Interviu în exclusivitate cu câștigătorul Marelui Premiu al Concursului internațional "Can for Balkans"
În
cadrul proiectului « CAN for Balkans », Festivalul de Benzi desenate Istorice de la Braşov a organizat un concurs
internaţional cu tema « Balcanii în Istorie ». Juriul concursului a
fost compus din specialişti din mai multe ţări (Albania, Belgia, Macedonia,
Serbia şi România).
Pe
data de 13 septembrie 2022, pe
pagina Festivalului Internaţional de
Benzi Desenate Istorice s-a anunțat câştigătorul Marelui Premiu : Răzvan Bronescu.
L-am cunoscut la Festival şi am simpatizat
numaidecât cu el. Un tânăr la vreo 30 de
ani, simpatic şi modest, dar cu lumina încrederii de sine sclipindu-i în ochi.
Am stat de vorbă cu el :
Ce ai simţit când ai aflat
că ai câştigat marele premiu ?
Sperai la el, îţi doreai să-l câştigi sau doar ai participat la concurs
aşa, din curiozitate ?
E
foarte special ceea ce am simțit, o mare bucurie, pentru că, încă de când eram
mic, mi-am dorit să creez benzi desenate. Și este o validare a faptului că pot;
sunt dur cu mine însumi, iar câștigarea acestui premiu mi-a permis, pentru
cateva secunde, să mă gândesc: “oamenilor le place povestea mea!". Am
participat de dragul lucrării mele.
De ce ai ales ca subiect
biografia primului realizator de desene animate de la noi, Aurel
Petrescu ? Ştiai dacă el mai fusese, sau nu, protagonist al altor
BD ?
Nu
știam de Aurel Petrescu până acum un an, cand am cumpărat cartea “155 de ani de
benzi desenate în România. 1860-2015” de Alexandru Ciubotariu, de la Muzeul
Național de Istorie a României, unde a avut loc expoziția de benzi desenate vechi
românești. Fiind grafician și 2D animator, coperțile albumelor realizate de el
mi-au atras atenția, mi-au plăcut. Benzile lui desenate sunt demne de comparat
cu cele străine din acea vreme. În momentul în care am aflat de primul desen
animat românesc de acolo, m-am interesat. Între timp, când am văzut anunțul de
pe pagina concursului de la CAN for Balkans, am stat, m-am gândit la o poveste
și l-am ales pe Aurel Petrescu, un nume mai puțin cunoscut la noi, dar care
juca totuși un rol considerabil în istoria românească a animației și a benzilor
desenate. Merită sa fie cunoscut de cat mai multă lume.
Cum te-ai documentat
pentru această lucrare ? Ştii dacă
mai există, sau nu, rude ale lui Aurel Petrescu în viaţă ?
Cand
am aflat de primul desen animat românesc, “Păcală în Lună”, am căutat mai multe
informații despre autor pe Internet și am dat peste cartea “Istoria filmului
românesc” de Călin Căliman, și m-am documentat despre activitatea lui
cinematografică. Am mers la biblioteci, am cercetat reviste și ziare ale
vremii, pe rând, una câte una. Am reușit sa fac rost și de o bibliografie de
benzi desenate publicate de el. Știam
că fiul lui Aurel Petrescu, Lucian, mai este printre noi. Ținând cont că am
aflat de genealogia familiei Petrescu, datorită unui articol online despre casa
tatălui lui Aurel Petrescu, unde nepoata lui Aurel, Anca, a prezentat poze din
trecutul familiei. M-am gândit să le vorbesc despre lucrarea mea înainte de a
merge la Brașov pentru festival, dar nu am avut timp. Bineînțeles, când voi
reuși, le voi spune: “Bună, am făcut o bandă desenată despre Aurel Petrescu”,
și le voi da un exemplar.
Ai mai publicat, sau ai
mai desenat şi alte benzi desenate înainte de anul 2022 ?
Nu
am publicat benzi desenate, încă. Dar
am mai facut benzi desenate personale, însă nu le-am terminat niciodată (cu
excepția unor comic strip-uri pe care le-am făcut pentru o campanie
publicitară)... dar, în cele din urmă, am reușit să termin prima mea bandă
desenată.
Spune-ne te rog câteva
cuvinte despre tine : data şi locul naşterii, ce studii ai făcut, ce
meserie practici în prezent.
M-am
născut pe 20 martie 1988, în Brașov. Am ales specializarea Grafică la
Universitatea Națională de Arte din București, deoarece am considerat că
aceasta poate să-mi deschidă ușile unei cariere în domeniul artei digitale și
m-a ajutat să mă calific în domeniul animatiei. În acest moment după pandemie,
fac storyboard-uri, ilustrații și mozaicuri. Trebuie să spun că mozaicurile în
miniatură m-au ajutat în mod surprinzător să îmi explorez creativitatea și
viziunea pentru a-mi defini stilul artistic.
Când ai descoperit banda
desenată ? Mai ţii minte care este
prima publicaţie (revistă, album) citită ?
Nu-mi
amintesc anul exact, dar nu aveam mai mult de 4-6 ani. Încă îmi amintesc ca
prima bandă desenată a fost Noul Testament în imagini, apoi revistele traduse
în limba maghiară, o adaptare a primului film Batman și Csodalatos Pokember
vol. 1, le-am primit de la unul din verișorii mei, Sergiu. Am fost captivat de
la început. Apoi îmi amintesc, mai crescusem, eram la Brașov și la chioșcuri au
aparut benzile desenate în limba maghiară, și de asemenea și cele în limba
română precum Familia Flintstone și Bravman. M-am apucat puternic de benzi
desenate și am citit totul, fără sa pierd nimic. Multe încă le mai am, într-o
stare mai puțin bună, pentru că le-am citit de multe ori.
Astăzi continui să citeşti
BD ?
Nu
cred că pot trăi fără benzi desenate pentru două săptămâni, le citesc în
fiecare săptămână. Am obiceiul ăsta încă din vremea studenției.
Ce autori străini
îndrăgeşti şi de ce ?
Lista
e lungă. Primul nume care îmi vine în minte este Jim Lee. Numărul 204 al seriei
Superman mi-a schimbat viața la 360 de grade, când aveam 16 ani. Stilul lui
stilizat, detaliat și dinamic, de asemenea și povestirea lui vizuală și
perspectiva încadrată. Pe lângă povestirea vizuală, sunt Stuart Immonen,
Mathieu Lauffray, Boichi… Dacă ești bun la desen, dar nu ești bun la povestire
vizuală, cadrele tale sunt cel mai probabil plictisitoare. Și ce dacă ești
pictor tradițional? Alex Ross a reușit să treacă de amândouă. Tocmai de aceea,
povestirea vizuală are cel mai important rol în benzile desenate. Același lucru
se întâmplă și cu animațiile și filmele.
Ce autori români
îndrăgeşti ?
Aș
aminti pe: Adrian Barbu, Alex Tambală, Alexandra Gold, Alexandru Ciubotariu,
Anghel Serban, Ionuț Popescu, Octav Ungureanu, Puiu Manu, Robert Obert,
surorile Ileana și Maria Surducan, Valentin Tănase, Vlad Forsea, Viorel
Pîrligras…
Anul aceasta a fost prima
ta participare la un festival BD ?
Ce ţi-a plăcut şi ce nu ţi-a
plăcut la manifestare ?
A
fost prima mea participare la un festival BD și a fost uimitor! De ce spun
asta? În primul rând, deoarece proiectul a fost bine organizat, având expoziții
în aer liber și în interior, concursuri, ateliere, dezbateri, iar voluntarii
care sunt și artiști, ce participaseră la MasterClass Brașov 2022, au fost
implicați în fiecare activitate. Și în al doilea rând, pentru că am avut ocazia
să întâlnesc participanți din alte țări și am putut vedea diferența dintre
subiectele alese de ei. Mi-a plăcut multiculturalitatea acestui proiect și
chiar îmi doresc să repet experienţa.
Ce planuri de viitor
ai ?
În
general, îmi urmez gândurile și inima. Ce pot să spun? Îmi doresc să fac mai
multe pentru lumea benzilor desenate. Am proiecte la care lucrez, dar
deocamdată nu pot da detalii în legătură cu acestea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu