arh. Mati
BOTEZATU
AMPLU EVENIMENT
EDITORIAL
BD’or:
René GOSCINNY / Albert UDERZO
seria ASTERIX, VITEAZUL GAL /
vol.1
editura Arthur
/ GRAFIC / 2017
Legendarul album Une aventure d’ASTÉRIX, LE GAULOIS a
fost lansat în 1961 de editura DARGAUD. Între timp s-au scurs 57 de ani de la
apariţia pe piaţa europeană şi apoi mondială. Teritoriile cucerite au suportat un
succes mondial fulminant. Între timp seria a adunat 27 de volume şi cu acest
prilej amintim doar performanţa amplificării preţului estimat al fiecăruia
dintre primele trei volume originale. Astăzi BEDETHEQUE certifică depăşirea
cotaţiei 1000 euro. Comparativ, cele mai recente lansări au preţul cuprins
între 30 şi 50 euros. Între timp seria a
fost asimilată de nenumărate edituri situate în multe state, de pe toate continentele,
iar tirajul ajunge la ordinul milioanelor exemplare. Reuşita benzii desenate
determină decizia extinderii reţetei comerciale prin ecranizarea unor episoade
din Aventurile lui Asterix în producţii cinematografice de desene animate şi
transpunerea unor episoade în filme cu actori celebri.
Varianta în limba română preluată de la Hachette Livre / 1999 reprezintă iniţiativa materializată de EGMONT ROMÂNIA încă din 1994: O aventură Asterix / Eroul galilor. Entuziasmul anilor începuturilor descătuşării presei aduce în plus alte 5 volume legate cu coperte suple: Asterix şi Cleopatra / 1994, Cosorul de Aur / 1995, Asterix gladiator / 1996, Asterix şi goţii / 2000, Bătălia dintre şefi / 2000. În acel moment din motive necunoscute editura sistează apariţia seriei promiţătoare.
Recentul eveniment editorial evidenţiat de lansarea unei
noi serii Asterix în limba română nu face altceva decât să trezească amintirile
nostalgice provenite din descoperirea benzii desenate acum mai bine de o
jumătate de veac. Rememorarea este legată de aura legendei care persistă încă
în jurul autorilor şi a eroilor povestirilor desenate secvenţial.
Începând din anii ’70, atras de fenomenul nou al exprimării
în desene, de calitatea abilităţii graficii am început să caut, să parcurg şi
să păstrez revistele Vaillant, Pif şi am ajuns să strâng 250 de numere. Mai
târziu mi-a căzut în mână periodicul Pilote, publicaţia care a lansat personajele
aventurilor Asterix. Apoi, în timp, am avut şansa să capturez câteva albume ale seriei, astfel am tezaurizat până în
prezent vreo cincisprezece volume originale.
Afecţiunea probată de citirea povestirilor provine din plăcerea descoperirii
atitudinii brave a unei populaţii dispusă la acceptarea surprinzătoare a aventurilor
purtate de imbatabilii nesupuşi. Comentariile mele din textele elaborate, reieşite
în urma lecturilor BD ale acestui domeniu au avut ca suport personal declarat refuzul
conştient de a oferi cele mai mici indicii asupra naraţiunii. Scopul urmărit
era de a nu trăda efectul surprizei survenite în desfăşurarea povestirii şi nu
a etala amănunte ajutătoare pentru aflarea cursului şi deznodământului
acţiunii. Mereu am preferat să comentez modul de alcătuire al structurii fenomenului
din aria artei benzilor desenate şi să consemnez conexiunile inedite, odată ce acestea
sunt descoperite şi acceptate. În cazul legat de seria în discuţie direcţia comentariilor
este orientată către relevarea aspectului afectiv presupusă de încărcătura
dobândită.
Eram încă tânăr şi în plină activitate lucrativă dedicată
susţinerii familiei - constrâns de îndatoririle celor necesare traiului pentru
cei trei copii apăruţi în intervalul a nouă ani. Complicarea cerinţelor la care trebuia să
facem faţă împreună cu soţia, astfel că în afara programului de lucru la
institutul de proiectare unde eram angajat a trebuit să angajez comenzi
suplimentare, proiecte în particular, elaborarea de planşe, colaborari pentru
publicaţiile româneşti contemporane, edituri, scenografie la teatre, postere,
prezentări grafice, ilustraţii de carte, grafică publicitară, etc. Concomitent
se impunea participarea la educaţia noii generaţii din familie, asigurarea accesului
la cultură prin lectură, spectacole, turism…
Copiii mei încă nu ştiau să citească, dar incitaţi de ilustraţiile care însoţeau textele îmi cereau seara să le citesc textele din benzile desenate odată cu urmărirea desenelor. Sarcina auto-încredinţată poate era ceva mai uşoară, pentru că albumele din bibliotecă nu erau atunci în numărul de volume deţinute acuma. Atenţia cu care ascultau lecturile mele probabil au determinat oarecare afinitate faţă de domeniul căruia îi arătam pasiune nedisimulată. Nu pot să apreciez cu exactitate gradul de interes moştenit, dar pot sa confirm cu tărie că benzile desenate au contribuit la modelarea configuraţiei spirituale a fiecăruia dintre ei şi a condus la educarea prin conexiunea domeniilor culturale. Experienţa dobândită a fundamentat credinţa că banda desenată devine alfabetul iniţierii în lumea artelor şi modelează vocaţia cultural educativă, familiarizează tineri în privinţa limbajului exprimării artistice şi înlesneşte cunoaşterea mecanismelor acestei comunicări.
Copiii mei încă nu ştiau să citească, dar incitaţi de ilustraţiile care însoţeau textele îmi cereau seara să le citesc textele din benzile desenate odată cu urmărirea desenelor. Sarcina auto-încredinţată poate era ceva mai uşoară, pentru că albumele din bibliotecă nu erau atunci în numărul de volume deţinute acuma. Atenţia cu care ascultau lecturile mele probabil au determinat oarecare afinitate faţă de domeniul căruia îi arătam pasiune nedisimulată. Nu pot să apreciez cu exactitate gradul de interes moştenit, dar pot sa confirm cu tărie că benzile desenate au contribuit la modelarea configuraţiei spirituale a fiecăruia dintre ei şi a condus la educarea prin conexiunea domeniilor culturale. Experienţa dobândită a fundamentat credinţa că banda desenată devine alfabetul iniţierii în lumea artelor şi modelează vocaţia cultural educativă, familiarizează tineri în privinţa limbajului exprimării artistice şi înlesneşte cunoaşterea mecanismelor acestei comunicări.
Tudor, cel mai mijlociu, după cum singur se prezenta, este cel care a fost modelat spiritual de umorul benzilor desenate. A fost primul care la 10 - 11 ani a ajuns în de două ori în Franţa, de unde a adus cu mare bucurie albume Asterix. Cea de a doua facultate a sa a fost absolvirea Institutului de Artă teatrală şi cinematografică din Bucureşti. Tema susţinută în lucrarea de diplomă - regie film - poartă denumirea Interconexiunea artistică dintre BD si cinematografie. A arătat interes pentru modul de realizare al compoziţiilor imaginii din cadrele peliculei, invenţie preluată de la începuturile filmului prin contribuţia exerciţiului practicat pentru prima oară în benzile desenate. Deunăzi l-am sunat să-i spun de apariţia în librării a volumului Asterix - Viteazul gal. Mi-a ordonat să-l cumpar imediat !
Martha, fiica cea mică, nu renunţa niciodată la obişnuinţa
ca înainte de culcare să-i citesc pagini de benzi desenate, cu precădere din
Asterix. Înzestrată cu o memorie excepţională, corela cu atenţie textul cu
imaginile şi le reţinea simultan. Câteodată, din cauza oboselii acumulate, se
întâmpla să adorm şi uneori o luam razna şi băteam cîmpii debitând aiureli prin
somn. Mă trezea de fiecare data cu reproşuri reamintind prompt textul corect,
pe care le ştia pe de rost, de la un capăt la altul.
Intervenţia de faţă,
alăturată dovezilor propriului meu parcurs, susţin şi subliniază efectul educativ al benzilor
desenate. Îndelung susţinuta mea afirmaţie legată de identificarea
interferenţelor culturale determinate de fenomenul BD îşi găseşte deplină
acoperire prin faptele mărturisite acum.
Noua lansare a ediţiei Grafic - Asterix se remarcă prin realizarea
profesionistă a traducerii Ioanei Pârvulescu, culoarea desenelor (poate) superioară
performanţelor editurii Dargaud, hârtia planşelor de bună calitate, coperte
cartonate, impecabila calitatea a operaţiunilor de legătorie, preţul sensibil
inferior stabilit de paritatea cursului euro/leu – sunt argumente ale forţării
deciziei fiecăruia de achiziţionare a seriei promovate. Aştept cu nerăbdare
volumul următor – Cosorul de aur şi celelalte anunţate, asta în ciuda faptului că voi aduna în biblioteca volume cu titluri
identice în două, sau trei versiuni diferite.
arh. Mati BOTEZATU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu