marți, 1 septembrie 2020

Roxana Dior despre „magnifica Livia Rusz”!

colecţia Roxana Dior 
De când am cunoscut-o, acum vreo 15 ani, în fiecare lună septembrie îi transmiteam doamnei Livia Rusz - public sau/şi în privat - felicitările mele pentru aniversarea zilei sale de naştere. De mai multe ori am fost chiar la  Budapesta, singur sau împreună cu prieteni precum Puiu Manu sau Marius Leştaru.
Din acest an nu-i voi mai transmite urări şi felicitări dar voi continua  -cât voi trăi eu însumi - s-o omagiez pe marea Doamnă a benzii desenate româneşti!

Dacă şi dvs. aveţi o amintire despre doamna Livia, sau aţi citit şi v-a plăcut una sau alta dintre cărţile ilustrate de dânsa, sunteţi bineveniţi să scrieţi pe acest blog.

Astăzi postez aici omagiul Roxanei Dior, o mămică care este pur şi simplu îndrăgostită de cartea pentru copii şi, deci, de doamna Livia Rusz.
Priviţi ce colecţie impresionantă are...


"Împart cu voi un nume deosebit, aflat  în Top 3 al preferinţelor mele, printre ilustratorii copilăriei, aducători de bucurie nemărginită, de amintiri atât de preţioase: magnifica Livia Rusz!
M-am delectat cu fiecare filă, am savurat fiecare ilustraţie. Distinsa doamnă ne-a lăsat o moştenire fără pereche, o colecţie impresionantă. A ilustrat mult: atât carte pentru copii, cât sş benzi desenate. sau a colaborat cu reviste (exemplu Arici Pogonici) atât în România, cât şi în  Ungaria.
Benzile desenate ilustrate de ea şi scrise de Lucia Olteanu (împreună cele două doamne reprezentă  unul dintre cuplurile ce au realizat printre cele mai frumoase cărţi româneşti din vremurile trecute) sunt cele mai scumpe cărţi pentru copii din  anticariate şi  printre cele mai dorite.
Vă spun cu mâna pe inimă, îşi merită banii, deoarece o carte este mult mai mult decât o adunătură de hârtie, cuvinte şi culoare. O carte este magie, este frumos, este imaginaţie, iar aici doar despre asta vorbim: cartea care  peste 50-60 de ani va fi mai căutată, mai dorită şi mai apreciată decât atunci când a ieşit din tipar.
Personal, am o experienţă veche cu Basme de Hauff, carte pe care părinţii mei au plătit de câteva ori preţul de vânzare, întrucât intr-un judeţ amărat al ţării noastre, cărţile bune se puteau procura atunci doar pe sub tejghea (atunci, ca şi acum, doar maculatura era disponibilă pentru achiziţiile la kilogram).
Am iubit cartea asta. Ii ştiam fiecare desen şi  aveam aşa de multe întrebări referitoare la geografia şi politica ascunse printre rânduri (mi-am răspuns la ele acum, ca adult, după ce am petrecut o după-amiaza recitind poveştile copilăriei).
Asta face o carte bună dintr-un copil, dintr-un om: îl formează!
Vă sfătuiesc din nou să  alegeţi cărţi bune, vă veţi felicita singuri mai târziu, sau vă vor mulţumi copiii voştri peste ani (cum le mulţumesc eu părinţilor pentru ca au ales puţinul  şi bunul in defavoarea multului şi maculaturii).
Câteva dintre cărţile ilustrate de Livia Rusz sunt disponibile pe piaţă (unele reeditări,  din păcate mai puţin reuşite).
Bucuraţi-vă de frumos!"

Roxana Dior

(text preluat de pe pagina sa de FB)

































Niciun comentariu: