Nu poate exista, în cazul literaturii lui Hugo Pratt,
decât o singură cale de acces, aceea a recitirii îndrăgostite. Ca şi la
Melville sau Conrad, revenirea la Pratt este revenirea spre mit şi taină. Proza
sa postmodernă impune cititorului o disciplină a visării : porţile se deschid
larg, spre a face să intre un vânt al largului de ocean.
Iar traducerea în româneşte, de către Iulia Dromereschi, în seria
memorabilă de la editura “Cartea Copiilor”, a lui “Corto în Siberia” este
ocazia de a contempla perfecţiunea hipnotică a unei arte ce a dăruit naraţiunii
grafice subtilitatea polifonică a romanului. Prologul la ediţie, conversaţia
dintre Dodo Niţă şi Ion Manolescu, este un extraordinar eseu conversaţional ce
reuneşte vocile a doi dintre cei mai rafinaţi exegeţi ai literaturii lui Pratt.
Dialogul dintre Dodo Niţă şi Ion Manolescu înseamnă o punere în context şi o
sumă de sugestii de lectură: erudiţia celor doi scoate la lumină scene, surse,
citate, întâmplări, iar ritmul acestei introduceri are vitalitatea de idei şi
trepidaţia unui text poliţist.
Dodo Niță, Alex Călin și Ion Manolescu - un editor și doi prefațatori fericiți!
La capătul lumii
Şi poate că interpretarea lui Ion Manolescu a romanului prattian ca
multivers este punctul de plecare ideal în această explorare a aventurilor
siberiene ale lui Corto Maltese. Căci textul ce se deschide prin paginile
veneţiene şi prin recitirea utopiei lui Morus este saturat de refracţii şi de
oglindiri. Drumul lui Corto în estul îndepărtat al anilor de război civil rus
comunică cu celelalte secţiuni ale seriei lui Pratt. Revenirile balzaciene de
personaje fac parte din logica narativă a eposului lui Corto.
Iar reapariţia lui Rasputin,ucigaşul sadic şi locvace , este semnul sub
care se plasează textul siberian. Acesta va purta pecetea cruzimii, a
trădării,a sângelui, a himerelor şi a nebuniei. Nemăsura lui Rasputin este
nemăsura lumii pe care o descoperă Corto. Războiul civil sfâşie naţiuni şi
teritorii. Marea pe care navighează Corto este o Asie în furtună. În Siberia,
în Mongolia, in Manciuria, bolşevici, albi,războinici chinezi şi revoluţionari
mongoli se confruntă, iar peisajul este unul al dezolării şi al barbariei.
S-a spus, iar Dodo Niţă şi Ion Manolescu reafimă această judecată critică ,
că aventura siberiană a lui Corto este cea mai încărcată de acţiune şi cea mai
dinamic -cinematografică. Este ca şi cum timpii visări ar fi evacuaţi din
poveste, spre a lăsa locul unei revărsări a istoriei. Dezordinea politică
hrăneşte dezordinea etică a unei lumi pentru care viaţa omenească nu mai are
preţ. Energia demonică a lui Rasputin copleşeşte textul cu curgerea ei
infernală.
Geniul lui Prattt este unul ludic şi tragic, în egală măsură. Jocurile de
cuvinte se află în vecinătatea morţii . Neliniştea îi bântuie pe cei care sunt
fascinaţi de proprii lor demoni. Trenurile blindate sunt oraşele pe şine ce
adăpotesc o umanitate ieşită din ţâţâni. Calea ferată uneşte nu doar puncte
geografice, dar şi himere. Pe traseul ei circulă fantasmaticele vagoane ale
ducesei , ducând cu ele aurul destinat amiralului Kolceak. Întinderea de uscat
este o întindere de ocean, iar trenurile sunt navele care o străbat.
Cât despre Corto, el este, mereu, înăuntrul şi în afara acestei lumi.
Detaşarea sa cinică este şi o mască romantică. Curajul său are pregnanţa unui
cavaler rătăcitor. Cauzele pe care le îmbrăţişează sunt cele marginale şi
excentrice. Spectator şi
actor , Corto este una cu literatura pe care o reciteşte. Între Rimbaud şi
Coleridge, drumul său este cel al evadării şi al reveriei hipnotice. Este Asia
visată de halucinatul baron von Unger- Sternberg un alt domeniu al lui
Kubla-Khan, luminat de soarele psihedelic al nebuniei? Ambiguitatea lui Pratt
refuză certitudinile, spre a îmbrăţişa amurgul visării.
Istoria şi literatura sunt materia din care se croieşte spaţiul ficţional
al lui Pratt. Asia spre
care se îndreaptă Corto este asemeni unei stele în facere. Dragostea este
sângeroasă, iar trădarea este însăşi condiţia umană. Nebunia este aliata
cruzimii : exilaţii şi revoluţionarii se întâlnesc în acest vast purgatoriu. De la
melodramă la citatul intertextual, geniul lui Pratt reuneşte sursele artei în
fluviul ficţiunii sale.
Siberia lui Corto devine un imperiu al himerelor. Marinarul cu cercel în
ureche, piratul de ocazie si cavalerul rătăcitor sunt chipurile sub care se
înfăţişează taina lui Pratt. Dincolo şi dincoace de oglindă. Corto nu poate
muri. Viaţa sa este imortalitatea de valuri a visului însuşi.
Ioan Stanomir
lapunkt.ro, 12 iunie 2024
https://carteacopiilor.ro/19-carti-pentru-copii?catalog=corto-maltese
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu