luni, 16 martie 2015

„Istoria lui Corto Maltese – pirat, anarhist şi visător”, de Mircea Mihăieş




Adrian Cioroianu, Horia Roman Patapievici, Mircea Mihăieş, Sebastian Corn, Ion Manolescu, Ioan Stanomir, Angelo Mitchievici, Teodor Baconski, Cristian Ciomu… Profesori, medici, arhitecţi… Oare ce-i face pe aceşti distinşi intelectuali, care se revendică toţi ca aparţinând „generaţiei PIF” să-şi afirme public, prin articole, volume de exegeză, romane şi chiar o operă muzicală (Balada lui Corto, compusă şi interpretată de Cristian Ciomu) pasiunea fără margini pentru, până la urmă, un „simplu” personaj de hârtie, Corto Maltese?


Un răspuns cert, posibil chiar mai multe, în funcţie de aşteptările fiecărui cititor, găsim în monumentala lucrare Istoria lui Corto Maltese, pirat, anarhist şi visător de Mircea Mihăieş (editura Polirom, 2014).
 Volumul lui Mircea Mihăieş reprezintă contribuţia românească la stabilirea acestei biografii veridice a unui personaj fictiv. Autorul a consultat pentru aceasta o bibliografie impresionantă, majoritatea cărţilor de exegeză, dar şi opera grafică a lui Hugo Pratt, în toate variantele ei. Şi asta pentru că, în căutarea permanentă de verosimilitate,  Hugo Pratt a procedat la modificări, atât la nivelul desenului,  cât mai ales al textului, inclusiv titlurile prozelor sale grafice,  de  la o ediţie la alta a albumelor sale.
Istoria lui Corto Maltese, pirat, anarhist şi visător este o carte indispensabilă în biblioteca oricărui pifofil român care se respectă. Consider însă că ea se poate lectura, ca un adevărat roman, fără să fi citit vreodată aventurile lui Corto Maltese, şi asta este meritul exclusiv al talentului scriitoricesc al lui Mircea Mihăieş.
 Cei care doresc pot să citească articolul semnat de mine, în integralitatea sa, pe site-ul revistei nautilus.ro, adică aici. 
Iar în  cele ce urmează reproducem primele pagini din convingătoarea prefaţă a cărţii, semnată de domnul Horia-Roman Patapievici. 


 
           




Afişul expoziţiei "L`Imaginaire d`Hugo Pratt" - Pinacoteca din Paris, 2012

Niciun comentariu: