L-aţi cunoscut pe Mati
Botezatu, citindu-i excelentele eseuri asupra celei de-a noua artă pe blogul
benzilor desenate.
Dar ştiaţi că el este şi
un foarte bun grafician ?
Născut în 1952 la Roman,
Mati Botezatu a cochetat de mic cu desenul : va debuta la 14 ani, în
paginile unei reviste SF locale.
Va urma studii de
arhitectură dar, în paralel, va publica numeroase desene şi caricaturi în
publicaţii precum Rebus, Magazin, Flacara, Urzica etc. A mai semnat benzi desenate, afişe de teatru, coperţi şi
ilustraţii de carte şi de revistă.
Volumul ilustrat de el, Peripeţiile
iepuraşului Emanoil (apărut în 1989 la editura Junimea din Iaşi) are şi
acum cititori nostalgici pe internet (www.amcititocarte.ro)
Pe noi, bedefilii, ne-a uimit în 1991, când a editat revista de benzi desenate Imago, echivalentul
românesc al revistei franceze Metal Hurlant. În unicul număr al revistei au apărut BD SF şi comice care nu se mai adresau copiilor, ci tinerilor şi
adulţilor : Moai de S. Anghel, Five O`Clock de Radu Gabrilescu, Asul Aşilor şi Video-Clip, de Mati
Botezatu, Bis de Dorel Găină (care
semnează şi coperta), Bâlciul de Viorel
Pîrligras şi Sfârşitul periplului, al americanilor Jones şi Al
Williamson. Spre deosebire de celelalte reviste de BD, aceasta are şi articole, « Info Rock »,
« Istoria BD », în traducerea lui Radu Gavrilescu şi mai ales un celebru
editorial semnat de Luca Piţu, Două
învârtiri în jurul bedeului.
.Meseria l-a acaparat complet după această dată, dar a rămas un mare
colecţionar, aşa cum ne arată şi interviul de mai jos, apărut iniţial în ziarul
Gândul.
Ulterior, Mati Botezatu se va implica
în organizarea unui salon ieşean al benzii desenate, alături de Centrul Cultural Francez şi Ordinul Arhitecţilor din Iaşi. În prezent a terminat
de scris primul studiu teoretic românesc asupra benzii desenate europene, din care aţi putut citi fragmente pe
blogul nostru. Volumul se numeşte ABC...BD şi va apare în acest an la editura
Adenium din Iaşi.
“A făcut grafică, afişe, ilustraţie, coperţi de carte,
scenografie şi emisiuni TV. Din spirit practic, a ales proiectarea. Astăzi, un
raft lung cât ultimii 18 de ani, populat de albume, îi dezvăluie BD-filia
Sunt spaţii care te copleşesc. Au rafturi peste rafturi, cărţi peste cărţi, alte rafturi, cd-uri, dvd-uri, alte cărţi. Deloc dezordine, ba dimpotrivă, armonie, eleganţă. Printre ele, o chitară electrică şi vocea lui Frank Zappa. Sunt oameni care te copleşesc. Au citit cărţile, au ascultat muzica, au amenajat locurile în care picioarele vor să se oprească şi timpul aleargă. Mati Botezatu, arhitect matur, fost grafician, fost realizator al unui mare număr de emisiuni la TVR Iaşi şi autor de benzi desenate, este unul dintre cei puţini. A început să publice de la 14 ani, căci nu s-a putut împotrivii chemării vizualului.
Sunt spaţii care te copleşesc. Au rafturi peste rafturi, cărţi peste cărţi, alte rafturi, cd-uri, dvd-uri, alte cărţi. Deloc dezordine, ba dimpotrivă, armonie, eleganţă. Printre ele, o chitară electrică şi vocea lui Frank Zappa. Sunt oameni care te copleşesc. Au citit cărţile, au ascultat muzica, au amenajat locurile în care picioarele vor să se oprească şi timpul aleargă. Mati Botezatu, arhitect matur, fost grafician, fost realizator al unui mare număr de emisiuni la TVR Iaşi şi autor de benzi desenate, este unul dintre cei puţini. A început să publice de la 14 ani, căci nu s-a putut împotrivii chemării vizualului.
Revista „Pif“, cea care a dat culoare multor copilării şi tinereţi
în perioada comunistă, l-a familiarizat cu un produs nou - banda desenată. Pe
scurt, BD. Plăcerea lecturii s-a ramificat şi a născut, după o perioadă de
exersare, satisfacţia creării unor producţii proprii. Deşi nu mai desenează
(decât sporadic) din 1991, deţine aproape 400 de albume de BD, aliniate pe singurul
raft ce le suportă în siguranţă greutatea. Cel mai apropiat de pardoseală.
„Imago“
Mati Botezatu nu e un consumator întâmplător de BD. Ani buni a făcut grafică,
afişe, ilustraţie şi coperţi de carte, scenografie. „În 1974 am realizat o
expoziţie de grafică (în Sala Paşilor Pierduţi a Universităţii „Al.I.Cuza“).
Se prefigura un lucru nou, plecat dintr-un fel de transpunere grafică a metodei
reducerii la absurd - preluată din matematică. Rezultanta vizuală era o sumă de
aberaţii, pornită din percepţia eronată a unor elemente spaţiale, transpuse deliberat
aiuristic pe suprafaţa 2D a hârtiei. Dar, trebuie să recunosc, am perceput
toată activitatea asta ca una pe plan secund, căci arhitectura nu îţi lasă
foarte mult timp liber. Benzi am publicat şi înainte de ‘90 şi nu doar în
reviste pentru copii sau în almanahuri. Au apărut în programul de sală de
la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“, sau incluse în afişele pe care le-am
lucrat pentru spectacolele Teatrului „Luceafărul“. Timpul democraţiei a
adus cu sine o oarecare diminuare a atenţiei faţă de cultură şi, implicit,
o scădere a veniturilor artiştilor, aşa că a ramas acolo unde activitatea
este în mare mişcare: proiectarea. Nu înainte de a face o încercare destul
de ambiţioasă: prima revistă de BD din România de după ‘89, „Imago“. Editorialul
introductiv, marca Luca Piţu, dădea indicii despre un produs, un mesaj, ceva
mai mult decât un „bede“. „Imago“
„Imago“, în ciuda unor autori motivaţi şi entuziaşti, nu a avut noroc. Primul număr a rămas ultimul, pentru că nu a avut difuzare. „A fost scoasă într-un tiraj foarte mare şi trebuia răspândită. Dar editorul, revista „Convorbiri literare“, nu s-a ocupat îndeajuns şi întreprinderea s-a autodizolvat“. Odată cu ea, autorul a devenit doar un cititor (exceptând câteva planşe sporadice, alături de producţia de scenarii BD - păstrată la sertar).
Pentru consum
„În anii de dinainte de ‘89, citeam reviste cu benzi desenate, în măsura în care reuşeam să le găsesc. În Franţa, banda desenată care solicită un anumit nivel de înţelegere este denumită BD pentru adulţi. Planşele publicate în reviste, integral sau în episoade, sunt reunite în albume. Un album cuprinde, în medie, 50 de planşe (alb-negru sau color), însă se întâmplă uneori să ajungă la 200. Atunci când un album face să aibă urmare, seria formată (determinată de succesul la public) numără 10-20-30 şi chiar mai multe tomuri. Nu de puţine ori se practică reunire a acestora într-o „integrală“ - respectiv un superalbum colector. Prezentarea grafică şi calitatea operaţiunilor de legătorie fac aceste produse compatibile calitativ cu albumele de artă“.
Începutul imensului raft a fost albumul cu numărul 1 pe care, surprinzător, nu l-a cumpărat. În ‘90, francezii au adus cărţi la Bucureşti, cum se practica, sub forma unui fel de „ajutor“ dat imediat după Revoluţie. S-a organizat distribuţia lor. A adunat câteva cupoane, oferite de un ziar, care îi dădeau dreptul să îşi aleagă trei cărţi. Dintr-o bibliotecă-gigant. Şi una dintre ele a fost un album de BD. Pe al doilea l-a primit cadou - un album de excepţie, al cărui scenarist era regizorul Federico Fellini - „şi el mare pasionat al genului altfel numit povestire ilustrată secvenţială, nu foarte îndepărtat, prin unele mecanisme, de cinematografie.“
Despre cum s-au înmulţit albumele de bandă desenată în biblioteca lui Mati, pot povesti prietenii. Cei care au călătorit în Franţa şi care trebuiau să viziteze librăriile în căutarea albumelor de pe lista de preferinţe.
„Vin destul de încărcaţi. Deja am 19 primite anul acesta. Le scriu ce doresc să îmi aducă şi ceea ce ştiu că pot să găsească direct de pe rafturi. Acelea mai rare le primesc prin bunăvoinţa bunului meu prieten MDG, care le comandă din vreme prin Internet şi apoi le poartă pe aeroporturi, în valiză - renunţând să-şi aducă, în favoarea pasiunii mele, propriile cărţi, abandonate la Paris. O dată pe an, când ajung în Franţa, le aleg singur din librării. De regulă, rămân consecvent admiraţiei pe care o am pentru autori ca Pratt (maestrul scenariului), Moebius (maestrul fanteziei şi abilităţii grafice), Prado, Manara, Schuiten, Bilal, Comes, Makio, Maester, Gotlib, Mandrika, Caza (nu foarte mulţi, dar nici puţini)“.
Colecţie
Nu a ales piaţa românească dintr-un singur motiv: nu prea există, deşi păstrează toate creaţiile autorilor din ţară. Ca dintr-o altă lume, librăriile pariziene deprimă vizitatorul cu o ofertă serioasă, substanţială. Franţa atribuie BD-ului statutul (preţios) de a noua artă. Există aproximativ 200 de edituri care publică, în mod constant, o astfel de producţie. Preţul unui album de BD, în ciuda aparenţelor, nu e ridicat. Cele mai ieftine costă 9-10 euro, media fiind de 12-13 euro. În acelaşi timp, există o bursă a albumelor şi un intens comerţ cu planşe originale sau titluri în serie redusă. Şi totuşi 400 de albume înseamnă, mai mult decât o investiţie, coerenţă. „Colecţie“ sună nu doar clişeic, ci şi departe de intenţiile lui Mati. „Când iei produse de serie, nu te poţi numi colecţionar. Nici nu e asta esenţa, le cumpăr pentru că îmi place să le citesc, nu ca să le expun. Sunt mai degrabă consumator“. Dar „tezaurul“ său de BD-uri ar putea depăşi multe biblioteci anemice, deloc specializate.
Festival, la Iaşi
În momentul de faţă, banda desenată nu este cultivată şi nu se găseşte pe primele locuri în lista preferinţelor românilor, în timp ce, pe acest domeniu, francezii bat recorduri de vânzări. „Salonul Internaţional anual de BD, care va avea loc peste câteva luni la Constanţa, prin strădania consecventă a d-lui Dodo Niţă, animatorul asociaţiei BD-fililor din România, încearcă să impună şi fenomenul atât de prezent în zonele tradiţionale în care este consacrat de peste 100 de ani şi să facă să se mişte lucrurile acestea şi pe la noi. De altfel, banda desenată are o importantă componentă educativă. Există manuale şcolare prezentate sub formă de BD-uri şi chiar Biblia din peste 1.000 de planşe excelent desenate“.
Din acest motiv, manifestările de o amploare ceva mai largă, pot avea răsunet. Anul viitor vom organiza la Iaşi un Salon Internaţional al Benzii Desenate anul viitor. „Ne-am dori să îi aducem pe Schuiten (grafician) şi pe Peeters (scenarist), autorii albumelor din extraordinara serie „Les Cites Obscures“ („Oraşele Obscure“). Una din idei este să îl invităm şi pe Umberto Eco, în măsura în care vom reuşi, pentru a ţine o conferinţă. El e un foarte bun cunoscător al fenomenului BD. Sper să avem sprijinul Ateneului Tătăraşi, instituţie ce ar putea patrona Salonul, şi al Centrului Cultural Francez“. Ca la orice salon de gen, din program nu vor lipsi expoziţiile, filmele realizate după BD-uri celebre, concursurile pentru copiii talentaţi şi alte manifestări ce vor să aducă „a noua artă“, deloc lipsită de controverse, în atenţia unui public nu îndeajuns de iniţiat, pentru „a prinde gustul“. Ca prim pas.
Educarea o va face fiecare, odată „contaminat“ pentru că simpla parcurgere nu e suficientă.
„Aceasta ar fi şi încărcătura de idei a cărţii la care lucrez: „BD - Începe aventura !“: în afară de acel „Îmi place“, care e pur personal şi care, în general, dezvăluie admiraţia către produsele artistice , trebuie făcut apel la identificarea, judecarea mijloacelor artistice de care s-au servit creatorii, precum şi la înţelegerea criteriilor estetice. Ca urmare, şi nu lesne, se poate descoperi amprenta stilistică, aportul creativ, imensa încărcătură de fantezie în exerciţiul transpunerii acestora cu măiestrie. Trebuie să te conectezi la tot ce e în jurul fenomenului, la literatură, grafică, cinematografie“. »
Gandul.info, 17.03. 2008
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu