Noi orizonturi ale registrului exprimării
Ioniţă TUNSUL
Un haiduc de Bucureşti
desene de Puiu MANU
scenariu Marius LEŞTARU
editura HAC!BD
Benzile desenate sunt
definite de confluenţa literaturii cu artele vizuale. Produsul întruchipat
rezultă ca urmare a efortului susţinut de autorul/autorii orientat/orientaţi spre definirea
suportului narativ care conformează trama literară şi mai apoi transpunerea
grafică materializată în secvenţe succesive. Aspectele întreprinderii implică
reunirea unei opere trasată prin caracteristica unităţii organice realizată de
echipa creatoare, autori diferit specilizaţi: scenaristul - alăturat
desenatorului.
Momentul importantei
schimbări de direcţie este plasat în decursul anilor ’60 ai sfârşitului de
secolul trecut, când benzii desenate (BD), prin contribuţia unor artişti
revolutionari ai fenomenului, i s-a atribuit statutul “cea de a 9-a arta”,
nominalizare care consfinteşte recunoaşterea calităţii şi a diversificării
astfel dobândite.
În
afara sesizării nivelului atins de atractivitatea înglobată în performanţele
artistice ale autorilor, se remarcă consecinţele spectaculoase si inedite ale
conlucrării abilităţilor provenite din cele două domenii diferite ale artei,
fapt care are urmare primenirea neîncetată a fenomenului aflat în plina
expansiune. Interfenţa părţilor care conlucrează dezvoltă în mod pregnant o
serie de caracteristici şi calităţi determinatoare rezultatelor unor noi
deschideri ale traseelor traditionale. Am dezvoltat prezentarea trimiterilor
amintite în lucrarea “abc … BD (benzile desenate: vocaţie
educativă şi iniţiere în arte) ”, cărora li se adaugă câştigul intervenit urmare a conlucrării
domeniilor artistice intersectate în noul produs.
Exerciţiul literar
configurează un produs versatil definit printr-o însemnată varietate de genuri.
Surprinderea cititorilor survine din constatarea că benzile desenate au adaptat
scenarii corespunzătoare întregii palete ale abordarilor acoperind un larg
spectru al manifestarilor stilistice. Exprimarea zonei de manifestare a
actiunii scenariului urmărind trama
narativă poate mai uşor fi permutată în alte registre ale transpunerii, fapt
care are drept consecinţă apariţia unui nou aspect al interesului arătat
cititorilor. Noua forma a exprimării sub denumirea romanului grafic - gen care şi-a croit calea în peisajul editorial mondial - este o consecinţă a înnoirilor resimţite în banda
desenată din lumea întreagă, mai nou şi pe teritoriul autohton, practic
alinierea tendinţelor prefigurate.
Aducând
discuţia în perimetrul corespunzător temei naraţiunii dezvoltată de scenaristul Marius
Leştaru (co-autor al albumului “Dim - Sarabandă pentru golful Aden”), notăm realizarea în configurarea aceluiaşi tandem -
cu Puiu Manu. Pasionat de sport, lector al Universităţii din Bucureşti,
reorientează abordarea spaţiului marin drag autorilor, în favoarea subiectului
întâmplărilor istorice ale unei lumi dispărute – cea a haiducilor, unde Marius Leştaru are îndrăzneala de a readuce
în prim plan, “împotriva uitării”, istorioare petrecute în preajma
Bucureştilor, subiect a cărui dispunere este altfel tratată decat modul
tradiţional cultivat mai mult de jumătate de secol prin protagoniştii supuşi
propagandei luptei de clasă.
Mutaţia plasează personajele
în perimetrul creionat de alura super-eroilor întruchipaţi în banda desenată,
sau a comics-urilor, în postura justiţiarilor, personaje aflate în apropiere,
sau legate de gusturile generaţiilor recente. Nu Întâmplător, editura care a iniţiat publicarea albumului – HAC ! BD – a devenit
cunoscută prin dorinţa de promovare şi perpetuare a aventurilor lui Harap Alb –
în tentativa de lansare a isprăvilor unui gen de erou aflat în afara tipologiei
impusă de producţiile comics. Povestea tradiţională are elemente de noutate
prin adăugarea de episoade inedite, care completează şi diversifică acţiunea
clasică dezvoltată cu ramificatii nebănuite şi personaje surprinzătoare.
Abordarea faptelor
haiducilor urmează o documentare pe masura subiectului şi conferă prospeţime
producţiei reaşezând-o în temeiul configurării pe măsura rigorii reieşite ale
criteriilor nivelului mondial în practicarea
benzilor desenate. Ediţia cuprinde şi o desfăşurare cronologică ale
unora dintre faptele haiducului Ioniţă Tunsu.
În
acelaşi ton, surprinzătoare este repoziţionarea stilistică a manierei desenelor
lui Puiu
Manu. Practicant al sportului de performantă – yachtingul, preocuparea
graficianului determină apropierea asupra unei însemnate părti ale tematicii
ilustrată în banda sa desenată. Este lesne de înţeles că patima îl apropie şi
înfluenţează maniera grafică de modelul Hugo Pratt, prin care lumea
personajului Corto Maltese devine centrul de interes al operei care avea sa
dobândească recunoaşterea mondială. Universul asimilat admiraţiei arătată
maestrului Pratt, a iradiat asupra modului de configurare a compoziţiei
desenelor, elaborarea construcţiei şi asupra modului de redare al mişcării.
Ruptura survenită odată cu elaborarea albumului despre care vorbim este urmarea
transferului în altă dimensiune şi perioadă istorică, a impus necesitatea
reconsiderării reflexelor survenite în cariera de peste jumătate de secol.
Autorii, prin căi diferite, definesc în acest fel o repoziţionare care are
drept urmare prospeţimea nou afişată.
Puiu Manu renunţă la
colorizarea desenelor şi la folosirea stilului grafic deja consacrat, în favoarea
unui deplin acord cu lumea şi ambientul în care are loc acţiunea. Remarcabila
reuşită
creionează farmecul epocii al cărei specific are merite asemănătoare
cercetării proprie istoriei arhitecturii. Autenticitatea iradiază atmosfera reconstituită,
trăsăturile personajelor, costumele pe care acestea le îmbracă, etc.
Transformarea şi transpunerea manierei grafice adaptată altui cadru social şi
temporal, redefineşte desenatorul unui nou stil. Decizia cu un grad sporit de
dificultate implică modificarea “semnăturii” graficianului – exersată timp de
aproape şase decenii. Istoria BD-ului are destul de puţine exemple ale unei asemenea decizii:
Moebis, Manara, Caza, sunt maeştri care au aplicat astfel de mutaţii, cărora le este
recognoscibilă interventiile, dovedind menevrabilitate a abilităţilor de care
dispun artiştii.
Este
bine să remarcăm inspirata alegere a texturii hârtiei pe care a fost tipărită
cartea în acord cu exprimarea contextului naraţiunii şi modalitatea realizării
tehnicii desenului alb/negru folosit în lucru.
Impresia
generală pe care o degajă colaborarea autorilor este de deplină tinereţe creativă şi primenire a
exprimării literare şi grafice. Conlucrarea depăşeşte diferenţele de vârstă,
preocupări colaterale, ocupaţie, pregătire profesională, afinităţi legate de modelele
din arte.
arh. Mati BOTEZATU
2 comentarii:
Lucrarea,abc … BD (benzile desenate: vocaţie educativă şi iniţiere în arte) s-a mai publicat????
Fragmente din ea au aparut chiar pe acest blog. Din cate stiu volumul in sine a fost depus la o editura.
Cand va apare, vom informa prompt pe acest blog despre ea, cu bucuria ca apar din ce in ce mai multe studii despre cea de-a noua arta si la noi.
Trimiteți un comentariu