil cu demnitatea intelectuală a cititorului. Ea este însă incompatibilă cu rigiditatea snoabă şi scorţoasă a celor care preferă să rămână
închişi în turnul cenuşiu al lipsei de imaginaţie, refuzând invitaţia la
călătorie şi evaziune.
[...] Proza grafică este unul dintre cele mai
influente avataruri ce definesc amprenta creatoare a secolului
XX.” , scrie Ioan Stanomir la finalul volumului său.
Ideal ar fi să fii
citit benzile desenate la care face referire Stanomir în carte, înainte să
plonjezi în paginile sale. Mărturisesc sincer că nici măcar eu nu am citit toate aceste albume BD. Este sigur că, după lectura excepţionalei cărţi,
îmi voi completa lacunele la primul drum la Bruxelles.
Cred însă că, mai mult decât o pledoarie entuziastă şi profesionistă în favoarea ideii „banda desenată - un nou gen literar”, volumul lui Stanomir este o adevărată invitaţie la lectură şi evaziune în infinita lume a literaturii desenate. Şi, dacă veţi fi citit doar cartea sa, deja aţi făcut o excursie de neuitat în această minunată lume.
Cred însă că, mai mult decât o pledoarie entuziastă şi profesionistă în favoarea ideii „banda desenată - un nou gen literar”, volumul lui Stanomir este o adevărată invitaţie la lectură şi evaziune în infinita lume a literaturii desenate. Şi, dacă veţi fi citit doar cartea sa, deja aţi făcut o excursie de neuitat în această minunată lume.
Din aceste motive, în
bibliotecă, pe raftul cel mai apropiat de sufletul meu,
Camera obscură – vis, imaginaţie şi bandă desenată
şi-a găsit locul firesc, la mijloc, între volumele de teorie şi eseistică Grafica americană, Benzile desenate şi canonul post-modern, Mit şi Bandă desenată, Visul
lui Machiavelli, Apocaliptici şi integraţi,
În
căutarea comunismului pierdut şi romanele Derapaj şi Misterioasa
flacără a reginei Loana.
Dodo Niţă
Notă.
„Joi, 10 iulie, de la ora 18:00,
la Ceainăria Cărtureşti Verona (Str. Arthur-Verona nr. 13-15, Bucureşti) va
avea loc lansarea volumelor Caragiale după Caragiale. Arcanele
interpretării: exagerări, deformări, excese de Angelo Mitchievici şi Camera
obscură. Vis, imaginaţie şi bandă desenată de Ioan Stanomir, apărute
recent la Editura Cartea Românească.
Alături de autori, vor lua cuvântul: Dan C. Mihăilescu, Ion Manolescu şi
Daniel Cristea-Enache.”
5 comentarii:
Editura Polirom, Colectia Cartea Romaneasca !!! Lucrarea are si ilustratii ?
Lucrarea are si ilustratii, de pe site-ul Editurii Polirom, nu reiese !
Nu, nu are. Dar nici nu are nevoie, pentru ca Ioan Stanomir are puterea de a transforma cuvintele in imagini.
Am fost aseara la Carturesti, sala a fost plina si a trebuit sa stam pe hol :)
Din pacate dl Stanomir a vorbit si foarte incet, o fi fost de la emotii, cine stie...
By the way, Dodo, ai fost pomenit in expunerile vorbitorilor.
Multumim pentru informatii. Asteptam si o cronica personala a cartii.
Trimiteți un comentariu